Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 2590 ggr
Saffran0Spice
3

Greyhound dödad av ko

Koppellagen finns av en anledning kära hundägare - Så snälla ha hunden kopplad, annars sker tragedier likt denna =(

http://www.nsk.se/article/20140527/HASSLEHOLM/140529591/1129/-/hundpromenaden-slutade-i-katastrof--

Praefatio
5

Känner personligen faktiskt att jag hellre riskerar att hunden dör i en olycka på det viset - risken är trots allt minimal om hunden fungerar med inkallning osv - än att ha en hund som aldrig får ha glädjen att springa lös i skog och mark 🙂 Det är supertragiskt när sånt händer, såklart, och jag sörjer med ägaren till hunden men för att olyckor som denna ska ske måste man ha maximal otur. Vi kan ju tyvärr inte skydda våra älsklingar mot allt och olyckor kan hända även i koppel.

starhawk
8

Inte oväntat! dagens hundägare låter i allt större utsträckning sina hundar gå lösa, och inte heller har dom någon kontroll på dom, när dom ropar på hunden reagerar den inte allsl.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jenmjao
6

Jag läste inte riktigt, men hunden blev dödad av en ko? Varför släpper man sin hund vid kor? Iallafall om den inte kan komma direkt på inkallning.

VildaVittra
10

#1 Och du har kollat med djurhållaren då att denne tycker att det är okej att den får djur som blir aggressiva efter att din hund stressat dom genom att du valt att ha din hund lös i deras inhägnad? 

Det är ju inte bara sig själv och sitt eget djur man ska ta hänsyn till, utan även vi med lantdjur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Praefatio
0

#3 Jag förstod inte riktigt heller, möjligen gick de i marker där det finns kor som går och betar fritt. I djurhagar ska man såklart koppla sina hundar, det håller jag med om till 100%.

Emo
3

Läs gärna denna tråd:

http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/536ba9788e0e746ec30003f8-allemansrattens-baksida?discussions-1

#5 Vad betyder en färist för dig? Jag räknar med stora djur. Jag är mer rädd om min hund än att ta med henne in på ett sådant område.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

LinaK
8

Har varit där detta hände och det finns en stor inhägnad där man får släppa hundarna lösa (alltså speciellt för hundar) och det står också att man ska ha hunden kopplad utanför denna minns jag. Tråkigt att folk inte respekterar djurlivet mer, i detta fall slutade det hela väldigt tråkigt för hundens del 😐

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

russin
1

Det var färistar där, vilket påvisar att det gick en väg genom hagmarken - en väg för både bilar och gående med andra ord.

Har haft en sådan bilväg till min fars tidigare sommarställe och det var rätt läskigt att gå därigenom med hund, då korna kunde börja jaga en (eller dom kunde jaga hundar) - oavsett om hund är kopplad eller ej. Det fanns heller ingen annan väg att gå om man skulle ta sig någonstans.

LinaK
2

#8 Ja kor är ju väldigt nyfikna, speciellt när dom är nyutsläppta på våren. Korna (kvigor och ungtjurar) som går i hagarna vid oss är jätte intresserade av hundarna och dom springer efter oss när vi går utanför hagen. Skulle INTE vilja ha mina hundar inne i hagen bland dom 😐

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Praefatio
1

#4 Som sagt, i djurhagar är jag inte dum nog att släppa min hund lös, eller ens gå in trots att man får. Han är för övrigt den minst djuraggressiva hund jag vet, har noll intresse för andra varelser än sin flock.

Att jag skriver att jag hellre har min hund lös ibland och riskerar att en olycka händer än att ha honom kopplad ständigt behöver ju inte tolkas så oerhört svartvitt - det innebär liksom inte att jag släpper mitt djur vind för våg när som helst och skiter i vilket. Vågar påstå att jag är en rätt medveten och duktig person när det kommer till allemansrätten.

#6 Jag visste inte vad en färist var när jag läste artikeln, därav hade jag svårigheter att tolka den. Hur vet man att ett område är en färist? Hur stora kan de vara? Vi åker ju kollektivt så för att komma in i en hage av något slag behöver vi alltid passera ett stängsel till fots = koppel på, har färister stängsel?

Emo
0

Dumpuck
0

#10 En färist är något som hindrar korna från att gå ur betesområdet, den fungerar lite som ett stopphinder. Som #11 säger så är det sådana istället för en grind eller annat stängsel.

Här är en färist.

starhawk
1

Hade ingen aning om vad färist var men upptäckte att det är samma sak som "cattle grid" som jag är mycket bekant med i England. Kan tilläggas att på Gotland eller Öland har får lärt sig hur man tar sig ut genom att rulla över, snart lär sig kanske korna det också

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Praefatio
0

#11 Ah! När jag läste artikeln visste jag ingenting, sedan tolkade jag det som själva området, nu fattar jag att det är själva grindalternativet. Såna har jag sett flera gånger, speciellt de mindre varianterna som ser ut som broar och leder in i fårhagar. Har inte vetat vad de har varit till för, men det är ju tydligt att man kommer in i en hage om man går över en så det gör inte jag.

#13 Haha, rullande får 😂

Emo
2

Färist kan vara bättre än grind. Grindar har folk en benägenhet att öppna och inte stänga. Det har jag erfarenhet av när det gäller trädgården. Stora varningsskyltar med bild på vår rottweiler gör att grindarna numera nästan alltid får förbli stängda.

För lantbrukare är det då lättare med en färist.

Dumpuck
1

"Hon tänker att man kanske borde överväga att stängsla in korna."

Hon var fullt medveten om att där fanns kor, är man medveten om detta så har man antingen hunden kopplad eller inom rimligt avstånd så att man utan större problem kan skydda hunden. Att korna trängde sig emellan tolkar jag som att det fanns utrymme mellan hundägare och hund.
Är det dessutom så som #7 säger så har hundägaren absolut ingenting att klaga på, koppeltvång är koppeltvång! Korna är dessutom, på sätt och vis, inhägnade. 

Tråkigt att många hundägare, vars hundar kan vara lös, verkar sig ha all rätt i världen att ha hunden lös överallt. Vissa bör verkligen lära sig att visa hänsyn och respekt till sin omgivning, för allas trevnad. 
På områden där människor och/eller djur vistas, hur svårt är det att ha hunden kopplad då? Att ha hunden kopplad innebär inte att den kommer vara det i hela sitt liv, det är inte antingen eller vilket många löshunds ägare verkar tro.

Praefatio
0

#15 Hur gör man när man ska få in djuren i en sådan hage, lägger man någonting över färisten då? För jag antar att själva funktionen är att djuren inte klarar av att gå över.

Hildgrim
0

#17 Det brukar väl finnas grindar (låsta) för in- och utsläpp av djur. :)

Saffran0Spice
0

#18 Så här ser en färisten ut

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRySvbh9WwElQHg7JRNbodIqbipQFLPO5V22CF8JsuHu4-121R81w

Har man en sådan vid in och utgång så går djuren oftast inte över där, dom ser genom ribborna och undviker därför att gå.

då behövs inga grindar =)

Saffran0Spice
0

#17 Vissa kör in djuren med transport, andra lägger plank över så djuren kan gå själva =)

Hildgrim
0

Jag lider för övrigt väldigt mycket med ägaren. :( Jag blir tårögd av tanken på om det hade varit min hund. MEN man ska såklart inte ha en hund lös i en hage oavsett om det är stora eller små djur som går där. Man kan ju inte skydda sin hund om den inte är i närheten.

Men vissa risker måste man såklart ta som hundägare annars blir det inte något roligt hundliv. Jag åker ofta till en stor hundrastplats (ej ingängad) för att hon ska kunna springa av sig och leka med andra hundar. Men det finns såklart alltid en risk i det (stora aggressiva hundar eller vägen i närheten).

[Konstig]
2

även hundar som kan inkallning kan få impulser och bara springa iväg även om dem aldrig visat sådanna tendenser förut, kände en collie när jag var lite yngre den kunde man alltid ha lös överallt gick alltid otroligt nära och extremt lyhörd under hela sitt liv förvånade oss alla när den stack in i skogen på en släktings landställe, collien var inte min så hade inte ansvaret men det var första gången på dens 8 åriga liv den gjorde något sånt! kom tillbaks efter 10 minuter… men den klarade sig oskadd