Sele, koppel, flytväst, bilbälte?
Tänkte skapa en tråd om hundprodukter och vilka ni anser är bäst och vilket pris ni lagt på det. Är dyrare bättre?
Jag köpte halti sele, inte just halti men ett "easy walker sele" såg bra ut på alla filmer, det satt helt fel när det väl kom. Skar upp armhålan på hunden (hon skrek av smärta när man rörde vid såret de första dagarna men var så illa tvungen för att rengöra). Selet kostade under 150kr, jag blev riktigt arg men orkade inte klaga på en sån liten peng.
Köpte ett VGW sele efter det (jag har otroliga problem med rygg och skulderblad och en hund på 27kg som rycker och drar är inte kul), funkar perfekt och inga skavsår, och för det gav jag runt 500kr.
Alla koppel jag äger har kostat över 200kr och håller än idag, har ett koppel ifrån valp perioden som hon tuggat på nedersta kanten på men det håller stenhårt fast det är upp tuggat. Halsband fick jag, ett läder, det var begagnat och använt men håller än idag (nästan 4år senare).
Köpte halsband (med rosor då min hund heter rosie ;) ) på Ö&B för kanske 40kr, dom gick sönder direkt och hon slets sig och sprang runt och busade.
Köpte ett rullkoppel för en billig peng (runt 250kr kanske) och det gick sönder vid ett ryck efter en katt när min vän var ute på promenad. Fick ett rullkoppel i present av min pappa, vet inte vad det kostade men kollade i djurbutik efteråt och priset låg på 500-800kr för liknande modeller.
Så av vad jag upplevt är dyra produkter bättre för min hund.
Så vad är bäst, dyra märken? Dyra produkter? Billiga produkter? Vågar man verkligen riskera att köpa billiga saker till sin hund ifall de skulle gå sönder? Spelar detta någon roll på mindre raser eller är det bara de stora man måste betala en "extra peng" för? Vad tycker ni, vad är bäst av era erfarenheter?
Haha detta är intressant, många anser att dyrt=bäst! 🙂 Nu har jag ju inte haft min vovve så länge så jag har inte haft hans saker så länge att jag kan veta hur bra dom är ännu.
Men när jag hade min förra hund (stor schäferkille) köpte jag ett retrieverkoppel, år 04-05, som jag använde vid nästan varje promenad tills han fick lämna oss år 2011. Det användes även på nästa schäfer vi hade, men henne hade vi bara 1 ½ år. Detta hittade jag iallafall hos mamma sist jag var hem, visst syns det att det är använt, men fullt fungerande! Detta köpte jag enligt mamma för 49 kronor 😃
Jag hade ett hurta sele, köpte den inte men fick den av mamma, plast spännet man trycker ihop för att selet ska sitta fast på hunden, den gick sönder av någon mystisk orsak.
Ett annat sele jag köpte kallat Walk your dog with love för typ 250 kr, behövde jag ställa om efter varje promenad då den blev större hela tiden, upptäckte också att min hund blev helt röd i armhålorna och pälsen blev mindre och mindre där.
För att förhindra skavsår köpte jag ett Metizo sele för 470 kr som verkligen är toppen, vadderad och håller storleken.
Koppel hade jag ett nylon i svart med in flätad reflex, efter bit och slit gick den nästan helt sönder nertill, ett ryck till av hans sylvassa tänder så hade han kunnat dragit sig loss, lite brännskador i händerna fick jag också.
Sen köpte jag ett koppel i imitations läder för typ 200 kr, jätte mjuk att hålla i men de är reflex insydd längs hela kopplet, nu börjar de gå upp så jag skär mig i händerna, så jakten på de rätta kopplet fortsätter utan reflex nästa gång, eller så kan jag sprätta upp reflexen helt men jag är lite lat av mig.
Billigt har fungerat bra till min vovve, inget har gått sönder, men jag har en Chihuahua. Kanske bör tillägga att jag bara har haft honom i några månader.
Alla hans halsband var riktigt billiga att köpa, de är från ebay. Har kostat 15-50 kr ungefär.
Det kopplet som jag använder mest är i svart flätat läder, det kostade 120 kr. Känns väldigt gediget och bra till en sådan liten hund.
Har även ett smalt tygkoppel från Ullared, minns inte priset exakt, men runt hundralappen.
2 av hans bäddar är köpta på ebay för 50 kr styck.
En bädd är köpt på ÖoB för typ 120 kr.
Hans stickade tröja är från ebay, den kostade ca 25 kr.
Han har också ett vattenavvisande täcke från Gustaf & Evita. Det kostade ca 350 kr, köpt på Arken Zoo.
Till min vinthund blir ju allt dyrt förutom koppel, köpte ett litet lädersnöre på Ullared för under hundralappen, skönaste läderkopplet jag någonsin har haft så det är absolut prisvärt och det har hållit länge och är fräschare än min andra hunds lädersnöre som vi köpte för över 350kr lappen i alla fall. :)
Täcken till vinthunden är dyrt, man måste specialbeställa för att det ska sitta rätt och fylla i sin funktion som täcke. Vi betalar över 500kr+ för ett litet täcke. Vissa av dessa täcken håller bra medans andra går sönder i materialet om hunden råkar busa med en annan hund vilket är synd.
Min andra hund har ett billigt täcke för ca 250kr från Hööks, jätte bra täcke som håller och värmer, prisvärt med andra ord.
När vi kommer till selar så har jag ett dyrare sele som nu efter ca 5 månaders användning börjat bli fult och trasigt så snart måste vi slänga den selen för att jag är rädd att om hon skulle rycka skulle det gå sönder. :P Har ett annat sele som jag köpte för ca 150kr, har hängt med i 8 år och är fortfarande väldigt fint eller mera sagt fräscht. Men rekordet tar mitt lädersele som jag fick av min mormor, detta sele är över 35 år gammalt, jätte hållbart och fräscht trots alla dessa år, vet dock inte vad det kostade på sin tid men hållbar är den! :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
har flera dyra selar och halsband, b.la VGW, K-9 sele, nonstop m.m och de är alla toppenprodukter, men när det kommer till koppel föredrar jag dogmans billiga simpla ''tyg'' koppel. De är hållbara och billiga, sköna att hålla i och inte dyra. Har slitit ut mitt ena dogman koppel som tillslut gick i två delar då jag använde det _jämt_ så ska se till att skaffa mig ett par nya av dem.
Ofta, enl. vad jag bedömer, är det nog så, att dyrast är bäst.
Gäller för alla redskap och det blir en hel del för mina hundar.
Många hundar och flera uppsättningar på olika platser, där vi bor.
Man kan ju räkna på olika sätt ang. vad, som är dyrt om man kan t.ex. använda en borste under många år.
Ofta har jag köpt samma typ av redskap om jag behöver nytt, som det som fungerade från början.
Köpt flertalet saker för billigt/medelpris som hållt flera år.
Sen har jag köpt dyrare produkter fast till reapriser eller begagnat.
En sele som Lillan har, är ja 4-5 år gammal ungefär, kostade mig 50 kr xD Håller lika bra än, och det är en stor sankt bernhard.
Så tror det beror lite på, också hur man vårdar produkterna och ja många faktorer.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag syr egna selar och halsband, köper en del men gör mest eget - tycker mina hemmagjorda är bättre än det köpta.
Inte bara för att det är billigare, utan de sitter individanpassat direkt 😃
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Såklart finns alltid undantag, men jag tycker nog generellt att ett högre pris ger bättre kvalité. Hurttaflytvästen vi köpte iår känns tex mycket rejälare än den billiga vi köpte förra sommaren när han ännu var valp.
Och när det kommer till tuggleksaker är det otrolig skillnad. Bionic och Kong-grejerna vi köpt håller ännu allihopa. En kong ända sedan valptiden.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Jo jag lägger hellre lite mer pengar och får bra saker. Jag är svag för ruffwears sortiment. Inte billigast men jag är alltid nöjd. Samma med hundleksaker. Där har de lite mer kostsamma grejerna varit "billigare" i längden eftersom jag inte behövt köpa nytt.
Ett hem utan en hund är inget hem