Raser jag skulle vilja äga.
Här får man skriva villka hundraser man skulle vilja äga ännu i sitt liv. Man får skriva hur många som hälst. Obs. Detta är en sk. dagdrömmar tråd. Dvs. Att man får låta fantasin flöda. Jag delar upp dem i kategorier men ni kan välja hur ni gör. Jag börjar: Raser som går ihop med mina hobbyn för stunden: Beagle Ryskstövare Jämthund Karelskbjörnhund Raser som jag får se på först sen när jag har utbildning: Rottweiler Dogo Argentino Greyhound Riesen schnauzer Leonberger Berner sennen
Oj de är många :D
Riesen schnauzer
Schäfer (ägt men vill äga igen)
Border Collie (ägt men vill äga igen)
Labrador
Dobermann
Northern Inuit Dog
Greyhound
Saluki
Mastiff
American Wolfdog
Amstaff (en till)
Beauceron
Saarloos Wolfhound
Lancashire Heeler
Flesta kommer jag aldrig äga då de inte passar livsstilen min, men drömma kan man ❤️
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Hundar som står på min drömlista av olika anledningar är: Australian Shepherd Dalmatiner Grand Danois Chow Chow
Boxer
Engelsk bulldogg
Papillon
Faraohund
New foundland
Schäfer
Shiloh shepherd
Malinois & Tervueren
Shetland Sheepdog
Pudel
Amstaff
Samojed
Skulle vilja köpa en Schäfer efter min hund, träna i olika grenar och sedan skaffa en Malinois. Får se hur det blir :)
Lång lista 😉
Schäfer (som jag ska skaffa nästa år)
Bordercollie
Amstaff
Pitbull
Rottweiler
Dobermann
Leonberger
Saarlos wolfhound
Siberian Husky
Sankt Bernhard
Nova scotia duck tolling retriever
Labrador
Weimaraner
Irländsk varghund
Anatolisk herdehund
Australian shepherd
Dalmatin
Akita
Berner sennenhund
Mastiff
Grand danois
Newfoundlandshund
Karelsk björnhund
Jämthund
May the spirit of the wolf guide me in life.
Oki grand danoi, (har alltid drömt om en grand danoi och hoppas att man sambo går med på en sån som nästa hund) Pitbull hund (jag lider för de pitbull typer som råkat illa ut i livet och vill gärna hälpa en sån hund till att må bra igen den dagen då jag sj känner mig tillräckligt hundkunnig) Collie bonzoy (eller hur det stavas) Irländsk varghund bhern senier Sant bhernard akita amerikansk mastiff
Finns massvis med hundraser jag drömmer mig bort till. dom flesta kommer nog aldrig hända då dom inte passar mig alls men ändå..
Dalmatiner
Australisk terrier
Australian Cattledog
Staffordshire bullterrier
JRT
Whippet
Hovawart
KH collie
Irländsk varghund
Boxer
Kromfohrländer
Kooiker
Engelsk Setter
Pomeranian
Holländsk Herdehund
Welsh Terrier
irländsk terrier
Standard Pinscher
jag tror jag slutar här även om listan kan fortsätta i evigheter 😎
Myrtorpets Möss och Kaniner
Har min drömras, men när(förhoppningsvis) jag flyttar till en gård och får så vill jag äga en Australian Koolie. Hade varit tufft.
-
Dobermann
Dogo Argentino
Grand Danois
Russkiy Toy
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Jag har en av mina drömraser (shetland sheepdog) och rasen passar mig utmärkt i nuläget! Kommer bli en till sån om något år.
Raser som jag gärna skulle vilja äga men av olika anledningar inte kan är:
Grand danois (jag ska ha en i framtiden)
Schäfer (skulle passa mig nu egentligen också, det är sambon som sätter stopp)
Dobermann
Rottweiler
Leonberger
Australian shepherd
Dalmatiner
Tervueren
Det finns självklart fler raser jag skulle kunna tänka mig, men dessa har legat i topp många år.
Jag har två av mina drömraser redan
Vit Herdehund (har en nu)
Bruksschäfer (har en nu)
Grand Danois
Aussie
Border collie
Irländsk varghund
Tollare
Berger des pyrénées (båda varianterna men främst face rase), berger picard, staffordshire bullterrier, kelpie och kanske en golden när jag blir äldre.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Sheltie
Australian Shepherd
Nederlandse Kooikerhondje
Jack russel terrier
American Staffordshire Terrier
Engelsk Mastiff (frisk sådan utan massa överflödig hud)
Bruksschäfer
Jaktlabrador
Berner Sennenhund
Brukscollie
Är väl dom jag kommer på nu!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
har egentligen bara en one and only, border collie men har en hel drös med andra hundraser jag skulle vilja skaffa, b.la
* Ungersk Vizla
* Saarlos Wolfhond
* Groendael
* Welsh sheepdog
* Shilo Shepherd
* Chodský pes
* pitbull
* Stabyhoun
* Azawakh
Saluki. Jag har många raser jag vill ha men Saluki är en ras mitt hjärta bankar för.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Pudel
Australian shepherd
Groenendael/Tervueren/Malinois
Vit herdehund
Schäfer
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Rottweiler (har nu)
LH Collie
Mastino napoletano
Kavkazskaja ovtjarka
Malle, HH, schäfer eller kelpie någon form av räser hyper råtta iaf, då jag vill tävla med bästa hund:)
#20 räserråtta = mittelspitz. 😃
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Fick man välja efter utseende skulle jag gärna ha en dvärgschnauzer, peppar och salt. Tycker de är så fina. De jag har träffat har också varit trevliga och busiga individer men fruktansvärt skälliga(vilket jag inte gillar).
Sen är jag väldigt intresserad av engelsk cocker och amerikansk bulldog.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Dem raser jag skulle vilja ha i mitt liv är Whels corgi, dem är så fina men vet inte så mycket om hur dem är Pomeriana, dem verkar helt perfekta smälter varje gång jag ser en, mycket energi och verkar vara riktigt roliga små yrväder. Schäfer, för att det har vart en favvo hela livet vet inte riktigt varför. Boston terrier, dem är väldigt söta och verkar ganska roliga, haha. Golden retriver, jag har haft en tidigare men tyvärr så levde hon bara i två år :(. Labrador, har en just nu men vet inte riktigt om jag kommer vilja ha en när jag flyttat hemifrån men tycker hon iallafall är en drömhund. Sen skulle någon blandras vara kul tror jag.;)
Kan väl börja med de raser jag haft: Eng Cocker, en blandras mellan Schäfer/Samojed/Alaskan husky och Border collie.
De raser jag drömmer om att äga men som jag nog aldrig kommer hinna äga:
Pudel - Vit
Dobermann - röd
American Wolfhound
ungersk vizsla korthårig
Weimaraner långhårig
Flat coated retriever
Labrador retriever
Golden retriever
Dalmatiner
Dogo Argentino
american staffordshire
nederlandse kooikerhondje
Dvärgschnauzer
ceskoslovensky vlciak slovensko
dvärg husky
dvärg aussie
standard pinscher
Nova scotia duck tolling retriever
Chodský pes
ooooch sen finns det väl fler som jag inte kan komma på just nu
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#24 Finns ingen ras som heter "dvärg husky", däremot finns Alaskan Klee Kai. Finns inte heller någon ras som heter "dvärg aussie" heller, kan du möjligtvis mena Miniature American Shepherd? :-) Skiljda raser som inte är någon "dvärg" av någon annan ras, lika absurt att kalla dom "dvärg aussie/dvärg husky" som att kalla en sheltie för "dvärg collie".
-
Det blir några stycken 🙂 Och en salig blandning! Vissa raser mer realistiskt att jag skulle kunna äga medans andra är mer orealistiskt. Men det var ju en drömtråd så 🙂
Finsk Lapphund
Lapsk vallhund
Coton de tuléar
Löwchen
Welsh corgi cardigan
Saluki
Tax
Berner sennen
Border collie
Samojed
Japansk spets
Keeshond
Eurasier
Svensk lapphund
Tibetansk terrier
Bullterrier
Cocker spaniel
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Mina drömraser för tillfället är:
Dessa raser passar mig och mitt liv som det ser ut nu:
Mittelspitz, som jag inom några veckor faktist kommer att ha.
Norsk lundehund, för deras söta små tassar! Har träffat flera stycken och det verkar vara en charmig liten ras.
Samojed
Finsk lapphund
Bullmastiff, älskar deras temperament!
Keeshound
Tosa, en ras som jag suktat efter i hur många år som helst men förmodligen inte kommer att skaffa.
Bearded Collie, Vill klippa den sådär urgulligt som vissa gör.
Enbart för utseendet:
Thai ridgeback
Podengo ibienco
I have no sympathy for people without empathy
#25 fast sheltie har ju kallats dvärg collie sen ändå in på 90-talet och kallas det fortfarande av så många gamla uppfödare av sheltie.
Visst är inte mini aussie en standard australian shepherd, men förneka inte dens ursprung, det är en jäkligt ny ras och de enda som skiljer i mentaliteten är de brister som kommit på vägen med den snabba aveln, men den är väl ingenting i jämförelse med hur vissa standard aussies är i huvudet i dagens läge.
Har en chihuahuavalp idag, och skulle gärna vilja ha en till av samma ras, men om jag skulle se mig om efter andra raser skulle jag vilja ha:
- Rottweiler
- Staffordshire bullterrier
- Jack russell
. Australian shepherd
- Lancashire heeler
- Dansk/svensk gårdshund
- Labrador
- Pomeranian
- Schäfer
#29 "Det enda som skiljer i mentaliteten är de brister som uppkommit" Visst, whatever floats your goat :-) Nu är det ju såhär att flera MAS uppfödare till och med vill ta avstånd från att kalla den för "Mini aussie" "dvärg aussie" mm. och helt ärligt är jag glad över det och hjälper gärna till att låta dom ta avstånd från det rasen :) Finns kassa exemplar i alla raser, inget jag förnekar :)
Att kalla en sheltie för dvärgcollie är bara dumt, det är lika korrekt att kalla den för dvärgcollie som att kalla en staffe för "dvärg amstaff"
-
Husky
Doberman
detta var bara två jag vet… XD
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Shetland sheepdog
Welsh corgi (båda sorterna)
Saluki
Golden retriver
Siberian husky
Border collie
Shiba
Basenji
Greyhound
Dogs is my world ♥
Har en staffordshire bullterrier men finns så många fantastiska hundar där ute! Här är några raser jag skulle vilja äga i framtiden: Engelsk bullterrier Fransk bulldog Pitbull OEB Bully Amstaff Welsh Corgi Dalmatiner Husky Fantastiska raser allihop, vissa av dem som OEB skulle jag dock inte vilja skaffa förtillfället då en seriös avel inte är etablerad i Sverige och/eller har mycket problem med hälsan. Tyvärr.
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
#31 Skulle aldrig ta in vad du skriver efter att ha sett dina argument om MAS:en i tidigare trådar.
Ja dvärgcollie, vad gör det om hundra år om det gör någon glad att kalla sin hund det?
Och läs gärna hela citat om du ska försöka rätta något eller liknande
''de enda som skiljer i mentaliteten är de brister som kommit på vägen med den snabba aveln,'' är en stor skillnad från det du skrev, att ta bort halva meningen ger en helt annan uppfattning.
Australian shepherd
Pomeranian
Shetland Sheepdog
Berger des pyrénées a face race
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#35 Om du väljer att stå vid din åsikt är det okej, jag står kvar vid min åsiktet att det inte finns någon ras som kallas "dvärg aussie" och den inte är lik aussien ett skvatt.
-
#35 fast det är faktiskt så att det är ingen dvärgcollie, utan en shetland sheepdog. Finns ingen anledning till att inte kalla den för någonting den inte är. Det är som att säga att vi människor är apor. För vi har ju faktiskt varit apor, någon gång. Så varför inte låta någon ha roligt och låta den tro att vi är apor? Nej, rätt ska vara rätt. Kunskap är a och o när man håller djur, och vet man inte ens vad rasen heter- då kanske lite kunskap från andra håll inte skadar.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Raser som går ihop med mina hobbyn för stunden:
Shetland sheepdog
Raser som jag får se på först sen när jag har utbildning:
Doberman
Tyvärr vill mina föräldrar absolut inte skaffa en till hund. Så när jag blir större ska jag nog skaffa dessa två. I alla fall en sheltie. Sen så gillar jag papillon, Chihuahua och tollare också men kommer nog inte skaffa någon sån. Så i framtiden blir det nog en sheltie + en doberman eller, om det inte går, en papillon till.
Herre gud vad jag vill ha en sheltie.
//Flöffo
Jag är fäst vid Whippet, en ras som jag har hemma idag som passar mig perfekt med tanke på hur mitt liv ser ut just nu. :) Men raser jag är nyfiken på är:
Irländsk Vattenspaniel
Irländsk Terrier
**Groendael
**
Malinois
Holländsk Vallhund Korthår
Bednlington Terrier
Berger Picard
Amstaff
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag skulle vilja ha följande raser under mitt liv ^^
Irländsk varghund
Cane corso
Västgötaspets
Shar pei
Korthårig Saint Bernard
Bostonterrier
Italiano Bracco
Blodhund
Och ännu fler italienska vinthundar XD
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#38 Att kalla hunden dvärgcollie, inte säga det korrekta rasnamnet, vilket givetvis är shetland sheepdog.
Ni får diskutera angående "dvärgcollie" och "miniaussie" i någon annan tråd. Detta blir väldigt utanför tråden ämne. Kommer radera OT-inlägg angående detta om de fortsätter komma.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Har min drömras border collie, men här kommer några andra
Shetland Sheepdog
Berger ders pyrenees face rase
Chodsky pes
Schäfer - brun med tan ( de finns, men chansen att jag skaffar en sån är låg, men man får alltid drömma)
Schipperke
Tollare
Stock dog kelpie (working kelpie)
Mudi
Papillon
Listan kan göras lång, men orkar inte komma på flera 🤪
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Hundraser jag planerar att äga när min livssituation tillåter det:
Alaskan malamute
Dalmatin (inte 100%, kommer bli mer funderande om jag vill hålla mig till malamutes enbart eller inte och vilket som är bäst för hundarna)
Andra jag kan drömma om:
Finsk lapphund
Somojed
Australian shepherd
Schäfer
Japansk spets
Eurasier
Sankt bernhard
Kanske Alaskan klee kai (men sjukdomsbilden är för oklar för att jag faktiskt skulle skaffa)
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Australian kelpie Collie (KH) Vitherdehund Schäfer Bearded Collie Border collie
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Border Collie
Vit herdehund
Dobermann
siberian husky
svart bruks schäfer
Rottweiler
klein spitz
Papillon
Australian shepherd
Welsh corgi cardigan
Greyhound
Storpudel
Portugues podengo grande cerdoso
Petit brabancon
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Om det blir en hund till blir det förmodligen ytterligare en svensk lapphund. Trogen, envis, hemkär och lagom skarp, passar mig väldigt bra.
Andra raser som känns spännande och intressanta för mig på ett eller annat sätt är:
- Lancashire Heeler
- Västgötaspets
- Norsk Lundehund
Afghan och basenji.
Nästa hund blir, som det ser ut just nu, en afghan.
Sen ska jag äga minst en basenji någon gång också 😃
Medarbetare på Sphynx iFokus