2 hundar i en 1a..
Jag och min kille bor i en 1a, det är ett stort vardagsrum med sovalkov hall kokvrå toa och garderobsrum vi har en liten hund nu en jack russel och funderar på att skaffa en till hund i ungefär samma storlek dem får ju all sin motion där ute, skulle det funka att ha 2 stycken i denna 1a? luktar det mycket hund i lägenheten med två hundar? va tycker ni?
Jag har bott med 2 BCs i en etta med sovalkov på 42 kvm, inga problem, man har ju inte fåren i lägenheten.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Haha nä de är sant :) trångt och mysigt… kanske
Sen beror det ju på hur ni har det f.ö. jobb, hur länge hunden är ensam, utevistelse för hund o.s.v.
#3 Vad har det med min fråga att göra? angående det med jobb och att hunden är ensam? plus blir den lämnad ensam en stund är det väl trevligare att den har sällskap.
Jag har hund det är väl självklart jag är medveten om hur man sköter den?
och det blir inte förändrat bara för jag skaffar en hund till, min nuvarande hund vill inte göra något annat knappt än att sova här inne och ligger mest i vår säng är aktiv där ute så tror inte det ändras jättemycket av att skaffa en hund till som sagt motion och aktivering sker mest utomhus så jag tänker att utrymmet inte blir någon jättestor grej men jag vill ändå veta vad andra har för erfarenheter av detta så man inte gör "fel" val.
#4 Det brukar ha med saken att göra eftersom lägenhetsytan enbart är en del av hundars liv. Så mycket annat spelar större roll, enl. min bedömning, som t.ex. utevistelse, hur pass aktiva hundarna är, hur länge de vistas inomhus.
#5 Det är väl svårt och säga det är från dag till dag jag är för det mesta hemma och jag är ute med min nuvarande hund för det första på en hel del rastningar sedan några längre promenader aktivering kör jag ibland ute och ibland inne men min hund sover mest inomhus hon är lat här och vill ligga i sin älskade stol eller sängen och 'snarka' men det du frågade hade väl fortfarande inte så mycket o göra med det jag frågade kändes mer som du ifrågasatte om jag klarade en hund till men men lätt att missförstå folk över internet också
Nej då, jag ifrågasätter inte!🙂
Ville bara ha mer info, så jag kunde svara så bra jag bara kunde.
I mitt "hundliv" är inomhuslivet bara en del av allt annat, som jag beskrev ovan. Jag ska inte uttala mig om att inte klara ytterligare hundar, eftersom jag har många, som jag anser att vi klarar av.
Ok boris sorry om jag lät sur är också lite trött inte sovit något alls inatt!
Hur många hundar har dudå? och hur bor ni?
Jag vill ju såklart flytta större men är bara 19 så en 1a, blir det tillsvidare men hoppas att flytta till en 2a med balkong när min sambo får en fast anställning 🙂
Sen ännuu längre i framtiden vill vi ju bo i radhus eller villa men de är ju bara drömmar än så länge
Jag blir imponerad av att du klarar av att bo i en etta med din sambo bara, jag skulle inte klara av det! Jag har två hundar i en tvåa och kan tycka att det känns lite trångt. Sen är ju mina hundar något större än jr
#8 Jag bor inte ens i Sverige längre, men när jag gjorde det har jag bott i allt från etta med kokvrå till större ytor och med fler hundar. Min mamma föder upp Yorkshireterrier och jag har Yorkshireterrier och Malteser. Min man har Schäfer. Tillsammans har vi 9 hundar och har kenneltjejer + mina föräldrar, som hjälper till.
#9 Man klarar att anpassa sig mer än man eg. kan tro, lyckligtvis.
Tanjis! hehe att bo tillsammans med min sambo i en 1a ja de är lite utrymmesbrist ibland eftersom att man vill kanske ha lite ensamtid men vi försöker göra det bästa utav utrymmet som finns som sagt vi vill flytta större så fort de går men vår jrt är så liten och vi har en riktigt stor säng hon märks knappt så de känns inte så trångt ändå
Så länge hundarna har möjlighet att gå undan lite, alltså lägga sig i ett eget hörn i en bädd eller något så ser jag inga problem att ha fler hundar i en liten lägenhet, så länge hundarna trivs ihop eftersom man inte direkt kan dela på dom. Som du skrev så aktiveras ju hundarna ändå ute så inne sover och äter man :)
Om det luktar mycket hund är svårt att svara på. Jag badar min hund ofta så hon hinner aldrig börja lukta hund något särskillt. Nu har jag dock en cocker spaniel så det är ju lite skillnad. Men börjar hundarna lukta illa är det ju inte så svårt att schamponera dom så försvinner ju den värsta lukten :)
Mvh Linn
Jag och min sambo bor i husvagn med vår vovve nu, har gjort det sedan två månader tillbaka och det funkar jättebra 🙂 Jag skulle absolut kunna ha en till här utan problem!
Min kompis bodde i en etta med sin Chihuahua blandis. Där inne lukta det skit illa just för att hon aldrig tog ut hunden under dagarna hon va i skolan trots att hon bodde precis framför skolan.. Iallafall där inne lukta det men såklart pga den kissa och bajsa inne.
Sålänge man håller rent så tror jag inte de luktar =)
Hemsida: Nivinas kaniner
Min fästman och jag bor också i en etta sedan snart fyra år tillbaka, med vår lapphund. Vi långpassade en Chihuahua i en månad förra året, inga problem med två hundar på 33 kvm :) Så funkar det med allt i övrigt så kör, säger jag! Nu ska vi dock Ääääntligen flytta till en tvåa i augusti. Blir dock fortfarande "trångbodda" för vi får en liten bebis i september… Men vi är ju vana vid att bo trångt och gillar det så det är liksom inte problem. Hade vi velat ha en till hund så hade jag inte tvekat nu heller.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#14 vad hemskt. Stackars hund. :/
"På natten är alla katter svarta"
Att ha två hundar rekomenderar jag ändå konstig. Mina två har mycket glädje utav varandra, och jag slipper ha dåligt samvete när motivationen att stimulera dom tryter för då kan dom underhålla varandra när dom känner fört :)
Ja, det går utmärkt. Hade själv samma oro tidigare, men det är verkligen inget problem. Jag har två hundar (JRT och tax) och bor i en skolåda typ (19 kvadrat). Det luktar aldrig hund hemma hos mig alls, vet inte varför det skulle göra det? Kanske om man hade långhårig ofta blöt hund, annars luktar ju inte hundar.
Hundarna går det ingen nöd på, de bryr sig inte. Motionen sker utomhus oavsett (även om mina hundar leker inomhus också, då jag tycker det är okej). Personligen tycker jag att hur området man bor i är, är viktigare än boendeytan - endast sett ur hundens perspektiv då menar jag. Jag har skogen precis utanför så anser mig bo mkt hundvänligt trots vår minimala boendeyta. En hund som bor stort men mestadels får stads-koppelpromenader pga miljön, har det nog lite lite lite sämre än en hund som bor jättelitet men går lös i skogen flera gånger om dagen. Men det är bara vad jag tror/tycker!
MEN något som är viktigt att tänka på är att man måste se till att hundarna har eget utrymme, man får inreda med hunden i åtanke vilket man sällan behöver på större ytor. För de ska ha flera sovplatser att välja mellan. (Har iaf alltid jag hört, och lever efter). Man får offra utrymme till hundarna, som man kanske hade velat utnyttja själv, jag har fått bygga egna hundsängar för att få passande mått, det är som att spela tetris, att inreda hos mig :) Och skor får stå på hylla ovanför ytterdörren då utrymmet under hatthyllan upptas av hundsäng, det är egentligen bara såna saker som är skillnaden mellan att bo litet eller stort med hund.
Jag kände en dam när jag var yngre hon bodde i en 3a med typ 5-6 hundar och där luktade det jätteunket och extremt mycket hund det luktade inget annat än hund, därför frågar jag..
Men vad äckligt :S Har aldrig varit med om det. Seriöst, tror verkligen inte det är något du behöver oroa dig för.
Tja hon tod verkligen hand om hundarna men har man 5-6 hundar kan det bli svårt att ta hand om alla om dem ska få rättvis motion osv men ja lukten var inte så trevlig
Hos oss luktar det absolut inte hund. Då har vi ändå en hund som faktiskt luktar i pälsen. Däremot får man ju städa lite oftare och vädra mycket när man bor många på liten yta, men det har knappast med hunden att göra utan att det blir dammigare och så. 🙂
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Bostadsytan spelar absolut ingen roll! :)
Bara hundarna känner att de har eget utrymme och aktiveras utanför lägenheten är det inga problem tycker jag. Har aldrig upplevt att det luktat hund när jag bott i mindre lägenheter med hundar.
#1 Hahaha 😃
Tycker inte det spelar så stor roll var man bor eller hur man bor, inomhus ska man ta det lugnt och göra lugna aktiviteter. Så länge dom ändå får komma ut och får tillräckligt med aktivering så spelar det ingen roll om man bor trångt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#19 hund luktar det om man inte duschar hundarna och städar lägenheten ;) Det gör det oavsett om du har 1 hund eller 5. Min vän bodde i ett stort hus på landet förut dom hade då tre hundar, en japansk spets, en samojed, och en schäfer. Den hunden som blev duschad mest var väl samojeden för han skulle på utställningar, de andra duschades inte i "onödan" och jag kan säga att där luktade det hund fast det var stort och dom städade!!
Jag bor i en etta på 35 kvm med mina tre hundar, och det går alldeles utmärkt. Jag duschar bara hundarna när det behövs, dvs när de rullat sig i dynga eller nåt annat suspekt. Ingen har någonsin sagt att det luktar "hund" här :)
Jag bor i en etta med två hundar, hade tidigare tre hundar. Fungerar alldeles utmärkt. Som du säger själv så motionerar man ju ändock hundarna ute. :)
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
#26 Jasså? Har aldrig luktat hund hos mig, jag är inget fan av att städa o badar bara mina hundar om de skitat ner sig med annat än jord/lera, långhåriga har de flesta av mina totalt 13 st hundar, har dock aldrig haft fler än tre samtidigt utom när jag hade valpar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men hon städade lägenheten och duschade sina hundar, men visst hon var antagligen inte pet noga känner andra som har hundar och det luktar ingenting tillexempel min pappa och jag själv har en hund duschar henne extremt sällan eftersom att det helt enkelt inte behövs,är tyvärr inte heller jättebra på att städa har det bara i ok ordning men inte mer än så, det luktar absolut ingenting hemma här heller
#29 vilken tur att du har hundar som inte luktar just hund :) det hade min vän iallafall.
Jag bodde i en etta (28kvm) med två schäfrar utan problem, dock var vi ju ute nästan hela tiden och dom följde med till skolan dagligen :)
#29 #30 Jag skulle gissa på att mycket har att göra med vad hunden äter också. Äter hunden dålig mat brukar det lukta mer om dom, men det är min erfarenhet och jag vet inte om det stämmer :)
Mvh Linn
#33 Min hund har ätit bra mat, dålig mat, helt ok mat, hon har aldrig luktat hund. tror det har med hundar som individer att göra, alla är ju olika precis som vi människor, vissa luktar svett vissa inte :)
Jag känner en som har 4 hundar 3 jrt och en Borzoi i sin 1 1/2 a funkar det lutar inte hund hos henne.