Norsk Buhund?
Kan ni som kan något om Norska Buhundar berätta om dem? Hur är e i sättet och så? Jag har redan läst på Norskbuhund.com och skk och även några andra sidor som jag inte minns namnet på…
Är det inte en norsk buhund i din profilbild?🙂
#1 Haha nej en Norrbottenspets :p Buhundar ska vara svarta (ev med lite vitt) eller fawn-röd nyanserade. Norrbottenspetsar är vita med fläckar i svart eller gult/brunt/rött :)
Men om du läst på så många sajter om norsk buhund så lär du ju veta de mesta som finns o säga om dem, de är väl inte en jättekänd ras i sverige ännu? men jag har kollat på den lite och har tyckt den verkat trevlig undrar också lite om hur den är tänker mer om någon kanske äger en sån hund så följer tråden
Buhundar kan vara brunbeiga också.
#3 Jag tänkte om någon är mer påläst eller om någon har ägt/äger/känner någon buhund
#4 Jo men jag menade att de var typ i "gul-skalan"
Jag träffar en Norsk buhund regelbundet så har du några frågor så kan du gärna skicka pm 🙂
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#6 Kan du berätta lite allmänt? :)
De fäller en del, har en maassa underull vilket också gör att de kan bli väldigt trötta av värmen varma sommar dagar. Den vi träffar orkar knappt gå över huvud taget, och vill då mest vara i trädgården och bada i en liten balja som de tar fram på somrarna 🙂 Så tuffa träningspass på sommaren ska man ta det lite försiktigt med så att hunden inte blir alldeles för varm.
De har ganska lätt till skall, men jag upplever det även som att de har en ganska stor "will to please" så så fort matten lyfter ena fingret så blir hunden tyst, men detta beror ju också på hur man uppfostrar hunden.
#8 Låter som en hund som jag skulle vilja ha haha
Vad tränar h*n som äger hunden? Är det någon jakt inblandat? :)
#9 De tränar inget speciellt, de har hunden endast som sällskaps hund så promenader och hjärngympa, men jag är helt säker på att den skulle fungera till i princip vad som helst 🙂 En ras jag själv mycket väl skulle kunna skaffa! Så allsidig, funkar till allt 🙂
#10 Låter som en bra hund att ha ^^