Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2628 ggr
Supernova!
0

Rädd för matskål/mat

Jag har ett väldigt jobbigt problem med min femåriga tik. Hon verkar vara rädd för matskålen så fort den står framme! Försöker locka henne till den men hon tar stora omvägar runt den för att komma till mig. Har testat metall, plast och keramik då jag vet att vissa hundar tycker det är läskigt att äta från tex metall.. Många olika foder har vi haft också, nu har vi Royal Canin. Om jag försöker "mata" henne så kan hon få i sig ett par kulor, men sen går hon omvägar även runt mig om jag håller mat i handen. Samma om det ligger på golvet. Lägger jag några kulor framför henne backar hon bort och ser skamsen ut. Har även testat att bara låta det vara, men hon undviker maten så långt hon kan. Har alltid varit såhär. Så vad ska jag göra? Hon får inte i sig mycket mat. Nån som vet varför hon gör så? Testat ett tag nu att klickerträna (hon ska nosa i skålen) men det är läskigt tycker hon! Förövrigt så är hon frisk och har friska tänder.

Majken!
0

Vad händer om du helt slutar vara vid skålen, slutar mata henne osv? Om hon inte får något annat godis/mat än det som står framme, men att du håller dig därifrån och slutar ladda den läskiga situationen?

Supernova!
0

#1 Som jag skrev, så har jag testat att bara låta henne vara. Det funkar inte alls, även om jag inte ger annat än maten. Testat både att ha framme skålen hela dagen och en stund morgon och kväll och bara låtit henne vara :/

lisa90
0

Jag säger som #1, testa att bara servera henne maten och sen gå därifrån, i några dagar. När hon blir tillräckligt hungrig måste hon ju äta. Jag tänker mig att det är läskigare om skålen glider, så kanske bra att ha en med gummikant eller ställa den i ett hörn. 

Det är inte så då att hon helt enkelt tycker maten är äcklig? Om du blandar i lite färskfoder eller leverpastej, äter hon då? 

Annars kan du ju testa att kasta ut kulorna på gräsmatta så hon får nosa upp dem eller på golvet. Vissa hundar gillar att jobba för maten.

lisa90
0

#2 Hoppsan! Såg inte att du svarat på #1

CelsiusT
0

Är du säker på att hon tycker det är läskigt? Hon kanske bara helt enkelt inte anser att maten är värd att kallas mat? Provat färskfoder? Vet att det kan vara ett jäkla tjat om det här med färskfoder, men för många är det så revolutionerande bra så det tål att tjatas om… Min hund verkade också rädd för maten och åt väldigt dåligt. Bytte till färskfoder och han äter som aldrig förr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Supernova!
0

#3 #5 Ingenting duger för henne, inte ens leverpastej eller korv. Inte om det ligger i matskålen, annars kan det hända att hon smakar på det. Färskfoder, var får man tag på det? I vanliga affärer? Här vars jag bor finns en hundaffär som just blivit större, har inte kollat om dom börjat sälja det men dom har aldrig gjort det förr.

CelsiusT
0

#6 Min hund hade inte heller aptit på någonting när han åt torrfoder. Men när vi bytte till färskfoder så fick han verkligen upp aptiten.

Vanliga mataffärer har sällan färskfoder till hund, det brukar mest vara lite mer välsorterade djuraffärer, dock är det fler och fler som tar in färskfoder nu även bland mindre butiker och hörde även att citygross skulle börja sälja nån fryst hundmat.

Fodax kör en vända med en frysbil och där kan man beställa så får man åka till deras leveransplatser på utsatt tid och hämta ut fodret. Annars får man söka sig till djuraffären eller om man har någon uppfödare eller liknande som är återförsäljare i området. Dom flesta färskfoderföretagen har en lista på sin hemsida med återförsäljare.

Supernova!
0

#7 Tack för tipset! Ska testas. Går det att beställa online kanske? Osäker på om det finns nåt i närheten (bor i Kiruna högst upp i Sverige). Hade varit perfekt!

CelsiusT
0

Kolla i den djurbutik som ni har och se vad dom kan tänkas ha. Annars har Fodax leverans till Kiruna. Dom verkar komma dit nästa gång 17e juni, och man måste beställa i förväg så dom vet vad dom ska ta med sig, men man kan betala på plats när man hämtar.

Eftersom det ska hållas fryst så måste man ju ha frysleverans, så det är lite svårt att beställa och "få hem på posten". Vet inte vad det finns för möjligheter till sånt däruppe.

CelsiusT
0

Finns tydligen en affär som heter "Björkis Hundcenter" i Kiruna, dom är återförsäljare för Vom og Hundemat, om dom har fler färskfoder vet jag inte men det kan ju hända.

Saffran0Spice
1

Varför mata hunden med skål?

Ett tips:
Låt henne jobba för maten istället!

Använd maten som godis under dagen när ni tränar (om ni gör det) eller ge henne en aktiveringsleksak med maten i.

Min hund tycker inte heller om att äta ur skål - han undviker det, men ibland går det bra. Så jag köpte en Buster Softcube till honom som jag häller dagsransonen i - denna blev succé direkt och han äter mycket bättre nu än innan 😃

Så rekommenderar verkligen att hunden får jobba för maten istället för att få den i skål. Hunden får sin mat och den får använda huvudet =)

Supernova!
0

#10 jo det är hundaffären jag pratade om. Då blir det att åka dit, för innan dom flyttade till en större lokal hade dom inte färskfoder. #11 vi tränar allt från freestyle till tävlingslydnad! Men hon arbetar inte bra med "torra äckliga kulor" haha, kräsen som hon är. Men har märkt att hon äter lite bättre om jag gömmer några kulor på olika ställen, eller i snön som fortfarande finns här uppe.. Tycker någon att det är en bra idè att ge något gott i skålen tillsammans med maten, men att man minskar lite av dagsransonen? Hon äter bättre ur skålen om hon får några tuggor av något som smakar speciellt gott! Att blanda färskfoder och kulor, är det en bra idé?

Calibe
0

Hade liknande problem med min valp för ett par månader sedan.
Han vägrade äta ur skålen, tog några kulor om man la dom utanför, men sen sprang han iväg till sin plats.

Det jag gjorde var att jag tog bort maten efter fem minuter om han inte åt ur skålen. Oftast gick han då och letade efter maten då, och då satte jag ner skålen igen så åt han upp allt. Om han fortsatte krångla tog jag bort maten helt så fick han helt enkelt vänta tills nästa måltid. Tror han försökte testa mig lite och trotsa lite kanske, men när han förstod att "oj maten försvinner faktiskt, hon ger sig inte" så märkte han det inte var ngn idé att krångla längre :)

CelsiusT
0

#13 Ja det går att blanda torrfoder och färskfoder. Jag gjorde det i början, sen insåg jag fördelarna med färskfoder och nackdelarna med torrfoder så min hund fick sen bara färskfoder. Finns många som säger att man inte ska blanda det men jag vet inte varför. Dock mådde min hund inte jättebra i magen när jag blandade, och blev mycket bättre när jag gick över till bara färskfoder. Du får väl prova dig fram =)

Frankhunden
0

Ett annat tips kan vara att mata henne tillsammans med en annan hund om möjlighet till det finns. Då kan "konkurrensen" om maten göra att hon vill äta, på samma sätt som att en hund alltid vill ha just den pinnen/bollen som den andra hunden har, exakt just då. 

I övrigt håller jag med om att låta hunden få sin mat som belöning efter arbete, få söka efter maten, ge färskfoder och försöka att inte göra ett så stort drama av att äta. Så länge den är frisk kommer den inte att matvägra sig till döds.