Jakt med hund okej eller ej?
Jag vill veta av vilken åsikt Hundar iFokus medlemmar är om jakt med hund. Jag vill inte höra kränkas, skällas och hat mot andra mm! En ren och fin diskusion, tack. Jag kan börja med att jag är för jakt med hund och äger själv en stövare. Jag anser att hunden (av jakt ras) skall få göra det som den är gjord att göra dvs. Jaga. Vallhund ska valla och vakt hund skall vakta. Oansvarlig jakt med hundar som inte är avlade för jakt är jag inte med på. Vi (jag och min kille) jagar inte bara för skojs skull. Vi jagar för att vi ska få mat på bordet.
Jag tycker att det är OK. Bara hunden inte löper står fara vid jakten.
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Tycker att det är okej!
Vid eftersök av trafikskadat vilt, självklart!
För övrigt tycker jag inte om det! Vill att de vilda djuren skall ha en ärlig chans att komma undan, det kan de inte när hund används.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det är helt ok tycker jag, men själv skulle jag absolut inte vilja hålla på med det. Jag är för blödig. Men jag tränar min hund i viltspårning, jag tror det är en bra aktivering för henne.
Klart! Även jag med jakthund (Podengo Portugues) skulle vilja jaga med hund. Funderar även på podenco och skulle gärna vilja jaga m den =)
#3 Jägare får inte alltid ett byte :)Många saker inverkar ifall man kommer hem med ett byte bla väder och område. I älg jakt får man tex inte skjuta vad som hälst (inte i vårt jakt lag iaf) vi kommer färdigt överens om vad vi skjuter är det älg ko som jakt chäffen vill att vi ska skjuta så skjuter vi bara älg kor. (Utan kalv då, för det är orättvist mot kalven om den mistar sin mor) Spänningen i jakten är ju just det att man inte vet vilket djur som hunden har hittat och att man inte kan förutse hur djuret kommer. :)
#3 Verkligen? Vilda djur jagas ju också av varg, björn, lo, och i andra delar av världen, andra stora rovdjur som lejon, hyenor och tigrar, och de lyckas långt ifrån alltid med sin jakt.
Ska man prata orättvisa är det nog bäst att skrota skjutvapen och gå tillbaka till simpla spjut istället.😎
#3 jag tycker ofta jag hör att " djuren inte har någon chans" men det är klart dem har! djuren är smartare än vad många verkar tro🤪 även om man har en hund med är det ju inte självklart att jakten blir lyckad för det. Det ligger mycket mera bakom om det ska gå bra/dåligt!
Ja för jakt på skadade, sjuka djur eller djur som ska bli mat.
Är helt emot annan jakt, men orkar inte diskutera det i denna tråd.
Tycker jakt i hägn är hemskt, med eller utan hund. Barbariskt!
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ja absolut :) Så länge viltet inte stressas eller får lida så ser jag inget fel med det.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ja, är klart för jakt med hund. Tycker det är det bästa sättet att bedriva jakt på i Sverige idag.
Ja absolut. Vill i framtiden hålla på med jakt för hund. Skulle vara sjukt kul.
Vi är för. Har själv Tax som vi jagar hare med.
Jakt med hund är en viktig del i en etisk jakt. Jakten ska bedrivas på ett sådant sätt att de vilda djuren faller snabbt så att de inte stressas eller lider. Jakt är på inget sätt en "rättvis kamp" eller någon sorts tävling där bytesdjuren ska komma undan. Då blir det ju tvärt om djurplågeri av allt. Att vi använder kraftiga vapen är ju för att djuren ska dö omedelbart, innan de hört skottet typ, och inte heller känna smärta utan omedelbart falla ihop. Så bedrivs riktig jakt.
Att förfölja vilt, stressa det, använda fel hundras till fel djursort, det är djurplågeri. Hunden springer flera minuter efter bytesdjuren. En älg stannar ofta till, lyssnar var hunden är och lunkar iväg en bit. Det är inte någon hetsjakt. Samma med de mindre djuren. Du får inte jaga rådjur med stövare t ex eftersom stövare hinner ikapp eller väldigt nära djuren och då kan stressa dom till döds.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#5 Då Podencon är avlad för hetsjakt, och det inte är tillåtet i Sverige, så är jakt med Pondenco inte att rekommendera.
#8 och #3
Jakt ska inte bedrivas på ett "rättvist sätt" eftersom det utsätter djuren för onödigt lidande. Djuren ska ju inte bli stressade i onödan av hundar eller jägare som hela tiden är efter dom.
Vi har kraftiga vapen för att döden ska inträffa omedelbart. Vi använder hundar för att snabbare komma åt rätt djur för att skjuta så övriga som är fredade ska få gå fri utan att bli stressade.
Är både för och emot. Tycker djurens stressas för mycket men givetvis måste de ändå skjutas för att hålla nere på antalet. men tycker det kunde skötas bättre och lugnare.
Ja, absolut. Håller med i det Vizzla skriver och sedan är jakt med hund så mycket mer än att bara döda.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
är helt för :)
Jag tycker seriös jakt, där onödigt lidande undviks och jakt som inte är till för trofé jakt/skryt jakt så tycker jag det är helt ok. Jag är på mig mycket om djuret som jagas och tycker inte om när man inte respekterar natur och djur. Avskyr macho, skryt och trofé jakt. Ska man jaga ska man ha ett syfte. Har själv en blivande jakthund, Tax, hemma Tror det finns mycket okunskap kring jakt även om det även finns oseriösa jägare. Jag brukar säga att om en jägare hellre missar att skjuta än att riskera att skadeskjuta så tycker jag det är ok.
Anna och taxen Max
De hundraser som är avlade för svensk drevjakt är avlade för att ha ett visst avstånd till viltet för att driva det framåt mot jägarna.
det avståndet är väldigt viktigt speciellt som att det inte är tillåtet med hetsjakt i Sverige, alltså jakt där hundarna jagar i kapp bytet, som tex engelska jakter.
Sedan finns det ju fågelhundarna som ska apportera fåglarna EFTER de är skjutna.
Besök min blogg: http://bumpi.se

Vi är för jakt med hund, är uppvuxen i en jägarfamilj med jakthundar så för mig är det helt naturligt och eftersom vi jagar för att få mat på bordet ser jag inga fel i det heller.
Man brukar jaga hare och räv med RR=Rådjursrena stövare. Rå och hjort med Tax och andra mindre hundraser så som Tax, drever, beagel, basset med flera. Till större klövvilt används då spetsar i olika raser till exempel, Gråhund, jämthund, Norrbottenspets med flera. och till vildsvin är det spetsraserna som används plus en hel del skarpare hundar som wacktel, terrier och många blandisar mellan wacktel/gråhund eller jämte. och andra kompotter.
När vildsvinen gjorde sin återtåg i landet började jaktetiken kantra vad gäller vildsvinsjakten. Skarpare och skapare hundar och då rätt så stora. Och inga krav på RR tyvärr.
Men det börjar vända. Motioner är inlämnade på mer krav på vildsvinshundarna. Så det blir nog ordning där också till slut. Jakten är så pass ny och man har fått prova sej fram lite när det gäller lämpliga hundar. Det finns några vildsvinshägn där man kan testa hundens lämplighet ang vildsvinen. Allt för att det ska gå etiskt till. Testet går ut på att en handledare är med och ser till att det går rätt till och hunden får vara inne i hägnet några minuter. Hägnen är även väldigt stora och i vildsvinens naturliga miljö. Godkända är dom också givetvis. Hunden får absolut inte vara så tuff att den går på och skadar grisen.
Stövarjakten är egentligen den svåraste jakten då stövaren ska klura ut var den lilla haren gått. Den går tillbaka i spåren och gör även rejäla avhopp. Allt för att lura stövaren. Och den lyckas väldigt ofta. Under alla år vi jagat har vi aldrig varit med om att en stövare gått i kapp en hare och tagit den. När det gäller älgjakten så får man en tilldelning vad för djur man får skjuta. Det till exempel kan vara tjur mellan 6-8 taggar. Alla andra är fredade. Ko med enkelkalv fredade men man får skjuta kalv för ko med dubbelkalv under en vecka. Sen är även dom fredade. Sen kanske man har ensam ko ytterligare en vecka beroende på vad grannarna skjuter och så vidare. Allt bestäms efter att man under sommaren gör en älgspillnings inventering då man går ut på ett område på marken och räknar älgskit.
När man sedan skjuter så skjuter man ALLTID kalv eller killing först. Aldrig tvärtom.
Hälsning från en stor djurvän
Hmm glömde ta med spetsarna. Dom har dom ställande egenskaperna och ställer älgen. Jag har varit med när spetsen nästan "vaggat" älgen med sitt skall och den lugnt har börjat beta eller helt enkelt lagt sej. Hunden får genom sitt skall älgen att stå still.
Är hunden lämplig för jaktformen/viltet och för marken så ser jag inget problem.
≧◔◡◔≦
Det ska först och främst vara rätt hund för rätt jakt så hunden är avlad för arbetet, sedan ska jakten vara till för att bli mat eller för att främja någon utsatt art så det är alltså inte rätt att jaga bara för att man tycker det är kul-
#25 jag förstår vad du menar men det är klart folk jagar för att det är kul :) tror du och jag tänker samma. Att trofé, skryt och macho jakt är fel med "seriös" jakt och respekt för natur och djurliv är bra/ok
Anna och taxen Max
Hund är ett fantastiskt redskap och hjälpreda varesig det är jakt, vallning, eftersök, personsök, preparatsök, eller transportmedel (släde). Sedan hur man använder detta redskap och hjälpreda ligger mer hos föraren än för/mot jakt i sig.
Om du förstår hur jag tänker. En hammare är bara en hammare, men är inte farligt så länge du inte drämmer den i huvudet på nån. Det hela beror helt och hållet på hur hunden används i jakten och dom allra flesta i Sverige brukar ha bra kunskap och vett att använda dom på rätt sätt så jakten går till på ett "fair game" och smidigt sätt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Helt okej tycker jag, jakt är ju nödvändigt vad jag uppfattat det som. Men är helt klart ingen person som ska ge sig ut på jakt ;)

Jag har ju en vorsteh, så jag är givetvis för jakt. Bara det går till på rätt sätt :) Jag är ju inte vegetarian, så att kunna döda djur själv till matbordet vore ju toppen. Då vet man hur det går till och slipper (förhoppningsvis) onödigt lidande.
Min hund är ju inte heller vegetarian så att vara mot jakt och ändå ge sin hund kött som man inte vet hur det har levt/dödas känns ju lite knepigt. Då hade man väl helst dödat maten själv,.
#3 Och som andra redan skrivit, bara för att man jagar med hund betyder det ju absolut inte att man lyckats med jakten hela tiden. Om man nu inte ska jaga djur som sitter i bur,….
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Klart man ska använda jakthundar till jakt! Precis som att utpräglade vallraser ska valla, så ska utpräglade jaktraser jaga. Inget snack.
Jag är klart för schysst jakt, där djuret dör omedelbart och slipper stressa. Schysst jakt innebär för mig jakt som har ett vettigt syfte: djuret ska skjutas för att bli mat eller för att hålla en alltför snabbt växande stam i schack. Kan också stödja jakt i syfte att ta bort en individ som gång på gång stressar tamdjur, t.ex. en räv som återkommer till samma hönsgård gång på gång.
Jag är klart emot jakt för pälsens skull, skrytjakt, jakt av hotade arter samt all form av oansvarig jakt. Människor som ännu inte klarar av att på första försöket avlossa ett dödande skott, tycker jag inte är redo att jaga djur än. Likaså ska man givetvis inte skjuta moderdjur som har ungar, eller använda hundar som inte lämpar sig för typen av jakt.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Jag tycker att det är okej att använda hund vid jakt. Men jag tycker inte om människor som lägger upp bild efter bild på facebook där de står på knä brevid ett nyskutet råddjur. Och dessutom skriver att den är stolt.
Det finns ingen stolthet i att döda?
Det ska vara isåfall för att få mat på bordet.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#32 Jag anser att en bild på hundens första byte är ett "måste" (hund och byte på bild) :P Då tycker jag att man får känna en viss stolthet (inte över döden) men över att den mat du kommer att ha är tack vare din bästa vän, i mitt fall Rambo. :) Någo mera bilder känner jag ingen nöd att skicka, de är mina egna.
Hmm svår fråga..! Är inget fan av jakt över huvud taget, då jag inte tycker om tanken på att döda bara för dödandets skull. Du säger ju dock att ni gör det för att få mat på bordet, vilket låter rimligare, men… näe, det där med jakt gör mig lite ledsen i hjärtat. Dock en personlig åsikt, och jag respekterar de som jagar, så länge de gör det på ett "humant" och resonabelt vis, med så lite lidande för de vilda djuren som möjligt.
Huruvida jag tycker att det är okej att jaga med hund så… tja, ska man nödvändigtvis jaga så antar jag att det är trevligt att hunden får vara med, om den är avlad för det och tycker att det är roligt, och om det görs på ett säkert vis.
Dock tycker jag att det är hemskt när man ser de som använder sina hundar till jakt, men som knappt aktiverar dem alls under resten av året. Hade en kompis när jag var liten vars hund bodde i hundgård 24/7, fick gå ut på ett par små korta kissrundor, men fick bara riktig motion under älgjakten. Det tycker jag inte är okej, att hunden ska användas ENBART till jakt.
När man jagar så gör man det ju för maten och för att hunden ska få den träning den behöver för att bli en fullgod jakthund. Och har man turen att få med sej något hem så blir det ju mat.
Att ta en bild på jägaren/hunden och det fällda viltet är mycket för att visa att hunden är duktig. Tittar man på hällristningar berättar det om lyckade jakter. Dåtidens fotografering. Jag tar massor av bilder på stolta jägare. Det som är viktigt då är att djuret är fint och att man döljer skotthålet. Och absolut inget blod på bilden. Djuret ska se fridfullt ut.
Men jakter utomlands för nöjets skull gillar jag inte Men det ger mat åt byborna och det ger även pengar in i landet. Talade med en person som har en camp i Afrika. Dom säljer jakter men har även skyddsjakt då elefanterna går in i byarna och går bärsärkagång bland hus och odlingar. och förstör skördar dom ska leva av under resten av året. Byborna får då ta hand om köttet. Så inget djur vare sej efter nöjesjakt eller skyddsjakt blir förstört
#32 jag tycker det är ok att vara stolt. Jag blir jätte stolt över min sambo när han får något. Det är faktiskt en lika stor bedrift att jaga och skjuta "rent" precis som något annat man gör. om hunden gör något bra blir man stolt, om någon tar körkort, skriver bra på ett prov. Varför inte ska man inte vara det vid jakt?
Anna och taxen Max
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8226#.UoOy8H8Kyf0
Kom att tänka på det här ämnet när jag såg den här insamlingen.
Det här alltså en namninsamling mot jakt med lös hund i vargrevir.
Notera - jakt med lös hund i vargrevir, inte mot jakt med hund överlag.
Jag har inte skrivit på (än), men man undrar ju vettet med att ha hundar springande flera kilometer från ägaren, där hundarna kan skada och döda andra djur (boskap också), och själva bli dödade av vargar (något vargarna är helt berättigade att göra, då de ju ser en främmande varg på deras revir och de vill skydda sin familj från hotet).
Vad tror ni?
#37 men hur ska man då annars kunna jaga, egentligen? Kan tillägga att jag inte är så inne i jakt…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Men hundar dödar väl inte boskap eller andra djur för att det är vargrevir?
Anna och taxen Max
36# Så du jämför att ta körkort med att dödanågot levande? haha vilken jämförelse.
Varför ska man vara stolt över att ha dödat något när det man dödar ändå inte har en sportslig chans?
Vi har massor med kreatur idag som avlas för att ätas så man kunde kanske kunna låta de djuren som är i skogen vara ifred.
Att känna stolthet och lycka över att ha dödat något är i mina ögon så sjukligt äckligt så att det inte går att beskriva.
Nu har jag skrivit det jag ville, tror inte jag ska fortsätta kommentera för jag blir bara upprörd. Vad ni än har att kommentera mot detta inlägg så ta det privat med mig, tack.
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#31 Väl uttryckt! Här i USA skjuter dom mycket fågel bara för skojs skull och sen slänger liket ut genom bilfönstret mitt på vägen. Får mig att må illa. :(
#40 en fråga. Har du sett hur jäkla snabb ett rådjur kan vara i jämförelse med en stackars hund? Skulle ett rådjur, eller älg för den delen, sparka hunden i huvudet, skulle det vara godnatt hund. Så nja, jo visst har de en chans.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#40 Att äta djur som vuxit upp vilda och lyckliga i skogen istället för de som lever under förjävliga förhållanden i fabriker känns bra mycket bättre i mitt samvete. Känner inte du likadant?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Troféjakt eller liknande är inte jakt för mig, sådana är inte välkomna till vårt jaktlag. För mig är jakt så mycket mer än att bara skjuta. Det är en gemenskap, man får vara ute i skog och mark och känna lugnet och samarbeta med sin hund. Viltvård är också en stor del av det jag gör tex. utfodra och bygga skydd åt viltet.
Att man skulle bara ta sitt vapen och hund ut på morgonen i skogen och sedan komma hem efter några timmar med en älg på släpvagn är en väldigt snedvriden bild av jakt. Det ligger så mycket mer timmar bakom det här och att få skjuta något är ingenting man ska räkna med. Jag tycker alla som vill skulle få testa att vara med en jaktdag för och se hur det går till i verkligheten innan man drar så förhastade slutsatser.
Sedan äter jag mycket hellre kött från en jägare än en fläskfilé på Ica. Äter jag mitt kött från en älg jag har skjutit själv så vet jag att djuret inte utsatts för något onödigt lidande och djuret levt naturligt hela sitt liv.
Vi följer även strikta regler över hur jakten ska gå till vilket jag tycker är jätte bra. Det är inte bara att fara ut och skjuta.
Tillägg: Viltet har en stor chans att komma undan. För det första är viltet alltid/oftast snabbare och smartare än hunden och för det andra så ska jägaren ha ett bra skottläge på viltet för att ens fundera på att skjuta.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#43 Håller med dig. Jag haf mycket bättre samvete att äta ett djur som fått leva i friheten och fått en snabb smärtfri död, samt att allt tas till vara. Bla. Blir ben och "onödiga" köttbitar hund och katt mat. :)i Känns bra att ge naturlig mat åt mina pälsklingar. Jag kan vara seker att maten inte är genmanipulerad eller matad med hormoner etc. :)
Jag kan faktiskt förstå de som inte tycker om alla bilder som cirkulerar på bland annat fb med blodiga djur osv. MEN, jag tycker också folk över lag är så överkänsliga inför det naturliga. Hur tror dom falukorven ser ut innan den blir korv? Många blundar nog för hur maten blir till och det är det som möjliggör fortsatt lidanden för djuren i matindustrin. Bättre att ta reda på hur det förhåller sig och göra ett aktivt val utifrån det.
Jag vet exakt hur maten blir mat, har sett uppfödning av gris & nöt, samt observerat slakt.
Detta är en anledning till att jag ska bli vegetarian när jag flyttar hemifrån, varken uppfödningen eller slakten är etisk försvarbar.
Denna diskussion hör dock inte hemma här.
Men som någon annan nämnt i tråden så tycker jag det är helt galet att vara stolt över något man dräpt.
Enligt mig finns det inget fint i att ha dödat, hur duktig hunden än må ha varit.
Det spelar ingen roll om kulhålet inte syns, eller något blod.
Ett dött djur är ett dött djur, ett lik. Ingenting att vara stolt över, enligt min mening.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Eftersom det krävs mycket kunskap för att bli en god jägare och att det är många djur man låter gå innan man får chans till ett skott så förstår jag de som vill visa upp sitt byte. Jag ser inget fel i ett dött djur och jag ser det inte som ett lik heller. Det är mat.
Jag förstår också att man är stolt när man lyckas för det krävs många jaktdagar för att lyckas EN gång. Det krävs mycket träning på skjutbana, förberedelser, utrustning i bra skick osv. Det är ett jäkla förarbete för det där enda skottet.
Själv har jag aldrig skjutit något, än. Men för varje år jag jagar får jag mer och mer kunskap och erfarenhet, blir säkrare i situationer och till slut kommer tillfället då allt stämmer! Klart jag kommer vara stolt den dagen.
Vad är det med döden som skrämmer dig? känns osm att du lägger mänskliga värderingar i att se ett dött djur.
Döden skrämmer mig inte
alls, förstår bara inte varför man ska vara stolt över sitt dödande.
När man dödar ett djur avslutar man ett liv, ett rådjur vill leva lika mycket som vi.
Vad är då det roliga i att döda undrar jag?
Jag vet exakt hur jakt går till då många i min släkt (inkl. min pappa) jagar.
Har varit med en del, men ser inte
det roliga eller spännande i att döda oskyldiga djur, så har lagt av med det.
Sen försöker ni helgonförklara alla jägare, verkar det som.
Det finns många oseriösa & oetiska jägare, och det är INTE
en minoritet.
Sen snackar ni om onödigt lidande? Vadå onödigt lidande? Djuren ska inte behöva känna något som helst lidande bara för att vi vill ha det kul.
Sen måste du nog inse att alla ser inte djur som enbart mat, utan som ett liv.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Fast vad har skuld med det hela att göra? "oskyldiga djur", man jagar ju inte för att straffa någon?!
Det roliga i jakten ligger ju i allt förarbete, all den träning och den tid man lägger ner på viltvård, förberedelser, utrustning, laga, fixa, röja, utfodra osv. Att det sen kommer ett ögonblick när allt det ger utdelning och man får fälla ett djur är ju stort. Så nej det är ju inte dödandet i sig utan det som leder fram till att man får kött i frysen som är det roliga. Men jag förstår dom som är stolta över att ha lyckats eftersom få jägare får skjuta något varje år!
På vilket sätt lider djuret menar du? Jag har sett på nära håll när jaktgrannen lockade en älg fram till tornet, den anade ingenting utan var nyfiken, kom sakta gående och sedan dog den omedelbart på plats. Den led inte överhuvudtaget. Ingen hund i närheten eller annat som kunde stressa den.
Dessutom är ju naturen rätt grym i sig självt. Om vi ska prata om lidande så är det ju mer lidande i att älgarna tas av björn som slår av ryggraden på dom och börjar äta när dom fortfarande lever, samma med varg som tar byten. Så ett direkt dödande skott är ju mycket mer humant.
Det finns idioter bland jägare också men de är få. Precis som det finns oändligt många rattfyllerister osv så kan vi inte säga att ingen ska få köra bil. Idioter finns över allt och det är jaktledarens uppgift att utesluta olämpliga personer eller försöka tala dom tillrätta.
Man vill inte straffa djuret, men ändå dödar man det?
Makes no sense.
#52 för att få mat på bordet är inte att straffa.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
53# Det finns många fler sätt att få mat på bordet. Och mig gör det inget om man jagar för att få mat på bordet. Men döden är ett straff hur man än ser på saken.
Straffet för rådjuret blir döden, eftersom du vill ha mat på bordet.

#54 Äe du vegetarian? Det spelar ingen roll vem som dödar ett djur och vilket djur som dör, äter man kött så dödar man djur även om man inte själv rent fysiskt tar livet av djuret i fråga.
Sen kan man ju leva på bönor och linser om man vill..
Skynda långsamt så går det fortare.
Jadu vi tycker olika om saker och ting, men du får acceptera att jag inte ser djur som mat och aldrig själv skulle kunna ta livet av ett djur.
Finns många jägare som bara skjuter, skadeskjutning är mycket vanligt.
Vissa skott träffar fel och djuret lider i flera minuter tills jägaren hunnit fram.
Många jägare skjuter bara hejvilt, att många jägare skjutit sina egna hundar är ett svar på saken, och att man måste vara livrädd om man rider ut på hästen, även det faktum att man bör klä sig färgglatt under älgjakten.
Var ju inte längesedan en jägare sköt en häst i hage.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Skadeskjutningar är då inte vanligt i dom områden jag jagar.
Straff = laga påföljd av brott = en konsekvens av ens handlingar som är olagliga. Eller hur tolkar du straff?!
Själv är jag inte rädd när jag rider ut i skogen och har aldrig varit. Har aldrig heller hört om någon som skutit sin hund. Klart det lär ha hänt någon gång men det kan man ju inte säga är vanligt. Bara för att det blir EN nyhetsrubrik så är det ju inte vanligt förekommande. Det är tragiskt när det sker och jag tror nog den jägaren ångrar sig grymt.
Vi ser på saken olika iaf. Jag väljer att äta kött men bara från sånt jag vet har levt ett bra liv. Inte massproduktion av kött.
Men varför ska man bara avsluta livet på de som har det bra ? Varför är det inte just dom djuren som faktiskt har det bra som borde få leva?
#58 tror inte djuren bryr sig om att dom dör, då dom förr eller senare kommer att bli uppätna av rovdjur. Det är naturens lag, och vi är skapta för att äta bland annat kött. (Jag har inget emot vegetarianer och respekterar de som är det och deras åsikter) därför jagar vi, och är det inte bättre att få ett smärtfritt+stressfraktur slut än att bli sönderriver av en flock vargar?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag ä inte vegetarian. Jag älskar kött.
men jag hatar jakt. ag vet att det säger emot sig självt. =)
men att vargen äter ett rådjur är NATURENS gång. Som du själv sa. Men vad finns det för naturligt med vapen?
#60 det är inte naturligt, men mycket bättre mot djuret.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Bättre än att det får leva? Haha. knappst
#62 vad skulle hända om alla djur fått leva? Jo, i dagens läge skulle det bli överbefolkning. Och hur hemskt det än låter, ett dött djur lider inte.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Nu börjar det hamna utanför tråden. Frågan var: Jakt med hund, är det ok? , inte om jakt generellt.
Jag tycker många svarat bra och jag anser att det är bra att en jakthund eller hund som trivs med jaga får jaga.
#37 Själv skulle jag inte släppa min hund i vargrevir. MEN halva Mellansverige är ett vargrevir nu. Vargen sätter inte ut några gränser var den går och vistas och innan du vet ordet av så kan den stå bakom stugknuten hemma hos dej.
#40 Du har med dina ord gjort klart för oss andra att du har sista ordet eller…? Tror inte det.
Vad vet du om djuren som slaktas på slakterierna? Som föds upp utomlands och är fullproppade med förebyggande antibiotika och annat skit i fodret för att växa fortare och väga mer vid slakt. Vill du äta av det är det upp till dej. Men ge dej inte på andra som vill äta frilevandes kött. Ekologiskt, närodlat, miljövänligt och klimatsmart. Djur som inte transporterats många mil och timmar i trånga slakttranporter över landsgränser.
Du älskar kött men hatar jakt..? Hur tror du djuren dör egentligen. Plocka av dej skygglapparna och kom ut i verkligheten. Om man skjuter det inne på ett slakteri eller i djurets hemmiljö är väl ingen större skillnad bortsätt från att djuret i skogen mår många gånger bättre.

"Du älskar kött men hatar jakt..? Hur tror du djuren dör egentligen. Plocka av dej skygglapparna och kom ut i verkligheten. Om man skjuter det inne på ett slakteri eller i djurets hemmiljö är väl ingen större skillnad bortsätt från att djuret i skogen mår många gånger bättre."
WORD!
Snacka om att stödja en dålig djurhållning om man bara ska döda de djur som har det dåligt.. (Varför bara avsluta livet på dom som har det bra? enligt #60). Ja nu är det ju inte BARA de som haft det bra som avlivas. Många fler som avlivas har haft det dåligt eller iaf mycket sämre än dom vilda djuren.
Skynda långsamt så går det fortare.
#67 Hur menar du nu? Det låter lite kryptiskt🤔
Jag är för jakt med hund ,MEN bara för eftersök annans tycker att jakt med hund är orättvis.
Lätta efter bytesdjur och falla den med rätt skott och om det blir dålig skott då använda hunden för att söka djuren att inte lida för mycket.
TACK
Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.
Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.
Uppvuxen i jägarfamilj så för mig är jakten en naturlig del av vårt år. Även om jag inte jagar själv. Jakthunden är värdefull för jakten och jag tycker att en jakthund ska få jaga.
Nästan allt kött vi äter under året är älgkött. Utöver det vill jag bara äta ägg och kött från djur som levt gott och dött snabbt. Så vi har våra egna djur som höns och köper helst köttet från jägare eller från folk som föder upp hemma i liten skala där djuren har haft ett bra liv.
Ett hem utan en hund är inget hem
Är kluven, uppvuxen ijägarfamilj,ser positivt att folk hellre jagar och äter vild än kött från butiken (som är uppavlat och slaktat under horribla förhållanden) men vet därför också att statistiken på hundar som skadas i jaktsammanhang. hundar som springer bort, skjuts, blir trafikskadade och slutligen ibland, vid enstaka tillfällen även råkar springa på ett mindre vänligt inställt rovdjur.
Handlar inte om vad som är naturligt eller inte, handlar för min del om vad i utsätter våra husdjur för. Känner så många som har jakthundar som INTEär en del av fmailjen. Fått leva hela liv ute i hundgården eller fastkedjad på sin plats inne i huset. Sådant sominte är tillåtet idag men knappast kan ha ansetts osm speciellt "okej" förr heller- men säkerligen ändå är ett sätt många ser och hanterar sin "värdefulla" jakthund på.
Så nej jag vet inte om jag tycker det är ok att hålla jakthund, för jakt. Man ska ha ett genuint intresse i så fall. För sin hund, viltvård, och djuren. Ge utrymme för andra rovdjur inte enbart för sig själv och ignorera farorna för sin jakthund i vissa områden där det finsn mer varg, Lo, björn eller trafik.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#71 som tur är börjar den typens jägare dö ut (som håller hund i hundgården all annan tid än jakt).
De flesta jägare idag bor med sina hundar och aktiverar dom året runt. De vet idag mer om hur man förebygger skador på hundar - genom att de är i god kondition. Precis som för den som har hund för sällskap är ju jakthunden en sällskapshund de flesta månaderna varje år.
En kille i vårt jaktlag sa att han valde sin ras (jakthund) för att de ansågs vara trevliga familjehundar vilket han värderade högt utöver jakten "för han är ju mitt sällskap alla annan tid".
Jag har växt upp brevid en granne som hade sin stackars finnspets i hundgård år ut och år in som bara kom ut vid jakt. Tack och lov har dessa hundgårdar börjat "dö ut" och man ser att folk nu mer har sina jakthundar inne istället.
#72 Den var på utdöende redan för 20 år sedan.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#73 ja jag pratar om jägare uppe i norrländska småbyar, vet inte vilka du talar om men i den miljön är den typen av jägare i allra högsta grad fortfarande aktiva (garanterat för 20år sedan). Men de är på utdöende… Dagens jägare har nog mer koll. Tack internet!
#72 ja jag hde samma grannar med finnspetsar, gråhundar, stövare och nån typ av fågelhund, var ett jävla skällande. Saknar skallen som ekar över nejden men är glad att hundgårdarna mer eller mindre är borta. Nu ser jag inget sånt inne i själva samhället, men annat ser det ut i skogarna där folk verkar tro att de kan göra lite hur de vill (just för att de kan det).
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Självklart.
Att det finns så gott om jakthundar uppåt landet är mycket för att jakten är en livsstil där. Och dom är beroende av sina jakthundar. Att dom skäller så förbenat är mycket för att jakthunden är avlad för att lättare släppa skallet än en sällskaps hund.
Vi har våra hundar i hundgårdar, men inte jämt. Och vissa vill inte vara inne.
Förr, hette det att jakthunden skulle jaga hungrig, inte träffa folk, och vara själva för att inte präglas på människan för mycket. Bara hundföraren skulle hållas med hunden. Det var deras sanning. Nu finns inte många kvar med det tänket längre. Vi tycker det är förskräckligt, men då var helt naturligt. Tiderna förändras och det är väl tur.
Vi har sålt många jakthundar till folk som har dom med hela dagarna, på jobbet, hemma och när dom åker bort. Flera är på hunddagis på dagarna. Jakthunden är som vilken sällskapshund som helst.
Jakt på älg med hund till exempel minskar risk för felskott/skadeskott eftersom ett ståndskall ska få älgen att stanna upp så jägaren har lite extra tid att sikta och skjuta ett direkt dödande skott. Om det blir ett skadeskott till trots kan hunden snabbt hitta älgen igen. Utan hund kan det ta en evighet om ens alls att hitta igen en sån älg igen.
Jag är helt klart för jakt med hund om hunden är gjord för det den jagar, och köttet kommer till användning så som mat med bra jägare som vet vad de gör. Är helt emot oseriös jakt av okunniga jägare som inte kan skjuta ordentligt eller att endast döda för nöjets skull och inte nytta. Eller om hunden inte bör jaga det djurslaget de jagar.
Tycker köttindustrin är otroligt hemsk så hoppas folk får upp ögonen lite och börjar köpa mer ekologiskt och klimatsmart där djuren har haft det bättre. Finns ju ingen garanti på att ett vilt djur har haft ett bra liv men känner mig gaanska säker på att det har haft det bättre än ett plågat industridjur 😕
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Måste få påpeka att hunden dessutom får mat åt sig själv ^^, Färska hartassar och öron som sluppit all värlens extra behandling serveras åt vovven till mat och som mellis :D Bättre tandborstr än hartassar får man leta, dentastix har ingen chans!
Vad tycker ni om grytjakt då? Jag har en hund som är framavlad för att fungera som grythund. Jag är mycket medveten om att det finns de som anser att grytjakt ska förbjudas. Själv är jag inte särskilt intresserad av jakt i sig, däremot kommer jag att testa hur min hund beter sig när hon får hålla på med det som ligger i hennes gener. Jag ska testa henne i konstgryt först för att se om hon har några anlag åt det hållet, och sen får vi se om vi går vidare med det.
#80 Tycker inte att det ska förbjudas. Man sköter ju om att mårdhunden bla. inte slipper och föröka sig explosivt. Dessutom ger man utlopp för naturligt beteende åt hunden :) Man måste ju inte skjuta alla djur hunden jagar. Vi skjuter inte små harar utan låter hunden jaga dem en liten stund. De minsta harungarna leder vi hunden bort från. Som jägare måste man ha samvete och låta ungar växa upp så att det finns något att jaga nästa år oxo.
Jakt med sunt förnuft. Det kommer man långt på. Men tyvärr så är de största motståndarna också de som vet minst om löshundsjakten.
En person påstår till exempel att det är den nya modellen att jaga vilt på. Fel, fel och åter fel. Det är den äldsta jaktmetoden. Jakthunden har följt människan i över 5000 år. Tittar man på hällristningar ser man jägare med hundar.
I och med vildsvinens intåg har skarpare hundar avlats fram och även många korsningar till just vildsvinsjakt. Allt från vorste till jämte/wactel och andra blandningar och raser som även tagits in utifrån. På grund av dessa har jakten blivit hetsigare och det jagas med så kallade stöthundar på hjort och rådjur. Hundar som deffinitivt inte är lampade för denna jakt. Jag har till exempel varit med och jagat med en wachtel som drev som en stövare och rådjuret kom som en projektil ur skogen.
Det är ingen sund jaktform. När vi började jakthundsaveln var det stövare på hare och räv. Stövare ha r krav på sej att vara RR=Rådjursrena. Jakt på rådjur används drever, Tax och andra långsamdrivande. Och spetsraser på älg som ställande.
Men nu är ett krav på gång att man bara får använda hundar under 42 cm mankhöjd till vildsvin och annat mindre vilt. Hoppas det går igenom.
De större hundarna passar inte till vildsvinsjakt. Dom blir för klumpiga och inte tillräckligt snabba för att komma undan och då uppkommer skador. Och många går även på viltet och det är INTE acceptabelt.
Jakt med löshund ska vara etisk…
#80 Grytjakt är nog den jaktform vi inte bedriver. I mitt tycke känns det inget bra.
Helt ok om det är rätt hund för jakten och då ska man till exempel med drivande hundar inte ha en stövare till ett rådjur. Dock stöder jag inte hetsjakt, det är inte så det ska gå till. Ren jakt är något som är naturligt om jag så kan säga. Hund och människa samarbetar på ett eller annat sätt för att få byte
Hetsjakt är olagligt i Sverige.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#84 Mina åsikter är inte begränsade till Sverige ;)
Jag är egentligen emot jakt, inte för att det är fel eller så men skulle nog aldrig kunna se mig skjuta vilt, men eftersom jag har en jakt hund så måste han få göra vad han är ämnad åt, det är så många som glömmer att vi endast hade hund för arbets syfte "förr i tiden", men jag är inte den som går ut och skjuter, nej, jag hyr ut min jakt hund så får de göra vad de vill med honom.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#86 Får de göra vad de vill med din hund? #84 Visst är hetsjakt förbjuden. Men tyvärr jagas vildsvin med alltför skarpa hundar i bland. Hundar som går på djuren vilket inte är acceptabelt. Jag vet en jägare som har vorste och den tar små kultingar. Går även ikapp rådjur och tar ner det. Det kan också kallas hetsjakt. Kan påpeka att den jägaren inte är välkommen att släppa sin hund på jakter. Dom är inte många, men dom finns. Det måste komma en lag som håller dessa skarpa hundar borta från våra vilda djur. Det finns ett vildsvinshägn där man kan få sina hundar testade på vildsvin och där en kunnig instruktör avgör om hunden lämpar sej för den sortens jakter. Löshundsjakten behövs men under sansade förhållanden.
#87 Ja, han är visserligen en stötande och apporterande fågelhund, men vissa jägare har tyckt att han kan jaga annat också.
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#88 Då förstår jag. Hyggligt av dej att låna ut din hund så den får göra det den är avlad för även om du själv inte jagar. Jag jagar inte själv. Skjuter bara med kameran. Men jag är uppfödare till jakthundar och hela min familj är jägare. Jägare med sunt förnuft.
Jag tycker inte om ex drevjakt och grytjakt för det är väldigt stressande för djuret.
Dogs is my world ♥
Jag gillar inte troféjakt men jag är för jakt med hund. Jakthunden är ju trots allt avlad för jakt, det är väl ungefär som en vallhund är avlad för att valla och en vallhund mår som bäst när den får valla. Såklart måste hunden även vara av "rätt virke" också för att passa in i sitt arbete och utföra det på bästa sätt.
- Nederlandse Kooikerhondje -
Positiv. Ser inget fel i att hundar som är avlade för jakt används till det. Syftar givetvis inte på hetsjakt
http://carro107.blogspot.se/
#90 drevjakt ska inte vara stressande för djuren. Hunden är 10 minuter efter djuren så när det kommer en älg med hund bakom sig kommer den och går. Den rusar inte. Kommer hunden nära drar den iväg ett par 100 m och sen går den igen. Dom har stenkoll på var hunden är.
Grytjakt kan ju vara mer konfrontativ så att säga.