Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 6823 ggr
Taxelina1
47

Ägaransvar i naturen

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Nu är det, det här som gäller…inte "jag litar på min hund" och sen springer den iväg och bara på någon minut har den kunnat skrämma iväg en fågel som ligger på ägg och dom kallnar. Eller hunden äter upp dom och så vidare och så vidare.

Strikt hundägaransvar. Har du inte hunden på koppelavstånd ska den INTE vara lös.

Hälsning från en stor djurvänCool

Hildgrim
34

Tycker det är dumt att katter får gå runt och döda miljontals djur utan att ägarna är i närheten. :/

Taxelina1
6

#1 Där har du en poäng… men miljontals är kanske är en viss överdrift. Fast visst ska kattägare också ha ansvar.

LinaLj
4

#1 Lagen gäller faktiskt även för katter.

Gullan_J
5

#3 Fast det är nog Väldigt(!) få kattägare med utomhuskatter som följer den regeln..

-Bättre ökänd än okänd

LinaLj
12

#4 Precis som att väldigt få hundägare gör det 😉

Gullan_J
2

#5 Exakt, så därför ser jag ingen anledning till att följa den där regeln!

-Bättre ökänd än okänd

Beeea
33

Det är värt att diskutera - Varför man låter sin hund vara lös över huvud taget om man vet att den inte går att kalla in alla gånger?

Visst, hunden vill springa av sig men detta tycker jag att man ska ha i åtanke när man släpper lös sin hund;

1. Det finns hundrädda personer. De tycker inte alls att det är kul med en lösspringande hund som går flera meter från sin ägare och som vägrar lyssna på ägaren dessutom. Och här räcker det inte med ett "Min hund är snäll"-argument.

2. Vilda djur som kan skrämmas att lämna sin ungar/dör själva för att de blir så pass skrämda.

3. Om du möter en människa med hund så har du ingen som helst aning om vad det är för typ av hund du möter. Du vet inte om den löper, om den är sjuk, rädd, aggressiv m.m. så varför låter du då din hund springa fram till denna hund utan att fråga ägaren först? Säkrast och faktiskt minst respektlöst är väl att kalla in din hund och fråga sedan om den får hälsa? Dessutom tycker jag att man ska respektera ett NEJ om den andre hundägaren säger det, det finns ofta en anledning till att denne inte vill att sin hund ska hälsa.

4. Av ren respekt till andra människor tycker jag att man åtminstone ska kalla in sin hund till sidan om sig så att dessa personer slipper ha en vilt främmande hund snurrande kring sig. Många som inte äger hund kan inte läsa av djurens kroppsspråk och tycker hundar är ganska obehagliga (och i vissa fall äckliga har jag fått höra).

Så grunden i allt - lär er kalla in er hund. Det underlättar för alla, och så får du ha hunden lös i naturen :) Tyvärr så är det lösa hundar utan hundägaransvar som gör att vi får allt mer skyldigheter istället för rättigheter…

Portie
6

Jag har min hund lös när vi är ute och går, vi går ofta runt en sjö där det går mycket folk. Hugo springer några få meter ifrån mig och jag kallar in honom till sidan och ofta så sätter jag han ner när vi möter folk. Möter vi hundar så kopplar jag honom för säkerhetsskull.

Kan ha honom lös för jag ligger steget före honom, ser saker innan han gör det och då kan jag snabbt och smidigt kalla in. Skulle han inte komma så kopplar jag honom direkt och han får inte vara lös mer och det vet han, därför lyssnar han och kollar efter mig när han är lös. För oss funkar det jättebra och han har aldrig sprungit fram till någon människa eller hund och vi får ofta beröm från folk vi möter.

Gullan_J
4

#8 Jättebra skrivet av dig! Jag är noga med att kunna kalla in hundarna innan de får springa lös i skogen eller vart som helst. I mitt fall så ska jag inte behöva oroa mig för något av det som har med andra hundar / människor att göra. Vägen som mina får springa lösa på er mina föräldrars väg, där det står en klar skylt "Privat väg". Så om någon är där och går får dem skylla sig själva om jag inte ser dem i tid och om mina hundar springer fram och hälsar. Vilddjuren kan däremot inte läsa att det är en privat väg så just nu är jag extra vaksam över hundarna när dem springer lös.

-Bättre ökänd än okänd

Taxelina1
21

#10 Du ser inte när dina hundar stöter på ett pyttelitet fågelbo, en slumrande huggorm, en liten harpalt eller rådjurskid som trycker. Hundarna använder bortsett från sin syn även en suveränt fungerande nos och får vittring på vilt långt före dej. Det kvittar om du går på privat mark eller allmän. Djuren har en viktig och skör föryngrings period just nu och reglerna uppkom av en orsak. Och det är för dom vilda djurens skull.

Jag har många gånger stött på folk som med andan i halsen letar efter sin hund som stuckit för dom. Den stående frasen är "Det har dom aldrig gjort förr" neej, men nu gjorde dom ju det…

Här kommer folk från stan och släpper ut sina hundar som springer ute på åkrarna men även inne i skogen. Åkrarna tror dom inte är någon fara. Men där ligger massor av fåglar på ägg. Exempelvis Tofsvipan, lärkan och även rapphönsen som trivs i kantzonerna. Bönderna har kantzoner för att bevara fågellivet och det har gett resultat bara efter ett år. Alla jag pratat med har ingen aaaaning om att man inte får ha hundarna lösa.

Hundägaransvar……………

vallhund
24

#10 Nej de som dina hundar antastar får inte skylla sig själva, hört talas om strikt hundägaransvar? Hört talas om allemansrätt?

Fö får dina hundar inte ens antasta folk på din tomt eller i ditt hem, du har fullt ansvar för vad de gör.

Som invånare i Sverige har man skyldighet att känna till landets lagar. Man är straffmyndig när man fyllt 15 år, finns inget lagutrymme för att man kan välja vilka lagar man vill följa eller bryta mot.

Det är personer med din inställning som bidrar till att vi hundägare jagas med blåslampa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gullan_J
2

#11 Jag vet att hundarna har en nos, det är inte bara synen dem använder. Det behöver du inte förklara! Och nej, det har aldrig hänt att hundarna inte kommit på inkallning. För det mesta springer dem i grupp och alla kommer springandes när jag ropar. Dem små lär av dem stora. Inkallningen har aldrig varit ett problem. Du har dina åsikter och jag har mina, och jag tycker jag har framfört mina ganska tydligt i mina föregående inlägg. Jag har inget mer att tillägga och har inte ändrat åsikt efter att läst igenom tråden.

-Bättre ökänd än okänd

Ison
20

13# fast du kan ju inte säga att dina hundar kommer varje gång på inkallning när du startat en tråd relativt nyligen där de ätit på ett kadaver? Tycker det är fruktansvärt respektlöst och ignorant att bara göra det som passar en själv. Lagar och regler finns av anledningar, vare sig man gillar det eller inte.

Fenix_Chicci
2

Min hund går alltid lös i skogen. Hon kommer på inkallning och stannar direkt när jag säger till henne. Jag är extra uppmärksam på om det kommer vilda djur, hundar eller människor när vi är ute och hon går lös och kallar då direkt in henne till min sida och kopplar. Självklart är det en levande varelse och därför kan man ju aldrig säga till 100% att hunden alltid kommer göra som man säger men med tanke på hur duktig hon är så väljer jag att ta den risken då hon verkligen älskar att vara lös i skogen.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[TeamGolden]
7

Handen på hjärtat, finns det någon som inte från den 1 Mars till den 20 augusti ALDRIG släpper sin hund lös utom på sin tomt möjligtvis eller i en rastgård?

Jag bor där det är väldigt många djur som får sina ungar nu och min hund har aldrig stört dem, jag vet vart i skogen de håller till då rådjuren får mat vid speciella stationer vintertid och de håller sig gärna i närheten av dem året runt, dvs jag går inte där när jag vet att de kan ha rådjurskid. 

Vardagligt vett tycker jag gäller även i skogen, man får scanna av situationen: kan jag släppa min hund här?

Och är det större/tyngre djur vi snackar t ex vildsvin, där skulle jag aldrig ens släppa min hund, vildsvin kan vara väldigt aggressiva denna tid speciellt då givetvis honorna med sina ungar. Aldrig komma emellan en vildsvinsmamma och dens ungar, aldrig.

Karmatarerskanise
8

16 Vi släppte varken max eller hades utom i rastgård eller trädgård.

Man får faktiskt ta sitt ansvar.

Taxelina1
17

Jag släpper ALDRIG mina hundar lösa under den här tiden. De enda som verkar respektera den här tiden är tydligen jägarna. Dom som läser av djur och natur som en öppen bok. #16 Tror du alla djur håller sej till foderplatserna? När snön börjar smällta överger dom foderplatserna direkt. Jag brukar sitta in en gammal huggarkoja och fota rådjur på en foderplats. Och när det börjar töa och en annan börjar tycka det är riktigt skönt att sitta där, då äter dom det skogen ger igen. Det räcker med att en liten grästuva kommer fram ur snön. Du har faktiskt ingen aning om var djuren befinner sej när du är ute med dina lösa hundar. Vet du att en get överger sitt kid om hu darna kommer. Hon lägger det ner så det ligger blickstilla och ssedan springer hon iväg. Kidet flyr alltså inte utan ligger kvar där hundarna lätt kan skada det. Vet du att fåglhonan som ligger och ruvar sticker från boet och kvar ligger äggen och blir kalla. Eller fågelungarna blir avskylda eller om det regnar det kan det bli förödande och dom dör. Jag cyklar, går långa promenader eller släpper mina i en stor rasthage vi byggt för att hundarna ska röra sej mer. Bor man i stan måste man ställa på sin kommun om ingen rasthage finns. Jag har flera kompisar som kommer och släpper sina hundar hos mej när det är föryngring i markerna. Eller när det är mycket varg så dom inte vågar för den skull. Man måste lära sej respektera naturen och dess innevånare. Enda gången jag fick en hundägare att koppla sin hund var när jag sa att det fanns mycket huggorm på platsen hon gick på. Och när vi hade mycket varg på marken. Då blev det fart. Kan man inte vara lika rädd om djurlivet som om sina egna hundar?

[elmaek]
8

Koppelavstånd? 😃 Så om jag väljer att ta med min långlina på 15 meter och sen kopplar lös Molly, då får hon vara 15 meter ifrån mig? Eller om jag väljer flexikopplet på 7 meter och sen släpper lös henne, då får hon alltså vara 7 meter ifrån mig? 😃

Skoja bara 😎

Em_
6

#18 Bra sagt!

Tycker även man ska fundera på vad man gör med t.ex. ett rådjurskid som hunden skadar men inte dödar. Ta med till veterinär och betala kalaset? Dumpa hos ett viltskadecenter? Få tag på en jägare? Avliva själva på plats?

Taxelina1
10

En arbetskamrat berättade en gång på jobbet att hennes hund blivit skadat när den rev ett rådjur. Jag frågade då om hon meddelat så eftersöksjägare kommit till platsen för att om möjligt avliva djuret. Hen bara ryckte på axlarna och gick. Hen har tidigare jobbat som djursjukvårdare. Hen sjönk väldigt mycket i mina ögon. Folk bryr sej bara om sina egna djur när det gäller.

Whippetgerbilen
2

#16 Jag gör aldrig det. Min hund har en väldigt stor jaktinstinkt så det skulle aldrig funka att ha honom lös. Han får vara lös i inhängnader :)

Dogs is my world ♥

Dexterr
2

Tiken har jag aldrig lös för hon skulle sticka direkt om hon såg något djur, spelar ingen roll vad. Långlina får hon ha på ca 10m. 

Hanen har jag nästan alltid löst. Men ser jag längre fram att de kommer någon så säger jag åt han att stanna och så sätter vi oss ner tills personerna gått förbi, och då håller jag i han hela tiden. Kommer de någon med hund så kopplar jag han. Han är rätt osäker vid andra hundar och kan små morra så då känns det säkrare att han är kopplad. 
Men här är de sällan vi möter någon, vi går mestadels i skogen. Eller på en grusväg som går bakom hus (de har inte sin uppfart på den vägen) så där går han alltid löst. Han håller sig ungefär 3m från mig, aldrig mer. Kollar alltid bak och har han gått lite väl långt så stannar han och väntar in mig. Behöver aldrig säga att han ska stanna. Jag har bra koll på han, och han har bra koll på mig. 
Vi har mött katter på vägen som han totalt struntar i, förutom om de är våra katter då vill han gärna fram o pussa på dom. Fåglar jagar han inte. I skogen såg han en hare som han titta på, gav varken intresse för den utan han börja äta gräs istället. Så jag litar på att han inte gör något varken mot fåglar, katter, vilt m.m. Och springa ifrån mig skulle han aldrig våga. Han blir livrädd om jag försvinner. Är jag för långt bak o inte orkar gå i hans tempo så springer han alltid tillbaka till mig. Oftast går han brevid mina fötter längre stunder. 

Är jag ensam går han lös, är det folk i närheten så är han kopplad. Vet jag att de brukar vara folk här vid denna tid så är han kopplad.

Gronstedt
10

Att låta sin hund springa lös med hänvisning till att det finns katter är inte speciellt rimligt.

Katter är mycket försiktiga jägare och ger sig mindre gärna på större byten. Katter driver inte byten. Katter skrämmer eller jagar sällan rådjur, hjort eller älg. Katter dödar eller skadar sällan kid när de jagat bort mamman. Katter ger sig sällan på markhäckande fåglar, eftersom detta främst är större fågelarter. Katter dödar i ganska ringa utsträckning småfåglar, men desto oftare möss, råttor och ekorrar, som betraktas som skadedjur och som ofta dödar småfåglar och plundrar bon. Katter skrämmer eller driver sällan hästar, får eller nötboskap i hagar. Katter springer sällan fram till och hoppar upp på främmande människor.

mingman
4

Jag förstår inte alls kattargumentet.

På vilket sätt är det mer okej att vara nonchalant mot en lag bara för att någon annan är det?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Taxelina1
7

#23 Jag förstår hur du menar. Men nu är det ju inte folk du ska skydda från hundarna. Det är andra djur. Bon som din hund kan trampa sönder. Hundar behöver inte ha någon jaktinstinkt för att skada djurlivet. Den stör…

russin
10

#24 - jag har sett flertalet katter ta harungar (vilket är väldigt vanligt byte för katt) och även sett katter slå vuxna harar, så dom kan nog mer än vad kattägare ofta tror - eller vill tro.

Det finns även flertalet markhäckande fåglar - koltrast t ex och jag skulle inte tro en katt låter den vara ifred om den får möjlighet. Katter kan göra enorm skada bland markhäckande fåglar.

Whippetgerbilen
0

#24 Jättebra skrivet!! :)

Dogs is my world ♥

[TeamGolden]
0

#18 Absolut tror jag inte djuren håller sig till foderplatserna, men jag känner ''min'' skog och vet vart dem befinner sig, du säger det själv, ett kid går ingenstans, dvs de håller sig på samma plats eller åtminstone i närheten av samma område, dessutom finns det så många olika skogar här med grusvägar som korsar dem med ängar och i vissa håller inga rådjur till och i andra håller dem till (djupare in på vägarna där inte någon går knappt). 

Sen är dagens rådjur så jäkla tama, de rör sig inte ens när jag kommer med hunden, dock i koppel då de brukar stå på stora landsvägen, inte en fena rör de på sig, de tittar bara på oss, och det händer att dem har kid med sig då vid de tillfällena.

SLCH
0

Ja med handen på hjärtat har jag haft mina hundar lösa varje dag i minst 2 år nu så jag bryter mot lagen hela tiden. För jag vill inte lämna mina hundar hemma när jag jobbar och vill inte ha de bundna eller i hundgård så lämnar jag en dörr öppen så de kan gå in och ut som de själva önskar.

Karmatarerskanise
3

30 Du menar att dina hundar kan lämna tomten när dom vill?

Taxelina1
12

Herregud…!!! Efter att ha läst den här trådens inlägg förstår jag verkligen varför folk är förb…. på vissa hundägare. Här har vi ytterligare ett exempel på hundägare. När dom går tillsammans och släpper alla sina hundar efter en å. Intill ån ligger massor av vattenfåglar och ruvar på ägg och har små ungar !!! En liten fråga till er som har era hundar lösa? Vet ni om att man har rätt att koppla en hund som går in bland sina djur. Går inte det har man rätt att skjuta den hunden. För något år sedan blev en veterinär hånad för att han inte kunde se skillnad mellan en varg och en hund. Den var inne i en fårhage. Veterinären kunde självklart se skillnad. Men han utnyttjade lagen om att ha rätten att skjuta hunden om den går in i djurhagen och ger sej på djuren. Jag tror inte ni är mogna att inse allvaret med att låta era hundar springa lösa. #29 Jag undrar om du inte missuppfattar mej med flit. Jag menade på att kidet instinktivt ligger och trycket. När faran är över kommer geten tillbaka och dom lämnar platsen.

/ inlägg redigerat av admin. Påhopp är inte tillåtet!

Wellcraft
1

Lagotton får gå lös då han håller sig nära, har noll jaktlust.
Med nära menar jag ca 5 meter.
Pinschern får ej vara lös med mig, då hon håller sig på distans & har 100% jaktlust, dock har de riktiga ägarna henne lös, tyvärr.
Labben går alltid lös, vet inte ens om jag har ett koppel till henne längre.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
1

Min hund går lös 90% av tiden, restrerande 10% är vid vägen, stan eller vid andra tillfällen. Han håller sig nära, sticker inte på vilt och lyssnar kanonbra på inkallning. Pudeln däremot får absolut inte gå lös då hon lägger dövörat till och sticker iväg.

-

SLCH
0

Ber om ursäkt för missförståndet. Jag jobbar på ett hundpensinat där jag har hundarna lösa på gården men lämnar en dörr öppen så att de har möjlighet att gå in i byggnaden när de vill. Gården kan de inte lämna.

Karmatarerskanise
1

35 Då har du ju hundarna inen inhägnad. Det är inte att ha dom lösa.

vallhund
1

#32 Nej Akitan var inte inne bland fåren, veterinären sköt ändå.

Taxelina1
5

#37 Skottet var befogat.

MichelleLindh
1

Jag vågar inte släppa ut min katt men hon var ute lite förra sommaren och då hade hon halsband med en massa pinglor på så hon kunde då inte döda några djur alls eftersom hon inte kunde smyga.

/ Michelle 

emsyzz
1

Tror att det är fler hundar sim brukar gå kopplade som ställer till problem än de som faktiskt brukar gå lösa. En hund som alltid är kopplad kommer troligtvis sticks när man tappar kopplet, även kopplade hundar kan skrämma fåglar mm. Hundar som alltid går lösa är ofta lugnare och kommer inte sticka efter något djur. De är vana och blir inte liks intresserade av rådjur, fåglar mm.

emsyzz
0

Jag har mött katter som tagit både hönor och harar utan problem. Däremot är de flesta av våra hundar idag för otränade för att lyckas fånga ett djur. De är helt enkelt för klumpiga. De kan alltid skrämma djur men har man hunden under uppsikt kommer den inte skrämmas mer än vad en människa, katt eller cykel gör.

Karmatarerskanise
4

40 Haha ja tänk om verkligheten var sådan, att lösa hundar var lugna och aldrig stack ;) tyvärr är det långt ifrån verkligheten. 

Och jag har ALDRIG tappat kopplet på kopplad hund. Det är knappast lika vanligt som att en lös hund sticker.

oh-la
4

#40, jag har än så länge i mitt liv adrig stött på en kopplad hund utan ägare som drivit runt, jag har däremot många gånger stött på lösa hundar som drivit runt, sprungit fram och hälsat fast jag verkligen inte vill hälsa på lösa hundar jag inte känner, eller med en skrikande ägare många meter bakom som försöker få stopp på sin lösa hund mad vadd i öronen. har till och med blivit påflugen av en lös stor svart hund, helt oprovocerat på en promenad och varit med och letat efter ett antal hundar som dragit när de varit lösa och inte dykt upp igen. har också fått mota bort lösa hundar från mina egana daghundar, inte en enda av dessa har varit kopplade. det är heller inte helt ovanligt att man får höra "såhär har min hund ALDRIG gjort innan, han har alltid lyssnat", så det handlar troligtvis om hundar som går lösa då och då. jag tror inte det har det minsta med om hunden är van eller ej, utan bara om att hundägare har en övertro på sin hund som minsan ALDRIG skulle sticka.

Linnea
1

#37 Hunden behöver inte vara i hagen, det räcker att den är utanför och djurägaren anser att den är ett hot mot djuren.

Skynda långsamt så går det fortare.

vallhund
0

#44 Först skall djurägaren försöka fånga hunden.

hund_katt
0

om man har en hund som inte ens bryr sig om vilt, måste den ändå gå som om den vore kopplad?

Pudeln här hemma har haft både ekorrar, harar och rådjur(ja, det mesta som kan förekomma ute på landet), hade till och med en älg, mitt framför näsan. inte bryr han sig? han tittar knappt på dom. som om de vore luft. han vädrar knappt med näsan för att ta in dofter från djuret. visst, sprätter det till i diket så kan han gå dit och kolla vad det var för något, men sen är det som om inget hänt.

han har aldrig brytt sig om de vilda djuren. som om han levde med dom i vardagen.

han borde väl då få gå längre än koppelavstånd? eller är det 'olagligt' att hunden inte jagar när den är lös?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Fridaaaa
2

#46 Japp, gäller samma regler för alla hundar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hund_katt
0

#47 hmm… ska skriva och klaga lite nu tror jag :P

Fridaaaa
2

#48 Det skulle vara svårt för dem att ha olika för olika hundar. 
Och är ju inte bara att de inte får jaga vilt, de ska helt enkelt hållas så att de inte stör viltet nu, så koppel/långlina på eller om hunden går max någon meter framför dig utan koppel.

htt
3

Jag har min hund lös året runt och jag är medveten om att jag bryter mot lagen. 
Han har noll jaktlust och har aldrig lämnat min sida, däremot den dagen han mot all förmodan skulle störa ett djur i naturen skulle jag hålla honom kopplad där jag vet att risken för upprepning finns. Och ja, jag är medveten om att skadan redan är skedd då men jag anser att man inte ger hunden ett värdigt hundliv om man ALLTID, ALLTID, ALLTID håller den kopplad. Vi har inga hundrastgårdar eller i vår kommun eller ens i vårt län.

hund_katt
1

så… människor får gå runt 'hej vilt' i skogen, med eller utan hund(kopplad), men om hunden går själv, och inte bryr sig om att gå fram till djuren, så stör den? hunden kan också även undvika djuren bättre än vad vi kan. den känner att 'där borta ligger en hare, då behöver vi inte gå där(eller, då 'behöver' vi gå där) och går då inte närmre. medan en människa som inte vet om att haren ligger där, går närmre, och då stör djuret mer än hunden. tycker jag är rätt själviskt.. hunden som har en förmåga att veta vart djuret ligger, blir anklagad bara för att den går lös, och inte går fram till djuret, men människan, som inte har den förmågan, så är det okej att gå fram för man inte vet att den ligger där?

och hur är det med andra vilddjur? ett rådjur går förbi en hare med ungar, stör inte rådjuret lika mycket som hunden som inte bryr sig skulle göra? ska man sätta en lag på att alla vilddjur måste hållas i koppel, eller vara så väldresserade att de inte lämnar våran sida??

förstår mig inte på mänskligheten…

samma sak med att döda, det finns djur som dödar djur av sin egen art. men vi människor får inte döda människor? ska man sätta lagar på att djuren inte får döda sin egen art också då?

Fridaaaa
2

#51 Man kan inte jämföra djur med människor. Självklart kan man inte sätta lagar för dem som man kan för människor. Helt skilda arter, helt skilda tänk när det kommer till sånt.

Hildgrim
2

Jag står fast vid att det känns väldigt skevt att hundägare måste hålla sina hundar kopplade halva året (alt att dom håller sig en meter ifrån ägaren) när katterna får härja fritt. Katter dödar som sagt miljontals djur varje år. I mitten av 90-talet gjorde man en undersökning som visade att svenska katter årligen dödade 16 miljoner fåglar. Nu var ju detta ett tag sedan och jag vet inte hur dagens kattpopulation ser ut mot den på 90-talet. Men den ger ändå en fingervisning på att katter dödar väldigt MÅNGA djur.

Jag har svårt att tro att hundarna ens skulle komma i närheten av katternas påverkan även utan koppeltvånget.

Att bara gå runt i koppel är verkligen inte samma sak som att få springa runt. Nu är jag själv inte speciellt drabbad eftersom jag har 25 min körning till en jätte stor hundrastplats men det är långt ifrån alla hundar som har denna möjligheten.

Jag hade gärna sett mindre strikta regler för hundägare men betydligt mer strikta regler för kattägare. Det hade nog naturen också vunnit på om man jämför med hur det ser ut idag (även om det bästa för naturen vore om inga tama rovdjur fick vara lösa alls).

Fridaaaa
2

#53 Men blir ju svårare när det gäller katter eftersom många har katter också för att fånga möss. Vi har katter för sällskap men även för att fånga möss. Ena katten jagar men inte den andra. Så jag personligen tror att det är mycket svårare samt att det är två olika arter med olika behov osv.

Hildgrim
1

#54 Jag förstår att det blir mer problematiskt men det tycker inte jag rättfärdigar att katter ska göra en stor skada på naturen. Att katter skulle ha ett större frihetsbehov än alla andra djur tror jag inte på.

Men det hade kanske räckt med att man som kattägare kunde söka tillstånd att ha katten helt lös om man bor på ett sådant sätt att katten ska användas för att hålla gnagare borta.

Annars kan man ju göra som med alla andra djur. Att man får sätta upp staket eller liknande runt det området man vill att djuret ska kunna befinna sig.

Fridaaaa
5

#55 Staket är väldigt svårt att hålla katter inom, krävs mycket mer än för hundar att fixa.
Man kan inte jämföra två olika arter. Nej de har kanske inte mer rörelsebehov, men ja jag håller med om att vissa borde tänka efter innan de släpper ut sina katter. Våra är som sagt för sällskap plus fånga möss. Vi kan ju inte styra om han tar fågel eller så heller, det fungerar inte. Och katter gör inte samma skada som om samma antalet hundar hade sprungit lös. Katter kan göra skada ja, men då skulle man hålla in alla vilda djur mm också i så fall, blir i princip samma sak

Aristarcos
5

Har haft katt själv tidigare ( innekatt) och tycker att katter bör hållas inomhus, absolut så länge som man bor i ett tätbefolkat område då de går och använder andras trädgårdar som kattlåda😡.

Grannkatten som springer lös, har kommit hem med ett otal ödlor, möss, fåglar med mera upprepade gånger…

Fridaaaa
1

#57 Ja det håller jag med om, i tätbebyggt tycker jag med att de ska vara inne eller i rastgård, likaså om ens katt är inne hos grannarna mycket osv oavsett vart man bor.

Dexterr
2

Har man sin hund i långlina på 10-15m så kan hunden fortfarande störa vilt då den är så långt fram att man som ägare troligtvis inte ser vad som händer längre fram i marken som hunden ser. Då borde långlina också vara förbjudet då det är svårare att kontrollera hunden med så lång lina.

[Ellenme]
5

Förut sket jag i att Molly inte lyssnade så bra. Kunde ropa en eller sju gånger innan hon kom… men tänkte ''hon kommer ju?''

Nu däremot är hon aldrig lös förutom i rastgården (om den är tom). Jag har väl mognat på mig, insett hur otrevligt det är för både mig och mötande med en hund som inte lyssnar och hur otrevligt det är med en nonchalant hundägare som jag faktiskt var. Tror även det påverkat mig när andra lösa hundar kommit mot oss.. har blivit riktigt förbannad och till slut granskade jag mig själv. Visserligen sprang Molly ALDRIG fram till främmande människor, men hon lyssnade inte bra heller. Och jag tog alltid in henne vid möte MEN jag vill inte risker nåt alls.
För det andra är jag så rädd att Molly ska få ryck och springa ifrån mig. Vill aldrig förlora henne.

Så har hon mycket spring i benen så går vi till rastgården som är rätt stor (över 100 kvadratmeter) och så jagar jag henne som hon älskar. Eller så springer vi tillsammans när vi är ute och hon är i flexikoppel/långlina (hon stannar när jag ber henne när hon är kopplad, helt annan sak som lös såklart) och det funkar bra.

Taxelina1
11

Snälla ni…Det har inget med jaktlust att göra. Världens snällaste lugnaste hund kan trampa på ett fågelbo där honan ruvar. Eller bara nosa och råka skrämma iväg honan som tvingas lämna boet och äggen kallnar, eller ungarna dör för honan flyr undan hotet och ungarna blir kalla och blöta. Det här gäller ju inte bara rådjur, älgar, hjortar och annat vilt. Det gäller ALLT djurliv i skog och mark under föryngrings perioden.

#40 Har du verkligen belägg för dina påståenden? Jag tror nog närmare på att du vill försvara dina egna handlingar.

#53 Men en katt kan nog inte riva ett rådjurskid. Det kan därimot en hund göra. Finns liksom inget försvar att dra in katter i den här tråden när det gäller strikt HUNDägar ansvar. Hunden är större och har då större krafter att förstöra och sarga. Har du en åsikt om katter får du ta upp det med länsstyrelsen i ditt län.

#51 Även dej rekommenderar jag att ta kontakt med länsstyrelsen i ditt län och kommentera då det du skriver här. Kom igen sedan och berätta vad dom sa till dej.

Varför tror ni lagen kommit till? För att reta oss hundägare? Eller för att skydda viltet i våra skogar, eller rättare sagt viltet i deras skogar.

Hildgrim
1

#61 Jag förstår inte vad du försöker komma fram till? På dig låter det som att det är dåligt om tamdjur skadar, stör eller dödar stora djur (rådjurskid vad ditt exempel) men det gör inget om detta händer smådjur? Visst hundar och katter kanske inte utgör en risk för samma typ av djur jämnt men spelar verkligen storleken på dom vilda djuren någon roll? Även dom små är väl viktiga?

Nu är ju alla däggdjur fredade i Sverige men med t ex rådjuren så är populationen så pass bra att vi människor aktivt måste gå in och skjuta av dem. Ur den aspekten så är det väl t ex värre att en katt dödar en fridlyst kopparödla?

Jag undrar hur många djur dom svenska katterna dödar varje år om enbart fåglarna är uppe i 16 miljoner.

Hildgrim
1

#56 Jag vet inte om jag tolkar dig rätt nu. Om det inte var koppeltvång under vår/sommar så skulle hundarna döda/skada fler djur än katterna? 

Jag vet inte om jag tror på det riktigt. Jag har än så länge aldrig varit med om en hund som skadat eller dödat ett vilt djur. Men jag ser bilder på fb stup i kvarten på kattägare som lägger upp foton på deras katters bytesdjur.

Kattsäkert staket är krångligare men ingen omöjlighet. Jag har sett att det finns en kattuppfödare precis i närheten där jag bor och deras katter är ute jätte mycket men dom kan inte lämna tomten. ;P

Men jag håller med om att folk som bor i samhällen borde hålla koll på sina katter iaf. Tänk så många smådjur och fåglar (husdjur) som får sitta inomhus hela somrarna pga det finns lösa katter i området. Har själv en kompis som fick sina undulater dödade i sin egna trädgård. Hon blev känd som katthatare sen pga hon blev upprörd.

htt
3

#61- Snälla du… Bärplockare i skogen kan råka trampa på ett fågelbo. Ryttare som rider i skogarna kan råka skrämma iväg ett rådjur från sin kid. Självklart ska man inte göra skada med vilje men någon måtta får det vara, på dig låter det som att hundägare inte ens får vistas i skogarna. Vem är det som säger att det är hunden och inte jag som råkar skrämma iväg fågelmamman?

Noa-Nisse
2

Jag har min hund lös varje dag året om. Om jag ska vara ärlig så är hon mer lös under just den tiden som det är förbjudet. Släpper man inte sin hund lös någon gång under så många månader (förutom i hundrastgård) så tycker jag synd om hunden. Då lider den mer än vad fågeln i skogen gör som blir skrämd… Och dessutom, tror ni att modersinstinkterna försvinner helt bara för att en fågelmamma blir skrämd? Den flyger ju tillbaka igen säkerligen 98 av 100 gånger. Och det finns redan rovdjur i vårt land som också kan skrämma dem. Nu menar jag inte att man ska låta sin hund skrämma bort vilda djur. Men har den inte gjort det innan så ser jag ingen som HELST anledning till att koppla den sen helt plötsligt. Lagar är till för att följas fast ibland blir det bara för mycket… Får man gå i skogen ens själv snart? Man kan ju råka nysa till och skrämma iväg något… Kanske en björn…

Medarbetare på Hundar.ifokus

vallhund
5

#51 Nej ett rådjur skrämmer inte harar lika mycket som hunden, som är ett rovdjur.

KL
Att dra in folk o hästar i debatten är bara fjantigt.

Nej hunden lider inte mer än fågeln som blir skrämd, en del fåglar lägger nya ägg, dock inte alla. Tragiskt om det är utrotningshotade arter. Fågeln som blir skrämd lider nog inte, däremot så dör äggen, eller blir tagna av andra rovdjur medans mammafågel är på vift.
Så du tycker att din hund har större rättigheter än vilda djur? Märkligt resonemang.

Gasoline
8

#65 så de hundar som inte går att ha lösa pga att de sticker är det alltså synd om? Dvs att alla de hundägare som har hundar som inte kan vara lösa är alltså djurplågare? Eller missuppfattade jag det där? :-/

[Ellenme]
7

#65 Finns det rastgårdar och långlinor så ser jag inte bekymret med att aldrig släppa sin hund lös. Har man en 15 meters lång långlina så ger det en VÄLDIGT stor frihetskänsla jämfört med koppel på 1,85 meter. Och i rastgårdar kan man släppa lös sin hund utan problem.
Att sluta visa hänsyn bara för att lagen är way to much låter inte klokt.

Karmatarerskanise
12

Tycker det är skrämmande vilka kassa argument det är som används för att rättfärdiga att man gör fel. Väldigt tråkig läsning.

Hildgrim
1

Frågan är dock om långlina är tillåtet enligt lag. Naturvårdsverket tolkning av lagen är att om hunden är lös så ska den vistas max någon meter från ägaren. Om hunden har möjlighet att springa många meter från ägaren så kanske den inte klassas som kopplad? Även fast den sitter fast så att säga.

Fridaaaa
7

#70 Ja det är lagligt att ha långlina. Hunden ska vistas max någon meter från ägaren om den är lös inte kopplad.
Har den långlina på = kopplad.

Hildgrim
3

Detta hittade jag på skk's hemsida. Men jag vet inte lagen ger ju så mycket utrymme för tolkning. "Alla hundar kan jaga om de vill och får möjlighet. Om du har som grundtanke att din hund aldrig får störa vilda djur kommer du att bli en hundägare värd att ser upp till. För att hindra att hunden jagar finns två alternativ: antingen måste hunden alltid hållas kopplad så snart den vistas utanför inhägnad, eller så måste du lära hunden att använda sin jaktlust bara när du ger tillåtelse. Det första alternativet kräver ingen närmare träningsrekommendation, däremot en påminnelse om att koppel ska ha en sådan längd att hunden inte kan skrämma en tryckande harpalt eller en ruvande fågel. Alltså inget så kallat flexikoppel eller lång lina. En arbetsvillig hund måste få använda den medfödda jaktlusten till något som går att kontrollera. I annat fall kommer hunden alltid att söka tillfällen för att smita för att jaga på egen hand. Även jägarens hund kan lära sig vilket specifikt viltslag den ska jaga."

Fridaaaa
5

#72 Dock är det vad som står på jbv sida som gäller. Det är fullt lagligt att ha dem i flexi eller långlina i skog och mark, för då är de kopplade.
Så det där har SKK tolkat helt på fria hand skulle jag säga.

Sunt förnuft.

[Ellenme]
3

#72 Lol. Jag kommer inte sluta använda långlina och/eller flexikoppel dessvärre. Jag har en lydig hund I koppel och jag håller mig alltid i hennes närhet, för även om hon är kopplad i långt sådan så innebär det inte att hon får vara just 15 meter framför mig. Det ger henne en frihet, men inte en frihet där hon får ta över världen.

Långlina med sunt förnuft, helt enkelt.

Hildgrim
1

#73 Jbv har inte mer rätt än skk. Det enda båda dessa kan göra är att tolka lagen. Vad som verkligen gäller vet mog bara domstolen.

Fridaaaa
5

#75 Jo visst har dem det. Det som står på JBV sida är det som gäller, där står lagar och rekommendationer kring bland annat djur. Det som står på SKK är vad dem rekommenderar eller deras tolkningar, men de går inte över vad lagen säger.

Kitten86
3

Säger varken bu eller bä om hur just jag gör. Men om man nu ska tolka lagen och att långlina ska vara lagligt då det anses att hunden är kopplad så kan man ju ganska snart se en skevhet i tänkandet ändå:

Om jag nu skulle hålla min hund lös och att han håller sig någon meter ifrån mig så är jag olaglig denna tid på året medans den som har sin hund i en 15 meter långlina är laglig. Ska man dra det krasst så är det ju hunden i långlinan på 15 meters avstånd från ägaren som har störst chans att störa vilt i skogen medans den okopplade hunden på bara någon meter från ägaren har en lägre chans att störa det vilda djurlivet!

Fridaaaa
1

#77 Du får ha en hund lös om den går vid ens sida, och någon meter ifrån en. 
Men ja jag håller med, en hund med långlina kan ju störa mycket i skog och mark. Mina är i långlina men går på stigen, eller precis bara vid kanten, vi undviker att gå i själva skogen vid den här årstiden utan håller oss på skogsstigar/skogsvägar. Så beror ju på hundägaren också.

Jag tycker det borde vara andra regler för ryttare för dem och hästarna kan störa minst lika mycket som hundarna.

htt
1

Jag har alltid min hund lös och han stör lika lite som om han hade varit kopplad. Bryter jag mot lagen då eftersom att min hund inte är en robot och KAN vika av 1,5 meter från stigen för att kissa?

Noa-Nisse
0

#66, du lägger ord i min mun. Har jag skrivit att hundar har mer rättigheter än vilda fåglar? nej! Men jag skulle vilja påstå att hundar OCH vilda fåglar har lika stora rättigheter. 

#67 återigen  jag har väl inte skrivit att man är djurplågare om man inte släpper sin hund lös? Men jag tycker det är fruktansvärt synd om den hund som aldrig får vara lös och springa av sig. lika mycket som jag tycker synd om hundar som får dålig mat, blir lämnad ensam hemma för mycket och som inte blir aktiverade.

#68, men snälla… en hund som är kopplad i långlina känner ju knappast någon frihetskänsla. 

Löjlig lag som är helt overkill… jag kommer fortsätt ha min (lydiga) hund okopplad hela sommaren.

vallhund
7

#80 Jag lägger inte ord i munnen på dig, utan konstaterar att du genom ditt beteende tydligt visar att du o din hund har större rättigheter än vilda djur.

[Ellenme]
5

#80 Min hund får större frihetskänsla i 15 meter långlina än i vanligt kort koppel. Så snälla.. visst finns det dom individer som känner sig friare i längre koppel än kort koppel!

Fridaaaa
5

#80 Varför skulle hunden inte känna mer frihetsskänsla? För den har ju det? Den kan ju göra betydligt mer än om den är i kort vanligt koppel.

Karmatarerskanise
4

80 En hund i koppel känner inte mindre frihet än en lös som går som om den vore kopplad. Uppenbarligen gör din inte det och han får springa iväg.

Jag avskyr en sådan attityd. Total avsaknad av respekt.

Gasoline
4

#80 då missuppfattade jag nog dig, men med tanke på din kommentar så känns det ändå som att man inte är snäll mot sin hund om den inte får gå lös? Återigen, eller inte. :-/ Hur löser man detta med en hund som smiter? Så att hunden får känna sig fri utan att riskera att bli påkörd eller att aldrig hitta hem :-/

Cahira
10

Men shit. TS länkar att man måste ha kontroll över sin hund, sedan blir det värsta diskussionen om katter, hästar, rådjur, kaniner och bärplockare.

Lär hunden komma på inkallning eller ha den kopplad. Så svårt är det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kitten86
2

Bra sagt!

ElisabethB
2

#86 Utomordentligt skrivet!

Möter man en kopplad hund eller en hund som man märker att ägaren har pli på så blir man inte rädd.. Det borde ju vara samma sak för vilda djur…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Noa-Nisse
0

#81, Ja men då får du tro att jag tycker så.

#82, Att den känner större frihetskänsla i en långlina på 15 meter jämfört med ett vanligt koppel är ju såklart sant, men man kan inte jämföra att ha sin hund kopplad i långlina och att vara lös och att det skulle vara likvärdigt.

#84, När jag har min hund lös så går hon vid min sida när jag ber henne om det. Vill jag inte det så säger jag "ok" eller "varsågod" vilket innebär att hon får lov att spring som hon vill och nosa och få glädjeryck och springa av sig ordentligt. När jag väl kallar in henne så kommer hon. Så nej, när hon är lös så går hon inte vid min sida hela tiden som om hon vore kopplad. Vad är det roliga med att vara lös för hunden om den inte får springa av sig? då kan den lika gärna vara kopplad om man vill att den hela tiden ska uppföra sig som om den vore kopplad när den är lös. 

#85, Det är en viss skillnad på att jag tycker synd om någons hund eller den blir plågad…

Jag har aldrig haft en hund som inte kommer på inkallning, men jag tycker det är lika mycket synd om en hund som KAN vara lös men inte får och en hund som inte kan vara lös och inte är det heller… ser ingen skillnad i det.

Linnea
3

Går man bara längs grusvägar i skogen ser jag inget problem med att hunden inte går vid sidan hela tiden såvida den inte jagar vilt som dyker upp. Det är sällan det ligger kid, fågelägg eller kaninungar mitt på vägen.

Taxelina1
7

#62 Jag utgår ifrån att du läst länken jag satte in. Det här gäller ALLA djur i skogen. #64 Utgår ifrån att du också läst länken. I så fall har du säkert sett vilka datum som gäller. Och då även för bärplockning. Hästar finns det särskilda ridstigar åt. Rastar man sin hund längs med en grusväg eller rider är det väl inga problem. Klart honan kommer tillbaka till boet. Men under tiden hon flyr kan äggen/ ungarna bli nedkylda. Skk har ett mål att hundägare ska visa hänsyn, men tyvärr så är det fortfarande väldigt många egotrippade hundägare som misssköter sej och det drabbar alla andra också.

Linnea
2

#91 Hästar finns det särskilda ridstigar åt.

Jo om man har tur..

Taxelina1
6

#92 Det har du rätt i. Men hur ofta rider man mitt inne i skogen med en häst. Man håller sej ju oftast till där det är lätt att komma fram med hästen och för att den inte ska trampa snett eller göra sej illa på annat sätt. Har själv haft häst.

jenmjao
0

Jag väljer att ha min hund lös eller i vanligt koppel dock endast på åkrar (bor nära ganska många åkrar) och hon håller sig rätt nära mig, Hade gärna använt långlina, men en lina kan skada hunden, mitt ex hund hade lina och hon sprang ochhade sig, whops var linan snodd runt bakbenet och så fortsatte hon, slutade med ettryck och hon halta i flera dagar. Jag skulle dock aldrig släppa min hund lös där jag inte ser precis allt, eller om folk och djur är i närheten. Måste tillägga att jag inte går mitt på åkrar utan på en ganska bred "stig" bredvid. Och kan tillägga att jag hade lina på min hund som valp, hon vägde 15kg och linan skulle hålla för en 25kg hund ändå gick den sönder vid första rycket, när vi åkte tillbaks med den sa dom att dom inte skulle ge en ny då jag själv likagärna kunde klippt av den?!?! Nej jag litar inte på linor.

Taxelina1
7

#94 Vet du vad den breda "stigen" kallas? Det är en kantzon där bonden inte får odla. Dels för att det ofta finns ett dike eller större vattendrag intill och zonen som ska stoppa eventuell jord och annat för att följa med ner i vattendragen vid regn. MEN zonen finns även för fågellivet. Dom gjorde ett försök som slog väl ut för några år sedan. Både fasan, rappshöns och andra fåglar kom tillbaka. Många olika fågelarter började häcka i kantzonerna. Till och med Kornknarren kom tillbaka här vilket var extra roligt. Lärkan och tofsvipan häckar också ofta i kantzonen.

[Majbot]
4

Var ute och sprang med min Jackis för några veckor sedan. Andra sidan vägen (två filigt) springer en lös hund och skäller. Den springer mellan bilarna och fram till mig och Teemo. Jag motar bort den med kroppen med Teemo bakom mig, ägaren skriker för full hals andra sidan vägen… Har hänt liknande grejer vid ett flertal tillfällen, förstår inte hur ägare inte kan ta ansvar för sina hundar. Speciellt om den ränner vid bilar och nästan blir överkörd eller jagar fåglar osv…

jenmjao
0

#95 Jadu, jag släpper inte lös hunden om jag ser fåglar, men inte är det några fåglar på den åkern jag är vid. Inga djur alls faktiskt, finns många fler åkrar, och på vissa är det djur och på vissa är det ganska dött med djur alltså inga alls.. 
Min hund springer inte efter djuren på åkrar heller, precis bredvid åkern jag går vid så är det ett stall, bara ett stenkast bort, hon är inte intresserad, som lös är hon heller inte intresserad av fåglar, som kopplad vill hon hoppa efter dom, men lös är hon för upptagen med att lukta där alla andra hundar gått.
Har dock lina nu då min hund löper.

Taxelina1
8

#97 Tror du att du ser fåglarna? Dom ligger ju och trycker och honom har sån färg att hon smälter in i naturen. Nu har jag fått så många bortförklaringar varför man i alla fall kan ha hunden lös, att jag troligen kan skriva en bok. Varför har du din hund kopplad när hon löper?

jenmjao
0

#98 Jag tror nog jag ser fåglarna när det är gräs där man går, grönt gräs, hur många fåglar är gröna och ligger å trycker i gräset?
För att folk släpper sina hundar/går med dom där jämt så jag vill väl inte ha henne på smällen?
Jag skulle nog mer oroa mig för harar, rävar m.m. än fåglar som faktiskt kan flyga iväg när hunden kommer. 
Oavsett vad du säger just nu spelar det ingen roll då MIN hund inte jagat NÅGRA djur där jag är, även fast det varit skator på en annan åker har inte hon jagat dom, så då har jag väl min hund under sån "tillsyn" som är tillåtet ? Så då spelar det väl ingen roll om det sitter 30fåglar över hela åkern när min hund INTE jagar dom? Eller?

htt
1

Men alltså. Lagen lyder så att man får ha hunden lös så länge man har full kontroll, varför är du då så på alla #98?

Taxelina1
6

#99 Att jag frågade dej om löpet är att jag ville ha ett svar och det fick jag.

För att folk släpper sina hundar/går med dom där jämt så jag vill väl inte ha henne på smällen?

Det är samma ansvar som hundägare har. Skrämma djur under föryngring eller sätta på en löptik. Det gäller att ha sina hundar under kontroll och det har man bara med ett koppel. Du ser kanske en fasanhöna om hon ligger och ruvar, men du ser inte dom minsta då dom är väldigt små och har camoflerad fjäderdräkt. Tittar du på hona och hane av en fågelart så ser du att hanarna är mer färgglada än honorna. Honorna är mer matta och spräckliga i färgen så dom smälter in i naturen.

Jag vet inte hur många gånger jag behöver upprepa att detta gäller hundar med eller utan jaktinstinkt. Nu är jag ju helt övertygad om att alla ha en instinkt att förfölja vilt mer eller mindre. Men det är inte det som är frågan utan att hunden skrämmer och stör. Även om den inte jagar.

#100 Full kontroll har man bara om hunden går fot intill ägaren i koppel längd. Hur många har det när man släpper hunden/hundarna ute på en åker/äng/skog?

Linnea
3

#101 Å andra sidan kan du störa viltet utan att ens komma nära. Om där står ett rådjur 20 meter in i tät skog är det inte säkert att varken du eller hunden ser det men du stör det ändå.

ElisabethB
3

#102 Fast hunden känner väl lukten av rådjuret? Själv är jag av åikten att det är fullständigt självklart att hålla både hund och katt i koppel.

Allt för ofta kommer främmande hundar rusande mot mig när jag går i skogen/på elljusspår/ibland även i stan och i bästa fall frågar ägaren om det är ok efteråt… Finns det ett koppelså är det iaf någonting som tar stopp..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Linnea
0

#103 Kanske det men det är inte alls säkert att hunden går dit ändå, min gör det inte. Ser hon ett rådjur så tittar hon på det sen går hon åt ett annat håll.

Dexterr
4

Då borde jag inte få ha min hund lös i min trädgård då vi har en hare som bor under vår bod? För den kan ju störa haren… Vem vet han kanske skrämmer livet ur haren? Den kanske har ungar där under. 

Eller på "ängen" bakom huset har vi massor av harar, då borde inte folket som bor runt ängen få ha sina barn där för de kan störa hararna. Borde vara förbjudet att ha sina barn i skog o andra ställen också för de stör nog mer än vad en hund gör. Så de borde fixa en lag där det även gäller människor. Och jag ser för ofta barn som springer runt och försöker fånga hararna. 

Min hund är lös oavsett, i trädgården eller på ängen för han bryr sig inte om hararna, som han ser ofta då han är van vid kaniner.

Gasoline
5

Vill dock poängtera (inte försvara) att en lös hund/tamdjur inte alla gånger behöver innebära en oansvarig djurägare. 🙂 

Även om man alltid vill ha kontroll och koll på sin hund så händer ibland det oförutsedda, dom kan tex smita eller slita sig. 

Jag körde på (eller snarare touchade) en hund för ca 1 månad sedan, hunden slet sig från ägaren precis när jag körde förbi. Kan dock tycka att det var oansvarigt utan föräldrarna att inte hålla koll på att BARNET inte var ute med en vild valp som dom inte klarade av. 

Min hund (när jag hade hund) smet hemifrån en gång när vi var ute en snabbis, då han hade kommit på hur man öppnade dörrar, vilket vi inte visste då. 

Så även om man vill ta sitt ansvar som djurägare så blir det tyvärr inte alltid som planera, tyvärr. 👍

DarkVampireWolf
3

Tycker det är väldigt oansvarigt av ägaren att ha hunden lös om ägaren inte äns tränat hunden på inkallning. Alla risker kan hända som t ex:
 Hunden ser en hare eller annat djur och springer iväg
Den ser en människa eller hund före ägaren och springer iväg. Detta kan leda till panik hos hundrädda personer eller om det är en hund kan de börja slåss. Om det är en mindre hund som springer fram till en större kan den t o m dödas. 
De kan få för sig att springa någon annanstans om den blir skrämd eller liknande.

Utsätt inte den risken för både din hund, andra djur och människor utan att hunden kan komma på kommando.

Tycker det är bra att du skrivet ett sånt här inlägg, så folk som inte tänker på detta kan börja göra det! :)

jenmjao
0

#101 Min hund springer INTE fram till andra hundar vid löp, linan är ifall jag ser en lös hund så jag hinner "dra in" henne snabbt och lyfta upp henne. Då folk inte alltid har koll på sina hundar.
Min hund är inte perfekt, men hon har inte brytt sig om något som lös, varför ska jag inte ha henne lös? Om hon kommer på inkallning, om hon går fot? Jag låter dock henne lukta och springa omkring, men jag kan säga att det här området har minst 100hundar, och hela området ligger 5-10minuter ifrån ängarna, ängarna ligger nära bilvägar (inte allt för nära men det susar då och då) och väldigt nära stall, det är människor och hundar väldigt ofta på dessa ängar, jag tror då INGA vilda djur direkt föredrar dom här ängarna jämnfört med de längre bort ifrån "samhället". Det är inte bara en äng här, det är fullt med fotbolls planer och ängar, och hade det funnits en hundpark hade jag inte släppt henne på en äng. Nu har jag ingen bil och närmsta hundpark ligger ca: 1 och ½-2timmars promenad här ifrån, och då räcker nog promenaden gott och väl så hon vill väl inte springa av sig när man väl kommit fram. Skulle jag se fåglar, rådjur, harar, eller höra prassel eller öht något liknande skulle jag INTE släppa min hund lös oavsett om hon skulle bry sig eller inte.. Jag skulle inte ens gå på ängen om jag såg att det stod djur där, jag skulle vända och gå en annan runda, precis som jag gör när jag ser andra hundar där.

Taxelina1
4

#101 Visst är det så. Det är ju därför man ska ta det lugnt😉

#106 Visst kan olyckor hända. Självklart.

Så här står det:

Lagens syfte är att skydda de vilda djuren, både däggdjur och fåglar, under den mest känsliga tiden när djuren får sina ungar. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.

Vi fick tag på en rottweiler som kom rusande och flåsande ur skogen. En stund senare kom ägaren. En kvinnlig lydnads instruktör. Och hon bad om ursäkt och sa att hennes rottis "aldrig" gjort något liknande tidigare. Så det kan hända precis vilken hund och ägare som helst.

CelsiusT
4

Vill mest bara informera om att den länken i #0 är till naturvårdsverkets hemsida och där står deras tolkning av lagtexten. Men det är inte lagtexten som står där. Man ska känna till att naturvårdsverkets tolkning är inte lag, och vid en prövning i domstol är det absolut inte säkert att det är enligt deras tolkning det döms. Det innebär att deras tolkning att okopplad hunden ska gå som max någon meter från föraren osv är naturvårdsverkets egna tolkning och alltså inget som står i lagtexten. Det finns i lagtexten inte heller preciserat huruvida det är okej eller inte med långlina. Det står heller inget i lagtexten om att det råder koppeltvång, men det står att hunden inte får springa lös i marker där det finns vilt. Jag påstår inte att naturvårdsverkets tolkning är felaktig, men jag vill hävda att det är just deras tolkning och att det inte behöver vara så som en domare tolkar texten.

Lagtexten finns att läsa här, alla hundägare ska/bör ha läst och känna till lagen så ta gärna en titt om ni inte redan gjort det: "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter" och det är 16§ som diskuteras i den här tråden.

Jag vill inte lägga in några värderingar åt något håll. Men strikt hundägaransvar gäller i hela landet, och det innebär bla att man ska ha läst och känna till lagtexten och agera där efter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JontaK
5

Tyvärr har allemansrätten den baksidan att många människor tror att de kan bete sig hursomhelst ute i naturen. Ser bevis på det i hemtrakterna varje vecka. Nedskräpning, störning av djur, oansvarigt framförande av motorfordon och häst. Exemplen är många.

Folk tenderar också att intala sig själva att "där jag och min hund är finns inga djur" eller "min hund skulle ALDRIG skada ett djur". Det sistnämnda kan visserligen vara sant men hunden kommer ändå störa.

Att tro på det förstnämnda visar bara på en enorm kunskapsbrist. Häckande fågel finns i stort sett överallt, från skrymslen i byggnader i våra städer till mitt ute på ett till synes tomt fält.

Någon skrev att åkern där denne vistades med sin hund inte höll fåglar. Att påstå något sådant är på gräns till ironiskt. Mark/snårhäckande fåglar har utvecklat ett levnadsmönster som går ut på att gömma sig så väl det går från potentiella rovdjur, där ingår så väl hund som människa.

jenmjao
2

#111 vad bra då får man inte gå med sin hund i stan om det finns fåglar med ungar? Eller harar med ungar vid gräsplättarna, för oavsett om hunden är kopplad eller ej stör den lika mycket, det är bara "skadan" som inte sker, men oron hos djuren sker. Ska vi alla sluta gå ut helt istället så ingen stör något djur i stan med barn? Eller ska vi människor sluta motionera i skogen/på spår så vi slutar störa djuren de här tiderna? Ska vi ta bort stallen vid skogar/ängar för vi människor stör de vilda när vi sköter hästarna? Eller ska lagen vara så att varken djur eller människor FÅR jaga djuren? För störa det gör vi alla med våra fordon, rörelser och våran existens. Och har fåglarna lyckats gömma sig så bra så varken jag eller min hund varken sett eller hört dom är dom nog på en så trygg plats så de inte blir jagade, störda kan dom bli, men det är inte mitt i skogen vi är, vi är på en åker där väldigt många hundägare går.

JontaK
3

#112 Det går alltid att dra det till sin spets…

Jag menar att en sund respekt för djur och natur bör finnas både hos hundägare och andra som vistas ute, oavsett om det är i stan eller på landet.

Precis som du menar är det omöjligt att inte störa vilda djur, därmed absolut inte sagt att man faktiskt kan försöka störa så lite som möjligt.

Angående det sista du skrev har både katt och hund avancerade sinnen som hjälper dem att hitta just dolda djur. Har du aldrig sett en hund gräva och ta en sork exempelvis? En hund eller katt med tillräckligt stor jaktinstinkt hittar naturligtvis sitt byte även om det i mänskliga ögon verkar vara väl dolt. En kopplad hund eller innekatt gör det inte, oavsett instinkt, för där finns en fysisk begränsning.

Men visst, mitt förra inlägg var lite väl vinklat och det ber jag om ursäkt för. Tror dock de flesta förstår min poäng att har man hund ska man ta sitt ansvar, oavsett om det är i relation till andra människor eller djur.

Ison
7

#112 men lugn i bussen! Varför brusa upp dig så mycket? Den finns en lag, läs den. Det handlar inte om att du inte ska gå ut med hunden, av med offerkoftan! Den handlar om att ALLA ska respektera djurlivet och de vilda djuren nu medan de får sina ungar. De gäller ju inte generellt bara hundar, utan barn, människor fordon ja allt. Måste man gå i skogen håller man hunden kopplad och på stigarna, eller släpper om man kan hålla hunden kvar på stigen under uppsikt och kontroll. Ska dom härja fritt så får man åka till en hundgård eller i hängande fotbollsplan eller nått. Allt går att lösa:)!

jenmjao
0

#113 Nej jag har inte sett en hund gräva upp en sork, jag har hört om hundar som sprungit ner i diken och kommit upp med sorkar, men har "haft" två hundar själv, varav det är min nuvarande och min familjs gemensamma, En Pudel utan jaktintresse och min egna som inte har ett luktsinne att hänga upp i julgranen, Jag vet att hundar har bättre luktsinne än oss människor men jag tvivlar nästan på att min hund har det när hon kan gå förbi godisar hon söker som ligger helt synligt som hon NOSAR på och sedan letar vidare.. Alla hundar har inte jaktintresse heller och man känner sin egna hund bäst själv.

men då förstår jag inte varför man får ha sin hund i lina om den kan greppa tag i djur och vilt så snabbt, för du hinner inte direkt rycka in en hund i 12meters lina om den tar ett djur 5meter ifrån dig.

#114 Skrev mitt inlägg för jag kände mig otroligt "påhoppad" och överdrev. Vet redan att allt går att lösa.

Taxelina1
1

#110 Tack så jätte mycket för din länk🙂

Taxelina1
2

Här har vi ett tragiskt exempel vad som kan hända när man går med okopplad hund bland lösgående djur.

http://www.nsk.se/article/20140527/HASSLEHOLM/140529591/1129/-/hundpromenaden-slutade-i-katastrof--

Hundägaren har ett stort ansvar för sin hund.

SaraC
1

Du har väl inte missat att ta del av våra regler? 

Hundar iFokus skrivregler

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[FridaGenborg]
4

Har inte läst alla kommentarer, men jag går med min hund lös iallafall och kommer fortsätta göra det. Det finns mycket harar här, dom brukar sitta och titta på oss när vi går förbi, min vovve bryr sig inte. Han vågar inte gå långt ifrån oss heller, så jag kan ha stenkoll hela tiden.

Cahira
3

#117 Panikande kor och gå med hunden lös i skogen är ju verkligen två helt olika saker. Du kommer ju inte möta samma situation i skogen. 

Visst kan en älg eller liknande anfalla om den försvarar sin kalv men det återgår ju till uppsiktslagen över sin hund. Om ens hund inte jagar/stör vilt så får man ju inte sånt problem. De flyr innan de fäktar. 

Våra kossor jagar iväg både hundar och coyotes. Till och med kalvarna sätter efter en hund så snart de anser sig stora och starka nog. Och när en ko larmat så kommer hela besättningen. 

Sånt gör inte älgar till exempel för dom lever inte i en hjord på samma sätt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.