Forshagaakademin
Hej! Jag ska börja gymnasiet hösten 2015 och jag har redan nu börjat kolla på gymnasium. Jag är helt säker på att jag vill gå Naturbruk med inriktning hund. Jag kommer att skaffa en hund till sommaren som ska följa med mig till gymnasiet. (Den kommer vara ca 1,5år då) Det gymnasiet jag mest är inne på är Forshagaakademin. Eftersom jag bor i Göteborg kommer jag få flytta hemifrån. Jag undrar lite då, finns det någon som har gått där? Vad tyckte ni om det? Vad är/var det bästa med skolan samt sämsta? Var det höga Intagningspoäng? Hur ser en skoldag ut? Är det mycket hundlektioner? Vad i går i lägenheten? Finns det internet (typ Wi-fi) eller får man skaffa eget? Hur ser området ut? Ja, jag vill veta allt! Tacksam för allas svar! Mvh Vendela
@vendelasandell på instagram.
Tass
Har inte gått där själv, men känner folk som gör det och det är riktigt bra säger de :) Vill varna dig för att börja på Lillerud bara, gör INTE det! :P
Tack för svaret! :) Någon som gått där?
2 Och vad är det för fel på Lillerud?
Hoppas du får bra svar TS tyvärr har jag inte gått där jag heller :)
#4 Vad det är för fel? Det finns inte en enda sak på den skolan som görs rätt enligt mig och väldigt många andra. Jag är inte den första eller sista att hoppa av Lillerud.
5 Det var rent nyfiken fråga. Jag anser inte man varnar utan orsak isf får man kanske skicka ett PM till dig om man vill veta vad som är fel? ;)
#6 Jaha, det var inte meningen att låta otrevlig! Men skicka ett PM du, blir lättare då :)
OT, men, jag bor i Landvetter, och ska också börja gymnasiet 2015 och som det ser ut nu söka till Forshaga akademin 😃
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag var där på öppet hus typ förra helgen, och jag tyckte inte det verkade bra. Dom kallade amstaff och pitbull för kamphundar, och hade "mjuka metoder, men…".
Så om man som jag inte dömer ut hundar som "kamphundar" och som vill använda enbart mjuka metoder, så hade jag valt Realgymnasiet i Gbg. Det ligger vid Järntorget och är en sjukt bra skola där jag började i höstas men av personliga skäl slutade. Ska börja igen i höst och kan inte säga annat än att skolan är underbar!
♫ ♪ Hur kan du veta säkert? Hur kan du veta klart? Innan du ens testat? ♪ ♫
#8 Då börjar vi samtidigt då! :D
Träffade några tjejer på marma hundtjänstskola som gick på den skolan. Det verkar vara en jätte bra skola! 😃 Hade jag bott närmre hade jag gått där…
Jag går på skolan nu! Kan svara på frågorna senare ikväll.
#9 Undra om du misstolkat det hela? Vi på skolan bestraffar inte våra hundar under träning. Men självklart finns det tillfällen man måste ta tag i hunden, för både hunden och omgivningens skull.
Medarbetare på Australian shepherd
Bloggar om hunderiet
#9 Jag har haft med en amstaff dit, och ingen har någonsin nämnt ordet ''kamphund''..
Sen får du själv använda dig av dina egna metoder. Det finns ingen på skolan som kommer be dig bestraffa din hund eller använda dig av andra metoder än mjuka.
Till TS:
Jag undrar lite då, finns det någon som har gått där?
Jag gick där en termin men var tvungen att flytta hem igen pga. pengabrist.
Vad tyckte ni om det?
Skolan är underbar och den bästa för hundsportsnörden. Jag saknar skolan något enormt då det är min drömskola.
Vad är/var det bästa med skolan samt sämsta?
Det bästa med skolan var nog eleverna och lärarna. Att alla hade samma intresse - hund. Sen att man pratade hund dygnet runt gjorde inte saken sämre. Att få träna hund under och efter skoltid, det drömlivet saknar jag!
Var det höga Intagningspoäng?
Jag började där samtidigt som MelliPirelli, och då var intagningspoängen runt 65, år 2012. Dock har det varit väldigt höga poäng åren innan, vet inte hur det såg ut förra året.
Är det mycket hundlektioner?
Höstterminen i 1an då jag gick där så var det 1 heldag där vi endast hade hundlektioner, både praktik och teori. Resterande dagar var väldigt blandade.
Vad i går i lägenheten?
http://www.forshagaakademin.se/sok-till-oss/boende/
Finns det internet (typ Wi-fi) eller får man skaffa eget?
Internet ingår ej i lägenheten. Dock har du gratis Wi-fi i skolan.
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag undrar lite då, finns det någon som har gått där?
Jag går som sagt andra året där nu.
Vad tyckte ni om det?
Bättre skola för en hundnörd finns inte, oavsett gren man är intresserad av. Lärarna är välutbildade och flera tävlar på elitnivå. Tre av lärarna är även uppfödare (jaktlabbe, malle, rottis och fralla).
Vad är/var det bästa med skolan samt sämsta?
Familjen man skapar genom att bo med sina klasskompisar dygnet runt alla dagar i veckan.
Det sämsta är väl egentligen att tre år helt plötsligt går väldigt fort.
Var det höga Intagningspoäng?
Började som sagt samtidigt som #13. Skolan tar in alla som söker (iår var det ca 35 ettor tror jag!) eftersom att en del oftast hoppar av pga olika orsaker.
Hur ser en skoldag ut?
Dagen börjar med 20 min hundinlämning, alla sitter lugnt och tyst i sina boxar och varvar ner hundarna. Sen är det 1-2 lektioner innan det är lunch, då får man även tid att ta en lunchpromenad med hunden. Efter lunch är det 1-3 lektioner och sen är skoldagen slut. Då får man ta hem hundarna för dagen!
Är det mycket hundlektioner?
Flera gånger i veckan, ibland mycket teoretiskt och ibland mer praktiskt. När man börjar tvåan får man välja studiespår (högskolebehörighet) eller hundspår (en extra hundlektion).
Vad i går i lägenheten?
Kök
- Köksbord + fyra stolar
- Lampa över matbordet och lysrör i köket
Badrum
- Enklare badrumsskåp
- Duschstång
- Lampa
Studentrum
- Säng
- Skrivbord + stol
- Garderob
- Bokhylla
- Sänglampa och oftast taklampa
Finns det internet (typ Wi-fi) eller får man skaffa eget?
Internet håller på och installeras nu, tror dock man kommer få betala extra i hyran för att få det. Skolan har även gratis wi-fi.
Hur ser området ut?
Nära till naturen! Finns en mindre skog alldeles i närheten utav ghettot (skolans boendeområde), men sen finns även en större skog med elljusspår precis vid gräddhyllan (skolans boendeområde). Väldigt populärt att promenera längs med Klarälven.
25-35 min bussresa in till Karlstad, varje termin får du 400:- av skolan att ladda på ditt busskort med. Går även att kvittera ut gymnyckel för endast 100:-.
Bloggar om hunderiet
jag tycker du ska satsa på forshaga! skulle ha gjort det jag också om jag hade haft lite bättre med pengar, nu hamnade jag på ett naturbruksgymnasium lite närmare ist :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Lånar tråden lite…
Vad behöver man ungefär för betyg? Alltså, räcker det med bara E eller måste man ha A och B i allt?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#16 Beror nog på, jag satsar på B i minst 4 ämnen, och minst C i ytterligare 4 ämnen, och jag vill gå på Forshaga. Jag hade satsat så högt som möjligt för att komma in, även om intagningspoängen var låga året innan.
-
#12 Det är det jag inte gillar, man ska aldrig behöva "ta tag" i hunden. Möjligtvis hålla den runt bröstkorgen, i selen osv, men enligt mig aldrig ta tag i själva hunden, såsom fånga i svansen, sidan eller så. Nu vet jag inte om det är så där, men jag tycker det låter så när man säger "ta tag" i hunden. Men jag har kanske helt fel?
Har som sagt bara varit där på öppet hus och det är mina intryck jag utgår ifrån.
#13 Okej, för jag reagerade väldigt starkt på att dom benämnde amstaff och pitbull som kamphundar, tror till och med det var en av hundlärarna..
Nej, det förstår jag att ingen gör, men jag klarar inte heller av att gå i tre år och se andra bestraffa sina hundar. Det slutar alltid med att jag går emellan, skäller ut någon osv, så det funkar liksom inte.
#18 Då har du aldrig haft en skarp och tuff hund om du menar att man aldrig behöver ta tag i en hund.
-
#19 Jo, det har jag, men jag tycker inte att det ska vara nödvändigt. Och ska man nu tvunget göra det så ska det ske extremt sällan.
Sen menar jag såklart inte att man inte får hålla i sen hund, men folk som rycker, sliter och nyper till sina hundar borde inte, enligt mig, ens vara i närheten av hundar då dom helt enkelt saknar den kompetens som krävs för att klara av det.
Tack allihopa för svaren! :) Tror det blir Forshaga!
#18 Måste nog ta och hålla med #19 här. På skolan går många olika typer av hundar med olika bakgrunder. Vissa behöver "tuffare tag" i situationer utan att man som helst skadar hunden, medan andra går att avleda med en godbit.
"Ta tag" tolkar jag som att man håller fast hunden, utan att skada den. Utan mer ett "hörre du, nu skärper du dig!".
Bloggar om hunderiet
#20 Med tuff och skarp menar jag i brukshundsstil. Jag tror alla med de skarpare och tuffare brukshundsraserna har tagit tag i sin hund minst en gång.
-
Pratade med en tjej som gick där, hon uppfattade det som att träningsmetoderna väljer man mycket själv men att lärarna helst ville att man tränade med relativt mjuka metoder :)
Men herregud. Min tollare måste jag ta tag i ibland för att "få ner honom på jorden" då han låser sig och stänger av allt om han vill åt något. Ta tag i menar jag då att jag tar honom närmare mig, hukar mig och tar i huvudet och säger "lugna dig". Notera att INGET av det skadar hunden, men han vaknar till. Avleda går inte. Tro mig. Jag har försökt allt jag kan. Kelpien skulle jag aldrig få för mig att ta tag i då han går att avbryta med rösten. Jag varken rycker, sliter eller nyper mina hundar. Aldrig. Den dagen du har en hund som min tollare, då kommer du att förstå vilket helvete hunden blir om man enbart försöker att avleda. Alla har tagit tag någon gång i sin hund till vardags, allt annat är en lögn.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag går tredje året på Örkelljunga Utbildningscentrum inriktning hund!
Väldigt nöjd med min utbildning, har lärt mig mer än vad jag någonsin skulle tro.
Ja Forshagaakademin har bara blivit sämre sen jag gick där HT 2011.
Mitt första gymnasieval var ForshagaAkademin, det var jätte kul, trevlig klass och så. Inga problem med lärare för fem öre. Men vart tvungen att hoppa av under höstlovet då min 1 åriga hund började bete sig extremt knäppt. Jag gick därefter på Textilia, jobbade på hunddagis och gick ett år på djurgymnasiet sen ville jag börja på Forshaga igen HT 2013, trodde det skulle vara precis som förr men tyvärr så var det inte så.
Fler människor som missbrukar alkohol, personer som använder droger, andra som hotar en till döds, rektorn gjorde ingenting, jag stod ut i nästan ett år med detta men bestämde mig nu för att hoppa av och börja på komvux i höst istället.
Lärarna är för det mesta okej, en del har man märkt inom just hundprofilen, alltså de som har hundämnena favoriserar extremt mycket, de hjälper de elever som de tycker kommer klara sig bäst.
Här finns en artikel om just forshagaakademin http://www.vf.se/asikter/insandare/forshagaakademin-doljer-skolans-problem
Jag ångrar att jag slutade skolan första gången, det var en härlig klass och allting var mycket bättre än vad det är nu, jag tyckte att just hundsportarna var mer som en enad klass än just hundsport 1, 2 och 3. Nu är allting väldigt grupperat.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Intagningspoängen är helt sjukt låga… 65 påäng är inprincip F i alla ämnen utom 1.
Ot togs bort
Jag var inte nöjd med skolan, men det är ganska många år sedan jag gick där nu, tyvärr verkar det inte har blivit så mycket bättre enligt dom kompisar jag har som gått senare än mig.
Det roligaste på skolan var den stora familjen man fick, massa vänner överallt. Har fortfarande mycket kontakt med många och åker ofta och hälsar på folk runt om i landet. Även folk som gått där efter mig, när jag inte längre gick där, är lätt att få kontakt med och jag har flera vänner från senare år.
MEN… om jag visste då det jag vet idag så hade jag aldrig tagit dit min hund, skulle aldrig få för mig att ta dit min hund igen. Den stressen som fanns i hundstallet och som hundstallet skapade. Vet inte hur många av hundarna som gick åka på gastroskopi och bekräftades ha magsår under tiden vi gick där (och det kom under skoltiden). Hundar som spydde blev snart vardag, lärarna ignorerade det och viftade bort det. Det var inget som var farligt, bara vi elever som var dåliga på att ge våra hundar mat, medan det i själva verket var stress som orsakade det. Det tog flera år för min hund att bli frisk i magen igen efter skolan.
Många hoppade av skolan, och gör än idag, känns som att det säger en hel del. Visst är det säkert några som hoppar av pga hemlängtan, dåligt med pengar osv, men jag vet även att många hoppar av pga missnöje på skolan, hundar, hundstall osv. Att det även byts ut lärare för jämnan pga att lärare inte vill jobba kvar är också ett tecken på att något inte riktigt stämmer.
Sen vet jag inte någon av mina vänner som har kunnat fortsätta jobba med hund. Arbetslösheten är hög efter skolan, och många måste läsa in ämnen för att alls kunna studera vidare och dom som studerar vidare blir sedan inte något inom hund. Många får kämpa sig fram i livet, så jag skulle tyvärr inte vilja påstå att det är en bra utbildning om man vill ha jobb.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#30 Skönt att det inte bara är jag som är missnöjd med skolan. De säger så mycket under öppet hus som knappt stämmer. Så som "hunden får vara med på lektionen" händer aldrig!
Många i klassen fick gå ytterligare år för att få betyg, många gick ut utan betyg i alla ämnen. Och som sagt, jag vet inte någon i min klass som fick jobb inom hund. Dom flesta från min klass gick ut och blev arbetslösa. Några läste in flera ämnen för att sedan kunna vidareutbilda sig och hoppas på jobb (fast då inte inom hund).
Vilken HSPG var du?
Jag var hspg 11-14 och hspg 13-16
#31 Nej vi fick ha hunden med under lektionerna i omgångar, en lektion i veckan halva första terminen. Sen fick vi inte längre ha med hundarna på lektionerna mer än då det var praktik med hundarna. Första terminen hade vi flera hundkurser på schemat, redan VT i 1an så var det mindre och i 2an så var det knappt någon hundlektion alls.
Och det sättet dom mörkade alla brister. Man fick inte lov att tala illa om skolan, då fick man varningar och riskerade att bli avstängd. Såklart att folk talade gott om skolan eller sa inget alls, man vågade ju inte annat.
#34 Har du anmält skolan? Det har jag gjort då jag vart döds hotad, mobbad och vart utsatt för droger (är lite suicidal också så det kunde ha gått för långt) i min omgivning men rektorn gjorde inget, inte heller lärarna. Men verkar inte som skolverket gör ngt åt det då inte fler har anmält det skit som försiggår på skolan.
Mjä, praktiserade där i en vecka och visst finns det en del skit där. Mycket skitsnack, många snea blickar är vad jag kan säga. Lärarna är väl inte jättebra, mycket av det dom sa kunde jag redan(jag går inte ens på skolan, haha!), och ibland var deras åsikter lite koko. Mycket alkohol på skolan, mycket rökning och en del droger. Meen på det positiva var det lätt att komma in i gruppen. Fick snabbt vänner där som jag umgicks med på fritiden(hann knappt laga mat lol), många var väldigt trevliga medan vissa inte var speciellt trevliga. Dom flesta var öppna och glada, frågade om jag ville åka med på olika saker och var nyfikna på vem jag var och vad för hund jag har. Inte den bästa skolan men fortfarande en skola som står mig nära om hjärtat, och jag tror jag kommer stormtrivas där i höst, om jag kommer in så att säga.
-
#36 Komma in behöver du nog inte vara orolig att du inte gör, med 65 som intagningspoäng förra året lär du komma in, men jag oroade mig också att jag inte skulle komma in då majoriteten låg på ca 175-200poäng och tror jag hade tvåhundra poäng nånting och kom in med god marginal :) fast valde inte forshaga men iaf hehe
#36 Vet inte om du syftar på hundlärarna när du säger att lärarna inte är jättebra?
Jag har iofs inte mycket att säga om de övriga lärarna då jag inte var på deras lektioner så ofta, MEN hundlärarna är sjukt bra för att just vara hundlärare, riktigt duktiga kunskapsmässigt, och erfarenhet har dom så det blir över. Det enda, och faktiskt väldigt stora problem var som sagt favoriseringen, det är verkligen inte roligt. Sen har man sett lärarna gå och snacka skit om ELEVERNA är inte heller bra.
Jag tycker det är synd att intagningspoängen blivit så låga, och jag tror det har en stor sak till varför skolan försämrats också. Väldigt många av personerna som börjar på Forshagaakademin gör det av EN anledning - att flytta hemifrån.
#37 Det har höjts med 20p, och har nu hela 85p ;D Har inte världshöga poäng, lär hamna på runt 125p så därför är jag lite orolig. #38 Njä, just det med favoriseringen och att som snackar skit om eleverna, det fick jag ju själv se med egna ögon. Det var många saker som tryter, bland annat att man var tvungen att använda klicker, om hunden inte gillade ljudet skulle man använda det ändå. Syftar på hundlärarna japp.
-
#39 Nej, man är inte tvungen att använda klicker. Det handlar om en kurs i hundämnet, ''Eget Moment 1'' där man ska och måste känna till grunderna för klickermetoden, det är liksom en del som hör till.
Ja jag hade ju en hundras dom inte uppskattades av lärarna, konstigt nog. Och jag och min hund blev väldigt åsidosatta och illa behandlade. Rasism skulle jag faktiskt kalla det, inte alls kul. Sen fick vi en underbart bra hundlärare, tyvärr slutade hon ganska snart. Hon sa att hon kände att skolan inte passade henne. Hon mådde dåligt över att se hur hundarna hade det och hon kände det hopplöst att hon inte kunde påverka tillräckligt. Om ni ska börja där, tänk till några gånger till innan ni lämnar era hundar i stallet. Fundera över om det kanske går att skaffa privat lägenhet och ha hunden hemma istället. Och håll er ifrån alkohol, rökning och droger. Finns allt för mycket sånt där.
#41 Hundarna MÅSTE vara i stallet första året, oavsett om man har privat lägenhet eller inte, det ingår i djurhantering 1. Andra året får personerna som har privat lägenhet avgöra om dom vill ha hunden i stallet eller hemma.
#40 Och om man har en klicker rädd hund? Det låter ju seriöst att klicka trots att hunden är skiträdd.
#43 Jag vet inte, jag har ingen klickerrädd hund, och skulle jag ha en så skulle jag se till att få låna en annan hund att träna med för att klara kursen.
Klickerträning är en metod, en träningsfilosofi som inte kräver att man använder sig av en dosa som avger ett klick.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Höhö lite OT men för framtida osäkra elever tipsar jag gärna om naturbruksgymnasium Dingle! Toppenskola med fräscha hund lokaler och lektionssalar. Bra appellplaner, agilityutrustning, hundbad och allt vad som har med hund att göra. Vi har riktigt bra lärare som är VÄLDIGT kunniga i deras område och dom har all min respekt. Toppen internat men det är lite små rum. Natur nära med bra stigar att gå med sin hund. Men det bästa med allt är alla goa människor som går där och som jag kommer ha med mig livet ut.
Jag är med i skolan Amigos (kamratstödjare) och där fick vi ta del av information att Dingle var enligt en som gjorde i julas undersökning den mest trivsamma skolan av alla naturbruks gymnasium och det kan jag verkligen hålla med om. 😃 Ursäkta att jag lånade tråden men var tvungen 😉
#46 "Lite små rum" well, har varit på både dingle och fif och hundboxarna på fif är ungefär lika stora som rummen på dingle, och då räknar jag inte med utedelen i hundboxen.
-
Höhö, ja 120 kaninbur, säng, skrivbord, garderob och badrum är typ bara det som får plats x) Nog det mest negativa om man kan säga så om skolan. Men allt annat väger upp skolan med hästlängder tycker då jag.
Skicka PM, går där nu :)
Lägger även till att Forshagaakademin är en bra skola - SM guld & silver av de två lag vi skickade till skol SM, 2a & 5a på kunskapstestet av 18 lag! :)
Sen tycker jag man får sköta sin fritid själv, jag har fått många nära vänner, inte bara på skolan utan folk runt om i Värmland. Skoltiden blir vad man gör den till :)
#42 Om man ej har en hund då? Låter väldigt konstigt att de tvingar en ha hunden i stallet första året…
Har gått en termin på hundgymnasium (dock ej detta) och efter att någon så "snällt" gick in och slog till min hund och röt på honom eftersom han fick ångest av att stängas in och mådde generellt dåligt av det hade jag honom i min lägenhet resten av tiden tills jag bestämde att gå på den skolan med honom orsakade för mycket stress för honom…
Om man har en egen lägenhet kan ju inte skolan styra om man har sin hund där eller inte, tillåter de alltså inte att man har hunden i praktiken om man inte har den i stallet? Borde det inte gå att låna en hund för just stalldelen och använda sin egen hund i annan undervisning…?
Vad gör dem med hundarna som är för ängsliga för att vara i stall? Får de ej vara med i undervisning? Min hund kunde inte hantera det alls, det blev bara sämre och sämre och lärarna själva avrådde att jag inte borde ha honom i stallet för hans egen skull (detta var dock redan efter jag hade börjat ha honom i lägenhet…) men fungerade utmärkt i undervisning 🤔 Lite förvirrad bara!
Tips för TS, andra linjer som har hundundervisning är bl.a. djursjukvård. Man får inte ha sin egen hund med i undervisningen men det är både teoretisk och praktisk hundutbildning, med fördjupningskurser.
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#42 Man måste ingenting!! Man blir inte fråntagen rätten att bestämma över sig själv och sin hund bara för att man går på skolan, utan man bestämmer själv vad som är rätt för mig och min hund. Finns elever på skolan som inte har hund med sig under hela skolgången och det går utmärkt. Ingen kan tvinga dig att sätta din hund någonstans där du inte vill. Däremot måste man vara delaktig i hundstallet och hundinlämningen, men du har inget krav på att ha egen hund där.
Det är just så dom gör med mycket där på skolan. Intalar elever om att man måste saker och ting och hotar eleverna med att bli underkända, istället för att stärka eleverna i deras hundägaransvar. Man har ett jäkla stort ansvar när man som 16-åring flyttar hemifrån och inte bara med sig själv utan med en hund, en annan individ. Det är tufft ibland att fatta beslut, men man ska tänka på att man dels har strikt hundägaransvar men att man även har ett etiskt ansvar gentemot sin hund (och sig själv).
#50 Vad har tävlingsresultat med skolan att göra? Det är ju knappast ett mått på hur bra och trevlig skolan är.