När borde inguinalkanalen stängas nu?
Tjo på er!
Min hane på ca 9mån har länge bara haft 1 testikel nere, men nu ramlade den andra ner (efter mkt massage) för några dagar sedan!
Lyckan är enorm då han är tänkt i avel 😃
Men nu undrar jag när man kan tänka sig att inguinalkanalen stängs helt? Jag känner flera gånger om dagen så testikeln inte åker upp igen och hittills har den legat på plats - inne på dag 4 utan förflyttning.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Inguinalkanalen brukar vara stängd redan vid 6 månader så det är lite av mirakel att testikeln hittat ner så sent.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
#1 Ja det är vanligast att den är stängd vid 6mån, men vissa är lite senare än andra =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
En fråga bara, jag har lärt mig att hundar som har problem med att få ner testiklarna inte ska gå i avel då detta är ärftligt och inte önskvärt. Är det ren bullshit jag lärt mig? Eller hur är det egentligen? Tänkte på eftersom din ev ska gå i aveln:)
#3 Om Inguinalkanalen inte stängs så har han en kryptochid defekt - detta kan man avla med men chansen är stor att valparna kan ärva det så man brukar välja att inte avla, då kulorna inte är som dom ska.
Hade kulan varit fast i buken så hade han varit kryptochid, detta avlar man inte på då det är en missbildning.
Min hane har nu fått ner kulorna och det verkar som om hans kanal stängs, så om kanalen är stängd när han nått avelsålder (16 månader) så har han inte krypto-defekt eller är krypto, utan han var bara sen i valpstadiet. Det är ungefär som om han hade fötts liten och tagit lite extra tid att växa ikapp syskonen.
Det räknas inte som ett fel eller en missbildning, så man kan avla med honom som med andra friska hundar =)
Det är därför jag undrar hur lång tid det borde ta för kanalen att stängas - så jag vet om han är krypto-defekt eller kan gå i avel, om han är defekt kommer han troligen inte att avlas med.
Putt!
Om man inte vill medverka till att nedärva anlag som medför fler kryptar inom rasen så avlar man inte alls på hanar med sen testikelnedgång.
Sen är det frågan hur testikeln är beskaffad när den kommer ner sent. Många gånger är det en liten testikel som aldrig har utvecklats normalt för att den befinner sig på fel plats som kommer ner. Ju mindre testikel, desto större möjlighet att komma ner genom kanalen sent.
Är inte båda testiklarna fullt normala skall hunden inte gå i avel heller.
SKK's regler säger
Avkomma efter hanhund som inte har normalt utvecklade och normalt belägna testiklar kan inte registreras.
#6 Testiklarna är normalstora och jag har pratat med SKK.
Mailade en veterinär på våran klinik vi går till - hon svarade att inguinalkanalen inte ''stängs'' utan att musklerna som finns längs kanalen drar ihop sig och gör att kanalen blir mindre vilket gör att testiklarna inte kan komma någonstans.
Hon sa även att min hane är ovanlig som fått ner sin testikel så sent men då den inte åkt upp igen på ca en vecka så har han inte krypto-defekt eller är kryptochid.
Så min lillkille kommer planeras in i avel som tänkt och förväntas att bli pappa runt denna tiden nästa år ^^
Tack för alla svar!
Både italienare och whippet är raser som är kända för att ha ovanligt många kryptorchider. Detta beror mycket på att uppfödarna avlar på "sena" hanar.
En normalt utvecklad hanvalp brukar ha fått ner båda testiklarna i pungen redan vid 5-6 veckors ålder. De bör finnas på plats senast vid leverans (8-9 veckor). I undantagsfall - om det är en ovanligt bra hane för övrigt - kan man avla på en som inte fått ner båda testiklarna förrän i 3-månadersåldern men tikägaren bör ha blivit upplyst om att hanen inte hade båda testiklarna nere vid leverans (8 -9 v). En del hanar av vissa raser har mkt små testiklar i början - men de ligger i pungen som de ska och går att känna med lite övning.
Att avla på en hane som inte fått ner båda testiklarna förrän i 9-månadersåldern är definitivt inte till nytta för rasen. Tyvärr talar ganska få hanhundsägare om att hanen har varit så sen. Ju fler sena hanar som går i avel ju fler kryptorchider tyvärr. Om din hanes testiklar stannar på plats kan du ju ställa ut och ha trevligt med din hund. Men han bör inte gå i avel om du bryr dig om rasen.
Personligen hade jag inte valt att ha en sån hane i avel för kulorna inte kommit ner på naturlig väg.
#9 För det första - ingen valp har kulorna nere och är färdigutvecklad på den fronten vid 5-6 veckor, testiklarna börjar att falla ner och vandra vid denna tiden och vissa har testiklarna på plats mellan 8-12 veckors åldern, vissa senare.
Valpar är inte hundar - dom utvecklas till hundar, precis som att barn inte föds vuxna.
För det andra - att jag inte skulle bry mig om rasen genom att sätta min hund i avel är ren bull sh*t. Det finns flera tikägare som står på kö för att avla med min hane - som är mycket medvetna om att han är sen - då han har utmärkta linjer, mentalitet och kroppsbyggnad. Man går inte endast på när testiklarna faller på plats.
Veterinärerna jag talat med, uppfödarna jag talat med inom olika raser säger att det definitivt inte är ett problem som förhindrar avel på hunden och att han är ett utmärkt avels exemplar.
Så om du personligen inte tänkt att avla med min hund så behöver du inte oroa dig för hur det går på den fronten.
Att anklaga mig för att inte bry mig om min ras genom att sätta min hund i avel är endast ett elakt och kränkande påhopp.
Så till andra som skriver - min hund kommer att placeras i avel och dom som kommer avla med honom kommer att få veta att han var väldigt sen med sin utveckling och själva göra bedömningen om dom vill fortgå med sitt val. Att ha en hund som utvecklats ovanligt sent är inte att ha en hund med fel, hundar utvecklas olika helt enkelt.
Så påhopp och liknande som ovan undanbedes.
Lycka till, hoppas det blir fina valpar 🙂
#12 Tack så mycket 🙂

#11 Faktum kvarstår att du masserade ner kulan. Alltså kan han vara kryptorchid ändå, egentligen för vad är det som säger att kulan hade kommit ner av sig själv?
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag var en gång i en liknande situation, som du. Fast min hund fick ner sin testikel tidigare än du och utan massage.
Jag valde att inte avla på honom eller hans linjer.
#14 Citat från min veterinär
'' En kryptochid testikel hade inte flyttat sig trots massage, att testikeln gick att flytta med massage innebär att det inte handlade om kryptochid problematik - utan att strängen som är fäst i testikeln inte hunnit växa ikapp kroppen. Massagen gav därför en push och hjälpte till med tillväxten av strängen.''
Därför hade troligen testikeln fallit på plats av sig självt, men genom att jag masserade så kortades den tiden ner. Så han fick ner testikeln nu vid 9 mån, men den kunde ha kommit ner vid 16 mån, dock mindre troligt om kanalen dragit ihop sig för mycket innan dess.

#16 Men hunden räknas väl som kryptorchid oavsett anledning till att kulan ligger kvar? Så om strängen inte hunnit växa ikapp kroppen och kanalen stängs så räknas han väl ändå som kryptorchid? Finns det en snävare beskrivning på vad en kryptorchid är?
#17 Det veterinären förklarade när jag ringde var att om min hane varit krypt så hade hans testikel vid 9mån varit fastvuxen i buken. Den hade alltså suttit fast i bukväggen och känts mer som en knuta eller en tumör - samt att den hade krympt i storlek.
Att den nu fortfarande vid 9 mån låg lös i buken och fallit på plats betyder att den inte varit krypt, utan har bara behövt hjälp att komma rätt då den inte hunnit med kroppen när hunden växt.
Tydligen olika uppfattningar också bland veterinärer.
Är ju redan olika uppfattningar hos uppfödare.
Jag håller inte med din veterinärs uppfattning definitionsmässigt.
Cremastermuskeln och dess ligament borde varit färdigutvecklade senast vid 6 månadersåldern, som jag ser det.

Jag anser nog ändå att hunden är kryptorchid om kulan inte trillar ner av sig själv innan muskeln sluts. Oavsett anledning till att den stannar kvar.
Ni är berättigade era åsikter.
Jag och uppfödaren har fått ok från SKK, veterinärer och professionella utlåtanden av andra uppfödare av hund. Så vi kommer fortgå som planerat och vi kommer informera noggrant vid avel med hunden.