Introducera valp
Har använt sökfunktionen men hittade inte riktigt det jag var ute efter.
Om ungefär 3-4 veckor ska jag hämta hem min Storpudeltikvalp vilket ska bli otroligt kul!
Bekymret jag grubblar över är att jag redan har en Storpudeltik på ca 3,5 år som är hur go som helst men, hon älskar hundar och vill väldigt gärna leka och hon leker väldigt på och tuffa tag.
Förstås kommer ju valpen växa upp med detta och lära sig men hur gör man i början?
Första dagen när vi hämtar valpen, hur bör vi introducera valpen? I trädgården tillsammans? Träffas på en neutral mark? Ta en promenad?
Mitt bekymmer är att hon tycker att valpen är jätterolig och börjar leka för häftigt och valpen skadas. Hon har aldrig riktigt träffat någon valp innan då ingen jag känner eller vet har någon tyvärr.
Det kanske går jättebra! Men jag vill vara förberedd för allas trevnad.
Jag introducerade min valp till familjehunden på en avskild plats från hemmet, ute på ett fält och gick en runda. Gick hur bra som helst.
Om din äldre hund leker våldsamt så får du väl hålla översikt och avbryta om det blir för våldsamt?
Vi tog med den andra hunden när vi hämtade valpen.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#1 Självklart kommer jag att ha en översikt konstant men jag vill ju inte bara sitta och vänta på att det ska hända utan vill ju förebygga att det inte ska hända.
#3 Avbryt/&markera då den andre hunden blir våldsam? I längden måste den ju då förstå att leken avbryts om den blir alltför glad…
Jag hade börjat med att ta en promenad tillsammans, se gärna till så att ni är två pers så att ni kan hålla varsin hund ifall din äldre tik vill börja leka.
Var noga med att säga till när din nuvarandre tik börjar leka för våldsamt, helst att du avbryter leken, men att de så smått kan fortsätta leka en stund efter när de lugnat ner sig. Vid de första gångerna kan du ju ha sele på henne så att du kan dra undan henne när hon blir för våldsam 🙂 Men ta inte ifrån valpen, det är inte den som gjort fel. Din stora tik kommer lära sig så småningom om vad som är okej eller inte 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Tack för era svar! 🙂
Som det ser ut nu så tar vi nog ut dom på en neutral plats, någon fotbollsplan eller dylikt i närheten där dom får träffas och gå lite, sen får dom träffas mera hemma i våran trädgård under uppsikt och så får vi se hur det går!
Hoppas bara det är fint väder och inte regnar en massa så vi kan vara ute under introduceringen!