Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1022 ggr
jenmjao
7

lycka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ifrån att ha en hund (endast två månader sen) som gör utfall emot hundar, hästar, katter, ja alla djur, vissa människor och barn, till detta?! Allt tack vare skvallerträning.
Det var alltså två månader sist jag var i min barndomsväns stall, min hund gjorde utfall och hoppade upp emot hästarna (som stod i sina boxar) för att nafsa dom i mularna, jag fick bort henne men att lugna henne gick inte, hon hade hamnat i det jag kallar för blackout, alltså hon ville bara ha det hon såg, bara göra det hon var inställd på.
Idag åkte jag tillbaks, förväntade mig en jobbig tid i stallet.. Min hund skällde inte en enda gång, gjorde inte ett enda utfall. Jag kunde ha kopplet långt och låta henne t.o.m. gå bredvid ponnyn. Jag är helt förvånad… Allt känns så bra just nu :D

Saffran0Spice
0

Grattis!
Vad roligt att skvaller fungerar för er ^^

jenmjao
0

#1 Tack så mycket!
Ja det är helt otroligt! Trodde jag hade ett hopplöst fall, men det var ju jag som gjorde fel :D

[FridaGenborg]
0

Bästa känslan är när man känner sig nöjd över vad man åstadkommit med vovven, grattis! 🙂

[Forest]
0

Bra jobbat ❤️

jenmjao
0

#3 Verkligen, det är helt otroligt! tack :)
#4 tack :D

Ellen89
0

Grattis! Alltid kul nar det funkar. Funderar kanske att gora skvaller traning ocksa om det funkar sa bra!

jenmjao
1

#6 Det funkade otroligt snabbt, och otroligt bra. Har videor på min instagram när min hund går fot och kollar upp på mig, samt när hon ser hundar (men i filmerna ser man inte hundarna) och söker kontakt. Jag kan alltså gå och hålla i en klicker, min mobil (som jag filmar med) och godis och bara ha kopplet runt handleden samtidigt som jag filmar!! Förr fick jag gå omvägar om jag ens såg en hund på 25meters håll.

[[Boris Sager]]
0

Gratulerar!🙂

Härligt!🌺

jenmjao
0

#8 Tack så mycket :D

jenmjao
0

http://instagram.com/p/oWiieTOZQG/
Hundar, hundar, hundar överallt. Tur att man tränat skvallerträning ;)

kigon
0

#10 Länken fungerar inte för mig?

Men grattis!! Vi kör också med skvallerträning, går sakta men säkert fram 😍

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

jenmjao
0

#11  http://instagram.com/p/oWiieTOZQG/
Nu ska den funka :O

Här går det snabbt men osäkert fram, vissa saker tål hon inte men 95% av allt går suuuuper :D

[FridaGenborg]
0

#12 Du har inte lust att dela med dig av hur du burit dig åt? Eller hur du började? 😎

jenmjao
2

#13 hahhaha det gör ja jättegärna!

För att få fokus på mig utomhus tänkte jag ett steg bakåt, hon måste ha fokus på mig inomhus först! Jag tränade att gå fot, kolla upp på mig och söka kontakt, och ännuuu längre kontakter, och även använda "kommandot" kontakt vid fot. (nu har hon kunnat kontakt sens jag fick henne som valp, det var en av de första sakerna jag lärde henne). 
När hon var nästintill perfekt/(så som jag vill ha henne) inomhus började jag utomhus när inget var i närheten. När jag fått mina framsteg (inte fullt som inomhus men mycket bättre) så började jag söka efter hundar. När hon såg en hund (på långt avstånd) klickade jag, backade och sa "duktig tjej" glatt, då vände hon uppmärksamheten, och godis såklart. Jag gick sakta efter andra hundar och klickade och gav godis såfort hon kollade på dom, på promenader när man inte stöter på hundar klickar jag vid fotgående och kontaktsökande istället.
Jag klickar såfort hon ser en katt och ger godis, springer sedan katten och hon får sina ryck och skäller så vänder jag och går, och ibland säger jag nej lägg av, i normal ton. Katter och harar är svårast, dom går ju sååå himla bra när dom är på långt håll och stilla, men såfort dom springer är det ju så irriterande tycker min hund, då måste man skälla ut dom/jaga dom. Så jag brukar försöka undvika katter och vilddjur tills jag har fått det perfekt på hundskvallret.
Vid hundmöten undersöker jag hur min hund ser ut, otroligt lätt med dessa elefantöron hon har, jag ser om hon är påväg att göra något och då backar jag, jag ser om hon inte är påväg då testar jag alltid närmare, desstu närmare jag kommer för tillfället desstu mer godis ges ut. Brukar hålla en hel näve godis och ge en i taget för varje sekund hon bryr sig om godiset, har nu utökat detta till, att jag ger godis ifall hon tittar bort ifrån hunden, men såfort hon är påväg att titta emot hunden försöker jag blocka min kropp ifrån synen (då det för min hund är ögonkontakten med en annan hund som skapar allt voffvoff, samt detta gör jag endast när vi går precis förbi hunden), och tar fram näven med godis för att locka fram henne och ifrån hunden. tittar hon sedan bak på hunden klickar jag snabbt och ger godis så hon hinner reagera mer på godis än hund ögonkontakten.
Brukar också följa efter folk på promenader för att se hur nära jag kan komma (HAHAHHAHA). Håller alltid i klickern redo och godis i handen så att jag verkligen är säker när tillfällena kommer då en hund går förbi.

När jag var i stallet igår så hade jag nääävar godis redo och klickern, klicka massa och gav godis när hon såg hästarna, speciellt hästen vi skulle ta promenad med. när min vän borstade hästen satte jag mig utanför stallet så min hund såg hästen och gav en massa godis när hon inte tjöt på den, efter ett tag kunde jag söka kontakt med henne och göra annat vilket jag gjorde, sedan lyfte jag upp henne och bar henne fram till hästen, dom hade sisådär 30cm avstånd, lät min hund titta och lät hästen titta (hästen är föresten otroligt hundvan hade aldrig vågat annars). När det väl var dags för promenaden var det som att hästen var en hund hon träffat i hela sitt liv… inte en blick fick den. insåg ganska snabbt att jag kunde lossa på kopplet och inte behövde ha så kort, så hästen var ju inte svår alls, några gånger vände hon sig för att lukta på hans mule och sedan springa iväg, samt så ville hon valla honom lite, men då gav jag henne godis när hon lugnade sig. Hon var som skvallrad på hästar fast hon aldrig blivit det, för förra gången försökte hon hugga hästarna, hon skällde okontrollerbart och var förj*vlig, det här var för ca: 2månader sen med exakt samma häst och hästar som hon sedan träffade igår.

jenmjao
0

Kanske skriver lite knasigt är lite trött.

jenmjao
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

tränar fortfarande inomhus fast hon är duktig ute.

[FridaGenborg]
0

#14 Tack för bra förklaring! Detta ska jag testa på 👍

jenmjao
1

#17 Alla missar som sker är ju pga att jag är ouppmärksam. ser inte ett utfall som ett steg bakåt, jag set det som en miss, jag missade helt enkelt att läsa av min hund, jag missade helt enkelt att läsa av den andra hunden m.m.

jenmjao
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ännu en dag med lycka när hunden skvallrar när jag filmar och jag märker inte ens att vi har en hund bakom oss.