Någon som har en dvärgtax?
Jag funderar på att skaffa en långhårig dvärgtax. Men jag vill gärna kunna ha mina hundar lösa. Jag undrar då om det går att träna dem att gå lösa? Många säger ju att det nästan är omöjligt? Något bra tips hur man tränar på bästa sätt från första början? Någon som lyckats med sin (långhåriga) Tax?
Om någon har en långhårig dvärgtax så skulle jag gärna vilja veta hur mycket dom vägar också, och hur dom är till sättet. Gillar de att kela?Jag tänker även på om de behöver mycket motion och så för att vara nöjda och stabila hundar? Jag förstår såklart att alla hundar behöver motion och mental stimulans, men jag tänker om det går bra att ha taxen som sällskapshund? Klarar de sig exempelvis på 1 lång promenad+några korta (såklart) om dagen? Samt ibland lydnads träning+kanske agility (när den blivit vuxen) kanske lite trix träning, eller är det för lite för en Tax?
Tacksam för svar!
Jag har inte någon Tax, men min vän har en långhårig dvärgtax och vi träffas ofta under veckorna.
Denna hund kan vara lös VÄLDIGT korta stunder - han drar om han får upp spår så han är endast lös i inhägnad.
Lydnad är nog individuellt hur det fungerar - för min vän är det inte den starka sidan om vi säger så =P
Hur det är med agility kan jag inte säga, men man ska nog ha ryggen i åtanke, dom kan ju ganska lätt få diskbråck och liknande…
Jocke (som taxen heter) har haft diskbråck vilket gjort honom lam i ett bakben - det är inget han lider av och han är förövrigt en mycket frisk liten hund på 12 år.
Mycket trevlig ras, lite skällig och med stark jaktinstinkt och lätt att ha med på nästan allt.
Tycker iallafall jag ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Den här sidan kanske kan ge lite inspiration? http://www.allroundtax.se/
#1 Okej, det lät ju inte så jättepositivt… Men alla hundar är ju individer, men de brukar vara väldigt skälliga också eller?
#2 Tack ska titta.
Om du skulle köpa en Tax och vilja ha den lös så börja redan som valp med långlina och träna korta stunder. då har du kontroll på situationen och kan träna på att den ska vara lös :) Men om det är möjligt att de någonsin kan gå lösa vet jag inte, är ju lite samma sak med andra raser, t.ex jag hade aldrig hört talas om att man kunde släppa en husky lös, men då fick man reda på att en man som bor i samma område som min mamma faktiskt kan ha sin husky lös. Så det är väl individuellt med alla hundar. Han hade dock tränat den sen valp period.
#3 Taxar är en form av signalhund - dvs den skäller av massa anledningar för att signalera. Så jag skulle gissa att dom flesta är skälliga.
Jag har träffat många taxar, an 12-15st så har 1-3 inte varigt skällig. Däremot har ingen kunnat vara lös i närheten av skog, åkermark eller annan plats där vilt vistas. Tax har ett extremt starkt jaktdriv och det faller på naturligt även om man inte tränar jakt med dem.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Jag vet dom som jagar med sina och kan ha dom lös, men d kräver träning och tålamod,tålamod. Inkallning på Tax kan fungera på kortare avstånd men inte på långa pga jaktlust en. Min ena Tax har ingen jaktlust så det finns dom också. Ja dom skäller men jäst tycker inte d är ett jötteproblem, de skäller inte dygnet runt, utan när de hör nåt intressant.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#6 Vad kul att det fungerar med dina taxar!
Dom jag träffat har inte varit så ''väluppfostrade'' så att säga😉
#5 Men är det långhåriga taxar du träffat? Jag har hört att det är de med minst jaktinstinkt?
#6 Okej, men är då din Tax från en uppfödare som inte tränar någon jakt? En uppfödare jag hittat med valpar tränar vildspår med sina och har lyckats bra med det, det är ju ändå att de följer ett spår. Jag tänker att det kanske är störst chans att få en valp som inte är så intrsserad av jakt om uppfödaren mest håller på med utställning.
#6 De skäller alltså inte på andra hundar eller människor? Jag tänker på promenader.
Jag har en långhårig Tax. Han skulle varit dvärg men ja nu blev han lite större.
Jag kan utan större problem ha honom lös han skulle aldrig springa fram till någon eller något. Han sticker inte heller även om inkallningen inte alltid funka till hundra. Men som sagt så sticker han aldrig han håller sig alltid inom ca 10m.
Jag har aldrig hört om en Tax som inte är kelig. Ligga och mysa i soffan är väldigt populärt. Gärna på mig. På nätterna så ligger han i sängen så nära det bara går.
Han är inte heller särskilt skällig av sig men sen har jag dämpat skällandet från dag ett. Dock morrar han endel men det stör ingen så det får han göra.
En långpromenad och flera små är inga problem. Dem älskar att promenera långt. Dem klarar sig på enbart promenader men det är såklart uppskattat om man gör något med dem. Bara lägga ett spår då och då gör mycket. Eller lite små trix.
Nu tränar jag även mycket med min hund så han har bra grundlydnad. En sak är säker man har aldrig tråkigt men en Tax. Dem hittar på massa bra eller mindre bra saker.
Kolla in springobus.blogg.se
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#11 Vilken charmknutte 😍
#8 jakt är inget man tränar in. Antingen har dom starkt jaktinstinkt eller svagare. Det handlar mer om vad uppfödaren avlat på. Den renrasiga vi har från en SKK uppfödare (som inte avlar på jakt) har stooor jaktlust! Den andra vi har som kom som omplacering, har ingen jaktlust. Sök en uppfödare som inte avlar på just duktiga jakthundar (alltså inte kräver att hundarna ska ha drevprov/grytprovs meriter) så har du större chans att få en hund som inte är lika viltintresserad.
#9 om hunden skäller på folk och hundar du möter är en uppfostringsfråga och en fråga om hunden blivit utsatt för något läskigt. Den ena vi har skäller på hundar för han har flera gånger blivit påhoppad Vi tränar nu bort detta och det går bättre och bättre. Han skäller knappt nu på andra hundar.
#11 Tack för ditt svar, känns lite mer lovande nu :) Du skriver att du dämpat skällandet från dag ett, hur gjorde du det? Jag ska kolla in din blogg.
#13 Jaha då förstår jag lite bättre, tack!
Jag tänkte också på om de brukar vara kräsna i maten eller om de är matglada? Generellt alltså.
Ett exempel är att varje gång han springer till dörren och skäller så går jag och motar undan honom från dörren. Då förstår han att han inte behöver vakta. Sen lära in nej med.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#14 generellt sett är taxar kända för att vara matglada och kan lätt bli feta om man inte har koll. Jag har dock en av varje. En är jättekräsen, äter bara MUSH köttbullar, inget annat duger. Den andra äter allt. Även sånt han hittar ute.
Så det är olika :)
Gällande aktivering så kör vi med rallylydnad (lättare träning hemma på gården, funderar på att starta i Nybörjarklass), trick, viltspår.
Om jag kunde springa med hunden skulle jag träna för Canicross för det verkar jätteroligt. (har dock diskbråck så får inte löpträna).
Ger du hunden lite kluriga övningar att lösa så är de nöjda med en lång promenad och några kortare. Men om de inte får arbeta med huvudet så kan de bli riktiga monster - tugga sönder saker, skälla åt allt och alla osv.
hitta det ni tycker om att göra, viltspår är jättebra aktivitet för taxar och tröttar ut både mentalt och fysiskt.
Jag har tänkt lite på spår (även om jag är mer inne på agility men man kan ju alltid testa på) Men då tänker jag att det kanske inte är så bra att uppmuntra hunden att följa spår? men det kanske är fel tänkt..
Varför skulle det inte vara bra? Du behöver ge hunden utlopp för de instinkter den har. En hund som får spåra regelbundet kan bland annat minska viltintresset i övrigt. En hund måste få göra det den är född att göra :)
Spår är bland de bästa aktiviteterna för taxar. Dom har en otrolig nos. En del kör specialsök (t ex som narkotikahundar gör som letar efter ett visst ämne). Jag har tänkt börja köra specialsök med mina.
Vet taxar som går lösa. Min, förvisso inte dvärg utan en stoooor en, går lös varje dag och jag hoppas kunna ha honom lös även som fullvuxen. Finns många jakthundar som går att ha lösa. Det kräver att man lägger ner arbete på träningen, från valpstadiet och upp. Men de är totala matmonster så lättmotiverade.
Har haft min hane lös precis överallt sen 8 veckors ålder och han går aldrig ifrån mig för han vet att då är jag genast försvunnen och han tvingas leta upp mig. Mitt bästa råd är att lära in "stopp" samtidigt och precis lika noggrant som "hit" - för ska du ha en jakthund lös så ska den gå lös på korta avstånd från dig. Du vet aldrig vad som dyker upp runt hörnet liksom.
Senast igår kväll sprang ett rådjur förbi knappt 10 meter ifrån oss när Harry gick lös och han lyssnade på STOPP nästan direkt. Det hade han nog inte gjort om han varit långt ifrån mig, så det får han inte vara.
Ang kelighet kan jag bara tala utifrån min hund, han är det keligaste man kan tänka sig. Tur att jag gillar det. Såg att skällighet kom upp, instämmer där. Men inte, enligt mitt tycke och erfarenhet, på det där jobbiga bjäbbiga viset som många småhundar gör. Harry ger ofta ifrån sig ett eller två skall, jag säger typ "jaja jag ser" och fortsätter gå och mer är det inte med det.

#2 Allroundtax-sidan var verkligen trevlig :))
Läcker taxagility -superduktig !