Finsk lapphund - konstader?
Går i tankar om att skaffa en flappe med min sambo, men vill såklart ha ekonomin på plats så man har en besparing till eventuella veterinärbesök och allt vad som krävs. Därför är jag nyfiken på alla utgifter varje månad, om vi tänker på att man enkelt och billigt kan göra/skaffa leksaker på egen hand.
Vad kostar en flappe i försäkring ungefär?
Vad betalar ni med finsk lapphund (eller annan ras i samma storlek) varje månad för mat och liknande? - Jag hade tänkt att BARF:a eller i minsta fall inte ge spannmålsmat, vilket jag vet kan bli lite dyrare.
Sen en fråga som säkert har kommit upp flera gånger… Vad betalade ni för alla saker när ni skaffade hund (säng, matskålar, koppel, karda, osv.)? Om ni orkar räkna ihop lite snabbt. 😃 Alltså endast "grundsakerna".
Fråga på http://spetsarochurhundar.ifokus.se/
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 Ok tack! :)
Om du köper på nätet (tex Taste of the wild finns billigt på zooplus) så kan du komma undan med ungefär samma pris för ett spannmålsfritt torrfoder.
Om du har ett Plantagen i närheten har de nyligen haft superrea på borstar. Det är ju inga jättebra grejer men en liten karda och en liten kam funkar alldelles utmärkt i början. :) Mellan 20 - 30:- gav jag för mina. Kolla reahyllor och lådor haha, det gör jag som är snål. Tänker att jag köper bra grejer
Försäkring såg jag att du fått svar på. Jag har väl 5k i veterinär till min valp, men har ju mer pengar sparade än så IFALL att det skulle bli akut.
Koppel: 100:-
Karda: Kattkarda på Willys, 30:- (ja, jag ska köpa en bättre ;) )
Kam: 20:- På plantagen
Annan kam: 14:- på plantagen
underullskniv: 20:- realåda
Klotån: Minns inte, 130:- kanske. Köp en rejäl som är bra på en gång så blir det lättare att kloklippträna.
Säng: Köpte ingen för jag ville se om han ville sova i säng, många flappar tycker det blir lite varmt. Han vill inte sova i säng utan föredrar ett hörn i sovrummet.
Matskålar: Fick, men det finns många fina som inte kostar så mycket. Eller bara köp vanliga skålar som du använder till hunden. :) Plus om de går att köra i diskmaskinen tycker jag.
Jag hade is i magen innan jag köpte det mesta faktiskt. Hade bajspåsar, ett koppel, träningsgodis, matskålar och lite borstar och klosaxen när jag hämtade honom. Glömmer säkert nåt nu. Men min uppfödare skickade med både valpkoppel och ganska mycket mat för första tiden, plus en hel del annat. :)
Lycka till, fantastisk ras! ❤️
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
#3 Så himla fin hund! Inte avis alls… 😍 Tack så mycket för svaren också, vi sitter nu och undersöker matkostnader och grejer för att se hur dyrt det skulle bli för just oss. 👍
#4 Gör så, enda sättet att veta säkert. :) Men tycker inte det är -så- farligt dyrt, mycket går att pyssla med själv. Men köp en pack med typ, vita tuggben att ha i början, det behöver inte kosta så mycket och det är guld värt att byta ut när valpis tuggar/biter er. ;)
Bilden är från när vi hämtade honom, han har blivit lite större nu.
#5 Nej precis! Mycket blir ju bara så dyrt som man gör det till :)
Otroligt fin kille fortfarande! :D
#6 Precis. :) Viktigast är lägga pengarna hos en bra uppfödare, en bra försäkring och en bra veterinärbuffert. Sen när valpen är större kan du köpa någon dyrare sele tex, men i början så duger det alldeles utmärkt med någon som bara går att justera bra när valpen växer.
#7 Perfekt! Då får vi se när sambon "nappar" lite mer. Han tror att det är extremt dyrt med hund (det kostar ju såklart, men inte mycket mer än djuren vi redan har) och vill gärna vänta i något år. Jag väntar gärna, men inte allt för länge - har redan väntat på hund sedan jag var liten 😂 Vi får se när han blir klar med sin utbildning så blir det nog en liten vovve då! :)
#8 Klart hundar kostar, men det är ju oförutsedda veterinärkostnader tex som verkligen kan slå en ur balans. Min valp blev riven i ögat av en katt på storhelg = 2200:- bara sådär. Inte kul att lägga ut såklart, men annars tycker jag inte det "behöver" vara så dyrt. Det gäller bara att jämföra priser och sen spara ihop till dom sakerna man verkligen vill ha så sprider ju kostnaderna ut sig utan att klumpa ihop. ;)
Precis, jag är student och orkade inte vänta mer. Glad för det, sen när jag jobbar kommer jag nog inte ha så mycket tid som jag skulle önska. :/
#9 Ajdå :( Nej det är såklart inge kul, men det får man ju räkna med. Sen tycker jag att det är bättre att lägga några tusenlappar på sin hund än att "slösa" det på fester, kläder och liknande.
Åh jag förstår dig! Ska bara få sambon att känna samma längtan, men han vill ju gärna vänta något år mer. 😕 Jobbigt att man inte bara kan skaffa hund hur som helst när man har sambo! hah
Min flappe äter VoH och lite BARF för 400 kr/mån. Försäkringen går på222 kr/mån. Prylar… Ptja. I början räcker det ju med halsband/sele och koppel, pälskarda (de fäller mycket), bajspåsar, en rejäl och bra klotång (värd att lägga extra pengar på) samt matskålar. Sedan tillkommer det saker för att det finns intresse liksom.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Sen får man inte glömma eventuella kostnader runtomkring beroende på vad man vill göra med hunden. Man vill kanske vara medlem i skk och någon brukshundsklubb. Kanske även en rasklubb. Utöver det vill man kanske gå kurser, ställa ut osv. Sen kanske det händer något med ens jobb som gör att man måste ta hjälp av t ex hunddagis.
Det är inte omöjligt att ha en hund som kostar 4000-5000kr per månad beroende på situation.
#11 Tack för svar! Åter igen, inte mycket för en hund tycker jag! 👍 Jag räknade ihop väldigt många saker, vissa "onödiga" och la till lite extra utifall och fick fram runt 22 000 kr första året inklusive allt.
#12 Vi är båda studerande just nu, vilket är varför jag tycker det är en perfekt tid att skaffa hund istället för att vänta tills båda är upptagna med jobb. Men du har rätt, självklart får man vara beredd på extrakostnader.