Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 989 ggr
Saffran0Spice
0

Åsk- & Skotträdsla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det många här som har åsk- eller skotträdd hund?

Hur gör ni med er hund när den ska lunga ner sig eller tänka på annat?
Om den inte är rädd, hur gjorde ni för att hunden inte skulle vara detta?

Tänkte att ämnet kan diskuteras här och att man kan ge råd till varandra om detta vardagsproblem.

Själv är min hund inte rädd, bilden visar hans beteende när det smäller, åskar eller skjuts utanför - han sover som en sten!
När vi tränade för att förhindra denna form av rädsla så gjorde vi två saker.

1. Ignorera det som händer och bete sig som vanligt.
2. Hunden fick vara tillsammans med andra hundar som inte har denna rädsla för att se hur de reagerar och känna deras ''sinnesstämning''

Majken!
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett enkelt råd att ge. 

Se till att köpa valpar vars föräldrar är dokumenterat skottfasta!

I övrigt kommer det säkert massor av goda råd i denna tråd, men eftersom jag alltid följt mitt egna råd och inte råkat ut för olyckor så har jag aldrig haft skottberörda hundar - och jag har därför noll erfarenhet av den typen av träning. 

Tillägg: Jag tränar med jämna mellanrum med skott på olika vis, då jag vill ge mina hundar bra förutsättningar för att känna sig bekväm men ändå inte bygga stora förväntningar kring skott/åska/smällare. Det fungerar bra, ta i trä.

Cahira
0

#1 Tyvärr svårt råd om man köper t.ex. en sällskapshund. (tillägg, köpa dokumenterat skottfast menar jag)

Jag har en skott och åskrädd hund och antingen går vi ned i källaren om det är väldigt nära huset eftersom det är mer ljudisolerat där och hon känner sig tryggare under biljardbordet. 

Eller så får hon ligga bredvid mig eller ovanpå mig beroende på vad hon själv vill. Vill hon ha stöd av "mamma" så är det klart hon får det. Genom att ligga på mig och känna att jag är helt lugn så brukar det lugna även henne. Ingen ömkan, bara moraliskt stöd. 

Vad gäller skott så brukar jag försöka ha igång tvn och andra ljud medans idiotgrannen är ute eller jaktsäsongen är igång. När de jagar här låter det som en krigszon.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Majken!
0

#2 Varför är det svårt, menar du? Nu finns BPH, ett ypperligt underlag.

Cahira
0

#3 Ja det är sant, det tänkte jag inte på. Jag flyttade när det var nyinfört.

Majken!
1

#4 Misstänkte att det var så. Jag tycker alla som köper valpar ska börja skriva upp det på sin krav-lista, vips så kommer uppfödarna förstå vad marknaden vill ha, och vi kommer få bättre hundar i samhället.

Cahira
0

#5 Så sant så 🌺

[[Boris Sager]]
0

Finns inte på samma sätt i U.S.A. #3!

Jag har för min del haft väldigt många hundar och en av dem har varit skotträdd/åskrädd.  Gjort på samma sätt som #2. Givit lugnande, uppsökt platser, där fyrverkerier, tex nyår, inte alls förekommer.

Tror dock, som du säger, att det är mycket genetik med, även om man måste gå bakåt i generationer för att se det.

Mlyy
0

Vår 3-åriga hane är rädd för smällare/fyrverkerier. På nyårsafton var vi hemma och hade hög musik på, så då hördes inte fyrverkerierna och då gick det hur bra som helst.

När vi har tittat på krigsfilmer här hemma, då det har skjutits och smällts väldigt mycket så har han inte brytt sig alls.

Men som sagts, skjuts det raketer ute så är han rädd så han skakar. ;/ Tur att det inte är ofta!

Cahira
2

#7 Jag har gett upp hoppet om att nånsin få samma kvalité på hundarna i USA som det är i Sverige om jag ska vara ärlig. Men när jag själv blir uppfödare så blir det importer och rejäla tester för att visa USA vad sann kvalité gör skillnad. ;)

LinaK
0

En utav mina är skott och åskrädd, detta på grund av en incident som hände när han var unghund. Vi låter honom bara vara och beter oss som vanligt, gör ingen stor grej utav det. Idag har varit en jobbig dag för honom då det åskat hela eftermiddagen/kvällen. Kom en rejäl knall och hela huset skakade (blir inte bättre sv att vårat hus ligger högt upp på en kulle) Till och med jag hajade till, men min andra orädda hund lyfte inte ett ögonbryn. Han är helt obrydd av smällar och skott, så det är skönt att man har en äldre hund som är stabil. Tror det hela skulle bli värre med den andra hunden annars.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

JosefinGothe
0

Min omplacering är jätterädd för skott, åska och fotbollar/basketbollar som låter när man sparkar eller studsar dom (en f.d. jakthund, ironiskt va?). Det är lite jobbigt när man är ute och det smäller eller åskar då hon blir okontaktbar och skenar hemåt i kopplet. Vi kan inte gå i parken på varma fina sommardagar då det alltid är barn i parken som spelar fotboll och åt det andra promenadhållet ligger en friidrottsarena där det ofta skjuts startskott… suck! Har haft henne i snart ett år (hon är sju år) och vi gör så gott vi kan. Ger henne zylkene inför nyår och valborg, lyssnar på hög musik och bara låter henne vara när hon är rädd hemma.  Det är värre när hon blir skrämd ute, men vi jobbar på det. Vi försöker ignorera beteendet och fortsätta gå, men det är inte alltid lätt.

Har lindrat hennes rädsla mot barn under detta året i alla fall så lite framsteg märks. När det ligger åska i luften blir hon dock skraj redan innan första smällen, hon känner det på sig :/ Tar gärna emot fler tips på vad vi kan göra för henne! :)

//Jossan

Noa-Nisse
0

Min hund blir berörd av skott och åska. Inte rädd, men man ser på henne att hon uppmärksammar det. Jag ignorerar henne/är som vanligt eller så börjar jag leka med henne och då glömmer hon bort att det smällde.

Medarbetare på Hundar.ifokus