Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 770 ggr
cattisa
0

Tips på bra torrfoder till hund

Vi har en Jämthundsvalp som äter färskfodret Vom och Hundemat. Vi vill ha ett bra torrfoder av hög kvalitet att komplettera lite med.  Det ska helst innehålla så lite som möjligt av spannmål dvs vete/havre/korn/råg samt ris och majs. Jag har förstått att ris är något bättre än de övriga.

Till att börja med blir det väl valpfoder, men senare naturligtvis vuxenfoder.

Har ni provat Orijen, Acana, Naturea eller något annat?

Jag har en tråd om detta på Jakthundar iFokus också, men hoppas på fler svar här.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Vizzla
0

Acana är spannmålsfritt och det vi ger tillsammans med mush barf…

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Saffran0Spice
0

Jag ger Carrier Kyckling och Ris till min hund - väldigt nöjd!
Hunden gillar det, mår bra av det och det är inte allt för svidande i plånboken när man köper hem det 😃

[FridaGenborg]
0

Jag ger canagan som belöningsgodis, min vovve gillar det och det skulle jag använda som kompletteringsfoder om jag behövde 🙂

lizton
0

Våra hundar har ätit Acana under flera år och funkat fint på det. Acana finns som spannmålsfritt och om man vill ha det lite billigare så finns några fodersorter som också har lite spannmål i form av havre. Till en aktiv hund kan spannmålsfria Acana Grasslands passa om man föredrar lamm. Acana Wild Praire är ett något billigare spannmålsfritt foder med kyckling. 

Om man vill ha spannmål så är havre snällt och milt mot magen. Ris innehåller arsenik som kan skada på lång sikt, så det vill jag inte ge. Förut trodde man att ris var bra, men inte nu längre efter arseniklarmet som kom för ett par år sedan. 

http://www.dogfoodadvisor.com/red-flag-ingredients/arsenic-rice-dog-food/

Samma site har också bedömt en massa märkesfoder. Acana får toppbetyg, liksom Taste of the Wild. Kika också på sidan 

http://www.allaboutdogfood.co.uk/the-dog-food-directory 

Där finns både Acana och några riktigt bra brittiska foder med. Simpsons premium får höga betyg där, liksom Acana. Acana är ett välbeprövat fodermärke (samma tillverkare som Orijen). Jag har inte sett några recalls av deras foder.Det är ett kanadensiskt foder med råvaror av livsmedelskvalitet. Simpsons har också livsmedelskvalitet på råvarorna, men det är ett nyare foder och inte lika beprövat. Det verkar bra och är billigare än Acana. zooplus.se har det Acana finns där också och på fler ställen som animail.se och hemfoder.se

Sugar Mist
0

Ger min valp Acana puppy and junior utöver färskfoder, han mår bra på det. Har fast avföring och allt annat ser fint ut.

-

cattisa
0

Tack för alla svar! Jag ska titta närmare på de tips ni kommit med!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[Daniela1983]
0

Samma trådar var och varannan dag, använd sökfunktionen.

[FridaGenborg]
3

#7 Man behöver inte läsa de trådar som man finner ointressant heller.

cattisa
1

#7 Daniela1983. Sökfunktionen är bra och jag har använt den, men tack för tipset! Jag har också gått in under rubriken Utfodring och Foder till vänster och läst en del och lärt mig mycket. Flera av de trådar jag läste stämde inte så bra in på vår hund och matsituation, därför provade jag att lägga ut en fråga själv.

Vi har använt färskfoder av olika slag tidigare till våra hundar och kombinerat med olika torrfoder. Med tiden har vi blivit allt mer medvetna om hur viktigt det är med den delen av fodret som inte består av kött. Den delen som mest är utfyllnad. Den kan ge såväl magproblem som allergier av olika slag. Därför vill vi lära oss så mycket som möjligt för att hunden ska må bra.

Hund