Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1318 ggr
LuLeLo
0

Ensam hund förstör saker

Börjar bli riktigt irriterad på det här problemet nu. Lotus, cocker spaniel 15 mån, stängs in ensam i mitt rum när vi lämnar lägenheten. Ett flertal gånger har han nu haft sönder olika saker, främst skräp i papperskorgen om den står framme, men också saker på mitt skrivbord, som en spegel och ett packet näsdukar nu i helgen. Han blev ordentligt ensamhetstränad i somras, och vi har aldrig fått några tydliga ljudliga bevis på att han skulle ha svårt att vara ensam. Inga grannar har heller klagat, och Lotus kan låta om han vill. Jag har också filmat honom några ggr för några månader sen och verkade allt ok ljudmässigt. Men nu kom den här helgen, och på en halvtimme (enligt mamma) hann han ha sönder en spegel, krossa den (en liten handspegel). Det är inte alltid han har sönder saker men det är inte sällan heller. Hur ska jag göra för att lösa problemet? Jag funderar på om jag ska sätta upp mobilen ordentligt och filma några ggr till. Eller börja rensa bordet på saker innan vi går. Eller börja om ensamhetsträningen i sommar. Hur tänker ni kring det här? Känner ni igen er? Hur tycker ni att jag ska göra?

Tass Josephine

Majken!
3

Det är en unghund, och unga hundar hittar ganska ofta på hyss. Har hunden leksaker/aktivitetsleksaker med godis/märgben/andra typer av tuggben, bollar osv? Finns det roliga saker som är helt tillåtna?

LuLeLo
0

#1, Låter vettigt, tack! Blev orolig för att det hade slagit slint i skallen och att vi skulle bli tvungna att träna om allt. Då blire att städa bort grejer från bordet istället!

Tack för det lugnande svaret!! :D

Tass Josephine

-Aida-
0

För mig hjälpte det att flytta in precis alla grejer som min hund äger i rummet, alla leksaker, tugg prylar, filt han sover på, jag lämnar honom också med en extra seg tuggis så han kan gnaga ett tag.

emsyzz
0

Kanske låta honom vara i hela huset, hade jag varit ensam i ett rum hade jag nog också hittat på något. Vår slet sönder 50 böcker, 20 toarullar, drog ut lådan med tofflor, drog ner duken, gardinstången, krukor mm han var liten. Varje dag låg det trasiga saker över hela golvet. Han hade det väl tråkigt helt enkelt. Han visste dog att det var fel, när vi kom hem så släppte han knappt in oss.. Han pussades och sa förlåt innan vi ens han komma in. Sorlet vi började städa skämdes han så mycket att han gömde sig…. Man kan ju inte skälls ut hunden eftersom den inge fattar varför… Vi kilade fast böckerna så han inte fick ut dom, vek upp duken, gömde fjärrkontrollerna, stängde badrumsdörrarna mm när han bar ensam. Spridde ut leksaker, ben mm i huset så han kunde leka för sig själv, la kuddar på olika ställen så han kunde leta efter den bästa sovplatsen osv. Nu har vi dagmatte om han är hos så att han inte alltid behöver vara ensam, då kan han leka med hennes hund hela dagen;) Han växte ifrån det till slut - vid typ 2 års ålder.

[Forest]
1

1 gå en lång promenad för rasta honom innan, avsluta det med leta godis i träd/gräs

2 ge honom ett bra ben som du litar på att han kan äta utan att sätta i halsen/eller något annat som kong med gott i

3 ta bort allt som han kan ta sönder

Jag antar att han är bra ensamtränad, det låter som att han blir snabbt uttråkad o då hittar på annat eller att han helt enkelt inte är ensamtränad till 100% där med gör detta av ren frustration.

vallhund
0

Hundar har inte den kognitiva förmågan att kunna skämmas, det är ett förmänskligande av hunden att tro det, däremot är de experter att kunna avläsa oss o minnet går igång när ni kommer hem.

Som #5 skriver, ta bort allting som kan vara farligt för hunden (speglar, smink osv..) o börja om från början med ensamhetsträningen.

Ofta är avgränsning bra, dvs hunden behöver inte skydda o patrullera hela huset utan bara ett rum, gärna med bra utsiktsplats genom ett fönster. Naturligtvis bara om det inte bidrar till att stressa hunden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

LuLeLo
0

#6 Jo, jag vet. Men jag blir arg i alla fall :P. Brukar inte direkt jubla när hunden har gjort ett hyss.

Ni ger ganska olika svar. Att börja om helt med ensamhetsträningen är förstås det sista jag vill göra, så jag börjar med att göra som #5 säger. Speciellt gällande punkterna ben och bortstädning. Plus att jag tar o filmar honom.

Ska tilläggas att han inte gnager sönder något annat, papper har han en förkärlek för och småprylar på bord är tydligen också roligt. Men han river inte sönder dörren eller gnager sönder tyger som är lätt att komma åt. 

Skönt med de flesta lugnande svaren i alla fall. Vi klarar nog av det här med :).

Tack för hjälpen!

Tass Josephine