Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2941 ggr
Ruzicka
0

HtM klass 1, vad krävs?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är sugen på att börja träna Heelwork to Music, men känner ingen annan som gör det och hittar ingen kurs, så jag kommer få göra detta på egen hand. Så, jag har läst reglerna för freestyle och HtM, och tittat på en hel del youtubefilmer, men jag blir inte riktigt klok på vad som egentligen krävs för klass 1. Min 45 sek, max 2½ minut, min 75% heelwork. Check. Men sedan?

Läser man vidare i reglerna står det följande: 

"Klass I: I denna klass kan programmet vara uppbyggt kring få HtM-positioner (cirka 1-3) och enkla övergångar mellan dem.

I klass II förväntas att någon eller några av nedanstående färdigheter demonstreras: förmåga att bibehålla en position vid riktningsbyte, förmåga att bibehålla position vid tempoväxling."

Innebär detta att det i princip räcker att gå rakt fram med ett par svängar i klass 1 för att få uppflyttningspoäng? Inget backande, ingen sidoförflyttning, inga andra "konstiga" grejor? Eller? För alla klass 1-program jag har sett på YouTube har varit rejält mycket svårare än så. Har de gjort ett "för svårt" program för klassen, eller downplayar reglerna vad som faktiskt krävs? 

Jag mottager glatt alla spekulationer och tackar alla som orkat läsa igenom hela den här textväggen. 👍

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Monstertassar
0

Det räcker med tre positioner fint, inte bara en då blir programet segt och tråkigt. Man får högre poäng om man backar, går i snabbt eller långsamt tempo och i sidleds, allt ska gå ihop med musiken. Så krävande och krävande är inte ettan och du tar enkelt de lägsta uppflyttningspoängen om du kör tre positioner och växlar med en i tempo, en backar/sidled och den sista kan du bara behöva visa framår. Domare vill gärna se mer än bara framåt, men man kan nog få tillräckligt med poäng på tre positioner framåt, men då ska de vara utförda med bra position.

Monstertassar
0

Det räcker med tre positioner fint, inte bara en då blir programet segt och tråkigt. Man får högre poäng om man backar, går i snabbt eller långsamt tempo och i sidleds, allt ska gå ihop med musiken. Så krävande och krävande är inte ettan och du tar enkelt de lägsta uppflyttningspoängen om du kör tre positioner och växlar med en i tempo, en backar/sidled och den sista kan du bara behöva visa framår. Domare vill gärna se mer än bara framåt, men man kan nog få tillräckligt med poäng på tre positioner framåt, men då ska de vara utförda med bra position.

Ruzicka
0

Tack för ditt svar!

Men tempoväxling och riktningsbyten står ju först som kriterier i klass två? Och backningar och sidoförflyttningar står ju som något hunden måste klara först i klass tre om man läser i reglerna? Det låter ju jättekonstigt om allt detta skall vara med i klass ett också!

Monstertassar
0

Det är helt klart inga måsten i klass 1, men vill man ha högre poäng bör man visa att hunden kan någon position i annat tempo/riktning. Finns de som klarat sig på två positioner med mest framåt och någon sid/tempo(ibland inte alls), men de flesta i HTM 1 får ganska låga poäng och ligger på gränser till uppflytt, men ändå så att man skulle klara det.

I mitt klass 1 program har jag med backa, tempoväxling till springande och möjligen sidledsförflyttningar för att matcha sången :) Det du för tänka på mera än själva vad du behöver ha med är hur hunden utför positionerna och att det ska matcha bra till låten.

Ruzicka
0

Att det skall matcha till låten förstår jag ju, det är mitt minsta problem. Att jag har en hund som är en meter lång och en tvärhand hög som inte riktigt vet var han har sin bakdel trots oändliga plattformsträningar å andra sidan… ;) Skämt åsido, självklart inser jag att innehållet inte är allt. Men det är svårt att göra ett program att öva på innan man vet vad man skall ha med. ^^ 

Så synd att de kräver så mycket redan i ettan. Då blir det ju ingen tydlig skillnad i klasserna, inget "jag måste lära mig något nytt inför min nya klass, så spännande, nu märks det verkligen att jag har blivit uppflyttad" om allt de vill är att man gör det bättre, inte annorlunda. Dessutom gör det mig lite småbitter i så fall, för är det så som du säger så stämmer ju inte reglerna och det är ju alldeles fruktansvärt dåligt. :/