Dolda fel försäkring
Ser många inlägg där det är frågor om vad dolda fel försäkringen täcker och inte samt varför sådan finns, att det är en stor trygghet både för valpköpare och uppfödare att uppfödaren tecknat en sådan.
Men hur tänker ni kring en uppfödare som inte tecknat en dolda fel försäkring på sin valpkull?
Hade ni köpt en valp därifrån, varför/varför inte?
Då jag noterat i dessa inlägg att många blandrasuppfödare inte tecknar detta så antar vi nu att valpkullen är renrasig och säljes med SKK stamtavla.
Jag skulle kunna köpa en valp från en uppfödare som inte tecknat sådan försäkring. Den försäkringen är ju bara för uppfödaren, eftersom det är denne som står för kostnaden för dolda fel på valpen.
Jag skulle kunna köpa en valp som inte har denna försäkring, troligen för att de är den grejen jag bryr mig minst om när jag kollar på valpar.
Det är en försäkring för uppfödarens plånbok, vid dolda fel så är det uppfödaren som skall stå för hela kalaset.
Det är snarare en fördel för valpköparen om valpen inte är DF, efter som den bara täcker upp till inköpspriset, vilket uppfödarens skyldighet inte begränsas av valpens inköpspris på samma sätt.
Det kan oxå bli strul om man inte har valpen försäkrad i samma bolag som uppfödarens tik är försäkrad i, eftersom det händer att bolagen inte har samma definition om vad som är DF.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Säger som andra jag hade köpt en valp eftersom försäkringen är till för att lätta på uppfödarens plånbok den drabbar inte mig som valpköpare att den inte är tecknad.