Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 465 ggr
LekGott
0

Simma (träning)

Har en hund som älskar att bada och simma. Har oftast flytväst på honom vid simning då han blir lugnare och får upp rumpan bättre. Min fråga är hur ofta och hur mkt kan man simma en hund för att få bra muskulatur? Kan tillägga att han är en aussie på 7 1/2 mån. Väger 21kg och är inte på något sätt överviktig, snarare ganska slimmad.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

VildaVittra
1

Simma kan man göra varje dag, hur länge beror på hundens form.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

LekGott
0

Känns lite väl mkt att utsätta hunden för samma fysiska träning varje dag. När ska kroppen hinna återhämta sig? Iom att han använder samma typ av muskler så känns de snarare som att han kommer bryta ner sina muskler än bygga upp dom. Så funkar vi människor iaf. Varje muskelgrupp ska helst ha 48timmars återhämtning innan du tränar dom igen. Vet inte om de e samma med hund men varje dag känns mkt…

Må gott!! 
Nathalie & Lego

VildaVittra
2

#2 Simning sliter inte på kroppen som annan träning, och hundar pressar inte sina gränser som vi tävlingssimmare gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
1

Men du låter väl hunden röra på sig varje dag? När hunden är van sliter simning inte mer än något annat. Visst, kör ni ett tufft pass får ni ta det lugnare nästa dag, precis som om ni gett allt ni har på land. Är det varmt ersätter jag oftast dagens långpromenad med lite simning, det brukar vara populärt. Funkar veckor i sträck bara jag inte kör de i botten varenda dag.

LekGott
0

Sliter vet jag att de inte gör, men för att muskler ska bli starkare krävs återhämtning. Och när vi simmar vill jag ju såklart att han ska ta ut sig så han bygger upp sina muskler. Ja vi aktiverar oss mkt utöver simning. Mkt promenader/lek i skog o mark, balansövningar, hoppa upp på grejer osv. Men nu va de simningen jag undrade över. Han använder ju inte musklerna på samma sätt när han simmar som om han springer i skogen.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

VildaVittra
1

#5 Så länge han inte simmar dygnet runt så har han ju en återhämtningsperiod.

LekGott
0

Någon annan som kan ge mig nåt mer konkret svar på hur mkt jag kan simma med honom för o bygga UPP hans muskler? Inte som kondition eller för att göra av med energi. Mer typ (exempel) 3dagar i veckan 3x10min med paus emellan? Simmade med honom igår ca 2x7min och idag märks de på honom att de va något nytt. Lite träningsvärk alltså. Han kan springa på land en hel dag o de märks inte de minsta dagen efter så han använder ju sina muskler på ett helt annat sätt. Idag hade de nog inte uppskattats från musklernas sida att köra igen. Promenader o lite lösspringande i slogen får lea upp honom lite idag samt mkt vila.

Må gott!! 
Nathalie & Lego