Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 919 ggr
redstaryena
0

vad gör jag för fel

Har testat att skvallerträna med min hund och då vid hundmöten. Han tittar på mig och hela den biten men  han har inte tålamod att vänta för länge, eller tills att den andra hunden passerat, för då börjar han igen att kaxa sig. Känner att jag missat något. Vet någon?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
0

Testa att öva upp hans tålamod - testa med olika kontaktövningar som innebär att han måste ha tålamod och vänta på signal.

Börja med korta stunder och öka sakta tiden - om han avbryter så har du väntat för länge och då måste du minska tiden igen.

CelsiusT
0

Gått för fort fram? Min hund skvallrar sedan 4 år tillbaka. Han får fortfarande godis under mötets gång, skulle inte sluta att ge honom godis bara för att han tittar på mig istället för den andra hunden. Han måste ju få lön för jobbet. Sen ger jag ju nu mera _mycket_ färre godisbitar än i början. I början var det jobbigt att titta på andra hundar, då fick han godis tätar och tätare ju närmare mötet vi kom och glesare och glesare efter mötet. Nu får han kanske nån godisbit direkt som gensvar på skvallret, sen fortsätter han att titta på mig och sen får han 3-5 godisbitar under själva mötet (är det svarta hundar så får han säkert upp mot 15 godisbitar, dom är svåra efter att han blivit biten) och sen när vi passerat får han en klapp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

redstaryena
0

Men jag försöker verkligen. Och det liksom kvittar hur lång tid jag väntar, för han kan bara inte stå emot vissa andra hundar här i kvarteret. Dock har det blivit bättre. Men han gör så jämnt..med allt. Kommer han med bollen och släpper den på marken , får han godiset men sen snor han bollen snabbt som ögat och springer iväg. Blir ingen apportering av det inte! Trist. Sen gillar säkert inte alla hundar den leken men springa efter bollen gillar han. Han är lite skum. Borde be nån filma oss och sen visat er hur det går till. Svårt att förklara . Det kan väl inte vara så att vissa hundar inte går att skvallerträna? 

Ska i vilket fall ge mig på det igen :) 

Förresten, tack

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Saffran0Spice
1

#3 Det är inte du som ska vänta, hunden ska.
Så börja men jätte korta stunder av tålamod - 2sek tex och öka sakta till minuter. Om hunden sitter med kontakt i 4 sek och sedan avbryter så har hunden väntat för länge - minska då till 3 sek under en period, när han kan det öka till 4 sek osv.

När det kommer till apporteringen -  om hunden inte ger dig bollen utan springer iväg, gör dig så rolig som möjligt, eller spring åt motsatt håll. Du måste vara roligare än bollen för hunden.

Eller så gör du motsatsen, blir skittråkig och ignorerar hunden, när hunden kommer tillbaka och släpper bollen så blir du rolig igen - då kommer han förstå tillslut
''Aha! om jag släpper bollen hos matte så har vi mer kul!''

Testa iallafall =)

CelsiusT
0

#3 Alltså du måste hela tiden ligga på den nivå att hunden fixar det. Fixar inte hunden det har du varit för långsam. I vissa hundmöten krävs godis med 0,01sek mellanrum. Då får man ligga på den nivån. När hunden fixar det kan du jobba vidare, då kanske det blir 0,1sek mellan godisbitarna. Titta-klick-belöna. Fixar hunden inte att titta mer än 0,01sek så låt det inte gå längre än så mellan det att du belönar och det att du återigen klickar (och belönar). Men tänk på att olika hundar är olika svåra. Min hund har extra svårt för väldigt långhåriga hundar och även för svarat hundar.

Vad menar du med apportering? Pratade vi inte skvallerträning? Eller hängde jag inte med nu? Springa efter bollen är inget man behöver lära hunden, men att komma tillbaka med den och _överlämna den_ är något man behöver lära hunden, det är inget som hunden självmant kan. Det tränar man in, och det lär du bäst in utan att kasta bollen. Träna på överlämnanden separat.

redstaryena
0

#5 Nja jag menade att han är väldigt snabb på att göra det han ska för att få belöning, för att sen återgå till det som jag övar honom på att INTE göra 🙂

#4 Ja du det har jag försökt men han baara springer förbi mig och dansar lite med bollen. När han sen lägger den ifrån sig, (kanske intresserad av nåt annat), ska jag då gå för att bollen, då är han skit snabb och tar den. Men han vaktar liksom aldrig sina saker, varken mot människor eller hundar.

Men jag ska fortsätta kämpa och ha tålamod för oss båda🙂

IdaT
0

Så var min hund mycket förr och är fortfarande till viss del. Det jag fått göra är att lära honom att det kan fortsätta komma belöning, det blir inte bara en bit och sen är man färdig. Gör något han inte avbryter och belöna det om och om igen, utan förändring från hans sida. Använd gärna ett slutord för att nu är vi färdiga med detta, så att du får upp förväntningen och lär honom att det kommer mer.
Börja med riktigt täta intervaller med belöning för att sedan minska allt eftersom han får längre tålamod och lär sig att det kommer mer belöning.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

CelsiusT
1

#6 Läs om hur man klickertränar in ett överlämnande. Om hunden vet slutmålet (dvs att det bästa som finns är att trycka leksaken i handen på matte) så kommer hunden lättare att välja att göra det även då du har kastat leksaken/bollen.

Kom ihåg, hundar gör det som lönar sig. Lönar det sig att knycka bollen så är det klart att hunden gör det. Om hunden ser det som mer lönsamt att göra utfall så gör den det. Då får man vara snabb med att se till att styra belöningarna. Som sagt, hunden gör det som lönar sig ;P

jenmjao
0

Jag har inte ens kommit till steget än att hunden ska titta upp på mig vid förbi passerande hundar (har tränat i över en månad). Jag håller godis framför nosen och ger en efter en samtidigt som jag klickar när vi bara går förbi hunden, jag klickar också om hon kollar upp på mig utan att se något intressant, samt om hon kollar på något intressant.

[Teddies matte]
0

Du går för fort fram. Du kan inte gå genom ett hundmöte från början, du måste ta det i små steg.

Läs denna artikel om hur man skvallertränar, den går igenom det hela ordentligt; http://evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticleID=9