Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3056 ggr
Turast
2

kollade blocket - blev kär

Nej usch nu har jag blivit kär i en hund på blocket och kan inte släppa det! Det är en svart Greyhound hane på 5 år (hint om ni vill se vilken det är) och jag föll pladask! 😕

Han skulle vara en perfekt kamrat till Jamie 😉 

Är det fler som fallit för hundar på blocket när man bara kollat omkring för skojs skull? 😃

Jag vill seriöst ringa och fråga mer om hunden men jag vågar inte, kan ju förmodligen inte köpa honom ändå 😭

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

VildaVittra
9

Ja, jag blev störtförälskad i ett par gigantiska öron när jag bara kikade runt lite. Turligt nog behövde jag en till draghund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Praefatio
4

Många gånger. Varit nära att agera också, men har tack och lov aldrig gjort det. Tittar numera inte på Blocket just för att jag alltid faller som en fura för någon ful stackare som behöver hem…

Turast
0

#1 förstår att du föll för de där öronen! 

#2 jag har faktiskt aldrig fallit för någon hund som denna :o 

Jag är helt förstörd haha jag är så kär i hundstackarn!

[TeamGolden]
0

äsch hänt mig massa gånger, suttit i valet och kvalet om jag ska ringa, 5 timmar senare är annonsen borta och livet går vidare. Haha kanske låter drygt men skulle nog inte impuls köpa en hund sådär, det går över ;-)

Turast
3

skulle aldrig impulsköpa 😉 jag är bara så himla svag för vinthundar! Jag vet att jag inte har råd just nu med en till hund.. men visst vore det härligt 😍

[TeamGolden]
2

#6 Vad är annars definationen av impulsköp? ;-) 
Visst faller man ibland för de söta hundarna på blocket, och ännu mer för dem det står ''akut'' eller ''kan inte bo kvar'' i rubriken, men brukar tacka gud att annonserna tas bort efter ett par dagar och jag inte impulsköpte en hund som jag kanske inte passar med och i sinom tid också måste omplacera hunden. 

Blir nog ingen mer blockethund för mig, redan blivit ''lurad'' en gång. Ska jag ha omplacering kollar jag på seriösa hundstall eller har kontakter som måste omplacera sin hund :-)

jenmjao
0

Jag har blivit kär i otroligt många hundar, speciellt schäfrar och belgiska vallhundar, men också småkorsningar med problem som behövs arbetas på, samt amstaffar. Men jag har alltid vetat att min hund är en hund som föredrar att vara ensamhund, så har aldrig agerat :)

Dumpuck
2

Apropå blocket, ursäkta om jag snor tråden lite, men är det bara jag som reagerat över att det har blivit så enormt med blandraser numer?

Vet det var en diskussion om blandraser förut där man pratade om att höja priserna på de för att folk då istället hellre skulle välja en renrasig, visst har priserna höjts men det har ju även blivit en bombardering av blandraser känns det som?

Notera att jag inte har problem med blandraser i sig, men är inte alls för blandrasavel. 

För att svara på din fråga, hehe, det finns många man gärna hade velat åka och hämta hem! 😃

Turast
1

#6 fattar inte vad du menar? sa att jag aldrig skulle impulsköpa en hund, men att vissa hundar blir man extra sugen på ^^ men jag är för mycket planering för att "bara köpa en hund" helt utan en tanke på vad jag gör .. men man kan ju drömma haha!

#7 ja alla har nog någon ras /sort av hund som man faller extra mycket för ^^

[TeamGolden]
0

Aha tolkade ditt inlägg från början som att du skulle ringa till dem, och det är väl vad impuls är antar jag

Turast
0

jahaaa nej nej ! Jag bara drömmer lite 😉

Turast
0

Såg nu att det verkligen ser ut som jag tänker köpa honom! Skrev så slarvigt och fel ! :o Jag menar typ att jag vill, men jag skulle aldrig göra det för det är inte jag att springa och köpa hundar titt som tätt, men snygg är han och jag skulle inte tacka nej om någon gav mig hans koppel 😃

förstår att du missförstod mig #10

Cahira
3

Jag föll en gång totalpladask för en dobermannhane och jag var så osäker på mig själv om jag skulle eller inte skulle orka med en dobermann. Han var kastrerad, toppen med andra hundar och ENDA felet var att han drog i kopplet. 

Jag ringde till sist och då var han redan såld. Vilket jag nu i efterhand är lättad över, men jag sörjde ett bra tag. Jag ville verkligen ha honom och jag tänker på honom ofta!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[FridaGenborg]
3

Åh så många grand danois jag fallit för 😍 Om jag bodde själv hade jag garanterat haft en, är så svag för den rasen men man får väl stå ut några år till…

Dumpuck
2

#14 Samma här, min moster har en gul hanne som är riktigt fin av smäcker typ. Min brors flickvän har också en gul hanne av grov typ (väger 96kg, normalmusklad/normalhull).
Själv är jag väldigt svag för de merlerade (vet att de inte får vara det) och harlekin! 😍

[tk1971]
1

Det är livsfarligt att gå in på Blocket! Jag har lite lösa funderingar på att skaffa en polare till Fia. Det finns en massa fina kandidater där, så det skulle vara lite för lätt att göra en för snabb affär där.

-Aida-
1

Blocket håller jag med om är farligt, jag blir så lätt kär i vissa djur, hundar har jag svårare att falla för, om de inte är en schäfer eller rottweiler, tycker dom är så otroligt vackra, men rottweiler skulle jag nog aldrig skaffa de lutar mer å schäfer isåfall, men men nu ska man inte sitta och dagdrömma om andra hundar, de är lite farligt de med. :P

[fabienne]
1

Jag har tappat räkningen på hur många amstaffar och amstaffblandningar kan kärat ned mig i på Blocket. Har slutat titta där för mitt eget bästa. Stor risk att det flyttar in en till galen blandning till oss om jag "bara ska titta lite". 😇

TjockaBerta
1

De hundar jag har nu är båda från Blocket. Ingen är impulsköp. Jag letade länge efter "rätt" annons.

>>>Malum domesticum<<<

Vizzla
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar inte surfa runt på köp och säljsajter, jag blir alltid kär i någon eller känner att jag skulle ta hem en valp. Däremot fick jag en annons skickad till mig från en kompis - en blocketannons om en taxvalp som behövde nytt hem då uppfödaren tagit tillbaka honom från en familj som inte var snäll. JAG BARA DOG inombords. Han såg exakt likadan ut som den hund vi hade. 

Den gången slutade det med att jag ringde och Theo kom hit och stannade för alltid :)

Så jag ska INTE titta på annonser.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Saffran0Spice
3

Brukar gå in på Hundstallet och blocket - livsfarligt!
En dag sitter man väl med 30 hundar här hemma hahaha XD

jenmjao
3

Min hund är dock ifrån blocket. Men jag hade redan bestämt mig för att köpa en hund när jag var inne och kollade :) Mejlade om just den orangea valpen, då svarade hon att "det kommer en kvinna och kollar på den om 30minuter", mitt ex moster ringde mig för att se om vi behövde handla och jag berättade att vi mejlat angående valp, då fick vi skjuts så vi kom dit på 15minuter. Då bokade jag henne direkt. Jag hade själv inte valt varken en blandras, eller någon av raserna det är i min hund, men tydligen var det inte mitt val (enligt mitt ex) att bestämma ras, Jag ville ha en sheltie, men dom var för töntiga. Mitt totalt hund okunniga ex skulle absolut ha en Schäfer korsning eller en Husky korsning, helst med både Schäfer och husky.  Nu är jag dock totalt kär i Schäfrar och blocket är farligt att kolla på ;)

Mitt andra ex impulsköpte en "alaskan husky". Han sa "Jag vill ha en till hund" så kan man ju säga ibland tänkte jag.. Och sen drog han upp en blocket annons på en alaskan husky jag sa "aldrig i hela mitt liv." som att det spelade någon roll, Jag sa ALLA nackdelar med en blandras, alla nackdelar med DRAG HUNDAR som man INTE TÄNKER DRA MED. Han sa bara "äsch den kan få dra mig på pulka i vinter".. Jag har nog aldrig varit så förbannad i mitt liv, han mejlade dom, dom ringde upp honom, dom sa att dom skulle lämna hunden hos honom om 2timmar, och ja dom kom 2timmar senare. Dom lämnade hunden och sa "vi tar våra 500kr senare". Kvinnan som sålde hunden hade en rottis och sen hunden dom sålde, hon var runt 25 och fick skjuts av sin otroligt griniga mamma som inte var så trevlig emot oss. Efter ett tag smsade kvinnan som sålde hunden att "jag ska ha 2.000 för hunden" och då sa mitt ex bara "nej 500 sa ni, 500 är det" efter timmar diskussion gav sig kvinnan. En dag senare mejlade hon och frågade "hej vill ni ha en rottis tik också?". Nej sa vi, och senare sa hon att hon hade sålt den, hon skaffade då en Chihuahua. Hennes mamma och syster åkte förbi mig, mitt ex och Ville (som hunden hette) när vi var ute och gick på erikslund, då stannade dom oss och pratade och sa hur mycket dom saknade Ville, kvinnan var inte med men hennes Chihuahua var, och den var otroligt hund aggressiv, höll på att hoppa ur bilen för att flyga på vår hund. Dagen efter det fick vi ett sms av kvinnan där det stod "Hej min mamma sa att hon såg er med Ville och att han har gått ner i vikt". Vi hade fått upp den här smala, långbenta taniga hunden till 29-30kg ifrån 25kg som när han kom, jag blev rikligt förbannad. Det var det oseriösaste jag upplevt. När jag väl lämnade mitt ex sålde han hunden till någon annan som jag inte ens vet, efter ca en vecka utan mig. Det var alltså JAG som skötte allt med hunden, och han insåg att han inte kunde hantera hunden på en vecka utan mig. Han erbjöd aldrig att jag skulle få ta över honom.. Vilket är både tur och synd.
Det är vad jag tänker på när jag ser omplaceringar från blocket nuförtiden, hela denna händelse, oseriöst och jobbigt. Vet att det inte alltid är så, men för "mig" var det så, tog på krafterna.

[FridaGenborg]
3

#22 Jag var också stensäker på att jag skulle ha en schäfer när jag och sambon började prata hund, för jag har alltid haft schäfer hemma och tycker dom är underbar. Sambon skulle då absolut inte ha nån stor schäfer, han skulle ha en papillon eller pomeranian. Jag ville absolut inte ha nån sån liten hund, - Så det blev en Shetland sheepdog, haha 👍

För övrigt så tror jag man ska passa sig lite från att köpa från blocket, eller man ska väl rättare sagt vara väldigt noga med sitt köp av hund. Det är tråkigt när man stöter på så oseriösa säljare, som i #22.

Vizzla
2

#22 jag blir så ledsen när jag läser det du skriver. Att hundar kan bli så lättköpta varor och köras runt till det ena efter det andra hemmet utan att någon ens frågar vad personen kan om hundar eller vad de tänkt göra med hunden.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Ktisroinen
1

#22 Usch vilken hemsk upplevelse, förstår att du inte gillar blocket! :( Synd att så många är oseriösa, det finns ju många hundar som verkligen behöver nya, permanenta hem… 

Vi köpte vår Max på blocket. Uppfödaren var sjukt oseriös har jag fått reda på såhär i efterhand. Inte så mycket mot oss, men extremt oseriös mot de som köpte brodern. Uppfödaren hade kennel på två raser och Max var en olycka mellan dessa två raser. Till oss sa hon att pappan var okänd, vilket jag kan förstå eftersom SKK säkert skulle stänga ner henne annars. Olyckor ska inte hända, men jag anser att alla kan göra fel. Till de som köpte brodern dock sa hon att han var renrasig (vilket vem som helst som vet hur den rasen ser ut kunde se att han INTE var, men det är en annan sak), sålde honom med stamtavla och allt för ett galet lågt pris! Som tur var så lyckades SKK höra talas om detta och krävde ett dna-test vilket såklart visade att den påstådda pappan inte var släkt… SKK har nog inte sett några bilder på hundarna för då hade de tveklöst sett vilken ras pappan var!

Kan väl dock tillägga att Max inte var något impulsköp. Hade bestämt mig för ett par raser som var lämpliga och sen rannsakade jag blocket i princip varje dag. Att det blev just precis Max och hans raser var kanske lite impuls eftersom jag bestämde mig på bara någon dag för just honom. Men inte hundköpet i sig. Men mamma letar omplaceringshund nu och kollar blocket ofta, och då har det väl hänt att man kärat ner sig i en och annan sötnos! :)

minbebis
0

Inte blocket. Men på fb var det någon hund som jag blev stört kär i, sen nu också så skulle kanske min hunds kusin säljas, mindre än ett år, och tanken att få en som hade liknande temperament som min gjorde att jag ville köpa. Men nej har jag sagt till mig själv, skolan ska vara klar först och säker ekonomi :P

Saffran0Spice
0

TS - Kollade in annonsen, förstår att du blev kär 😍

Misarn
0

Har inte läst hela tråden, men sitter ute på blocket ibland och för tre år sen innan vi skaffade våran Alice, fanns det en blandrastik ute för omplacering. Annonsen låg ute länge och både jag och sambon föll för henne, dock ringde vi aldrig och är glada att vi inte tog henne för då hade vi inte haft Alice, men hon var speciell :-)

Turast
0

#27 men eller hur!? 😍 en sådan skönhet❤️

#22 men oj, ja det är verkligen synd att hundar är så lättköpta och sedan bara säljs när man tröttnar.. 

#25 Max är så himla söt! Vilka raser är han nu igen? 

Men så jäkla trist med oseriösa människor.. man vill ju att för att ens få avla alls borde man ha en speciell utbildning och som ett "uppfödarkort" .. och att oseriös blandrasavel (inte prestationsavel asså elller avel för att rädda en ras) borde förbjudas eller bli straffbart. Hundstallen är ju liksom överfulla, och av vadå? Jo blandraser av krävande raser i slyngelåldern som ägarna insett att de inte kan ta hand om .. sorgligt

Jag har ju själv en blockethund (köpt för över 10 år sen dock) och han är underbar och vi hade så tur att han inte blev en katastrof.. Visste vi vad vi vet nu skulle vi aldrig köpt honom! men jag är rätt glad att vi gjorde det för han är och har varit min bästa vän i 10 år ❤️

jenmjao
0

Kvinnan som hade hunden och sålde hunden borde få djurförbud. Hon kunde ingenting om raserna hon köpte, hunden vi fick verkade aldrig ha fått motionera riktigt, han var som sagt smal, och rottisen dom hade var tydligen aggressiv precis som chihuahuan blev. Att byta hund och raser som att byta kläder är något helt sjukt, och jag trodde inte folk gjorde sånt. Men tydligen.

Turast
0

#30 asså man blir ju arg.. synd att det nog inte skulle vara hållbart med hundkörkort :/ och djurförbud verkar nästan aldrig utdelas..

jenmjao
0

#31 Det finns folk som har djurförbud, dom brukar flytta till norge och börja om där. Och fortsätta att sälja valpar i Sverige t.ex. Tror jag vet en kvinna som fick djurförbud, hon födde upp två krävande raser, amstaff och schäfer (om jag minns rätt), endel av hundarna fick ingen mat, endel av hundarna hade legat på samma ställe så länge (sens dom istortsätt föddes) så dom var helt platta och inte kunde resa sig ens för att dricka. Alla var i små hundgårdar. Hon fick djurförbud, har för mig att hon fortsatte.
Är ju ganska lätt att skaffa hund om man har djurförbud. Vi säger att jag misshandlar och dödar min hund, JAG får djurförbud, men jag kan skriva en ny hund på mina föräldrar, syskon, släkt öht eller vänner och ändå ha djuret. :/
Så som privatperson kan man bara skaffa ny hund via andra…

Turast
0

helt sjukt… man blir ju så ledsen. man borde komma på något utan kryphål så ett djurförbud verkligen blir ett förbud! men det är väl omöjligt :/

VildaVittra
0

#32 "Så som privatperson kan man bara skaffa ny hund via andra..."

Nej, förbudet brukar inkludera att handha djur.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jenmjao
0

#33 Det går ju tyvärr inte, det är det som är så jäkla dumt. Man kan bara anmäla när man väl ser saker ske. Jag såg en amstaff bli slagen och sparkad förut, ringde polisen, dom gjorde ingenting. INGENTING, för hunden hade inge ytliga sår. Jag blev hotad och kallad olika fula ord för jag skrek åt dom, jag skrek helt själv emot tre killar som alla muckade emot. Hunden hamnade i bättre händer senare, fick reda på att det inte ens var killens hund det var hans "flickväns hund" och min vän som kände dom och faktiskt tog hand om hunden (men kvinnan ville tyvärr ha tillbaks hunden) berättade det för "flickvännen" som blev riktigt förbannad och inte lät "misshandlaren" ta hunden igen.
Det enda polisen erbjöd var att jag skulle anmäla för förtal, jag sa nej, jag vill anmäla att dom skadar en hund inte att dom kallar mig fula ord. USCH.

Turast
1

Men herregud… känns som polisen aldrig agerar när det gäller djur, förutom när det väl händer en olycka och MÄNNISKAN blir skadad…

Jag har mejlat polisen och skickat privat meddelande på deras fb sajt angående en "hundträff" i Visby där ägarna har hundarna lösa och ingen koll alls .. Jag och mina kompisar + hundar har blivit påhoppade av dessa hundar och vissa har huggit i luften, jag har skrivit vad som kan hända om ex ett litet barn springer och väcker jaktinstinkten i någon hund. jag får inte ens svar. Min hund har blivit extremt hundrädd pga detta och jag får träna varje dag med denna onödiga rädsla, men jag får inte ens ett enda litet svar!
Jag ser ju att de har sett meddelandet (man ser ju det på fb) så de har ju läst! Men funderar på att gå direkt till polisstationen för det hundägarna gör är ju inte ens lagligt

oj nu blev det lite ot

jenmjao
2

#36 Dom bryr sig inte om djur i nöd, eller olagliga saker med djur öht, förns det kommer till olyckan, då ska hundarna avlivas, när dom bara kunde fixat det innan! Nej, att jag blev kallad h**a, skogstroll, f**tunge och allt var ju så mycket värre än att en hund nyss blev misshandlad!
Hade det handlat om ett barn hade det blivit andra grejer och förtalet emot mig hade inte ens existerat!!!

förlåt för OT föresten :(

jenmjao
0

#34 Men om ja skulle få det(djurförbud), och min vän står på min hunden, då kan jag fortfarande ta den, eller ska polis/någon komma och kolla mitt hem varje dag?

VildaVittra
0

#38 Ses du med en hund kan den bli beslagtagen. Och ja, länsstyrelsen kommer med jämna mellanrum och kollar att förbudet följs.

Saffran0Spice
1

#39 Länsstyrelsen är nog olika noga beroende på vart i landet man bor.

Förra sommaren gjorde Skåne län en undersökning av dom personer som har djurförbud.
Av 160 personer så hade 148 personer djur igen, varav största delen hade haft sina djur under flera år utan att kontrolleras av länsstyrelsen.

Ellen89
2

#37 Sa sorligt :( Likadant har, nyligen pa nyheterna en man vart och joggade han blev attackerad av 2 "mastiffs" och fick ganska manga skador. Hundarna blev direkt avlivade men agaren….vet jag inte, det stod inget om det?! Stackars hundar…

Sjalv kollar jag pa Schafer valp annonser hela tiden men kan inte nu pa nagra ar iaf…. men kar blir man!! :D

Sugar Mist
2

Föll för en border collie/corgi på blocket.. jises, men Cahira fick banjat in lite vett i skallen på mig.. heh.

-

Ktisroinen
1

#29 Tack så mycket :) Ja han är vår lilla ängel och vi får många komplimanger för honom. Han var verkligen en lycklig olycka :P Han är av den knäppa blandningen powderpuff och collie :P

Mlyy
0

Åh gud ja, jag sitter och tittar på blocket i princip varje dag, haha. Fast jag redan bestämt vilken ras det är planerat att jag ska skaffa i sommar. Det är rent ut sagt livsfarligt! ;)

Cahira
1

#42 Farlig blandning dedär. 😊

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
0

#45 Gud ja🤤 Den enda blandrasen jag hade kunnat tänka mig, jises vilka hundar!❤️

-

Cilent
1

Ja blocket är som bäddat för både krossade hjärtan och "impulsköp".
När vi skulle köpa vår första gemensamma hund var vi nyfikna på flera raser vilket ledde till kontakt med både uppfödare och allmänt häng på blocket. Plötsligt en kväll dök en annons upp med det sötaste jag sett,en blandning mellan två raser vi pratat om och dessutom bara ett par mil från oss. Tog kontakt och fick svaret att ena hanen var tingad och andra skulle hon behålla själv. Gick och la mig och vaknade morgonen därpå av telefonen och kvinnan som sa att vi lät som bra människor och att det är bättre att han får ett eget hem.
Hund nr 2 la jag ut en annons på blocket som köpes,hade även spridit ordet och tagit kontakt med flera omplaceringsställen om att vi var intresserade av en äldre hund. Fick förslag på allt mellan himmel och jord,trots att vi skrivit några krav tex ej över 10 kg och van med andra hundar. Efter cirka 40 mail dök han upp och det hade inte kunnat bli bättre. En färdig tvååring som lyste upp totalt när han fick se vår hund för första gången,nu är dom oskiljaktiga :)