Hanne som juckar
Hej!
Jag har en omplaceringshund på två år som juckar på folk ibland. Hunden har endast varit hos oss i två veckor, men har redan juckat på tre personer. På mig har han försökt, men jag har kunnat avbryta det i tid. Han gjorde det även på kvinnan (men inte på mannen) i sitt tidigare hem.
De gånger han försökt jucka på mig så har jag kunnat stoppa det innan han tar grepp med framtassarna, pga att "tecknen" innan ofta är att han luktar på en väldigt intensivt (gärna i skrevet) och förföljer en på ett "aktivt" sätt, för att sedan hoppa upp och försöka få grepp med tassarna.
Många anser ju att juckande är ett sätt för hundar att visa dominans/försöka klättra i rang osv. Kan det bero på något annat? Vad tror ni? Kan det möjligtvis vara någon lukt som utlöser beteendet med tanke på att han försöker lukta på en så intensivt innan?
Det har inget med "dominans" att göra, glöm det tramset.
Oftast är det p.g.a stress/oro/överexaltering, en överslagshandling, eller så förstås en sexuell handling.
Dem kan väl också jucka till exempel tikar om dem ska löpa, de har iallafall jag läst.
#1 Ja, det kan nog mycket väl stämma. När jag avbryter beteendet har jag märkt att det är bäst att säga Nej lugnt och bestämt, titta hunden i ögonen, gå mot den och inte göra yviga och snabba rörelser. Om jag gör det och ex puttar bort den med händerna blir den mer exalterad och hetsad och mer benägen att fortsätta. Märker jag att han börjar lukta på mig på det där intensiva sättet brukar jag förbjuda honom att komma för nära tills dess att han droppat intensiteten.
Han har som sagt bott hos oss i två veckor, så man kan ju tänka sig att det är lite stressande för honom med nytt hem. Jag har dessutom varit borta i fem dagar av dessa två veckor. Då jag kom tillbaka blev han otroligt glad/uppe i varv/peppad, men det var också samma dag som han gjorde som flest försök att jucka. Jag får se om beteendet avtar ju mer tiden går. Kanske blir det bättre då han kommer in i våra rutiner.
nytt hem + nya ägare det låter som att det är stress iblandat. Vad är det för raser och hur aktiveras hunden? Finns det löptik i närheten?
Jag tror detta kan ge sig med tiden men att träna in off knappen är inte helt fel :)
Det är en renrasig amstaff. Anledningen till att han omplacerades var tidsbrist, men vet inte om det fanns ytterligare anledningar. Han juckade tydligen på sin tidigare ägare också, fick vi höra.
Familjen lämnade tillbaka honom till kenneln, där det fanns iaf två löptikar, vilket såklart var frustrerande för honom. I sitt tidigare hem vet jag inte vilken sorts träning han fick, men han kan inte fler kommandon än sitt, vacker tass och loss, vad vi har märkt. (dock kanske de använde andra ord/tecken, så han kanske eg kan mer än vad det ser ut som). Tror inte han fått så väldans mycket motion heller, för han blir rätt trött efter våra promenader/utflykter. Vidare vet jag att han inte användes till annat än sällskap.
I dagsläget kommer vi inte börja någon aktivitet/sport med honom, eftersom vardagslydnaden inte sitter. Vi ligger i hårdträning med ligg, stopp, inkallning och gå fint i koppel nu. Inomhus är han lugn och sover för det mesta, och ute är han alert. Går jag själv med honom drar han inte i kopplet och är rätt kontaktsökande och arbetsvillig, men om jag går med honom tillsammans med min sambo eller om sambon går själv med honom så drar han i kopplet och blir mer bångstyrig. Dock så lyssnar han mer på sambon än på mig då vi är tillsammans. Lite konstigt…
#5 Det finns ju flera aktiviteter där hunden är kopplad, spår är en väldigt bra sådan. Det är ju ingen ren sällskapshund så lite mer aktivitet i samband med övrig träning och få hunden trygg i det nya hemmet vore bra.
5 Att han jucka i sitt tidigare hem är kanske inte så konstigt eftersom dom hade tidsbrist och inte lärt honom enkla vardagslydnad som sitt/ligg/stanna mm . Jag hade gått efter 6 linje och börjat med spåra det brukar uppskattas väl, kompisens amstaff är riktigt vass i den grenen men även lydnad men hon är sitt ess i spåra och personspår wow underbart o se henne arbeta så effektivt som hon :) Sen visst att säga till hunden att jucka inte är okej kan man göra genom säga nej ner och bryta det hela med avleda med något annat.