Vilken ras passar mig?
Sprang på den här sidan och tänkte- varför inte?
Gått i hundköpartankar ett tag nu och är lite intresserad av några raser, men vill även höra vad andra har för tips på raser.
Är en aktiv människa på 23 år som hållt på med hundar sen jag var en liten parvel. Växt upp med hundar som schäfrar och rottweilers, men känner att det är ingen ras som passar mig.
Jag har kört rapport, spår(både vilt och person), sök, lydnad, agility, rallylydnad, freestyle m.m. och det är ungefär det jag vill köra med den kommande hunden också, plus att jag vill testa på vallning, ev. fortsätta med det då jag och min sambo flyttar ut till en gård om något år, och vi båda är intresserade av att skaffa får, så en hund som är duglig till både gårdsarbete och dom vanliga hundsporterna är i intresse.
Hunden bör vara tuff, relativt skarp och ha en del vakt, ingen större pälsvård och jag gillar verkligen inte hundar som har en massa päls i ansiktet som man får sitta och reda ut, dag in och dag ut.
Gärna modell medium/stor(Inte större än schäfer/rottis) men mindre kan självklart gå bra om det är en riktigt WOW ras.
Nå, vilka hundraser passar mig?
En Tollare kanske vore nått för dig =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 Så vitt jag vet så är tollare en jakthund och inte en vallhund så förstår inte hur i hela friden den skulle kunna valla?
Korthårig Collie kanske? :)
Låter som en aussie.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#2 det går med träning, jag vet en som vallar med en Alaskan Husky - vilket inte heller är en vallhund ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tänker direkt på Aussie eller wk kelpie.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Kelpies är trevliga
Eftersom du kommer att kunna erbjuda vallning varje dag, även om det bara är på mindre skala, så kan du med gott samvete välja och vraka bland vallraserna. Du behöver ju inte köpa en superprestationsavlad vallhund som vill jobba åtta timmar om dagen, men en mer sällskapsavlad BC, aussie eller kelpie lär trivas oerhört bra som gårdshund med vallning en stund varje dag. Annars har du ju lapsk vallhund, collie och andra raser där det går att få tag på vallande linjer.
Vi ska också flytta till gård om några år och jag har planer på att köpa en vallavlad finsk lapphund. Vi har lappis nu, men de flesta har ju noll vall kvar, man får nästan importera från norra Finland för att hitta vallande lappisar numera. Tänker liksom du att det vore ultimat med en hund som kan hjälpa till att mota bort fåren vid fodring, hjälpa till vid hagbyten och när man vill urskilja individer ur flocken. En vallhund kan ju även hjälpa till att valla in fjäderfä på nätterna. Perfekt!
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Aussie, WK eller Kelpie låter helt klart som de kan vara tre tänkbara raser i huvudet för dig! Vill du ha en vakthund är inte en feg bc till större hjälp (har en själv) ;) Sen till den som skrev innan mig så satsa inte på någon ''sällskaps bc''. Stöd inte sån avel och skaffa en från rediga linjer, men förvänta dig inte skärpa eller vakt i som en aussie, schäfer mm kan ha. Visst min reagerar och morrar på sånt som är skumt, men tycker mera de är osäkerhet om jag jämför med min schäfer.
Min personliga favorit och som direkt kom fram när jag läste din text är dock aussie från valllinjer! Helt klart något som passar till agility,spår mm, men kan valla på någorlunda nivå och inte kräver de på högnivå. Sen om du bortser från att du vill ha en skarp och vakt hund så kan en border collie kanske passa, men då gäller de att de inte slutar på ''lite prova på''.
Sen kom jag på vid att du sa att en mindre och tänkte på Mudi, sjukt fräcka, men tycker inte jag sett någon jag fastnar för själv i vallningen, men kanske du själv gör det.
Australian cattledog Border collie, Collie Vit herdehund
för att nämna en mindre ras med otroligt mycket energi och arbetsvilja så är det helt klart jack russel terrier men du får fråga uppfödaren vad hon satsar sin avel på isåfall, parson russel är också en sådan ras men dem är inte vallande utan är jakt/sällskapshundar men mest sällskap idag och olika hundsporter osv
jag äger en jack russel därför jag tipsar kanske 🤪
#11 För att det är skillnad på en sällskapsavlad och en tävlings-/prestationsavlad vallhund. Det låter inte i hennes inlägg som att hon ska valla på heltid, dvs. i timtal varje dag, utan att hon vill ha en hund som hjälper till på gården och bland annat vallar. Då behöver hon ingen vallmaskin utan det räcker med en normalduktig vallhund.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jämför att köpa ett fullutrustat restaurangkök och hyra in fyra michelinkockar när man egentligen bara tänkt öppna ett litet café. Klart man kan om man har råd (eller i hundfallet: tid, intresse och engagemang) men man kommer att klara sig precis lika bra med ett bra cafékök och att anställa en duktig kallskänka. Troligen kommer det bli både dyrt att driva restaurangköket och svårt att hitta uppgifter till fyra kockar.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hmm hade lite svårt att förstå din jämförelse men men… det finns i varjefall många aktiva raser och inom vallgruppen som absolut skulle passa denna tjej. Kolla runt på SKK kopahund och prata med uppfödare.
Säger som #9 stöd inte någon avel med "sällskaps" border collies.
Dessutom är det ingen sällskapshund du söker, uppfattar jag det som & då ska du satsa på en arbetande hund, border collies har i regel ingen vakt i sig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
kollade inte petnoga upp raserna men dem jag kollade upp kunde i varje fall valla(Inte jrt eller parsson) men är arbetande raser vissa med mer vakt i sig. Min jrt står det inget om vakt men hon vaktar ofta så de är inviduellt
Jag var väldigt otydlig när jag skrev sällskapsavlad, det är egentligen inte det jag menar.
Jag menar inte att TS ska vända sig till någon som inte avlar på bra vallmaterial, för jag håller med om att BCs ska avlas på vall. Det jag menade var att TS gott kan välja en hund i en kull vallhundar som inte har supergo och visar extrem arbetsvilja, och ändå bli nöjd med det. Att hon inte behöver vända sig till en uppfödare och säga: "Jag vill ha en riktigt, riktigt duktig vallare - har du någon stjärna på gång?" utan kan vända sig till samma uppfödare och säga "Jag vill ha en gårdshund som bland annat kan hjälpa mig att valla djuren - har du en cool, arbetsvillig hund som ändå har en tydlig av- och påknapp?" Det är ju skillnad på behov och behov.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg