Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2503 ggr
Ellenfyrkant
0

Fästingpreparat

Vilka är de bästa och sämsta fästingpreparaten ni provat på era hundar?

Mvh Ellenfyrkant

MelliPirelli
1

Sämsta och sämsta… Det som funkat mindre bra är frontline och bäst seresto!

Fästingmedel verkar funka väldigt individuellt :)

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

LisaR
1

Jag är oerhört nöjd med petwise fästingspray. Använder också på mina egna byxben när vi går eller spårar i skog :-) Har inte plockat en enda på jycken men sett två krypande hittills. Sämsta är väl de där magnet-chipen och "ultraljudsdosan" som man fäster i halsbandet som vi provat. Jag själv vill till den mån jag kan undvika så starka preparat som möjligt men borrelia är ju inte heller att leka med.

Yrrblossets Sällskapsmöss

~  http://yrrblossets.weebly.com/

Fridaaaa
1

Sämsta: Bärnsten.
Bästa: Tja inget ännu, då jag vägrar gift. Men ska testa petwise fästingspray, har ett hemma 🙂

Pest eller kolera vilket man än väljer igentligen, fästingsjukdomar är inte att leka med men är inte giftpreparat heller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mikkan01
0

Puttar upp denna tråd då jag precis plockat runt 20 fästingar sammanlagt på båda hundarna, riktigt äckligt.
Brukar köra på frontline men det tar emot att sätta det i deras päls lika mycket varje gång även fast det funkar rätt OK.

~mikkan

[TeamGolden]
4

bästa är scalibor och seresto, sämsta är nog de giftfria alternativen som finns, bärstenshalsband t ex :)

lizton
0

Här funkar B-vitaminer och laxolja riktigt bra dock inte till 100%. Fyra Ess B-vitamin är neutralt i smaken med konsistens som vatten. Finns hos animail.se  Bio-B är sirapsliknande och sött och en del hundar tycker att det är jättegott, men om man inte vill ge sött så är Fyra Ess bättre. 

Till en mellanstor hund kan man ge en halv dos B-vitaminer för människor om man hellre vill det.

Häromi har Bio-B, som också finns billigare för häst och heter då Shy Feeder och finns i 1 liters flaska.

Öljästtabletter funkar kanske ännu bättre mot fästingar.  Det innehåller naturliga B-vitaminer. Om hunden har risk för magomvridning eller lätt får svamp på hud och i öron är vanliga B-vitaminer bättre. Öljästtabletter finns hos t ex ICA och ännu billigare på nätet där du kan få 1000 tabletter för 127 kr hos t ex vitaminvaruhuset.se

Grizzly Vildlaxolja har en pump som doserar mängden. Praktiskt och bra. Finns hos animail.se och fler ställen.

Man måste kamma igenom hunden varje kväll för att se om det finns fästingar och ännu viktigare om man väljer något som inte är giftigt.

vallhund
1

På mina hundar har ExSpot alltid fungerat bättre än Frontline, jag kompletterar med öljäst.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ellenfyrkant
0

Någon som har erfarenhet av Fixodida?

Mvh Ellenfyrkant

[Daniela1983]
0

Bara provat Scalibor ett par gånger som funkar bra i början men tappar sedan en del i effekt.

Har inte köpt något för säsongen än men vovven får konstigt nog inga fästingar trots att vi går i högt gräs. En hade han, och två krypande annars nada. :s

MatildaTure
0

Min hund har fått otrevlig reaktion på frontline så nu kör vi petwisespray. Fungerar bra. Sedan är han kortpälsad och vit vilket gör det betydligt enklare att leta igenom honom.

fridaaocrazy
0

Har endast provat bärnsten då jag vill använda något naturligt och det har fungerat super :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Turast
0

Bästa: Bvitamin och bärnstenshalsband

Sämsta: att inte ha något, haha ;) han hade fått en del innan jag satte på halsbandet osv, men har inte provat något annat

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

TjockaBerta
0

Jag har provat Fixodida. Det var helt verkningslöst tyckte jag. Nu använder jag bara Exspot. Det är bäst hittills.

>>>Malum domesticum<<<