Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1017 ggr
Novelia
0

I väntan på valpen

Tiden går så fruktansvärt sakta just nu! Valparna är 3 veckor och nästa vecka ska vi träffa dom för första gången för att välja. Vi kollar väldigt mycket på bilder av valparna men jag känner att utseendet spelar mindre roll. Huvudsaken är att det känns rätt när vi träffar dom. Nu oroar jag mig mest över att vi inte kommer att kunna välja mellan dessa 4. Liksom hur gör man?  När jag valde min första hund var det så självklart, jag ville ha en röd hane och det fanns 2 att välja mellan. Det sa klick på en gång. Nu har jag 4 lika vackra hanar. Tänk om alla är lika underbara i personligheten? Och tänk om vi väljer fel? Många tankar just nu.. Vi har ju all tid i världen att tänka och längta! 

Hur förberedde ni er i väntan på eran valp? Vi har dom flesta tillbehören, resten tänker vi handla efter att vi valt valp. Hur står man ut? Jag sprängs av längtan. Tror att det kanske blir lättare när vi vet exakt vilken som är våran. Nu har vi liksom ingen aning =)

I have no sympathy for people without empathy

Sugar Mist
1

Om alla är likadana i personligheten så är det ju helt okej att gå på utseendet. Annars hade jag gått på den som attraherar mig mest personlighetsmässigt och/eller den jag klickar bäst med.

-

TheaV
3

Vi lärde känna uppfödaren riktigt bra och berättade för henne vad vi var ute efter hos en hund, så berättade hon vilken hon tyckte passade oss :-) Det är ju ändå uppfödaren som har bäst koll på deras personligheter. Vi fick fortfarande välja vilken vi ville ha, men vi valde att lita på rådet vi fick.

oh-la
0

ja, om tiden går sakta… vi hämtar vår lilla tjej om två veckor och det går ju såååå långsamt!!! jag vet inte än vilken valp som kommer bli vår, vi få rinte välja valp själva utan det gör uppfödaren. på ett sätt är det verkligen skönt, hon känner ju valparna mycket bättre än jag och kan förhoppningsvis pricka in rätt valp, och när vi var där och hälsade på var det bara 7 yrväder som var helt underbara allihopa, så det hade mer varit blunda och ta en :P fast nu vill jag bara veta vilken av valparna som är vår, i helgen nu är det bestämt att vi ska få veta så det är verkligen spännande. däremot kan jag inte låta bli att åka och köpa saker fast jag inte vet vilken valp det blir än. tror det är lite för att det ska fortsätta att kännas som "på riktigt", att vi faktiskt ska få en valp. men väntan… den är hemsk :P

Novelia
0

#2 Det är s¨vi också kommer att göra. Hon vet vad vi är ute efter och får vägleda oss i vårat val =) 

#3 Förstår dig! En vecka går ju lika långsamt som ett år just nu. Vad är det för ras ni ska skaffa? =] Det är nog många fördelar med att låta uppfödaren välja, samtidigt som jag vet vad vi vill ha. Så med hennes hjälp kommer det nog bli helt rätt valp för oss.  Det är så himla spännande att se vem det blir! Alla 4 ser helt olika ut vilket också är spännande

[FridaGenborg]
0

Åh vad jag kommer ihåg att tiden gick sakta innan vi skulle hämta hem våran guldklimp!

Vi fick bilder på valparna när dom var 2 veckor gamla, redan då fick min sambo upp ögonen för den ena valpen men jag sa att vi måste ju vänta så vi får träffa dom alla och det gjorde vi. Men vi hade redan fastnat för vår valp och det kändes dumt att byta bara sådär. Som tur var så klickade vi med vår valp och det kunde ju inte ha blivit bättre 🙂

Mapel
0

#5 Precis exakt så var det för oss också! 🤪 Sambon fastnade för en när vi fick bilder på dem och så sen när vi hälsade på så kändes det helt enkelt bara rätt! 

Gå på magkänslan och välj den ni tilltalas mest till, antingen personlighetsmässigt eller utseendemässigt om de känns väldigt lika i personlighet. Och hör med uppfödaren, de brukar ha bra koll på valparna och deras olika personligheter :)

[FridaGenborg]
0

#6 Haha jaså 😃 Men se där, sambona kan dom!

Lexie82
0

Jag hade bara en veckas förvarning innan jag hämtade "min" valp. Jag är fodervärd åt försvaret och hade räknat med att få hem en valp TIDIGAST till hösten, men så hade någon backat ur i sista stund, så de ringde mig och frågade "Kan du hämta en valp om en vecka?"

Självklart sa jag JA direkt. Var bortrest fyra dagar av den veckan, så de dagar jag var hemma yrde jag runt som en tokig för att se till att jag hade allt jag behövde och att lägenheten var "valpsäker".

Vi fick inte reda på vilken valp som var vår förrän vi fick den i famnen dagen vi skulle hämta den, det enda vi visste var att det skulle bli en hane. Men det klickade direkt mellan oss, och nu lite drygt en månad senare är han fruktansvärt mammig och ska följa efter mig vart jag än går =)

Ensamträningen kommer bli intressant.. =P

oh-la
0

#4 det är en liten staffe-valp vi väntar på att få hem. vad är det ni ska ha för ras?

jag vet ungefär vad jag vill ha också också, men vi kommer bara få träffa valparna en gång innan vi åker och hämtar, är en bit att ta sig, så vi får lita på att uppfödaren har tagit till sig och känt av oss, vilket jag inte tvivlar en sekund på att hon gör. fast det känns lite skumt att åka och hämta en valp om två veckor och jag vet inte vilken det är än :P

Novelia
1

Min sambo föll för en valp samma dag dom föddes, och har hållt fast vid den enda sen dess.. dock har han lovat att vara öppen för dom andra också när vi träffar dom :-) Vi väntar mittelspitz.