Sommaraktivitet?
Jag behöver förslag på nöjesparker/djurparker i Sverige där man får ha hund med sig!
Det ska vara platser som en 14-årig kille kan tycka är intressant, så inga ställen som enbart riktar sig till småbarn.
Ställen vi funderat på är Furuvik, Gröna Lund, Orsa Björnpark, Kålmården, Liseberg och såna ställen, men jag har inte en aning om vilka ställen hundar får följa med på.
Kom gärna med massor av förslag, och tala gärna om ifall ni själva haft hund med er där och hur det var =)
Till Kolmården får du inte ha med hund.
Detta är vad jag lyckats ta reda på hittills:
Kålmården – nej
Furuvik – ja
Gröna lund – nej
Orsa Björnpark – nej
Astrid Lindgrens värld – ja
High Chaparall – ja
Liseberg – nej
De ställen här som man FICK ta med hunden på var dock sonen inte intresserad av… =(
Fler förslag mottages gärna!
Är nog rätt svårt att hitta nöjesparker osv där hunden får vara med. Kanske kan campa? Och låta hunden vara i husvagnen själv någon timme medan ni hittar på något? Och om man ska vara borta heldag(typ skara sommarland eller så) så får man dela upp sig? Annars får ni fjällvandra eller något:)!
Har för mig om att Ölands djur & nöjespark tillåter hundar :)
Kan tycka att hundar ska slippa vara med i miljöer som nöjesfält och liknande. Stökigt, varmt, mycket folk, mycket spring, stim och stress - inte roligt för en hund i flera timmar. #3 ger bra tips, camping är bra med hund, då kan hunden om inte annat vara själv ett par timmar när familjen är iväg och roar sig.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hunden ifråga är inte ensamtränad, så vill inte lämna honom ensam. Och campa är nog ingen i familjen intresserad av. Vi har husbil (eller, mina föräldrar som vi ska åka med har) och det är på gränsen för vad mitt stadshjärta klarar av =P
Jag vill inte åka en dag när det är stekhett, eller när det är som mest folk. Jag tycker inte att man ska ha hund i folkmassa, men däremot att hundar ska lära sig att klara av de flesta miljöer.
Furuvik är ett mysigt ställe. Jag bor drygt 20 minuter därifrån med bil och mina hundar älskar att följa med. Det är inte gigantiskt, utan alldeles lagom stort där det finns något för alla. Badområde, reptilhus, djurpark och så lite åkattraktioner, lotterier osv. De har även en fin camping som just nu håller på att byggas ut.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hittar vi inget roligare så lutar det åt Furuvik just nu i alla fall. =)
Får hundar vara med överallt där? Även badområdet?
#8 Jag är inte säker på om det får vistas vid badområdet, och de får inte heller gå in i inhägnaderna till djuren eller in i reptilhuset. Men utöver det så får de vara överallt. Även på restaurangens uteservering.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ölands djur & nöjespark har jag varit många gånger med hund. Tyvärr känns parken b om man jämför med Liserberg, Kolmården och sånt.
Har för mig att Ystads djurpark tillåter hundar också men där har jag aldrig varit.
Om ni kan tänka er att åka till Danmark så är dom mycket hundvänligare där. Vill minnas att vi fick ta med hunden på Legoland och sånt.
Vill helst inte åka allt för långt, så både Ystad och Danmark går tyvärr bort.