Dentastix till valp?
Det blir en kort fråga här :)
Det står på förpackningen att Dentastix inte är lämpligt för valpar under 4 månader, men det står inte specificerat varför det inte är bra, och hittar ingen info om det när jag googlar.
Vet någon här varför det är olämpligt?
Dom är hårda, så valp gaddarna kan spricka sönder… ><
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Tja, dentastix skulle inte jag säga är bra överlag: i princip bara spannmål, hjälper inte för tänderna heller.
Maila företaget och fråga varför de satt just 4 månader? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Haha, va? Dom är ju jättemjuka…
#1 Som Michaela-N sa är de väldigt mjuka :) Och min valp tuggar på hårda märgben så tror inte att det är det som är problemet tbh.. tänkte mer om det var typ något i dentastixen som de mår dåligt av :)
#3 inte dom jag köpt, dom har alltid varit stenhårda ><
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#2 Seriöst? men oj, ja då är det ju bara att slänga de jag köpte..
Denastix innehåll är skit men formen gör att dem kommer åt ordentligt emellan tänderna :)
På endel hundar funkar dem, på andra funkar dem inte, det är olika, dock har jag aldrig stött på någon som blivit sjuk eller mått dåligt av dem. Någon enstaka hund som blivit dålig i magen men då slutar man ju bara ge dem :)
#6 Japp. Men du kan ju ge det då och då bara, som godis istället för att slänga :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan inte för allt i världen se hur pinnar gjorda av skräp eller som vi säger på västkusten; "bös" kan bli för hårda för djur som är designade att tugga på betydligt hårdare saker.
Varför det inte skall användas till valpar får du fråga tillverkaren om eftersom det är dem som satt rådet, men iom att det även finns riktlinjer för antal per dag så spekulerar jag i att det kan uppröra magen om det blir för mycket.
≧◔◡◔≦

Gissning är att det har med balsamen i magen eller kaloriintag att göra.
Mvh Ellenfyrkant
Jag gav min valp någon dentastix redan vid 3 månader, dom är riktigt mjuka att tugga på, men jag använder dom mer som bil/utflykts mellanmål.
Jag lät min smaka på en dentastix (hon e 11 veckor) innan jag skrev det här inlägget, men blev så orolig att jag tog bort den från henne.. hon har precis varit väldigt dålig i magen och vill inte riskera något, hon går fortfarande på medicin för att bli av med diarré. Men hon älskade verkligen dentastix, så antar att hon kan få det nån gång ibland i framtiden :)
Finns både mjuka och hårda dentastix, finns ju olika märken eller är just dentastix märket? För jag har gett min hund både hårde och mjuka :) har inte varit något fel på dom. Kanske lätt kan ge diarré och därför får inte valpar äta? Valpar har väl känsligare magar?