Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2094 ggr
fuzzie
2

Jag blir så less...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir arg, besviken och ledsen… 

(varning för långt inlägg) 

Imorse runt 7 tiden var jag ute och gick med min hund, en 1,5 årig Chihuahua på 2 kilo. Allt hade gått väldigt bra för oss och han hade inte reagerat så mycket på någoning. 

Det är alltså så att min lilla Chicco har haft väldigt svårt vid hundmöten på grund av att han är väldigt rädd för andra hundar och reagerar då med att skälla väldigt mycket. Under en tid hade han dessutom svårt för cyklar, joggare och ibland bilar. Det mesta av detta har jag kunnat träna bort och det har blivit en stor förbättring sedan vi flyttade till ett nytt område för 3 veckor sedan eftersom det är mycket rörelse här. 

Men i vilket fall, vi hade gått i 40 minuter och han hade bara morrat åt 3 av ca. 20 cyklar som vi mötte längs vägen. På vägen ovanför gick det 2 olika hundägare med sina hundar och Chicco tittade bara på dem och spände sig lite ena gången men inte mer än så. Och att han var så pass lugn är ett stooooort framsteg för oss och jag var jätte stolt. Jag använder mig av positiv förstärkning men måste ju såklart säga ifrån när han skäller på andra hundar, men jag behövde inte ens säga ifrån idag. 

När vi nästan är hemma så händer det som absolut inte får hända! Jag gick och pratade med min pappa i mobilen och råkade precis kolla ner i backen, då kommer en äldre dam med sin hund runt hörnet. Hennes hund sliter sig och rusar rakt fram till mig och Chicco! Hunden stöter till mig så mobilen flyger och Chicco blir såklart jätte rädd och börjar skälla. Hunden försöker komma åt Chicco och jag vet inte om det är på lek eller av ilska, så jag sliter upp min hund i famnen och han försöker riva sig loss och råkade bita mig i armen mitt i denna händelse. Den stora hunden stöter till mig hårt flera gånger och tillslut kommer ägaren fram… 

Damen ber inte ens om ursäkt och säger att "dom kan väl leka med varandra"… I just det ögonblicket hade jag lust att säga precis vad jag kände men jag höll tyst och sa bara att det inte var någon bra idé. Människan flyttade inte ens på sin hund heller när hon tog tag i honom utan stod kvar och dessutom sa hon inte ens till sin hund! Är jag dum i huvudet som tycker att man borde ha bättre koll på sin hund?! Jag skulle ha varit svin förbannad på Chicco om han slet sig och rusade mot en annan hundägare och försökte komma åt dennes hund. Jag var så uppjagad och "rädd" att jag började stor gråta när jag kom in i lägenheten igen och Chicco satt och skakade så mycket att öronen skakade också… 

Har man inte orken att hålla sin hund på 50+ kilo så ska man väl be någon som orkar att rasta den? Det hade kanske varit bäst om damen hade haft en hund i Chiccos storlek… Hunden såg ut att vara en blandning mellan en Ovtjarka och en Leonberger. Den såg nästan exakt ut som en Cao da serra da estrela, pelo compr. Jag kollade på skk:s hemsida och den var mest lik den sistnämnda hunden. Jag har absolut inget emot någon av dessa hundraser annars och skulle gärna ha en stor hund själv i framtiden. Men just denna hunden har jag nu lite svårt för… 

Det som gör mig arg och ledsen är att jag är rädd att Chicco är tillbaka på ruta 1 på grund av detta och vi som har kommit så himla långt! Jag vet inte vad jag skall göra nu, ska man anmäla detta eller så? Jag har aldrig anmält någon innan. Fast ingen av oss blev ju biten av den stora hunden så jag vet inte. Men jag vill ju inte vara med om att hunden sliter sig igen från ägaren liksom eftersom jag inte vet vad som kan hända… Eller är det så att jag överreagerar? 

Bilden nedan är på Chicco ❤️

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

[Konstig]
0

Okej nu har jag ingen aning men jag tror inte att hon gjort något olagligt så tror inte att det går att anmäla men du får fråga någon annan om det, personligen så tror jag inte det kommer hända så mycket om du anmäler eftersom det inte finns mycket bevis och ingen har blivit skadad som jag uppfattade det på ditt inlägg

viktoria91
1

Jag hade anmält kvinnan för bristande tillsyn. Du blev ju faktiskt biten pga hennes hund.

fuzzie
0

#1 Nää precis jag känner heller inte att det är någon anledning att jag anmäler detta. Men man blir ju rädd att det skall inträffa igen eftersom hon inte orkar hålla sin hund… Kan man göra något åt detta på något annat sätt. För jag vill inte "gå runt och anmäla folk" bara för att liksom… Dock verkar det ganska vanlig nu för tiden att folk anmäler andra hit och dit, så det var därför jag frågade. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

fuzzie
0

#2 Ok, vad händer ifall jag anmäler för bristande tillsyn då? Och vars anmäler man det isåfall? Jag vill ju inte vara taskig, så ska jag ge henne en chans till och hoppas på att hennes hund inte sliter sig igen? 🤔

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

[Konstig]
2

#3 Nej jag förstår att det måste vart jättejobbigt för dig. Men om du ser henne igen tycker jag du borde vara ärlig med henne om hur det kändes och om att det förstör din träning med din hund. Jag vet ju inte exakt va som hände men jag har vart med om lite liknande saker folk som inte respekterar överhuvudtaget att man inte vill att ens hund ska hälsa just då eller liknande men dem tycker att bara för att man har en liten hund att det är ok men i vissa fall behöver man vara 'ifred'

Noa-Nisse
3

Bristande tillsyn är nog lite att ta i.

Att man tappar kopplet är ju mänskligt, har säkert hänt alla oavsett storlek på hund. Sen var det ju oerhört tråkigt att det hände just framför din hund som tycker det är jobbigt med hundmöte.

Men för att göra saken bättre för din Chicko så hade jag försökt glömma hela situationen och börja om från ruta ett som du säger precis som om inget har hänt.

Medarbetare på Hundar.ifokus

fuzzie
0

#5 Jaa, alltså jag brukar inte direkt bli rädd alls annars när det kommer hundar, men denna 50+ kilos hunden slet sig ju och kom rusande i full fart mot oss och den sprang ju in i mig så jag tappade greppet om mobilen till att börja med. 

Och det var när hennes hund hade försökt att få tag på min en stund som damen tog tag i kopplet på sin hund igen och bad inte om ursäkt, flyttade inte på hunden och tyckte att våra skulle hälsa på varandra… Så det var liksom aldrig ett hundmöte utan det blev nästan som en attack… 😕

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

fuzzie
0

#6 Jaa, jag tror att jag ska göra så och försöka prata med denna dam om det som hände. Dock om det händer igen så kommer jag nog måsta göra något åt det… Men jag vill ju undvika in i det längsta att anmäla eftersom det kan hända alla att hunden sliter sig. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

[Konstig]
1

Ja jag tänkte det med har det bara hänt en gång så kanske det inte var med mening men jag håller med om att hon verkligen borde förklarat det för dig isåfall osv men som sagt ser du henne säg detta till henne det löser ibland såna här problem.

Lycka till.. ska ge mig ur denna tråd nu föresten din hund är söt, älskar den där färgen på din ras :)

[Annamaja27]
3

Jättetråkig situation som ju tyvärr alltid kan hända.

Min hund har lyckats skrämma andra hundar vid något tillfälle när min uppmärksamhet varit på annat håll, tyvärr. Då hon själv blivit rejält skrämd vid unga år vet jag hur tråkigt det är och vill självfallet inte bidra med att någon annan hund råkar ut för detsamma.

När det hände så bad jag SJÄLVFALLET om ursäkt och frågade om vi skulle ta en promenad ihop direkt efteråt. Då får den andra hunden tid att släppa händelsen och det har funkat kanon. 

Vad jag ville ha sagt är att när något sådant händer så tror jag att det sämsta man kan göra är att snabbt går därifrån. Mycket bättre att stanna kvar och ge alla en chans att lugna ner sig. Ser du hunden igen så fråga om du inte kan få promenera en stund ihop.

fuzzie
1

#10 Det lät som en jättebra idé att ta en prommis tillsammans framöver! 😃 

Jag tycker bara att det är bra att folk skriver det som hänt en själv så att man har något att "jämföra" med och att man kan se saker från olika håll liksom. Jag tycker hittills att jag har fått jättebra svar som lugnat ner mig en massa, så det är jättebra! 👍

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning