Attack på en 2 åring
Sätter in länken här då vargen är kopplat som en hund.
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/vargen-gar-till-attack-mitt-i-barnzoot/
Hälsning från en stor djurvän
Verkligen fel av djurparken!
Det är ingen hund dom har i kopplet - utan en varg.
''Vargen är vanligtvis inte aggressiv''
Fortfarande en varg - inte ett domesticerat djur -.-'
Och sen att skylla på att 2 åringen skulle ha kommit bakifrån - när det är tydligt att dom inte gör det - Skäms på djurparken!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Djurskötare verkar lite okoncentrerad också då det ser ut som om hon skickar sms eller liknande med mobilen. Men vargen går på barnet i barndelen av djurparken och det är inte okey. Det visar verkligen att vargar handlar instinktivt hur dresserade dom än är. Men vetenskapen har många gånger visat att det inte går att dressera vargar som hundar.
Tur det fanns en kamera som filmade hela händelse förloppet så dom inte kunde skylla ifrån sej och lägga skulden på barnet.
En varg kan aldrig behandlas som en hund och kommer aldrig bete sig som en hund heller, tycker också att personen som håller i vargen ser väldigt okoncentrerad ut som om personen pysslar med mobilen eller nåt liknande, då ska den personen heller inte hålla i en varg om de inte tas på allvar tycker jag.
Det där är ju sjukt. Jisses vad ilsken man blir på sådana saker!

Hur kan man ta sig för att gå ut i en djurpark och promenera med en varg i koppel? Hur tänkte de där?
>>>Malum domesticum<<<
Att gå ut med olika djurparks djur är väldigt vanligt. Dels för att besökare ska kunna se på nära håll och för att djuret ska komma i annan miljö i bland.
Att gå med vargar i koppel i djurparken är väldigt vanligt.
Men vad jag menar är att vargen är extremt snabb, stark och att barnet inte skulle haft en chans om inte så många vuxna funnits i närheten. Den reagerar instinktivt och bara klipper till.
Usch.. hade det bara varit djurskötaren och en mamma där så hade det kunnat gå fruktansvärt illa.
Hemskt att försöka skylla på barnet när det finns en film som visar precis hur det gått till. Som flera skrivit här så verkar djurskötaren väldigt ofokuserad, och jag hoppas att hen får sparken.
Vargar är trots allt vilda djur, men ändå är ingenting vargens fel utan människans som alltid!
Ändå förstår jag inte varghat det gör mig ilsken, också denna video gör mig återigen ilsken på en människa.
tycker inte att djur borde vara i djurparker eller zoo de brukar inte få mycket nog att göra klart att djur blir aggressiva eller får andra störningar(syftar inte på vargen).
Det stämmer dock att vargar vanligtvis inte är aggressiva, men denna stackars varg är i koppel. Dessutom är vargar som tillfångatagits av människor och är tama mycket farligare än vilda vargar, återigen människans fel som vanligt.
Fel av djurparken, fel av människan inte fel av vargen :)
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#8 Men du kan väl inte skylla alla handlingar som vargen gör, på människan. Då kommer man väldigt enkelt bort ur otrevliga situationer. Det är väl ändå ingen som antytt något om varghat här, eller…? Och hur många vargar har tillfångatagit av människan? Dom är medvetet uppfödda. Uppfödda med flaska i många fall.
#9 ja flaskuppfödda, men ändå i människans hand, därför är handlingen som vargen gjorde människans fel, det är ju människan som tar hand om den vargen så ja det är helt enkelt människans fel :) hehe det var nog ganska fel sagt att de tillfångatagits det var inte det jag mena xD
Men det är trots allt ett vilt djur som människan håller instängt, det är ingen hund ;)
mvh, HamsterHamster
Varför har man en varg i ett barnzoo för?
#11 problemet var nog mer att vargen var ute på koppel:)
mvh, HamsterHamster
#12 Bara undrade vad en varg har att göra i ett barnzoo, kopplad eller ej. Tycker inte riktigt den passar särskilt bra där.
#13 okej, förlåt :) också om det inte var menat elakt eller kritiserande
mvh, HamsterHamster
#14 Inget att be om ursäkt för
Återigen har vargen förminskats till den domesticerade hunden.
En varg ska givetvis inte tas ut i koppel, det är inte 2 åringens fel att den hamnar i käften på en varg.
Vanligtvis inte aggressiv? Det är klart den är, det är en varg, den väljer att bli aggressiv när den vill, det är ett vilt djur, det finns aldrig någon garanti för att ett vilt djur aldrig skulle visa aggressivitet.
Hoppas de i framtiden ser över säkerheten och tar bort idéen med att gå med vargar i koppel.
Klart att det inte är tvååringens fel, vilket jag inte heller har sagt. Ett djur i fri natur brukar vanligtvis inte visa aggressivitet mot oss människor, om vi inte har dem i vår hand. Om en Varg är "tam" är chansen mycket större att de visa aggressivitet mot oss, men vanligtvis är vargar inte aggressiva mot oss :)
mvh, HamsterHamster
#17 Visst kan vilda djur bli farliga för människan. Det finns det många bevis för. Vargen har tagit flera människor i modern tid även om det inte skett här i landet…än. I normala fall är det ingen fara och man ska inte tala om "Stora stygga vargen" Man ska givetvis ha respekt för alla vilda djur. Men säga att dom inte är farliga som vilda är stora ord.
#18 Jag sa vanligtvis :)
Vilda djur är väldigt känsliga när det gäller att bli inträngda i hörn, inte bara vilda djur utan nästan alla djur, vare sig en mus eller en elefant alla djur skulle försvara sig.
Denna vargen såg Tvååringen nog mer som ett spontant byte. Den skulle inte ha varit där den är, på koppel vid en bänk där den inte kan fly. Om en människa kommit väldigt nära skulle den troligen försvarat sig och i tvååringens fall, var hon väldigt liten och vargen ville käka upp henne. Jag måste också säga att det skulle ha kunnat hända med en hund! Det finns många sådanna fall framförallt med schäfer hundar. ca. 90% eller mer av sådana saker händer med hundar! Skyll inte på vargen bara för att det är ett vilt djur också om den är det. Normalt är människan allt annat än på byteslistan av vargar, men som sagt var denna varg tam och fick ett spontant byte framför nosen. En liten tjej som gick förbi.
Man kan inte säga till vargar: Du får äta rådjuret men inte Barn!
I fri natur lever vargar framförallt från svaga, sjuka och unga djur. I denna fall var tvååringen på väg på två korta ben och var liten vilken tam varg som inte har respekten för människan längre skulle inte tänka: "Oj, en liten svag liten unge det var ett lätt byte jag behöver bara göra ett steg framåt"?
I naturen skulle vargen tänkt: "Jag har lukten av människa i näsan" Och så skulle vargen redan varit borta innan de ens kommit inom synhåll.
I denna fall är vargen van vid mäniskans lukt och hur den rör sig. Det är klart den inte är rädd då!
Som sagt skulle chansen att detta hänt med en vild varg inte alls vara stor :)
mvh, HamsterHamster
#19 Du har helt rätt i att vargen fungerar annorlunda i det fria. Men risken är ändå stor att dom ger sej på folk. I ryssland gjorde dom en undersökning utifrån alla som skadats och dödats av varg. Dom kom fram till att undar flickebarn stog högst på matsedeln då dom är lika stora och tunga som ett får och är lätt att släpa iväg. Det är en myt att vargen tar gamla och sjuka djur. Det fick jag också lära mej. Men vargforskarna på Grimsö säger något helt annat. Dom har undersökt älgkadaver som kommer från stora friska älgtjurar i sin bästa ålder. Vaegen sargar för att senare kunna ta djuret när det är nedsatt. Dom är inte dumma. Risken att dom själva blir skadade är stor. Här i landet har det på vissa ställen varit varg bland annat intill förskolor och spanat. Och då finns ingen rädsla hos den individen. Dom har alltså vid upprepade tillfällen varit synliga vid platserna. Hade det varit vid ett enstaka tillfälle hade det inte varit något att reagera för.
#20 det är ingen myt ;) Vargar i stora flocker kan ju få tag på älgar framförallt när de inte ätit på minst 3 veckor, annars så skulle de nog inte göra det bara sådär, det skulle ju vara för stor risk annars.
Dessutom är det framförallt för att vi förstör deras livsrum de börjar gå till byar och till och med städer. Vi mer eller mindre tvingar dem att göra det. Vad jag inte heller förstår är att jägarna säger(inte alla men många) att vargarna tar deras djur de vill skjuta. Vem är det egentligen som tar maten från vem?
I spanien används Vargarna som naturlig utsortering av svaga och sjuka djur framförallt med fårhedar, och de spanksa bönderna bara skrattar över sverige. De har lärt sig att leva bredvid vargarna vilket jag tycker är super :)
Jag vill se den studien, har du en länk? för jag tror att Rödluvan ljuger ;)
Dessutom beror hela alltet också på vilka instinkter man väcker i vargen, Springer man iväg är chansen ca. 80% större att en nyfiken varg reagerar "aggressivt" fast egentligen väcker man bara vargens jaktinstinkt. Fast då kan man ju inte skylla på vargen och deras instinkter, de väljer ju inte deras instinkter :)
mvh, HamsterHamster
Måste bara säga att varghatarna kommer älska det här. "Ännu en anledning till att utrota vargen."
Nej usch.. Så otroligt oansvarigt av djurparken.
Aut viam inveniam aut faciam
Vargen kan ha känt sig trängd, närvös osäker ja vad som helst. En hund kunde ha reagerat på exakt samma sätt. Mendet är fel att ha ett vilt djur i koppel.
A crazy little bitch! 👍
#22 Pfft. vad i helvete har en varg i koppel att göra med vilda vargar. Utrota vargen usch varför hatar ni vargar de har inte gjort er något?!?
Dessutom är mer än 90% av sådana fall förorsakade av hundar. JA UTROTA HUNDARNA! DE KAN BITAS OCH ANFALLA!
mvh, HamsterHamster
#24 Hörru du, jag skrev varghatarna. Hur får du de till att jag är varghatare? Läs ordentligt innan du kommenterar.
#22 Det har du rätt i, ännu en anledning för dem att försöka proklamera jakt på dem, tragiskt 😕
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#25 och #26 fattar ändå fortfarande inte varför det ska vara ett skäl att utrota vargen -.-
mvh, HamsterHamster
#27 Varghatare är sällan logiska enligt min mening. Nån varg har gjort något dåligt och det späder på deras hat bara.
Jag fattar inte hur de kan sätta vargen i koppel. Det är precis som att sätta ett lejon i koppel och sen tro att den är ofarlig.
Hoppas nu inte att vargen får avlivas pga det här!
Tass Josephine
#28 att det inte är logiskt har jag också märkt…men tycker synd om vargen, varför finns det nästan inga vildsvinshatare när de är orsaken för tusentals "dödsbrott"… aja skit samma :) tror att jag inte kommer fatta deras "logik" i det hela :)
mvh, HamsterHamster
#27 Finns ingen i tråden som påstått att varghatare är logiska - så en ologisk fundering fungerar troligen för ologiska personer =P
Vilka idioter som är ute och går med en varg i koppel i en djurpark.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#21 Jag är otroligt intresserad av varg och läst allt jag kommit över under mina +50 år. All information tar jag tacksamt emot. Så det där som händer i Spanien vill jag veta mer om. Ge mej massor av info om det så tar jag tacksamt emot det. Om du pm,ar mej din mailadress så kan jag skanna över det jag skrev om. Sedan en allmän fråga till er andra. Vem har skrivit att man ska utrota vargen? Och varför drar man alltid upp "jägaren" som en syndabock? Det finns många andra som drabbas hårt av vargens härjningar. Senast förra veckan förlorade en fårbonde 2-3 avelsbaggar i Suttarboda. Några dagar senare drabbades en annan fårbonde och han förlorade 22 får och lamm i Filipshyttan en bit ifrån Suttarboda. Där fanns 5 trådigt stängsel. Jag kan inte länka med urfplattan men om ni söker på det jag skrivit så hittar ni det. Är det vårt fel att vargen går in i hägnen för att vi tränger ut den??? Vargen var så gott som utrotad när några fick för sej att dom skulle tillbaka. Då hade dom varit borta i ca 100 år och under den tiden har vårt land förändrats rätt mycket. Så krasst tänkt så var vi här först räknat på den stam som finns här nu. Många är heller inte renrasiga utan kallas hybrider och är oftast korsningar med schäfer i sej. Korsningar som från grunden kommer från öst där dom användes i gränsbevakningarna. Det är mycket disskutioner om det just nu.