6 åring anfallen av pitbull
Ännu en okunnig hundägare som har skaffat sig fel ras…
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/andres-6-svart-biten-av-pitbull-8506574.aspx
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Och vilken ras skulle det vara?
I övrigt är det såklart en otroligt tragisk händelse. Hoppas det går bra för pojken och han inte får några bestående men.
Gillar att det står "6 åring anfallen av pitbull", sen står det "Plötsligt rusade en pitbullterrier-liknande hund ut från en altan och anföll honom." LIKNANDE, jaja.
Men det är hemskt, man ska ha koll på sin hund. Men folk skaffar ju vissa raser för dom ser så himla coola ut, jag vet x antal personer själv som inte alls har något speciellt hundintresse men ändå ska skaffa sig en amstaff t.ex för att dom ser så himla coola ut.. vad dom kräver spelar ingen större roll.
Alla raser ser ut som pitbulls när de bits 😕
#3 Eller hur, alla raser kan bli farliga i fel händer 😕
Förstår dock inte varför vissa ska envisas med att skaffa en ras dom inte kan behärska - alla hundar är ju krävande, men vissa mer än andra, så varför ta en bland dom mer krävande om man inte klarar av det? >.<'
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Det har du alldeles rätt i. Min första, och enda, hund var en schäfer. Han var snäll, men det var absolut fel ras att ha som förstahund. Han krävde väldigt mycket mer motion än jag var medveten om, och det resulterade i en otrolig massa stress för att försöka hinna med. Under 15 års tid… 😞
Jag fattar inte varför omgivningen reagerar med "Hoppas ägarna avlivar hunden!" VAD LÖSER DET!!! Om folk kunde upplysa sig om att ÄGAREN ska sättas till svars, kanske djurförbud fram tills att personen gått kurser om hur man håller hundar på ett tryggt sätt både för hund och omgivning🤪🤔🤪
Grunden i detta är ju att personer köper hundar men saknar kunskapen!!! Hundar är ingen rättighet!!! Irriterande att ilskan riktar sig mot hunden och inte ägarna! De har ju klart och tydligt brustit i sin kontroll då de hade hunden i långlina!!!
Fixa problemet först dvs ägaren!!! Och det värsta är ju att ägaren kommer ju troligast avliva hunden av skam/rädsla osv. Men ägaren kommer inte lära sig hundvett, personen kommer kanske bara låta bli långlina i framtiden *suck*!!!
Väldigt tröttsamt och tragiskt.
För varje händelse som rapporteras så får dem som anser att det är ett rasbundet problem vatten på sin kvarn så att säga och innan vi vet ordet av det så byggs grunden till populistiska lagförslag, det räcker med att någon inflytelserik politiker uppmärksammar det och presenterar rasförbud som en lösning eller rättare sagt, en falsk trygghet.
≧◔◡◔≦
#7 Det skulle ju vara kul om det blir rasförbud på amstaff, pitbull och liknande raser, och sedan läser man det här:
http://spa.118100.se/sveriges+topplista/212122
Den listan hade jag gärna sett källhänvisning på.
Det förs inget bettstatistik i Svergie och har aldrig gjort så vitt jag vet, jag har aldrig blivit frågad vad för ras jag blivit biten av när jag sökt vård för hundbett.
Vad vi däremot fört statistik på är relationen mellan den hundbitne och hunden samt vem som oftast blir biten, och svaret är ganska så självklart, det är oftast barn och den som blir biten har oftast en relation till hunden.
https://www.msb.se/Upload/Kunskapsbank/Faktablad/Hundbett.pdf
≧◔◡◔≦
Det är alltid lika trist när någon, barn som vuxen, blir biten. Dock tycker jag inte att hunden ska avlivas på stört, utan att man ska göra en utredning och komma fram till vad som skulle vara bäst för hunden.
Såg en ung kille med en pitbull liknande hund för ett tag sen här där jag bor och han hade verkligen koll på sin hund. Det är så det ska vara, oavsett om det gäller en liten Chihuahua, en golden, en schäfer eller en amstaff.
Min mormor har en Shih tzu/Lhasa apso korsning som tyvärr inte är särskilt uppfostrad. Hon har huggit efter mig när jag gått på promenad med henne, men så vitt jag vet aldrig bitit någon. Jag litar iaf inte på henne.
En av mina kusiner har en Chihuahua som är ganska osäker och lite rädd av sig. Senast min mamma träffade henne bet hon i mammas byxor, tydligen gör hon det när hon är rädd.
En annan kusin har en ettårig Cavalier king charles spaniel som är hur härlig som helst. Kusinen går flera kurser med honom och han lyssnade bra på mig och min syster när vi var hundvakt åt honom.
Själv skulle jag gärna vilja ha en amstaff eller liknande hund, men inte förrän jag känner att jag skulle klara av en sådan.
Det är sånt här jag anser bör öka trycket för att införa hundkörkort - problem som dessa kanske inte försvinner då, men det lär ju bli bättre!
Allt handlar om rätt hund till rätt ägare, en person som inte har kunskapen eller motivationen att ge hunden VAD DEN KRÄVER ska inte ha den hund de skaffat eller ingen hund alls.
Tycker hundkörkort är bra i teorin men har svårt att se hur det skulle kunna genomföras praktiskt.
#12 Ja det är ju det…
Men om man tex var tvungen att gå hundförarutbildning eller liknande innan man får köpa hund?
Att tvingas visa upp ett intyg på utbildningen för uppfödare innan man får skriva på papper för hunden - det betyder ju dock inte att hundägaren är passande för det, men det blir ett krav och alla som vill ha hund är ju inte beredda på att få krav på sig. Många skulle nog strunta i att skaffa hund om ett sådant krav kom.
Körkort på hund tycker jag verkar va en bra ide. :D
Sen ska man ju inte skaffa en ras man inte klarar av.
Tycker också de är dåligt av ägaren att sätta hunden i en så lång lina på gården så den kan nå passerande folk, sen står de heller inte i artikeln om pojken faktiskt gick in på den främmande gården eller inte för de står ju bara att linan räcker ut på gården och inte ända ner till gångbanan så att säga.
#6 vad är det för fel med att ha huden i långlina??
Det är så tragiskt varje gång det händer. Stackars pojken.
Nu kommer många hundägare få skrämda blickar efter sig efter detta. Det drabbar ju inte bara den anfallande hunden och dennes ägare. Det skriks om rasförbud och vissa hyresvärdar har ju börjat säga ner till folk som har vissa hundtyper.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#16 Ja, verkligen!
Det är ju inte alla med dom raserna som har dåliga hundar eller är dåliga ägare, men det blir masshysteri när något sådant här händer =(
I Lysekil får man inte ha vissa raser i hyresrätter kopplade med kommunen - dock har jag förståelse för detta!
Typ varje år blir 1-3 hundar ihjälbitna bara i Lysekil, pga att så många har kamphundar - alltså många pers som inte kan behärska raserna!
Tyvärr blir ju de som behärskar rasen också drabbade =(
Två artiklar om detta.
Senaste offret
http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/1.2982824-chanslos-valp-ihjalbiten
Kommunens nya regler
http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/1.2979382-lysekilsbostader-stoppar-vissa-hundraser
#15; I just detta fall när det handlar om en hund som gjort utfall tidigare och dessutom bor i ett område med många barn som springer omkring är det knappast lämpligt att låta den gå i långlina på gården (har familj på samma gård, det består mestadels av gemensamma ytor och inte en privat tomt).
Hoppas att pojken återhämtar sig bra och att händelsen utreds ordentligt.
I Spanien finns det licens - "körkort" - men det är bara för vissa raser, och hundar som passar "muskelhundsbeskrivningen". Alltså en större, släthårig, muskulös hund med breda käkar, osv. osv.
Då gäller det ett psyktest och rent brottsregister för ägaren, ständigt koppel och munkorg för hunden, och att man alltid bär runt på licenspappren när man är ute och går.
Jag tycker det är för hårt, ingen hund ska behöva gå runt i munkorg och ständigt kopplad för något den inte gjort, men ett bra sätt att hålla koll på ägarna. Och så tycker jag att det inte borde dömas på ras eller utseende, utan antingen för alla hundar, eller alla över en viss storlek.
#19 Håller med dig på allt - utom att det ska gälla över en viss storlek.
Alla hundar - oavsett storlek - kan bli farliga i fel händer, skillnaden är bara att stora hundar kan göra väldigt stor skada, medans mindre hundar kan göra stor skada 😉
Tja, jag vet just inte hur stort hot en hund under 5 eller 10 kg är. De kan bita en i fingrarna, men de kan inte döda någon, utom möjligen ett spädbarn om de lämnas utan uppsikt.
Är det inte pitbull så är det kamphund.
Man blir så trött, hade det varit en Cocker Spaniel som bitit rejäla skador så hade det mest troligen inte blivit skriverier om det och om så skulle vara fallet så hade det bara blivit en kort notis. Åh andra sidan så är ju inte en Cocker Spaniel av kamphundstyp heller, så det är väl inte lika viktigt eller farligt! 😮

Det man ska komma ihåg är att de flesta som skaffar en "tuff" hund skaffar en blandras. Så om man hade förbjudit blandrasavel helt eller gällande vissa raser så måste man gå via en registrerad uppfödare som i sin tur kan bli utesluten ur skk eller motsvarande klubb om denne säljer hundar till icke lämpade personer. Plus att hunden och ägaren registreras (kanske inte alla "tuffingar" gör) vilket kan göra det svårare för ägaren att komma undan om det händer nåt. Dom som i dagsläget hellre betalar 3-4 000 för en blandras kanske inte vill lägga ut 10 000 på en renrasig så så hade man blivit av med några stycken direkt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag tycker det är fruktansvärt, stackars barn! Jag hoppas lillkillen vågar sig ut på gården igen en vacker dag. Jag är LAGOM trött på oansvariga hundägare som alltid göms bakom rasen på hunden.
dock skiter jag i vilket, men lite referenser måste man ha, även om det inte var en pitbull kan man väl ändå inte skriva ''det kunde lika gärna varit en såndär aggressiv liten hund!''? för ska man börja föra någon typ av statestik mellan olika hundar måste man jämföra hundar som är lika stora.
En pitbull tex kan jämföras med stora labradorer och andra retrievrar och jakthundar av större slag t ex vorsteh elr stövare då de har ungefär lika stor käft, utifrån det kan man börja jämföra hur många pitbulls det egentligen är som hugger i sverige.
Och jag tycker defenitift avlivning kan vara ett alternativ för hunden. Om hunden högg oprovocerat och dessutom en 6 åring som inte har något att försvara sig med jämte en stor hund, då tycker jag absolut avlivning är aktuellt, vad människor än säger och hur synd det än är om hunden som har en kass ägare - det spelar ingen roll. I slutändan kommer hunden få all skit ändå då det var den som högg barnet, inte ägaren och hunden kan göra det igen…och igen… och igen. Hunden mår antagligen inte heller prima med tanke på att den från början gav sig på ett litet barn.
#24 Och ägaren kan igen och igen och igen skaffa nya hundar utan att ha mer hundvett, hundarna avlivas men problemet finns kvar dvs ägaren! Angrip ägaren istället för hundstackarn! Och hur man sen kan mena att avlivning kan vara aktuellt för denna hund är för mig ofattbart då man inte träffat hunden eller ens sett händelsen. Man har bara gjort en egen tolkning från en skriven text. För när hund biter barn så är det ju alltid hundens fel, man kan gnata lite om ägaren men folk nöjer sig så fort hunden avlivas, ägaren köper ny hund och samma sak riskerar att hända. Så i längden är inget löst!
Barn kan vara jäkligt elaka mot hundar, sen när det gör ont så gnälls det "hunden bet oprovocerad" = vi lekte bara! Jag säger inte att denna pojke gjorde hunden något, men jag säger inte heller motsatsen då jag inte var där.
Du vet inte om hunden högg oprovocerad!
#25 ''OM hunden högg oprovocerat och dessutom en 6 åring som inte har något att försvara sig med jämte en stor hund, då tycker jag absolut avlivning är aktuellt''.
Läs om läs rätt eller kommentera inte alls, jag skulle aldrig någonsin säga till någon att avliva sin hund och absolut inte över internet, vad du fått om bakfoten vet jag inte.
Ja jag gör en tolkning av texten, vilket du också gör då jag antar att du inte var där? Att vi ser händelsen på två olika sätt är en annan sak, men vi har läst samma text.
återigen: ''Jag är LAGOM trött på oansvariga hundägare som alltid göms bakom rasen på hunden. '' Läs om eller läs långsammare om det är något du verkar tycka inte stämmer, har aldrig sagt att det är hunden fel, men det ÄR hunden i slutet av dagen som är den som avlivas och det ÄR hunden som kommer ta smällen, för det var den som tog bettet, det spelar ingen roll vad jag personligen tycker, jag berättar bara hur det ser ut i dagens samhälle, för det ÄR så det slutar.
Tänker lådsas som jag inte ens såg sista stycket, kan inte förstå att du kan tro att ungen medvetet provocerade hunden, visst kan det ha hänt det är väl 1 % av 1000 att ungen kicka en pitbull i häcken men visa lite respekt till familjen som kunde mist sitt barn eller behövt amputera bort kroppsdelar p.g.a attacken.
Man borde behöva genomgå något slags test för att få skaffa hund. Eller inte bara hund för den delen utan andra djur med. Och barn! Har man för dålig ekonomi, ingen kunskap (som i detta fall), alkoholproblem eller annat så ska man inge ha ansvaret för en annan levande varelse!
Dessa raser är riktiga atleter, att skaffa pitbullraser bara för att dom ser häftiga ut är ungefär lika korkat som att trycka in en bordercollie i en trång lägenhet utan någon som helst aktivering. Trött man blir! Sen så vet man ju inte hur ungen hade provicerat hunden. Ungen som bara var 6 år fick springa hem där mamman var vilket betyder att hon inte hade någon som helst uppsikt över ungen. Ungen tyckte kanske att han bara lekte, lek kan väl va att stå och reta en hund för ett barn va? det är faktiskt en annan sak som gör mig riktigt förbannad, seriöst alla föräkdrar, lär era barn att ha respekt för hundar! Allt för ofta kommer ungar bara framrusande eller retar hundar genom att vråla på dom och skälla. Min valp är livrädd för barn och jag vet inte hur jag ska träna bort det!
#18 står det i artikeln har hunden gjort utfall tidigare? Står det någonstans hur lång linan var? Hur tomten såg ut? #6 anser att h*n anser att det är fel att ha hunden i långlina. Jag undrar varför det är fel att ha en hund i långlina? #27 jag känner en som har alkohol-problem (helg & semester alkis). Enda gångerna hon håller sig nykter är när hon är hundvakt. Man ska verkligen passa sig för att dra alla över en kant.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Väldigt hemskt, hoppas att killen repar sig och inte får men för livet :(
Sen skulle jag vilja säga mitt i denna "kamphundsdebatt".
Ärligt talat har jag aldrig sett någon som skrivit "jag hatar kamphundar, de borde dö och de är livsfarliga!" men varenda gång man går in i en sån här tråd är det dessa "försvarare" som för ett vansinnigt liv.
Hade jag fått gissa var det en amstaffblandning av något slag som bet hunden, alltså hund av "kamphundstyp". Det kryllar av sådana på just hertsön och det är inte första gången det är problem.
Därför kan man inte i artikeln skriva att det var en Cocker Spaniel som bet pojken. Och ärligt talat, artikeln handlade väl om att en liten pojke blev svårt biten av en hund och inte hur avskyvärda "pitbulls" är?
31: Inte för att jag räknar mig till en av dessa "försvarare" men har du aldrig läst att kamphundar är livsfarliga och måste dö har du nog inte läst särskilt mycket.
Sen är det väl ingen som sagt att man ska skriva Cocker Spaniel när det inte var en sådan. Å andra sidan var det knappast en APBT heller så.
I övrigt har du rätt att det inte är första gången det är problem, i artikeln räknas ju minst två till incidenter upp men i dessa fall har det inte rört hundar av kamphundstyp (om man inte tillhör dem som räknar Schäfer till en kamphund).
#30 Är det där riktat mot mig eller?
#33 Nej, du kan läsa om detta här:
http://hundar.ifokus.se/discussions/536d29dbce12c44bc30018a2-kampanj-du-har-val-last-vara-regler?discussions-2
#33 Är nog bättre att ni skriver "ni" istället för "du" så slipper man tro att det är riktat mot 1 person.
#35 Ändrar det. Tack för att du uppmärksammade det!