Kan inte öppna länken. men oavsett så är ju hunden en allätare MEN! basfödan ska ju alltid vara kött. så nej jag förstår heller inte hur det kan finnas på marknaden för hundar :O
Jag dör nästan av ilska. Alltså…………. ja, där fick jag slut på ord.
#1 funkar länken nu? annars slänger jag in en ny http://www.lunishund.se/hundfoder/yarrah-vegetarian-10kg
på zooplus: http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/yarrah/249235
"Yarrahs torrfoder är både ekologiskt och vegetariskt och nu det senaste är recepten veganska och möter alla näringsbehov hos den vuxna hunden." bullshit. Tror inte ett dugg på det.
-
Hittade ett till veggo alternativ på samma sida: http://www.lunishund.se/hundfoder/wafcol-vegetarian Hade ingen aning om att hundar kunde ha köttallergi!
Edit; såg att allt foder var vegetariskt på sidan torrfoder som blötfoder
Till en vansinnigt allergisk individ kanske. Men till en frisk hund? - Nej, det strider mot djurskyddslagen.
≧◔◡◔≦
Jag är vegetarian själv, men aldrig att jag skulle utfodra min hund med vegetariskt foder. Hundar är rovdjur och kött är en naturlig del av hundens kost. Visserligen är de allätare också och kan klara sig på vegetariskt kost, men frågan är varför man skulle välja att utfodra med ett sånt foder. Enda anledningen är väl om hunden är allergisk.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Nejnejnejnejnejnejnejnej
Jag är också vegetarian men aldrig, ALDRIG att jag skulle ge mina hundar vegetariskt foder om de inte var jätteallergiska och jag hade testat precis allting annat.
Nej, jag står gladeligen och skär upp kött åt mina hundar, för de får det de är anpassade för: kött, ben och inälvor. Sen ur den etiska aspekten för foderdjuren så tänker jag på att köpa mest viltkött, är det bästa alternativet både för hunden och för foderdjuren.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Innehållsförteckningen på hund fodret får en att vilja spy.. " ngredienser Spannmål (vete, majs), derivat av vegetabiliskt ursprung (solrosfrö skal, vetekli), sojabönor, jäst, mineraler.
Näringsinnehåll Protein 20,0%, råfett 7,3%, växttråd 7,5%, aska 8,5%, vatten 10%, Kalcium 1,3%, fosfor 0,9%, natrium 0,4%, Energi 3280 kcal / kg "
Vad jag har hört så ska ett bra hundfoder innehålla minst 30% protein och 20% fett :O
Och absolut inge spannmål på dom 3 första ingredienserna -.-
Skulle aldrig i hela mitt liv ge hund vegetariskt!
Ska vara extremfall, om hunden verkligen är allergisk mot allt kött (vilket ju är extremt minimal risk liksom).
Usch nej :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om en hund skulle vara allergisk mot sin bas föda naturligt så skulle det ju vara några allvarliga fel :/
Är ju nästan som att mata en orm med grönsaker :O
#11 Ja det var det jag menade också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Håller med övriga, skulle aldrig heller ge mina hundar ett vegetariskt foder. Minns ett reportage i tidningen Härliga hund (många år sedan) som handlade om en kvinna som var vegan och utfodrade sin Golden retriever enbart med vegetariskt foder.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
*Rys* Vad det finns för idiotiska människor i världen. Innehållsförteckningen är skrämmande. Aldrig hört talas om köttallergi däremot allergi och överkänslighet mot spannmål tycker jag var och varannan hund har.
Hundar är köttätare. Bara en idiot skulle kunna utfodra en frisk hund med spannmål. Punk.
"Innehållet består av 20% protein"… WTF?
17 # sojamjölet och etc som innehåller protein inte protein som i kött alltså :/
Nu är tråden förvisso från förra året men alla ingredienser i det fodret är sådant jag inte vill se i hundfoder över huvud taget. :O
Hmm hel-veg till hund…
Vart är hel-kött för gnagare, häst och nötkreatur någonstans? 😕
(Är ironisk nu people!)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
det saknas protein i form av kött, så detta foder har absolut inte ''allt hunden behöver få i sig''.
Det låter heltokigt i mina öron. Bara för att jag har valt att äta vegankost ger det inte mig rätt att tvinga på någon annan samma sak.. Särskilt inte en hund som i sin natur aldrig skulle äta vegetariskt.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
En läskig grej att det finns en grupp på fb som handlar om veganhundar och den gruppen har nästan 2000 medlemmar. :(
#23 Men fy vad hemskt! =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!