Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3439 ggr
Haztparken
0

Dalmatiner

Jag älskar den rasen och hade gärna ägt en men min pappa tål inte dom tyvärr men kanske blir den någon i framtiden!

Dock så var jag inne på skks sida om hundraser och läste och det stod att det var en utpräglad

sällskapsras? http://www.skk.se/sv/hundraser/dalmatiner/

Bör den inte då tillhöra grupp 9?

Pudlar har ju sitt ursprung men nu tillhör dom ju 9 ändå. Sen vet jag ju dock inte exakt hur en dalmatin är så den kanske gör sig bra i den gruppen, det kanske fortfarande sitter kvar mycket i den från dens användningsområde, men jag reagerade bara på det med utpräglad sällskapshund…

[TeamGolden]
6

Utpräglad är ett populärt ord hos SKK, brukar vara lite små kritisk mot vad det står på SKK's rasbeskrivningar, vissa är hel knas enligt mig, precis som du skriver Dalmatiner är en av dem, det är en krävande hund och visst är den säkert en bra sällskapshund, men man får inte glömma bort att det var ''101 dalmatiner'' hetsen som skadade rasen nått otroligt, då hetsen över att alla familjer skulle ha en söt dalmatiner valp gjorde hundarna rätt osäkra, skarpa och svåra. Men underbar hundras, javisst, tycker själv dem är hur trevliga som helst :)

CelsiusT
5

Skulle inte påstå att det är en utpräglad sällskapsras då den kräver väldigt mycket och inte är en hund att "klappa på i soffan och gå mysiga promenader i parken med". Men det är sällskap och utställning som rasen används till idag.

Det är en vakthund skulle jag vilja säga. Den hade ju som uppgift från början att gå med vandrares (zigenares) häst- och vagnsekipage och vakta mot både rövare och rovdjur. Då vandrare inte alltid hade så mycket mat så var dalmatinern ofta tvungen att själv söka sin föda (födgenier och många har problem med att dom äter allt, både ute och från bänkar o bord). Det var ju dessutom bra för en vandrare om hunden tyst jagade hem div. olika vilt, så även idag kan dom användas vid "smygjakt" (inte tillåtet dock).

Senare kom den att användas som vagnshund i England där den skulle springa bredvid häst och vagn och främst vara vacker (men med en hel del vakt).

Vet dalmatiner idag som används vid tex björnjakt, så det är ingen vek hund. Dalmatinern är en ganska skarp men vänlig hund. Vissa uppfödare avlar lite på vad som helst i mentalitet eftersom man inom rasen främst jobbar med utseendet varpå det (speciellt efter 101 dalmatiner-chocken) kom att bli en del osäkra individer. Osäkerhet och skärpa är ingen bra kombination, speciellt inte i fel händer. Dock finns det fler dalmatiner med bra mentalitet än dålig, så man ska inte tro att dalmatiner över lag har dålig mentalitet även om det finns individer som tyvärr inte gör rasen rättvisa. Hunden kräver mycket motion och aktivering, skulle vilja påstå att dom har stort springbehov och inte trivs så bra med enbart koppelpromenader.

Det som utmärker en dalmatiner är att den är alltid (ska vara) glad och lycklig och inte reserverad, men ska vakta gården. Är husse/matte med så släpper dom gladeligen in vem som helst, men är husse/matte inte i närheten så är det ingen som sätter sin fot innanför grinden. Mycket rörelse och mycket energi, vänliga och glada, älskar närkontakt men vaktar mot främlingar (tills matte/husse sagt okej, då älskar dom främlingen direkt och pussar mer än gärna på dom).

Men som sagt, vissa dalmatiner har sämre mentalitet, men i rätt händer kan även dom bli trevliga och "rastypiska", men i fel händer kan dom bli odrägliga och farliga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Haztparken
0

Tack för era svar #1 & #2! Väldigt intressant läsning!

Det är ju en fantastisk hund på alla sätt och vis enligt mig så det är synd där på mentaliteten och att en del bara avlar på utseendet. Kan förstå att det blivit mycket så pga 101-dalmatiner filmerna som ni skriver, väldigt synd.

Mischa
0

Det finns alltid undantag i rasgrupperna. Dalmatinern har väl om jag inte minns galet ett troligt ursprung av brache/stövartyp vilket kan förklara rasgrupp 6.

≧◔◡◔≦

CelsiusT
1

#3 Du ska nog inte ta för hårt på det där med mentaliteten. Det är så inom många raser (kanske till o med dom flesta raser? mer eller mindre iaf). Men får bara vara lite noga med vad för kennel man väljer. Alla raser har sina baksidor, vissa raser måste man vara noga med sjukdomar, inom vissa raser är det mentaliteten. Men det finns många bra dalmatiner och många bra kennlar. Dock gäller det nog att man är en människa som passar med en dalmatiner, det är i mina ögon inte en hund för vem som helst, och det är inte en hund som många andra hundar utan dom är lite speciella och det gäller väl att man passar med den typen av hund för att det ska fungera bra. Bla måste man vara medveten om deras höga intensitet och fart, och stora behov av såväl mental som fysisk aktivering men även deras starka vilja. Se till att träffa många dalmatiner (gärna hos uppfödare) innan du väljer att skaffa en.

#4 Det är ju en drivande hund när den jagar. Och den ligger under sektionen "besläktade raser" i grupp 6. Sen att den även har vakt i grunden och jag av min personliga åsikt skulle påstå att det är mer utpräglad vaktinstinkt över lag snarare än jaktinstinkt, men kan ändå se att det är en hund som är nära besläktad med drivande hundar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Haztparken
0

#5 Absolut, du har helt rätt! Allt hänger ju på att hitta en bra uppfödare med bra linjer!

Är som sagt inte säker på om Dalmatiner är rasen för mig men skulle jag komma fram till att den är det så ligger det långt fram i tiden!

Men det är väldigt intressant att höra er berätta om den, mycket jag inte visste så det tackar jag för!

kigon
0

Tackar också #2 för intressant läsning! Dalmatin är något jag planerar för i framtiden, så alltid kul med mer att läsa 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

russin
2

Det heter dalmatiner och inte dalmatin - bara för att märka lite ord🙂😉

Haztparken
0

#8 Jag märkte det sen, svårt att bryta ett invant mönster (vet inte ens varför jag började säga/skriva Dalmatin från början ens) 🤪

Bra att du påpekar det! 👍

kigon
0

#8 Haha jag förväxlar det alltid, även personen jag känner med en dalmatiner kallar henne för dalmatin och dalmatiner endast i plural, blir så svårt att komma i håg med gammal vana 😂

De är så underbara hundar, kommer ta flera år innan jag kan skaffa men sitter redan och spanar efter uppfödare som passar även om de kanske inte ens föder upp fortfarande när det är aktuellt… 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.