Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 888 ggr
mirandamiranda
0

Kissproblem Chihuahua!!

Hej jag köpte en Chihuahua tik för snart två veckor sen. Hon är 6 månader och rumsren sedan tidigare (enligt förra ägarna). När vi hämtade henne verkade hon som världens gladaste o busigaste lilla hund.

När vi kom hem fick vi en annan syn på henne. Hon kryper fram med öronen bakåt när man kallar på henne, hon har nästan alltid svansen mellan benen och hon skäller så fort något låter/någon kommer både ute o inne.

Jag har svårt att tro att hon skulle varit med om någonting dåligt hos uppfödarn eftersom han verkade seriös och hon visade en så fin sida där.

Men nu till kissproblemen.. Hon kissar inne fleeera gånger om dagen, trots att hon precis varit ute o kissat o bajsat så ska hon göra det inne. Jag går ute med henne var tredje timme fram till läggdags och på nätterna kissar hon inte inne. 

Hon kissar alltid på vardagsrumsmattan.. 

Vi har en lhasa apso hane på 3år som inte är kastrerad och han blev rumsren vid 12 veckors ålder och har aldrig kissat/bajsat inne sen dess. 

Jag förstår inte varför hon har sådana beteenden, vet någon vad jag kan göra för att det ska bli bättre?..

Saffran0Spice
0

Börja om med hunden - ut 1-2ggr i timman!
Sen behöver hon troligen jobba med sitt självförtroende, att hon har svansen mellan benen osv visar att hon är osäker.

Har ni bara haft henne i 2 veckor så kanske hon inte hunnit ''bo in sig'' ge henne mer tid och jobba med förtroendet till er =)

russin
3

och ta bort mattan…

-Aida-
2

Det spelar egentligen ingen roll om en valp varit rumsren hos någon annan, ett nytt hem blir alltid osäkert i början för en valp, den måste få tid på sig att känna sig hemma, och mattor plus valpar går inte ihop.

mirandamiranda
0

#1 tack för svaret, ska gå oftare o se om det hjälper!

#2 mattan är borttagen, hoppas hon inte hittar nåt annat ''favorit ställe'' 

#3 okej, då är jag med.