Att välja valp
Vi har haft mest omplacerings hundar.
Nu känner vi att de är dax att välja valp.
Har varit och kollat runt lite på uppfödare där man får välja valp själv.
Min instinkt är att gå på en valp som är mer frammåt medans min sambo vill ha en valp som är mer lugn och enligt min mening lite mer skygg. Vi fick se valparna ihop med mamman och "min" valp sprang efter mamma som en liten svans. de ser jag som ett bra tecken att den följer sin mor?!
Vad säger ni?
Vi fick nyss hem vår valp så kan berätta hur vi valde honom.
Han var den som kom fram till oss på en gång när vi var och hälsde på kullen, han var inte den som låg och sov hela tiden men inte heller den som sprang omkring hela tiden. Han passade oss perfekt och man kan väl säga att han egentligen valde oss eftersom han kom fram till oss på en gång :)
Min äldsta tik som jag tog som omplacering när hon var 3år träffade jag redan som valp, hon var superblyg och sprang bara och gömde sig.. hon är supergo, mammig och inte ett dugg rädd för nåt. :)
Jag lyckas alltid falla för blyga valpar, men så gillar jag att arbeta fram dom också. Man får räkna med att dom kan vara väldigt hariga och klängiga men det får man inte uppmuntra, då sitter man där med en helt livrädd hund tillslut..
Vilken typ av valp ni ska välja beror egentligen helt på hur ni vill jobba med den och vilken vana ni har.
Att välja den valpen som är lite mer framåt är oftast "enklast" :)
Lycka till

Jag skulle nog ha gått efter vilken valp som var mest social med mej och andra 2 benta i närheten
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hjärtat klappar ju lite extra för den lilla rädda valpen. Men risken finns att den kan ta till tänderna. Men lägger man ner mycket jobb så går det nog bra. Själv väljer jag alltid den tuffaste. Den ska ju jobba en bit ifrån oss i skogen och behöver lite extra mod. Lycka till med valet.
Vi valde den tuffaste, vilket i kanske ångrar lite idag.
Speciellt då han inte förstår hundspråket och aldrig ger sig.
Låt uppfödaren välja valp. Uppfödaren känner valparna bäst och kan välja någon som passar till det du vill ha hunden till.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Det är otroligt svårt att välja valp. Det man ser är hur valparna beter sig i just den flocken de bor med just då. Hur valparna beter sig när de kommer ifrån denna flock är det ingen som vet. Den blygaste valp kan bli jättetuff och vice versa. Men överlag så ska man undvika att välja den blyga, försiktiga och rädda valp och helst ta någon av dem som är mer framåt. Men det där vet uppfödaren bäst. Berätta om Er och hur Ni ser på Ert framtida hundägarskap så kan hon nog välja ut den mest lämpliga valpen. För det är ju ändå h*n som känner dem bäst.
Lycka till!

jag tycker som tina a låt uppfödaren välja om inte annat välj valp i samrådan med uppfödaren.. hon har juh störst koll på hur valparnas personlighet är för tillfället. och tänk på att just när ni är dar kan valparna antingen sovit, härjat eller nått annat och att den piggaste är den lugnaste för tillfället för den har redan gjort slut på all energi… =P och tvärt om…