Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8349 ggr
denizecarmen
0

Valp morrar o hugger?

Hej! Idag när vi var ute med Lucy (3 mån) o hennes hundkompis i samma ålder så hände något som aldrig hänt förrut.. De hade iofs redan lekt i säkert 2 timmar då vi suttit i trädgården och valparna varit lösa hela tiden.. Lucy hittade ett ben ute o la sig o tuggade på det. Min sambo skulle då gå fram o ta benet ifrån henne eftersom hon hittat det på gatan, då började Lucy morra och visa tänderna och när han försökte ta benet ur hennes mun så bet hon honom i fingret. Min sambo blev förbannad o "smällde" till henne på nosen och la henne som "ryggsäcken".. Någon som har några tips o råd om detta? Det har lixom aldrig hänt förrut, kan det vara att hon också var stressad efter all lek eller? Vad gör man om valpen fortsätter o morra o hugga när man ska ta någon ur hennes mun som hon hittat på gatan? Det är en stor hundras så är rädd att det fortsätter, kan bli farligt om hon ska få för sig o hugga när hon är vuxen.. Annars är hon en snäll o mysig valp. (Cane corso)

Saffran0Spice
12

Smäll ALDRIG ALDRIG ALDRIG till en hund, definitivt inte en valp!
Detta förstör er relation och hunden tappar både förtroende och respekt för er.

Sen skulle jag gissa att hon försvarade sitt ben, inte att det handlade om stress - men det blev stress när ni la henne på rygg.

Träna på överlämning, kör med byte av saker istället, att göra som idag kommer göra hunden osäker och då kommer den fortsätta att göra så här - kan till och med bli värre.

[Teddies matte]
10

Väldigt dumt gjort av sambon, han gjorde det hela värre, nu blir det svårare att jobba med det, säg åt honom att aldrig göra så igen.

Valpen hade hittat något gott som i dennes ögon var väldigt värdefullt, som denne ville ha för sig själv. Valpen litar inte på er att den får ha det ifred och därmed den naturliga reaktionen. Genom att göra som sambon gjorde tappar valpen tilliten ännu mer.

Ni måste visa att ni är att lita på, jobba med relationen till valpen. Måste ni ta något av den, kör byteshandel. Bygg upp en stark relation, visa att ni inte tar, utan ger. När hunden äter eller har något gott kan man gå förbi och slänga något gott åt den i farten, hålla i ben när den tuggar o.s.v.

-Aida-
3

Min valp gjorde likadant mot mig, ben är väldigt värdefullt för dom, speciellt med andra hundar i närheten som kan ta den ifrån dom, jag håller i benet medans min valp tuggar på den, bara en kort stund och klappar honom, sen går jag och stör inte honom igen, våran relation var inte alls så stark då när de hände, men nu har vi en riktigt stark relation till varandra och jag ser på honom att han litar på mig, bygg upp eran relation och gör lite som #2 skrev mot slutet.

[FridaGenborg]
2

Håller med ovanstående.

Min valp har aldrig morrat eller bitit mot någon av oss, däremot har han sprungit ifrån oss om han hittat någonting ute så inte vi ska kunna ta det ifrån honom. Vi tränade på byteshandel, tränade mycket på "Nej" och även "Släpp det". Nu är det inga problem när vi är ute och han hittar någonting han inte får ha, han lyssnar jättebra på våra kommandon och han förstår innebörden.

[Wraith]
4

Sådana här konflikter är såååå onödiga och att korrigera med våld hur milt det än är; är som andra skrivit helt fel sätt. Det funkar inte ens, iaf om ni vill ha en fin relation i framtiden!

Valpen kommer aldrig förstå varför den fick en smäll, utan risken när man gör så här är att man bygger på resursförsvaret och hunden kommer bli ännu mer vaktig av sig.

Ni har bästa tiden nu att träna bort detta, beteendet är fullkomligt normalt. Kör med byteshandel som du redan fått råd om, gå aldrig i konflikt med hunden så länge det inte är något farligt hunden fått tag på.

Träna med positiva belöningar, byteshandla och ge beröm. Det ska vara positivt för valpen att ge saker till matte/husse.
Avdramatisera överlämnanden för det ska inte bli en stor sak, utan en normal sak i vardagen. Träna in ett losskommando, så hunden förstår vad ni vill.

Om din sambo fortsätter med denna typ av korrigering så har ni med största säkerhet en hund med stora ägandeproblem i framtiden. Du kan visserligen kuva en hund med våld/hot när det kommer till ägande (den släpper av ren rädsla), men det är ingen hälsosam relation.

jenmjao
4

Aldrig hört förut, och man ska inte säga åt hunden med en "smäll" D:
När min hund var valp tränade jag spott ut, släpp den och loss, med godis, mat, ben, leksaker, allt intressant så att hon inte skulle äta något jag inte ville. Tränade extremt mycket på att ta bort ben hela tiden när dom var som mest intressanta och belöna med godis, hon visade aldrig något tecken på att bli arg och gör fortfarande inte. Det är ganska viktigt att träna på det (enligt mig) med större raser!

[FridaGenborg]
1

#6 Varför är det inte lika viktigt att träna på det med mindre raser?

jenmjao
0

#7 Sa aldrig att det inte var viktigt med mindre raser. Tycker det är lika viktigt, men en större hund kan hugga upp hela din hand, en mindre hund ger ytliga små sår. Tränar på det med min mammas dvärgpudel som är totalt ouppfostrad lika mycket som jag tränade min hund.

[FridaGenborg]
1

#8 Förstår 🙂 Bara undrade!

cattisa
1

En valp kommer att testa var gränserna är för vad den får göra och inte under hela uppväxten. Det gäller att försöka hålla sig lugn och vara konsekvent. Det är viktigt att valpen lär sig att det är människorna i familjen som bestämmer och att de är högre i rang.

Valpar brukar ha många olika perioder under uppväxten när de är jobbigare på att testa gränser. Däremellan kommer lugnare perioder. När man tror att de äntligen lärt sig sätter de igång igen…

Det brukar bli bättre när de blir vuxna… Blinkar

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[Teddies matte]
11

#10 Struntprat!

Det här handlar om tillit valp och ägare emellan, absolut inte något rangtrams. Valpen är osäker på om den får ha sina saker ifred.

"Rang" existerar inte olika arter emellan, läs på, här är en klassisk artikel i ämnet; http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

denizecarmen
1

Tack för alla svar! Han kommer inte "smälla" till henne på nosen igen, och vi ska försöka med byteshandel, det lät som en bra grej :)

spidey
2

#10 Dumheter! Det där med rangordning mellan hundar och människor och hundar som försöker "ta över" är en teori som forskarna helt slagit hål på. En totalt utdaterad idé. Kunskap är bara en googling bort…

Tyvärr lever sånt kvar ändå, och metoderna som följer med den, tex att lägga ner sin hund på rygg.

Jag har aldrig gjort byteshandel med mina hundar, (tycker inte det är dåligt, långt ifrån, har bara inte gjort så) har valpen försvarat något ben har jag helt sonika tagit de ifrån hunden och sedan belönat belönat belönat, oftast även gett tillbaka vad de hade. På så vis lär sig valpen att det är lugnt att släppa ifrån sig saker.

Ett bra tips är att lära in "usch!", så att hunden låter bli äckliga grejer den hittar ute. Alltså, nästa gång hunden hittar något den inte ska tugga/äta, säger man usch eller vilken kommando man nu vill ha och mutar med godis. Tycker det är ett praktiskt kommando att lära in, använder det ofta med mina hundar som är eviga fans av diverse osmakligheter man kan hitta ute…

[Wraith]
1

#12 Kom bara ihåg att ha något riktigt roligt som bytesmedel, om grejen hunden har är roligare än det ni erbjuder så lär hunden tacka nej 😉

Man kan även testa att öka värdet för bytesgrejen om hunden inte är intresserad med att tex visa hur bra saken är genom att leka med den själv, "reta" valpen och gör valpen nyfiken på vad man håller på med. Sen när valpen byter fokus så ge saken och ta det "förbjudna" lugnt utan att starta en "kamp".

Min hund är dock så att han helst vill ta det jag erbjuder och det han har hittat själv 😂Han trycker båda sakerna i munnen om han får, men han vet ju om jag inte ger den till honom så måste han byta för att få det jag erbjuder, men han försöker iaf;)

Englaa
0

Min hund har ett liknande beteende. Kändes onödigt att starta ännu en ny tråd om typ samma sak. Min hund är 3 år gammal och brukar få ligga i min säng fast han ska kunna hoppa ner när jag säger till. Nu på senare tid har han börjar visa tänderna lite smått och om man puttat bort honom, efter att jag gett honom kommando att gå ner samt väntat en stund, så små "hugger han" inget som går igenom eller gör föruktansvärt ont. Men man kan ju bli rädd om man inte är beredd eller vet vad som kan hända. Detta han även hända om han sitter mot en vägg och jag ska få honom bort därifrån. Typ som när han sitter vid dörren och jag kommer inte ut. Skulle gissa på att det har något att göra med att han känner sig instängd men hur ska jag göra? Locka med godis, ja men sen då? Han är inte jätte intresserad av godis när han ligger i en mysig säng :/ Några förslag? Hoppas jag inte avbröt något här nu bara

True leaders don't create followers..
They create more leaders!

[FridaGenborg]
2

#15 Är han kollad hos veterinär så han inte har ont någonstans?

Stephanie
1

"om man puttat bort honom"

Exakt hur "puttar" du bort honom? Jag skulle nog också börja morra om nån höll på och puttade ner mig från sängen?

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

jenmjao
0

#15 Lär din hund kommandot gå ner med bus och godis, lika så kom upp. På så sätt kan du kontrollera det med något positivt istället för att putta m.m. :) Är han inte intresserad av godis busa upp med en leksak och klicka med godis när han gått ner/klicka och ge leksaken

Englaa
0

#16 Japp #17 hur jag puttar bort honom? Först säger jag ju åt honom att gå ner om han inte lyssnar ställer jag mig på andra sidan av honom och petar lite med fingret. Ibland går han ner men inte alltid. Då lägger jag mer tryck med hela handen. Så puttar ju aldrig ner honom hårt. #18 Han är en sån hund där man behöver det bästa av allt, om ens det för att han ska vilja jobba :/ men ska försöka träna in det. Sådär som du sa med klicker för det tycker han är kul när man tränar annat, tack(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!