Akut hjälp! Avlivning.
Hej, en person jag nyss pratade med tänker avliva sin 9 åriga fullt friska hund pågrund av att han skäller oavbrutet när hon lämnar honom ensam han brukar aldrig få va själv men nyligen har det ändrats och kommer vara så att han får va själv då och då. sedan sticker han iväg på vilt, rotar i soppåsen och markerar inne ibland men största problemet för henne är att han inte kan vara själv. Jag vill verkligen hjälpa henne och på henne låter det som att om hon får tips till en lösning skulle hon kanske inte avliva honom, men jag vet inte vad jag ska tipsa om så jag behöver er hjälp.
Föresten jag håller denna person anonym och vill inte höra massa negativa kommentarer om hundägaren tack!
Skulle du kunna övertala henne att omplacera hunden istället?
Träffa hundinstruktör och få individuell hjälp med beteendena vore kanske nått?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Nacht hon vill omplacera men ingen har vart intresserad och då får vissa panik när ingen vill ta hunden och då vill hon avliva snabbare 😭
Saffran jag ska tipsa om hundinstruktör tänkte på de själv, hoppas hon har råd med det kan vara ganska dyrt.
#3 hon kanske kan göra en avbetalningsplan med en instruktör om det är för dyrt - många går med på det om den inte är för lång tex.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#3: Jaha… Borde väl ha misstänkt att du redan testat det. Jag hoppas det löser sig, hela situationen verkar jättetråkig. :/
Har hon testat att försöka "träna" hunden på att vara ensam? Finns någon metod där man går ut i en minut, sen kommer tillbaka. Sen går man ut i typ 5 minuter, och kommer tillbaka. Och så ökar man successivt, så lär sig hunden att det inte är någon fara. Har för mig att det är något man gör med valpar främst, men kanske inte kan skada att testa?
Sen vill jag bara tillägga att det är fint att du bryr dig om hunden så. Oavsett hur det går i slutändan så har du i alla fall försökt, så ta inte ett eventuellt nederlag för hårt. Kramar på dig!
Tack så mycket nachtaktiv vad glad jag blir jo jag blev riktigt engagerad här har skrivit ett jättelångt meddelande till henne nu med massa tips och länkar till olika hjälpmedel och hundkurser/instruktörer hoppas hon ändrar sig! och att det löser sig.
Kanske en dagmatte/-husse eller dagis skulle vara något? Visst det kostar lite, men det kostar faktiskt att ha hund.
Behöver inga fler råd/tips känner inte denna tjej så bra och har gett henne dem tips jag vet nu och hoppas hon löser det på bästa sätt.