Tredje ögonlocket
Igår kväll såg jag på min tik att det tredje ögonlocket på vänster öga, samt att nedre ögonlocket var lite säckigt.
Imorse när vi vaknade var det värre, ögonlocket var framme ännu mer, täckte nästan halva ögat, var rött och hon kisar. Högra ögat som var fint igår, såg ut som vänstra gjorde igår. Bägge var hängiga.
När hon blir exalterad ser det ut som vanligt men när hon kommer till ro och lugnar ner sig kommer det igen.
Jag har försökt få tag i veterinär men det sägs bara att numret inte går att nå och man ska försöka senare, sedan läggs det på.
För en timme sen ca blev ögonen som vanligt igen även när hon är lugn, men fortsätter ringa ändå, vill gärna höra vad dom tycker/tror.
Men tills de svarar då, är det någon härinne som vet vad det kan bero på? Finns bara denna klinik i närheten, de andra har inte helgöppet.
Om det skulle behövas åker vi självklart till en klinik längre bort.
Jag har ingen bra förklaring. Kan det röra sig om Cherry eye? Hur är ögat f.ö.?
Fick en tid hos vet, dock med tre timmars väntetid och när vi äntligen kom in var hon nästan återställd, fick en slags ögonsalva att använda en vecka. Hon blinkar lite oftare med vänster öga och kisar lite, ögonlocket att gått tillbaka men syns fortfarande lite, och hon är rödare på höger öga så får hoppar att salvan funkar! :) Inte cherry eye :)
Vad bra att det är kontrollerat och på bättringsvägen!🌺