Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5578 ggr
doodlebreak
0

Valpen viftar inte på svansen!

Jag kommer nog bomba den här sidan med frågor. Jag är nämligen nybliven hundägare till en labradoodle-valp som nu är 9,5 vecka gammal. Eftersom han är min första hund så jag har inga erfarenheter av valpar…

Min första fråga är:
När börjar de ty sig? Visa att de tycker om en? Det låter kanske oviktigt, men min pojke viftar aldrig på svansen. Man tänker att de ska bli glada när man kommer igenom dörren eller kommer fram och hälsar på honom, men han bara tittar på mig. Det är samma med alla människor som vill hälsa på honom - han bara tittar på dem. När han fått nosa på mig/oss, och man sedan klappar honom, så börjar han bara nafsa med sina små kliande tänder. Han vill inte direkt mysa, någonsin.

Ja, ifall det är viktigt i sammanhanget så kanske jag ska beskriva hur han är annars?

Han sover helst själv under saker, där han kan gömma sig. Helt normalt, det vet jag, och något jag accepterar fullt ut.

Han är vild när man leker, men annars sover han mest. En typisk valp alltså, haha. Kanske lite osäker ibland - han piper ofta av vissa saker. Ofta vet jag inte varför. Men annars t.ex. i bilen, när han inte är så trött att han kan somna. Eller när han ser för mycket asfalt och inget gräs! En utmaning för en framtida cityhund… Men vi tar det stegvis. Vi håller oss mycket på hemmaplan för att han ska bli trygg här, och hänger mycket i parken intill. Vi omväxlar ibland med korta "asfaltpromenader" på 2 minuter för att få se lite stadstrafik på väg till en annan park.

Har ni några tips på vägen? Kan jag få honom att "gilla mig" mer, haha?

Han är skitsöt när vi är på gräs i alla fall, han springer som ett skott till mig när jag sätter mig på knä, så helt värdelös är jag nog inte ;) Men så där gör han i och för sig mot alla…

Hälsningar valpen & jag

doodlebreak
0

Nytt exempel: Idag ensamtränade vi för första gången. Jag var borta i tre minuter (vilket jag tänker är ganska mycket för att vara första gången jag lämnar honom), och då han stod ett par meter ifrån dörren.

När jag kom tillbaka hade han lagt sig under soffan, och när han såg mig så brydde han sig inte det minsta - han bara låg och tittade på mig.

Och sån är han både mot mig och andra. Han rör inte en fena när jag pratar med honom, och han kommer inte. Bara tittar.

Jag borde inte ta det så hårt, men jag känner mig lite hjärtekrossad trots allt… Varför gillar inte min valp mig? 💔

emsyzz
1

Det kommer. Träng dig inte på, var lugn och inbjudande. Ta inte hem massa folk utan låt honom vänja sig vid dig. Vissa hundar kan bli glada utan att vifta på svansen, det är ovanligt men inte konstigt. Min viftade aldrig på halsen förens han blev 2 år, nu gör han det max 5 gånger på dagen, han är inte den typen av hund som viftar hela tiden helt enkelt..;) Han är fortfarande liten så jag hade inte gått några riktiga promenader utan bara på geäsmattan utanför och precis som du 2 minuters promenader. Om du sover på madrass på golvet (han är väl fortfarande för ömtålig för att sova i sängen) så kommer han säkert komma dig närmare. Lycka till med din valp! :D

Ellenor123
1

Hur länge har du haft honom? 1,5 vecka? Oroa dig inte, det kommer säkert :) Han har precis blivit separerad från mamma och syskon och befinner sig i en helt ny miljö. Han kanske dessutom är en osäker eller väldigt självständig valp?

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

cattisa
3

Har du möjlighet att fråga uppfödaren hur han var där, innan han kom till er? Det kan vara lite olika på valparna beroende på hur de har levt hos uppfödaren. En del umgås mycket med valparna och tränar dem socialt. Andra låter tiken och syskonen sköta det mesta av uppfostran. Men det kan också skilja en del mellan olika valpar i samma kull.

Vi har just nu en jämthundsvalp på knappt 10 veckor som vi hämtade för ca 1½ vecka sedan. Han är väldigt kelen och tillgiven. Vi frågade uppfödaren en del om hur han var, och fick veta att han var snäll och social. Familjen som födde upp honom har barn/ungdomar som också pysslade mycket med valparna, och det märks! Men bits gör han gärna!

Vi sover med honom på en madrass i köket eftersom han inte är rumsren än, och det är bra för kontakten.

Lycka till med valpen! Hund

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

doodlebreak
0

Tack snälla ni för svaren! ❤️

#3 Hehe, jag har bara haft honom 1 vecka… När vi hämtade honom så var det bara han och en till valp kvar (av totalt åtta). Min vovve var helt klart den mest reserverade. Den andre rackaren var väldigt på och skulle ha all uppmärksamhet. Av svansföring och beteende att döma var det han som var ledaren av dessa två.

#4 Jag slängde faktiskt iväg ett mail till min uppfödare förut! Vi får se vad hon svarar om just min pojke…

Jag vet att hon arbetat väldigt mycket med valparna. Hennes barnbarn har ofta kommit över och lekt (blåst i tutor och allt möjligt). Hon har bjudit in ungdomar som fått kela med dem. Hon satte upp "hinderbanor" och gav dem olika leksaker: bollhav, agilitytunnlar, vindsnurror… Hennes trädgård såg verkligen ut som en cirkus. Och jag kan verkligen säga att jag aldrig någonsin sett en uppfödare som levt/brunnit så mycket för sina hundar. Tiken tog hand om dem fram till 6:e veckan tror jag. Därefter blev de mer självständiga och sista veckan var de nästan inte alls med sin mamma (de käkade upp hennes bröst 👍). Istället lekte de mycket med hennes andra tre hundar på 1-4 år.

Svansen går åtminstone ganska bra när min pojke möter andra hundar. Så det tycker han är kul i alla fall… 🤓

cattisa
2

Det kanske tar ett tag innan han fattar att det är du som är hans familj nu och att du kommer att finnas kvar och inte bara försvinna som alla andra har gjort.

Jag tycker att du ska fortsätta som du har börjat. Var tillsammans med honom mycket, lär honom att det händer roliga saker omkring dig, men att man också får ta det lugnt och vara ifred lite när man behöver det. Hund

När vår valp biter och nafsar i mina händer försöker jag bara sätta något i munnen på honom så fort som möjligt så att han ska lära sig att man bara biter i leksaker och inte i händer. Det kan bli rätt jobbigt senare om han lär sig att det är ok att lekbita i händerna.

Tyvärr upptäckte valpen en ny kul lek häromdagen: om man biter matte i hälsenan tvärstannar hon varje gång och låter roligt. Det var varmt och skönt ute och jag gick i shorts och träskor. Jag tyckte inte att det var lika roligt som valpen. Storgråter Skrattar

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen