Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2136 ggr
Malin653
0

Valp som läcker

Hej!

Här kommer nog en lite udda fråga men jag har en 8 månaders valp som är mellanpudel, lhasapso, border collie och springer spaniel hane.
Han har varit könsmogen ett bra tag.
Första gången detta hände så låg han och sov, sen vaknar han och kollar förvånat upp på min mor, runt honom rinner det ut sperma i en jättestor pöl.
Nu i torsdags hände detta igen, han låg och sov inne hos mig på golvet och sen ställer han sig upp med kutad* rygg och tittar på mig skamset, går upp och golvet är alldeles blött.
Sen nu ikväll fredag så när jag kommer in på toan så står han och slickar sig själv på snoppen som är röd och svullen och har läckt igen på badrums mattan.
Det som kommer ut som jag gissar på är sperma är genomskinligt.

Har aldrig varit med om detta innan och haft två hanhundar sen innan, är det någon som vet vad det är? Varför det händer?

Tacksam för all hjälp!

jenmjao
2

Jag själv skulle ringa veterinär, har inte hört om det. Har(hade) en dvärgpudel som slickar sig på snoppen, men han läcker inte något och blir inte röd eller svullen.

http://www.veterinaren.nu/

tror man kan ställa frågor där

Malin653
2

Tack så mycket :)

Jag får ta och ringa och prata med en veterinär på måndag. 
och ställer min fråga vidare på den sidan du länkade :)

Saffran0Spice
3

Är snoppen röd och svullen jämt eller bara när han slickar på den?

Är det bara när han slickar sig så är han helt enkelt upphetsad och har stånd - vilket går över efter en stund.
När det kommer till pölarna, det kan vara så att din hane inte rengör sin förhud ordentligt genom att tvätta sig. Då ska det dock inte bli pölar utan kanske några droppar - men dessa kan ''kleta ut sig'' om hunden ligger ner och uppfattas som en pöl.

Alt. hunden får regelbundet utlösning utan att kontrollera det, isåfall skulle jag nog prata med veterinären om jag var orolig.
Annars är det möjligt att hunden växer ifrån det när han blir mer mogen/vuxen =)

Min hanhund på ca 9 mån får också röd och svullen snopp, flera gånger om dagen vissa dagar. Främst nu när det är löptikar i området.

Malin653
2

Nä jag tror den bara är det när han får dessa utlösningar.

Kastrerade han häromdagen men inte för detta utan för andra saker så det kanske bara hände när han var könsmogen.
Får hålla lite koll!

Tack för alla hjälp! :) 🌺