Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1497 ggr
[Konstig]
0

Staffordshire bullterrier

Hej :) jag funderar på en vän till min jack russel terrier och har tänkt på denna ras är inte alls säker men vill veta mer om rasen vill helst att någon som äger rasen själv svarar eller någon med mer kunskap om rasen för jag har ju läst på lite, vad jag har och erbjuda rasen är mental och fysisk aktivering + promenader & rastningar och annat skoj. Ni får gärna berätta mer :P

Saffran0Spice
0
Ralktad
0

Vad vill du veta? Något specifikt?

Om du har facebook så rekommenderar jag dig att gå med i grupperna ''staffinfo'' och ''staffe-snack'' 🙂

Vill du ha rekommendation om uppfödare som avlar sunt (till skillnad från de flesta andra) så skicka ett PM!

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Konstig]
0

TAck för svar ska kolla!

Och ja jag mejlar dig!

Jag vill veta mer om hur dem fungerar i vardagen.. man har ju hört så mycket dåligt om dessa raser men jag tror dem flesta är fyllda av energi och kärlek dem behöver hamna i rätt händer ❤️

[Konstig]
0

ralktad om du inte fått mitt PM/MEJL får du gärna kontakta mig.

Wellcraft
0

Enligt mina erfarenheter är staffen en livsglad pajas, förarvek, intelligent, relativt tystlåten & funkar oftast bra med barn och andra djur.
De kräver fysisk + en del mentalträning för att fungera optimalt i vardagen.
Agillity, lydnad och spår är kul :)
De flesta staffar uppskattar även weight pull.
Jag anser staffen vara en aktiv sällskapshund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Konstig]
0

Ja den räknas som en utpräglad sällskapshund på SKK info om jag minns rätt men de är klart den är aktiv ändå 🤪

Sugar Mist
2

#6 Man ska ta SKK's ord med en nypa salt.

-

[Konstig]
1

#7 Fast det är inte bara SKK som kallat denna ras för sällskapshund många uppfödare och rasklubben också..

Sugar Mist
0

#8 Den är en sällskapshund ja, precis som flera andra hundar. Däremot skulle man kunna sätta olika "grader" i aktivitetsbehov, den kräver ju inte direkt samma mängd aktivitet som en bichon, som också är en sällskapshund, utan staffen kräver mer, så att bara benämna staffen som en renodlad sällskapshund är nog rätt fel. Finns förövrigt nötter inom alla raser, och alla uppfödare kan inte allt ;)

-

[Konstig]
5

#9 Jag vet redan att många raser är sällskapshundar har aldrig sagt något om att det finns olika grader i aktivitetsbehov känns ganska självklart men uppfödarna är inte nötter bara för dem kallar en staffordshire för en sällskapshund däremot är det viktigt att berätta för hundköparna om vad hunden kräver mentalt och fysiskt sedan är allt alltid individuellt oavsett ras.

LuLeLo
1

Är det stor skillnad mellan Staffe och Amstaff? Deras rasbeskrivningar skiljer sig en del. Hos amstaffen poängteras vikten av en erfaren och väldigt ansvarsfull hundägare. Hos staffen nämns inget av detta.

Är det inte lika viktigt att man, precis som hos amstaffen, är extra vaksam över sin hund? 

Vad jag förstår tänder terriers till väldigt fort och en lugn situation kan snabbt bli kaotisk om inte ägaren hinner bryta hundens beteende (tänker på hundattacker). De nämner inget om detta i rasinformationen, men jag minns att den amstaffen som attackerade vår hund var helt normal och verkade leva under bra förhållande och att den trots det attackerade. Visserligen var det en amstaff, men har inte de raserna lite liknande ursprung, som föredetta kamphundar?

Förövrigt kan du TS, höra av dig till några uppfödare för ännu bättre info. De berättar säkert gladeligen om sin ras och vad den kräver i vardagen.

Tass Josephine

vallhund
0

#5 Man kan inte räkna med att en staffe fungerar med andra hundar, speciellt inte de av samma kön.

kl
Vad gäller uppfödare finns det alla sorter, en vän till mig blev utskälld av sin uppfödare för att hen HD/ED röntgade sin hund o blev mer eller mindre idiotförklarad när hen meriterade hunden inom sök o spår.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wellcraft
2

#5 Det nämnde jag inget av heller.
funkar oftast bra med barn & andra djur, skrev jag nämligen.
Då min erfarenhet är att det oftast funkar bra, då jag känner till en del staffar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

vallhund
0

#13 Du är inte ensam om att känna o ha känt ett antal staffar, om du nu trodde det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Konstig]
4

Vallhund det har hon ju inte skrivit och tror inte heller hon tror att hon är den enda det är hennes egen syn som hon delar med sig av likt du delar med dig av din Egen syn..

Wellcraft
1

#14 Enbart löjlig kommentar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zvintos
2

Min erfarenhet vad gäller problem med hundar av samma kön är lite både och, att det handlar väldigt mycket om individ. Men man bör alltid ha i bakhuvudet att de inte kommer överens med alla, för säkerhetens skull.

Mina två däremot har inga som helst problem med hundar av samma kön. De har enbart problem med ostabila/otrevliga individer och det säger jag inte mycket om, för såna individer vill jag inte att de ska behöva leka med/träffa på nära håll i vilket fall. Så länge det är en trevlig och bra individ har det hittills inte varit några problem. Och för den som funderar så är hanen 4 år och tiken 3 år.