Hundfoder en djungel
Jag kommer i slutet av juni få hem en liten schäfervalp och sitter nu och slösurfar och tittar på olika hundfoder och inser vilken djungel det är.
Självklart kommer jag att följa uppfödarens rekommendationer angående foder, men jag skulle gärna vilja lära mig mer om foder. Vad ska det respektive inte innehålla? Och vilka siffror på näringsvärdet ska man titta extra på när det gäller valp, unghund eller vuxen?
Du kommer få lika många svar som kommentarer, så det enda jag kommer att råda dig till är att välja ett spannmålsfritt foder om du väljer att ge honom torrfoder.
Sen jag började med det spannmålsfria Four Friends Derma Coat har min nakna hund fått en fantastisk hud. Lika fantastisk hud som en naken hund får, lika fantastisk päls får en pälsad hund. Vad gäller Derma Coat har jag kollat varenda ingrediens och jag hittade inga konstigheter någonstans.
Det finns många olika märken och det finns också olika sorter inom dessa märken. Derma coat är ett av Four Friends spannmålsfria torrfoder.
För några år sedan höll jag på och letade och letade efter det perfekt fodret. Det finns inte. Nu ger jag BARF och kan anpassa maten till mina hundars behov.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar

Det finns inget bra torrfoder om man jämför med färskfoder tycker jag. Så ett spannmålsfritt färskfoder lägger jag min röst på! :)
Om jag skulle kolla efter torrfoder skulle jag leta ett foder som inte innehåller spannmål, som innehåller så hög procent kött som möjligt och jag vill gärna förstå vad det är för grejer i innehållsförteckningen, och dessutom att det är lite grejer i innehållsförteckningen. Det är många foder som innehåller så ofantligt mycket onödigt skräp.
Jag ger min färskfoder/BARF 🙂
#3 Jag anser att Ziwi peak o K9Naturals är torrfoder med mycket bra innehåll o kvalitet, om nu ens miljösamvete är med på noterna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Själv ger jag ett svensktillverkat foder som har bra innehåll och hyfsat pris. Vilket? Robur genuine lamb & rice.
Nu kommer du att få en massa förslag, och inte minst om s.k. färskfoder, men mitt tips är att du tar reda på själv vad ett foder bör innehålla och tittar på din hund hur just den reagerar på fodret. Ingen annan kan ta det beslutet åt dig.
Jag skulle säga spannmålsfritt foder sen får du kolla på innehållet om de är dugligt eller inte enligt dig, foder man brukar undvika är de som innehåller vete, korn, majs, ris, linfrö.

#5 Fast de är väl frystorkat färskfoder, dvs de innehåller ungefär samma grejer som färskfoder, vilket inte torrfoder gör. :)

#7 Varför inte linfrö?
#9 Giftigt för hundar.
-

Någon som har en bra länk om näringslära för hund ?
Skulle vilja läsa på lite…
Linfrön är inte giftigt upphettat och i de små mängder som det finns i hundfoder. Linfrön innehåller massor av omega-3 och det klarar upphettning bättre än vad fiskoljor gör. Därför finns det linfrön i massor av torrfoder, varav många är sk kvalitetstorrfoder.
Du ska ska få en schäfervalp, en storvuxen ras som inte ska växa för snabbt för att få ett så friskt skelett som möjligt. Kalcium/fosforbalansen är viktig, liksom att fodret inte ska vara för fett. Fett är det energirikaste näringsämnet och hög andel fett i ett foder kan göra det svårare att hålla valpen slank. Hög andel protein är ingen fara, men hunden ska inte äta så mycket att den blir fet förstås.
Kalcium ska inte vara högre än 1,6 % på torrsubstansbasis, vilket betyder ca 1,4 % i ett torrfoder som innehåller 10 % vatten. Man måste också titta på hur näringsrikt fodret är och hur mycket hunden äter. Acana Puppy Large Breed följer AAFCO:s näringsnormer och har 1,6 % kalcium enligt sidan Acana Sverige. Jag är osäker på om siffrorna på Acana Sverige är angivna i torrfoderform eller i torrsubstansform.
http://www.acana.com/wp-content/uploads/2013/01/adult-large-breed.pdf
Acana har samma tillverkare som Orijen. Orijen Puppy Large Breed har lägre nivå av kalcium, 1,2 % och är alltså lämpligare för en storvuxen ras.
http://www.acana.com/wp-content/uploads/2013/01/adult-large-breed.pdf
Kingsmoore Pure Valp mellan- och stora raser har bra nivåer kalcium/fosfor 1,2/ 1 Ett danskt foder med danska och europeiska råvaror. hemfoder och animail har det.
http://www.kingsmoor.dk/hundemad/pure-hvalp-mellem-og-store-racer/
Olivers spannmålsfria foder för storvuxna valpar är också bra. Det är livsmedelskvalitet på alla dessa foders råvaror, men Orijen/Acana är köttrikare än de andra.
Simpsons har spannmålsfria foder till bra priser. Dock både öljäst och betmassa i deras valpfoder. zooplus.se har det. Öljäst och betmassa kan ge fisar och båda anses utgöra en risk för magomvridning. Dock inte så stor risk för en valp, men till en vuxen hund av stor ras skulle jag inte vilja ge det. Otroligt bra pris i a f och speciellt om man köper 2 säckar. Nu 2 x 12 kg för 899 kr hos zooplus.
Om du vill ha lägre prisnivå finns alltid helsvenska Magnussons Meat & Biscuit Adult. Vuxenfodret rek till valpar av storvuxna raser. Lätt att få tag på hos Ica Maxi m fl och i internetbutikerna eller hos tillverkaren själv. Det är bakat torrfoder som inte sväller i vatten.
Naturea Growth ser också mycket bra ut. Bra kalcium/fosfor 1,2 % /1 %, livsmedelskvalitet på det också och europeiska råvaror. animail.se har det
#12 Svarar på mitt eget inlägg: Jag ser att Kingsmoors valpfoder har foderjäst, vilket är detsamma som öljäst/bryggerijäst. Betfiber finns i det, men det är OK och inte detsamma som betmassa. Om du inte vill ha öljäst så välj bort foderjäst också.
#12 Vallisar o andra högenergiska raser brukar ha svårt för att lägga på sig öht före ca 2 års ålder.
#13 Öljäst är rikt på B vitaminer som anses repellerande mot fästingar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#14 Stämmer det du skriver. Det anses dock som en kontroversiell råvara och som en billig utfyllnad i hundfoder. Som jag skrev tidigare, det kan öka risken för magomvridning. Hundar med benägenhet för svamp i hud och i öron ska heller inte äta öljäst. Schäfer är en ras som kan ha hud- och allergiproblematik, så jag skulle välja bort det.