Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 4519 ggr
Ambrose
1

Renrasig eller blandras?

Nu klaffar allt äntligen, gällande erfarenhet, tid och ekonomin, och jag känner mig redo att skaffa min första egna hund.

Jag söker en hund för att komma ut och tävla i lydnad, samt även träna spår/personsök och senare skydd och kombinera detta till IPO. Eventuellt vill jag troligtvis träna i alla tre grenarna, men eftersom jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket om spår och skydd, så är jag inte 100 % än. Dessutom beror det ju även på hundens förmåga.

Jag har personligen alltid känt att jag vill ha en renrasig hund eftersom jag vill känna till deras sjukdoms och mentalbakgrund samt att en renrasig avel, i de flesta fall, är seriös och med ett tydligt syfte.

Nu är det dock så att många i min närhet anser att jag like gärna kan skaffa en blandras eftersom det ”bara” är min första hund. Vilken ras jag letar efter vet jag redan, så det hade då gällt en blandning inom den rasen.

• Kan en blandras tävla i de grenar jag är intresserad av, och i så fall hur högt upp? Jag satsar alltid på att bli så bra som möjligt i det jag gör.

• Finns det någon anledning att välja en blandras framför en renrasig hund? Att de är billigare vet jag, men det spelar ingen som helst roll.

• Har mina bekanta någon poäng alls då de anser att en blandras ”duger gott och väl”, eller ska jag stå fast vid mitt beslut om att skaffa en renrasig hund?

Är tacksam för alla svar, och ni får även diskutera kring blandras vs renrasig i största allmänhet då detta kan vara ett intressant ämne! Trotts att det tagits upp tidigare.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
4

Renrasig, utan tvekan säger jag. Ska du tävla så tror jag inte du får delta i allt med blandras är inte helt inne vad som gäller när det gäller blandras-tävla. Sen som du säger just veta vad som ligger bakom anser jag viktigt, hälsokollade fäderdjur det är mycket sällsynt på blandrasuppfödning.

[Teddies matte]
2

Du skall stå fast vid renras!

Skall du hålla på med sådant är det renras som gäller. Blandraser får inte köra bruks.

Dina bekanta har ingen poäng, en blandras kan bli precis hur som helst och har man några som helst krav och vet vad man vill hålla på med så är det renras som gäller.

Wezza
1

Är det en renrasig du vill ha skaffa en renras! Hunden kommer förhoppningsvis vara med dig i 10-15 år framåt, så välj den hund DU vill ha 👍

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[annakarolinaa]
1

Renras, helt klart! Dels pga möjligheten att titta bakåt o hundens linjer, och dels för att du kan meritera en renrasig hund, blandraser får tex inte bli champion. Vill du tävla IPO så TROR jag att du måste ha en brukshund, om jag inte minns fel. Borde finnas nån här som har stenkoll :)

[Teddies matte]
0

#4 Det stämmer, det är en renrasig brukshund som gäller för ts.

Ambrose
0

#5 Yup, det är det jag själv har tänkt mig!

Är det möjligt att bli medlem i SBK och göra MH etc med blandraser?

//Ambrose

[Teddies matte]
0

#6 Nej, MH är inte till för blandraser.

Ambrose
0

#7 Ok, tack. Jag har hört lite olika om det nämligen. :)

//Ambrose

Belimas
3

Jag säger som de andra, renrasigt. Inte nog med att man kan kolla hälsostatistiken bakåt i flera led så har du (förhoppningsvis) ett otroligt stöd från uppfödarens sida under hela hundens liv dit du kan vända dig med diverse frågor och funderingar som kan tänkas dyka upp, visst kan en del blandrasuppfödare vara lika måna men de är nog inte många. Det stödet kan vara ovärdeligt om det är ens första egna hund.

jenmjao
0

renras om du vill tävla :) Renras öht är bättre då du kan se föräldrarnas sjukdomshistoria m.m. Har själv blandras, men vill inte tävla osv.

Allumania
0

Renras med tanke på att du vill tävla, sjukdomshistorik, stöd från uppfödare och dessutom får du hum om hurdan mentalitet din hund ev. Får när du träffar dess föräldrar. Men blandras är den andra föräldern inte alltid känd om tikens friare varit en plötslig bekantskap. ;)

[Forest]
2

Sen tänker jag på varför skulle man välja blandras som första hund? En blandras med flera raser ser jag inte att behöva bli en lättare hund som första hund mer tvärtom man vet inte hur den blir vad den kommer att  kräva. Det är få uppfödare som har stenkoll vilka raser som verkligen ligger bakom de kan säga schäfer-Labrador o det visar sig att hunden/valpen  får stor vallinstinkt 🤔 Inte så lyckat om man vill göra något helt annat

vallhund
1

För att tävla skydd o IPO krävs det att man har en brukshund. Bara renrasiga SKK registrerade hundar kan gå MH. Numera finns BPH o det kan man gå med alla hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ambrose
0

Tack för alla svar. Kan jag visa de som tycker att "en blandras räcker" :P

Dags att börja leta uppfödare!

PS. Det verkade inte vara någon här som förespråkade blandras, men ni som ändå har en, någon speciellt anledning? Är nyfiken ^^

//Ambrose

TjockaBerta
0

Renras.

>>>Malum domesticum<<<

jenmjao
0

#14 man kan inte tävla med en blandras?
Men ska du ha en sällskapshund skulle jag kunna tycka att blandras (med rätt blandning) var okej.

emsyzz
0

Du får ju ett hum om vad det är för hund du får när du skaffar renras och du kan skaffa en bättre försäkring. Men blandraser kan bli minst lika bra hundar. Finns det ingen ras som passar dig perfekt kan du ju leta efter en blandning mellan raser som passar dig. Jag har en dvärgschnauzer men skulle jag skaffa en till hund skulle jag lika gärna kunna tänka mig en schnudel eller gatukorsning :)

[Forest]
0

14 har ingen blandras, vi hade en omplaceringshund som vi tog över som var 3 år tyvärr så fick hon cancer i magen och fick tas bort alldeles för tidigt. Skulle inte köpa en blandrasvalp.

vallhund
2

#16 Självklart kan man tävla med blandisar om man har tävlingslicens, dock inte bruks eller specialgrenar så som LC, vallning, vattenräddning m fl.

Självklart kan blandisar vara underbara hundar, har haft en själv som behövde seniorboende på landet. Nästa hund kan mycket väl bli en blandis från Hundstallet t ex.

Köpa blandrasvalp? Näver bäver.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

HerrMoro
0

#13 För att vara petig; oregistrerade/blandraser kan bli behöriga till att få genomföra MH. Men det är förstås i mycket särskilda fall som undantag görs.

"Rätt att delta har även oregistrerad hund som ska provas i verksamheten för samhällsnyttiga hundar, efteruppvisande av intyg från utbildaren." - SBK

Jag är inte förespråkare av blandraser (bortsett från prestationsavel) men rätt ska vara rätt 🙂

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har både blandraser och renraser och skillnaden är att renraser har garanti, det har inte en blandras. Du vet inte riktigt vad du får även om du köper omplacering. Du vet inte mentalitethistoriken, du vet inte sjukdomshistoriken, du vet egentligen inte ens om raserna de säger är i valpen stämmer. 

Men för att få regga en renras så måste föräldradjuren uppfylla vissa krav och det innebär även hälsokoller så man har hälsokoll flera generationer bakåt. 

En hund som duger i renrasavel hamnar så gott som aldrig i blandrasaveln, därför blandrasaveln är så riskabel om man vill ha en hund som håller länge. 

Och detta var jag fullt medveten om när jag skaffade min blandrasrescue. Jag visste till och med att han har borreliaviruset i kroppen och därmed lär troligen inte ens bli gammal. Men så länge jag har honom så ska jag göra hans liv till det bästa liv han kan ha. Därför valde jag honom. Han hade blivit misshandlad och förtjänade ett hem i trygghet. 

Jag hoppades på att kunna tävla med honom men han uppvisar redan vid två års ålder knäbesvär så han ska få slippa. 

Vad vill jag ha sagt? Du måste välja själv, men vill du helt seriöst tävla så är det ett säkrare kort att köpa en renras så du kan skaffa bästa förutsättningen för dig och din valp att nå dit du vill och uppfylla din dröm.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Wenniz
0

Jag har själv en renrasig hund och en blandras. Personligen säger jag aldrig blandras igen då min har bara haft så mycket problem med sin kropp och vi visste inte mycket om hennes bakground. Om jag hade varit i ditt länge hade jag valt en renrasig hund, det finns lite mer "garantier" hos en renrasig hund och det är lättare att hitta en uppfödare som passar dig och dina mål. :)

Lycka till!

• Nederlandse Kooikerhondje -
Majken!
1

Eftersom du vill tävla i spår/sök/skydd så finns inget alternativ, det är enbart renraser som är välkomna på dessa tävlingar. Misstänker du att du dessutom kommer falla för skyddet så finns det egentligen bara 2-3 raser för dig att fördjupa dig i.

jenmjao
0

#19 har även hört om man kör agility/lydnad m.m. så kan hunden inte vinna om den är blandras. Bara tävla och delta.

Majken!
0

#24 Det är fel. Hunden kan inte bli svensk lydnadschampion, men den kan vinna precis som alla andra deltagare. Den kan även ta LP.

jenmjao
0

Blir faktiskt förvånad när jag hör att man KAN tävla med en blandras när det var det enda jag ville och jag startade en tråd här för några år sedan fick jag bara till svar att det inte ens finns en chans att jag skulle kunna delta, göra något, vinna, eller ens tävla sa vissa. Jag vet att skydd/bruk m.m. inte går att "tävla" i, och har för mig att man inte ens får gå de "lektionerna" med en blandras/fel ras av hund, vilket jag verkligen förstår.

Majken!
0

#26 Tråkigt att du blivit felinformerad. Det går att läsa sig till i reglerna på SBK:s hemsida.

jenmjao
0

#27 Hade dock inget intresse av att läsa om regler när jag väl hade fått svar från bekanta och här att det absolut inte gick, man kände inte sig så peppad till att söka upp.

Dumpuck
2

Jag vill veta vad jag får!
50/50 ras innebär inte 50/50 mentalitet, långt ifrån.

Ett djur, oavsett djurslag, ska ha papper om den ska in genom min dörr i min ägo. Annars ska den vara hemlös, ex. från ett katthem eller motsvarande beroende på vad för djurslag det är. Inte en chans att jag stödjer en sådan oseriös avel med ett leende på läpparna, då väljer jag helt klart den individ som faktiskt behöver ett hem. Den individ som blivit hemlös just på grund av denna avel.