Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1808 ggr
Fridaaaa
1

Ni och era hundar

Hittade ingen ny tråd när jag sökte.

Hade varit kul med en presentation av er och era hundar i en samlad tråd. Vilka är ni? Och vilka är era hundar? Gärna bild också.
Var och en berättar såklart det som de själva vill.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frida heter jag då, född -90 och bor ute på landet tillsammans med min sambo och våra djur. Mina intressen är: djur, fotografering bland annat.

Djur har alltid varit ett stort intresse hos mig och haft djur omkring mig sedan jag föddes och ett liv utan djur, är inget liv för mig. Brinner verkligen för djuren, de är mitt allt (självklart är sambo, familj och vänner det med), och mår inte de bra så mår inte jag bra, de går först.

Jag läser just nu till förskollärare och har vikariat som boendestödjare.

Snäll, envis, positiv, glad, aktiv tjej men riktigt frysen av mig vintertid 😉 Sommar & vår är mina favoritårstider.

**Lillan
**Vår 6 ½ åriga sankt bernhardstik. Fortfarande full av energi, älskar att gå i skog och mark men även att få mysa med matte och husse såklart. Pipleksaker är en stor favorit att leka med. Riktigt gottegris 😉 Vår stora nallebjörn.

Roxy
Papillon/powderpufftik på 8 månader. Full av bus och energi, älskar att hänga med på saker och gör allt för att få uppmärksamhet. Att sova i sängen hos husse och matte är en stor favorit men att vara ute i skog och mark eller med i stan är med superkul. Liten fryslort på vintern. 
Min "prinsessa".

Detta är jag & mina älskade hundar! ❤️

jenmjao
2

Jag heter Jennie, jag blir 22år, när jag lärde mig läsa började jag direkt läsa hundböcker, intresset av hund har funnits där sens jag kan minnas :) Jag är ganska sprättig, pigg, hoppig, busig och glad, men också väldigt trött & lättretlig av mig, min hund är en avspegling av mig, hon är precis som mig och accepterar precis det jag orkar och inte orkar, den mest perfekta hunden jag någonsin träffat. Hon är dock inte lättretlig ;) Hon accepterar bara att jag är det. Hon är snabblärd och helt otrolig.
Vi matchar varandra något otroligt och jag skulle inte byta ut henne för all världens pengar, saker eller djur, aldrig.
Hon är mitt liv, lika mycket som jag är hennes.
Rosie blir 4år i november (usch vad tiden går fort), och jag har haft henne sens hon var valp. 
Jag är "sjukskriven" så har mycket tid med min älskade.

-Aida-
4

Jag heter Emma och blir 23 i September, jag älskar att vara ute i naturen och att röra på mig, andra ser mig som negativ och depressiv, då jag föredrog datorn istället för att gå ut, då mamma flyttade ifrån oss med sina hundar blev det genast tråkigare i min vardag.

Som person är jag glad innerst inne, gillar att vara social i lagom mängd och är målinriktad så det heter duga, har jag bestämt mig för att göra något kopplar jag bort omvärlden helt och gör det jag ska, jag har fruktansvärt svårt att lyssna under den tiden och ser bara målet framför mig, det finns inget stopp eller hinder som kan stå i min väg.

Min hund Eddie är det viktigaste och det allra bästa som någonsin hänt mig, han har en underbar personlighet, alltid glad och är full av spring precis som jag.
Vatten är det bästa han vet, att plaska runt i det är super kul även om det är vattenskålen, otroligt social och älskar att mysa.
Blir jag ledsen så kommer han till mig, sitter på golvet och viftar på svansen och blir vaktande om mig tills han anser att läget är under kontroll, då kan han återgå till att sova eller snacka med katten.
Det läskigaste han sätt hittils är självgående gräsklippare.

Swadika
5

Mitt namn är Sandra, jag är snart 20 år. Jag tycker om fotografering, skriva och djur. Jag har under mina år haft kaniner, katter, sköldpaddor, marsvin, råttor och hundar. Jag hoppas få studera till förskollärare i höst, annars är jag just nu arbetssökande efter att jag tog studenten i vintras ifrån gymnasiet. 

Vi har just nu två hundar hemma, var av endast den ena är min egen men då jag även tar hand om den andra hunden på dagarna så berättar jag lite om honom också. 

Theo:
Theo är 1,5 år och han firar snart 1 år hemma. Han är en Chihuahua som är vår lilla clown. Han gör alltid saker som gör att man skrattar. Han älskar att leka, busa och träna men samtidigt kan han lätt ligga och sova en hel dag. Just nu har vi inte bestämt något speciellt som vi ska satsa på utan testar det som vi vill syssla med. Favoriten är agility. Sen gör vi även dog parkour, spår och lydnad. Han är så mysig, ska alltid ligga nära (gärna under bärbara datorn om man har den i knäet) och ska alltid ligga under täcket i sängen. Han älskar människor (även om matte är favoriten) 

Valle:
Valle är 9 månader, snart 10 och vi har haft honom i snart en månad. Han är egentligen mina föräldrars hund, men jag tar hand om honom på dagarna när mina föräldrar jobbar. Han är en underbar hund som så fort han litar på människan gärna kommer och ska krypa upp i knäet. Han är väldigt osäker efter att ha blivit mobbad utav sin kullbror men för varje dag så blir det bättre. Om han fick välja skulle han spendera dagen i någons knä och bara sova. Men när man väl är ute så är han väldigt pigg och glad. Just nu tränar vi ingenting med honom, utan vi kör mer på vardagslydnad och framförallt lekar för att stärka hans självförtroende. 

Bilden på mig och Theo är ifrån Juni förra året så han var bara några månader gammal på bilden.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Mlyy
4

Jag heter Emily, en hundtokig tjej på 24 år. Jag har velat haft hund sedan jag i princip kunde prata, men det gick i uppfyllelse först år 2009. ;) (familjens hund)

Jag har gått hunddagisutbildning + första hjälpen och haft eget hunddagis/pensionat, som dock tyvärr är nerlagt nu. Mina andra intressen är fotografering, matlagning och bakning, älskar att titta på sådana tv-program. :)

Vovven jag har nu tillsammans med min sambo, som är på bilden heter Alfons och blir 3 år i augusti. Han är en blandis av raserna; Pomeranian, Shetland sheepdog och Tysk spets (Klein) Mamman är renrasig pomme från USA och pappan är Sheltie/Tysk spets. Alfons älskar att bara ligga ute på gården och spana på allt som finns, han älskar att bli borstad och springa i skogen på promenad med vovvekompisar, eller med bara matte och husse. ;) Han är väldigt kräsen vad gäller hundmat och hundgodis, tex det enda hundgodis han äter är levergodis, ingenting annat duger åt herrn. ;p Han är inte heller så mycket för att bada ute, går inte gärna i av sig själv. Förra sommaren var jag i med honom kopplad och då gick han i till magen, stolt! :)

Förövrigt ska vi skaffa en "lillasyster" i slutet av sommaren om allt går som det ska, en liten Sheltietös, vi lääängtaaar! :)

Lon@
4

Jag heter Helene och kände mig med ens väldigt gammal när jag läste tråden, jag är 40 😎.
Har haft hund i drygt 20 år och är instruktör inom SBK även om jag inte har kurser längre på grund av hälsan (har diverse psykiska och neuropsykiska problem).
Tycker att det mesta inom hunderiet är kul och att det är ofantligt roligt att man kan lära sig mer och utvecklas hela tiden.
Efter att ha haft en hund med diverse rädslor och andra problem så ligger hundens mentalitet mig väldigt varmt om hjärtat, både hur man kan påverka med aveln men även med miljö och träning.
Andra intressen som jag har är framför allt hästar - är medryttare på två islandshästar - och djur i största allmänhet, älskar att läsa och ett framtidsprojekt är att fixa skärmflygscertifikat.
Mina hundar:

Skroffan är en sexårig cairnterrier som har ett underbart psyke. Tyvärr har hon fel på njurarna så vi har lagt en del av träningen (brukssök och agility) på hyllan men tuffar vidare med lite lugnare saker.
Hon är alltid glad och hänger med på allt och trots att hon varit sjuk hela livet så är det inget som märks på henne i vardagen förutom att hon äter specialfoder och en del mediciner.
Hon är mattes hjärta helt enkelt och en riktig överlevare, de flesta med hennes diagnos dör innan de fyllt ett år.

Nikka är en jaktlabbe på tre år. Hon flyttade hem till oss för ett år sedan och jag trodde nog aldrig att det kunde vara så lätt att ta en omplacering.
Nikka är också hon pigg och glad, vi hade planer på bland annat brukssök och rallylydnad men det har blivit jaktapportering för hela slanten.
Det är ju så kul! Dessutom är det helt fantastiskt att se en hund göra det den verkligen är avlad för, det finns så mycket som redan är inprogrammerat liksom.
Jag var lite orolig att på grund av min hälsa inte kunna aktivera en sådan utpräglad arbetshund men Nikka är så lättjobbad så hittills har det gått över all förväntan 🙂.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[FridaGenborg]
2

Jag heter Frida, född -91 så jag är 22 år. Fick min första hund när jag var 9 år gammal, en underbar schäfervalp på 8 veckor. Vi fick 10 underbara år tillsammans, år 2011 fick han somna in i min famn, var bland det jobbigaste jag varit med om i hela mitt liv.

Har även haft en hel drös med kaniner, gerbiler och hamstrar genom åren. Har också haft hästar hela livet nästan och tränat travhästar i 10 års tid, började på min montélicens 2011 men när vovven somnade in och min ena häst hastigt fick lämna oss hamnade jag i en väldigt jobbig period och la av med allt. 2013 slutade jag på mitt jobb (jobbade i sjukhusköket i Hudiksvall) och flyttade med min sambo till Uppsala för studier, har nu pluggat upp de flesta gymnasieämnena under det senaste året och sökt till universitetet till hösten. Håller tummar och tår på att lyckas komma in på molekylärbiologiprogrammet! 👍

2013 fick jag hem min Sheltievalp som heter Pussel,
Han är en liten blue merle kille på 8 månader, han är väldigt energisk och med på det mesta (tycker att allt som innebär att man får beröm är roligt och gillar utmaningar). Han är lite reserverad mot främmande människor, men efter ett tag går det bra, när han kollat läget 😃 Jag planerar att träna det mesta med honom, men han verkar framförallt gilla agility så det kommer nog mest luta åt agility och rallylydnad, och sambon planerar att ställa ut honom (det är den aktivitet som är minst krävande sa han när jag undrade vad han ville göra med vovven 😉). Tävla vet jag inte om jag kommer våga göra någon gång, det får vi se.

[fabienne]
2

Jag heter Alexandra, är tydligen 22 år (hade fått för mig att jag var 23…) och bor i Dalarna i ett hus tillsammans med min pojkvän och vår hund. Snart flyttar det även hem tio kycklingar till oss så det ska bli spännande att se vad Mister J tycker om våra nytillskott. Förmodligen kommer han bli rädd för dem. Han tycker att allt nytt är läskigt. Igår skällde han på våra trädgårdsstolar. Hjulet på skottkärran är också läskigt.

Jessie är en åtta månader gammal. Hans mamma är staffe och hans pappa är chihuahua/chinese crested. Mycket bra blandning om man vill ha en inte helt normal hund. Han är dock husses och mattes lilla pussunge fastän han ibland beter sig som ett psyko, såklart. Han gillar att härja i skogen, döda "brorsan" Colles nackskinn, äta, sova under täcket, slita leksaker i stycken och äta upp bitarna, demolera kartonger och att äta. Han tycker inte om regn, att vara ensam längre än fem minuter, kyla och läskiga människor (dit räknas nästan alla).

I dagsläget följer Jessie med ut i skogen varje dag på jobb. Helt ok tycker han! Jag har däremot ingen lust att slita i skogen för all framtid så jag försöker skola om till ekonomiassistent. Jag är ingen vidare lämplig forummänniska över huvud taget då jag snabbt blir irriterad och dessutom är kass på att argumentera. Jag tänkt hundra gånger att jag ska radera mina konton på iFokus och facebook i jakten på sinnesfrid men då raderandet aldrig händer så antar jag att jag får finna mig i att vara kvar och bli lite förbannad ibland.

Jag gillar att fotografera men inte mig själv. Jag hade ingen bild på mig på datorn så jag letade upp ett gammalt USB och hittade en bild från 2010 som får duga. Cirka så här ser jag ut. Skillnad: fyra år äldre, mina ögonbryn är lite glesare nu då jag inte kan sluta pilla sönder dem och så har jag klippt av mig rätt mycket hår. 

Slut!

Cahira
1

Maria heter jag men kallas Ambi eller Cahira av vänner. Ambi av IRL vänner och Cahira av onlinevänner i princip. Och kallas Ria av en söt liten fyraåring. ;) 

Jag är 27, uppfödd i Umeå men bor just nu i Minnesota bland natur och massa djur och trivs fantastiskt bra! För de som missat har vi black angus kossor, häst, åsna, katter och fyra hundar. 

Äldst till yngst så har vi Digger. En hund som sades vara ren BC men som har kroppen, ljudet och beteendet som en "vanlig" collie så jag har ingen tvekan att han är BC/collie. Han är 12 år gammal och fruktansvärt puckad och det säger jag med all kärlek i världen. Klantig med, han snubblade på sig själv i höstas och skrapade upp hela ansiktet och punkterade ögat på vår grusväg. Ögat gick inte att rädda men han springer likadant ändå. Han är världens gosepojk och man får ofta den milslånga näsan i ansiktet gloende på en när han tycker han förtjänar uppmärksamhet. Om man ignorerar den får man en tass i plytet. Han tror han är tre år fortfarande och älskar att springa fri. Hoppas jag har många år kvar i honom även om han börjar bli stelare i lederna. 

Andra hunden är tioåriga Ixxi, dvärgschnauzer. En skägglös liten dam som har återkommande fukteksem på nosen om inte skägget hålls kort vilket schnauzerfolk har blandade känslor om. Hon är min första hund och mitt allt. Hon går att ha lös överallt om man vill och har verkligen noll jaktlust. Hon är en once in a lifetime hund och jag vet inte vad jag ska göra den dagen hon flyttar till regnbågsbron. Jag har testat på oerhört många aktiviteter med henne och hon har skolat många "skadade" hundar att bli mer sociala och må bättre. Hon älskar att ta hand om folk som haft en stroke eller har något handikapp, mentalt som fysiskt. Hon är klickerrädd och har pga det lärt mig oerhört mycket om hundträning då vi fick träna på annat vis. 

Tredje är en rescue som vi haft ett år, tvååriga border collie/corgin Apache. Tror de flesta på de olika hundforumen vet vem han är. :) Grävlingräven från ett svårt förflutet som var otroligt nära att bli avlivad pga sina problem och som nu blommat fram till en underbar glad liten hund. Han är ca 40 cm hög och är mätt 107 cm från nos till svanstipp. Han är vig smart och slug som en räv men envis och fysiskt hård som en grävling och älskar gryt. En riktig vildsjäl som mår bäst utomhus och har en unik "sjöhästdrake" formation på sin höft. Han är diagnoserad med Borrelia så jag visste redan dag 1 att det är möjligt att jag inte kommer få ha honom en full livstid så jag tar vara på varje dag med denna hund, mer än vanligt. Med honom försöker jag göra mitt bästa att visa amerikanerna att det finns diamanter inne på rescuecenter om man bara tar sig tiden att polera dom lite. 

Fjärde och yngsta är sjumånadersvalpen Frodo, en chinese crested. Jag hade drömt om en chinese crested i tio år eller mer och när jag såg hans bild föll jag totalt pladask. Jag bara var tvungen att ha honom! Han är precis som Digger och Apache riktiga mysfjärtar som ska gosa hela dagen om dom får bestämma. Frodo är väldigt intensiv mot de andra hundarna och enda som kan säga ifrån så han lyssnar är Digger. Men Ixxi har yngrat till sig genom daglig bus med valpen och är en underbar läromästare och nanny åt valpen. Apache undviker honom så gott han kan, han ogillar att bli intensivpussad hela tiden. ;) Men när Frodo och Apache väl bestämmer sig för att rejsa så är det match made in heaven. Frodo älskar att bli jagad och Apache älskar att jaga (vallinstinkten troligen) och de båda är fruktansvärt snabba. Men vad som ger Frodo överhanden är att han är snabbare på att svänga så han kan finta bort Apache. Riktigt imponerande liten skrutt. :) 

Så, två seniorer och två ynglingar. :) Och en galenpanna. 🤫 På bilden kan man verkligen se hur Apache försöker undvika den jobbiga lillebrorsan 😂

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

Och sjöhästdraken på Apaches höft. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Karolina-H
0

Karolina heter jag och är född -89, så just nu 25 år gammal. Har alltid haft ett stort intresse för djur och natur och då framförallt hundar men fick aldrig någon hund i familjen som yngre då bror och far är allergiska. Så under uppväxten lånades grannskapets hundar till allt från kurser till långa promenader och bus istället.

Bor nu med min sambo strax utanför Göteborg, näst efter hundar så är intresset för matlagning och bakning väldigt stort. Så finns alltid någon typ av fika att bjuda på ur frysen hemma hos oss :) jag är en envis, glad och hispig känslomänniska.

Kajsa en Kerry Blue terrier tik född -07, detta är en dam med humör, hon gör som hon vill när hon vill vad husse och matte än säger. Vi tog över henne på foder 2,5 år gammal men några valpar blev det aldrig då damen i fråga har ett symdrom som gör henne steril, reversal sex syndrome, så hon har manligt kromosom men är utvecklad tik. på grund av detta har hon hög infektionskänslighet och blev därför kastrerad. Hon har missbildningar i buken som gör att hon är inkontinent men hon är en så levnadsglad och aktiv tjej som älskar allt livet bjuder så hon hänger med så länge hon tycker det är kul.

Hero en Bouvier des Flandres kille född -12, en sprallig, barnslig och överglad pojk som tar livet med en klackspark. han avgudar sin husse som är det bästa som finns i hans ögon och älskar när det vankas träning. Han tränar allt från spår till utstllning och rallylydnad och älsakr allt lika mycket. han är precis den arbetsnarkoman man jag ville ha ut av honom när han inhandlades och har ändå egna tankar och personlighet som gör att han inte ger dig något gratis utan ska han göra det måste du själv vara med till 110% annars så struntar han i det.

Codeavalone.blogg.se

Fridaaaa
0

Kul att läsa allas presentationer! 👍

[[Boris Sager]]
0

Jag heter Celia, är 46 år och hundar har funnits i hela mitt liv. Fanns innan jag föddes.

Troligtvis trodde min mamma jag också var en hund, som hennes yorkshireterriers, eftersom jag hade rosett i håret.

Mest småhundar, men också Schnauzer, Schäfer, Schipperke, Dandie.

Bott i Sverige, men bor nu i North Carolina, U.S.A. tillsammans med min familj inklusive sammanlagt 10 hundar, yorkar, malteser och min mans schäferhundar.

Gillar förutom hundar & pälsskötsel, hundutställningar, fotografering, mitt jobb inom F.N.

Reser ganska mycket både med och utan hundar, helst med hundar.

När jag reser utan hundar är det f.f.a. på olika arbetsresor till fjärran östern. Härligt då att ha sina hundar och sin övriga familj att koppla av med.

AnnaCDSG
0

Heter Anna och fyller 23 år i sommar. Bor i Skövde, än så länge med mamma och lillebror men vill flytta hemifrån om 1-2 år. Hundarna vi har, Sacco - en sju år gammal dansk/svensk gårdshund och Chico - en snart åtta år gammal långhårig collie, är egentligen mammas hundar men jag är lika delaktig och älskar att träna med dem (mest med Sacco nuförtiden då Chico tycker det är roligare att gå och "lukta på blommor", men finns det gott godis går det att träna med honom också, det går bara lite långsamt 😉).
Sacco är riktigt rolig att träna med eftersom han så gärna vill lära sig och alltid är pigg & glad! Chico föredrar att ta det lugnt, går lös för det mesta och är väldigt följsam. Men han kan bli på bushumör han också ibland. ^^

Mina intressen förutom hundar och andra djur är naturen, att måla, teckna och vara kreativ på andra vis, matlagning och film m.m. Har även ett stort fotointresse och oftast är det hundar som hamnar på bild. Hundar är det absolut roligaste att fota, särskilt knasiga lekbilder! 😃

Calibe
0

Jag heter Caroline, är 23 år och bor i Rosersberg (ca 1 mil söder om Arlanda). Djur har alltid varit en självklarhet i mitt liv, då jag alltid haft katter, hållt på med hästar och ridit, min pappa har pysslat med kor, och nu har även jag skaffat en valp :)

Dylan

Dylan är en långhårig Chihuahua som blir 5 månader den här veckan. Han är min första egna hund. Han är otroligt framåt, glad, alert, träningsglad, mm. Vi är mest intresserade av utställning och ringtränar mycket, men om det inte skulle gå i framtiden av någon anledning så vill vi hålla på med lydnad, alternativt spår då han är en riktig "nosare".

Ralktad
1

Chris heter jag, 19 år gammal. Bor i delvis i Stockholm men också i Västerbotten.

Jag har två hundar, en SBT som blir 8 i sommar och lever som en prinsessa. Sen har jag en liten bruksschäfer på 6,5 månader med ett jättefint temperament trots sina galenskaper. 

Just nu går jag arbetslös här hemma, men har troligtvis ett jobb inom några fåååå dagar! Annars är det antingen på brukshundsklubben eller i skogen man hittar mig. Jag tränar min schäfertik Gripa i lydnad och spår, med tävling som mål. Har även planer på att börja med rapport när jag hittat en mottagare. 

Tyra (SBT) är en väldigt envis flicka som tror att hon äger det mesta. En väldigt okomplicerad dam som inte bryr sig om annat än sig själv.. och mat. Tyra äger hela mitt hjärta, och är min första egna hund. Hon kom till mig som en jourhund för 5 år sen. Skulle avlivas, men jag gav henne en andra chans och ja, vi har gått igenom blod svett och tårar, men det viktigaste av allt - **glädje!

Gripa (schäfer)** är en sprallig liten flicka som tror att alla uppskattar hennes kyssar. Även hon är en väldigt okomplicerad flicka som jag kan ha med mig överallt utan att hon märks av. I träning visar Gripa en härlig attityd till allt, och en spårnäsa! 
Annars älskar Gripa att bada och leka fullt ös medvetslös i skogen.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Whippetgerbilen
0

Jag heter Jessica och är 13 år gammal snart 14. Mina två stora intressen är djur och att fotografera. Jag har en hund, katt och fyra gerbiler :). Har erfarenhet av Vinthundar, gerbiler och hamstrar. Jag skulle jättegärna vilja ha en sheltie! ♥

Malte: Är en livsnjutande Whippethane på 6 år. Han gillar att springa, sova och äta. Jag är den enda i familjen som tycker om att jobba med honom, alltså lära honom trix och sånt ;). Han kan sitt, tass, hopp och hopptass. Jag brukar träna klicker också med honom. Han är ganska nervös ibland men för det mesta är han lugn. Han är min bästa vän ♥

Dogs is my world ♥