Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1905 ggr
imsuchadiva
0

Svamp-sök?

Ni som söker svamp med hund, hur gick ni till väga för att lära hunden? Vilka kommandon använder ni? Tips på bra artiklar man kan läsa och lära sig? Jag är inte intresserad av att söka efter djur, bara intresserad av svamp.

Ktisroinen
1

Finns en bok som heter kantarellsök med hund, den är jättebra! :)

[FridaGenborg]
0

Här har vi kurser för kantarellsök, kanske det finns nåt sånt där du bor också 🙂

Saffran0Spice
0

Kantarellsök-kurser finns på dom flesta BHK! ^^

kigon
4

Vi hade en sådan nät-boll som man har te i, satte kantarell i en och sedan satte den under en kruka, med 2 tomma krukor bredvid. Hunden gick då fram till dem för de verkade så intressanta med matte som hade fixat och nosade tills han hittade den med svampen i (nätbollen är så hunden inte äter svampen), sa kommandot och belönade.

Jag fortsatte göra så några gånger så han skulle veta vilken doft det var, och gömde svampen med bara bollen lite här och var i trädgården och sa "svampsök" kommandot 🙂 Sedan samma sak med att gömma bollen i olika skogar…! 

En lång tid efter det tog jag bort nätet och tur som var så fick han inte för sig att äta svamparna eller dra upp dem, vet inte hur man ska göra om man har en hund som gör så…

Nu hittar han flitigt kantareller var som 😍

EDIT* Det var så länge sedan, men har för mig att vi fick denna metoden från en tidning, eller iallafall det med krukorna och te-bollen 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

jenmjao
1

Måste bara slänga in en fråga, ni som gått kurser om detta, varför kan ni inte skriva vad ni gjorde på kurserna :)?
Annars har jag sett bra texter och förklaringar/artiklar på nätet om svampsök förr, så de lär finnas kvar :)

Saffran0Spice
0

#5 Vet inte om din fråga inkluderade mitt svar, men iallafall =P

Jag har inte gått kurs, vet bara att det finns på dom flesta BHK då just svamp-sök blivit så popis =)

jenmjao
1

#6 Tänker rent allmänt dom som gått kurser, lär ju finnas folk här som gjort det ;) :)

imsuchadiva
0

#4 tack för tipset! Ska verkligen pröva det :) Får jag fråga vad du hade/har för ord som svampsöks-ord? #7 Lite så kände jag också men verkar tydligen som att jag hade fel :p

kigon
0

#8 "Var är kantarellen?" 😃 Kanske låter lite rörigt men "var är" + "objekt att hitta" är alltid kommandot för sök på vår hund, så han kopplar just "kantarellen" med att det är kantarellerna han ska hitta och "var är" är kommandot för att börja söka 🤪 Går ju lika bra med vilket ord som helst dock 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

ChristineF
1

Vi har gått kantarellsök, grund och fortsättning. Ville göra det ordentligt och sen är ju kurs så roligt! :) Chica blev redo förra året för att söka på riktigt på stora ytor i skogen (ej utplacerade kantareller), dock var det ju verkligen inget svampår! Hoppas på fler i år! :)

Vi använda oss av klicker (hundarna var inklickade självklart). Höll fram svampen, när hunden luktade klick och godis. Lägger till ordet kantarell när hunden luktar. Gjorde detta ett tag. Sedan la ner den på marken, hund luktar=klick och godis. Sedan lite längre bort. Lägger till att ha ett tjänstetecken som endast används vid kantarellsök, vi hade en reflexväst, men en scarf är ju enklast om man hittar rätt strl. Lägger sedan till en markering, t.ex. hitta kantarellen och SITT för att visa. Belönar det. Börjar med att träna på gräsmatta och sedan skogsmark som är mycket svårare. Ökar ytan.. Osv osv.. Tänk på att aldrig ta i svampen med händerna, är lättast om man har en hjälpreda som kan lägga ut den med tång medan man håller hunden och ger kommando/skickar iväg.
Jag är inte 100% på ordningen och alla hundar är så olika, så tror det är bäst att gå kurs så det blir rätt och man kan få hjälp :) Men finns säker bra böcker.

Saffran0Spice
0

#10 Ryktet går att det blir massa svamp iår! ^^
Enligt vissa är det så här:

Mycket fästingar = Mycket svamp!

ChristineF
0

#11 Oh får hoppas på det, aldrig något negativt utan lite positivt ;D

imsuchadiva
1

#10 Tack för tipset :)