Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 640 ggr
[EmmaPetterssoon]
0

Spåra

Jag skulle jätte gärna vela spåra med min hund men är lite osäker på hur jag ska gå till väga.

Tipsen jag fått är att gå ett spår, godis i  mina fotspår och sen minska till varannat osv osv.

Hade även velat testa på viltspår.

Tacksam för en drös tips!:)

mingman
2

Vi spårar både vilt- och personspår.

Viltspår kräver lite mer förberedelse, du behöver klöv, blod och tillstånd att lägga spåret både från jordbruksverket och markägaren.

Personspår är ju 'bara' att gå. Vill du göra tävlingsmässigt ska du även släppa föremål i spåret som hunden ska plocka upp. På tävlingar är det pinnar, men jag ser många som använder snusdosor i plast med godisbitar i för att ha en enkel belöning mitt i spåret.

Eftersom min hund inte har något godisdriv alls så gick jag bara. I början tog jag extremt täta steg och gick kanske 50 meter och lade en leksak på slutet. Det fick ligga kanske 30 minuter, sedan visade jag honom starten,  och det bara funkade. Givetvis fick han massa lek och skoj vid leksaken på slutet.

Att lägga godis i spåret tror jag dock kan vara bra om det är en hund som bryr sig om godis. Ofta får de då ner tempot och får ner nosen ordentligt. Helst ska ju hunden ha nosen långt ner i marken i spårkärnan.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/