Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3143 ggr
Fialialej
1

Omplaceringsgrupper på facebook

Det finns ju en hel drös med omplaceringsgrupper för hundar på facebook. Dels brukar det vara förbjudet att diskutera i grupperna, och det brukar också finnas pristak. Exempelvis ska hundarna vara gratis eller kosta max 2500kr.

Å ena sidan är det bedrövligt då gratis/för billigt bäddar för impulsköp. Det blir också väldigt lätt för oseriösa ägare att göra sig av med en hund när det inte passar längre.
Man sänker också djurens värde när en hund, bara för att den haft andra hem tidigare, inte längre är värd att betala för.

Å andra sidan kan det vara sista räddningen för en del hundar som annars kanske avlivas osv.

Vad tycker ni?

"På natten är alla katter svarta"

Frida B
1

Allt beror på den som säljer/omplacerar hunden tycker jag. Man kan sätta hur lågt pris som helst, men ändå vara väldigt nogrann med vem man säljer sin hund till. Ju lägre pris på varan (i detta fall en hund) ju mer spekulanter och köpare. Visst innebär det mer rötägg, men även kanske mer seriösa köpare också. 

Jag tycker det är bra att de sätter ett maxpris. Det hindrar folk som stjäl hundar att sälja vidare dom, eller pengakåta människor som bara säljer för pengarnas skull och tar 20 000 för en 7-årig, patellasjuk hund utan stamtavla men säger att den är hur frisk som helst (obs detta är bara exempel tagna från ingenstans), renrasig med tjusig stam och 1 år gammal. Om det gäller omplaceringar då.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lexie82
2

Jag tycker att det är bra, av flera skäl. Dels kan det ju vara så att det handlar om en hund som av olika skäl kräver mer än vanligt. Det kan vara en hund med dålig hälsa som kommer kosta mycket ändå, i veterinärkostnader. Eller en hund som blivit dåligt uppfostrad och därför kommer kosta väldigt mycket tid istället.

I de fall där det är helt problemfria hundar tycker jag ändå att det är bra, av två skäl. Dels kan det vara lösningen för någon som verkligen vill ha hund, har kunskapen och tiden men inte ekonomin. Så är det ju ofta, att det nästan krävs att man är arbetslös för att ha tid med en ny hund. Då tycker jag det är bättre att den nya ägaren lägger de pengarna de har på mat och ev veterinärvård istället.
 Sen tycker jag helt ärligt att man om man inte har ett väldigt bra skäl till att omplacera sin hund så ska man heller inte få väldigt mycket pengar för det.

Lexie82
1

#1 Jag håller med. Tar man mindre i betalt så ser jag säljaren som mer mån om hunden och känner mig mer säker på att det här är en ärlig säljare som bara vill det bästa för sin hund.

jenmjao
3

Jag skulle då inte betala fullpris för en renrasig 3-5+årig hund, inte ens 2årig. Dom är inte mindre värda pga priset, och finner man rätt hem borde man kunna skänka bort, nu är vi människor så underbara så vi har en funktion att ljuga och vara dumma i huvudet, så vet inte hur man ska kunna lita på någon med ens hund. Om jag hade haft ekonomi till det hade jag gärna köpt en omplacering som behöver hjälp.
Men jag ser omplacering lite som blandraser, dom ska inte kosta över 5.000, det är min åsikt iaf, gör inte hunden mindre värd för det.

jenmjao
1

Lägger till att en hund får inte ett bra hem pga priset, en hund som kostar 10.000 kanske har det sämre i sitt hem än min blandis som jag fick för 2.500.. Så det handlar ju så otroligt mycket om oss människor som individer.

Em_
1

Skulle jag omplacera en hund vill jag att köparen ska kunna planera långsiktigt. För mig innebär det bland annat att man planerar ekonomin i förväg, alltså att man sparar ihop till inköpspris, hundsaker och ett akutkonto om det skulle hända något. Om man inte anser sig ha råd att spara ihop de pengarna inom rimligt tid så kommer man inte ha råd med mat, försäkring och vaccinationer heller. 

Höga pris uppmuntrar folk att tänka efter och det tycker jag är bra. 

Tycker att en frisk, hälsokollad, problemfri, rumsren och ensamtränad hund är värd minst lika mycket som en valp. Kanske att man drar av några tusen för att man inte kan forma den från grunden. Avdrag för åldern är rimligt, att en frisk tvååring är dyrare än en sjuåring eftersom man får mer tid tillsammans med treåringen.

jenmjao
2

#6 Folk köper dyra hundar för ALLA sina pengar och har inga kvar istället, inte tänker alla på att spara 20.000 +köpa hunden för 10-15.000. De jag vet som har köpt renrasiga dyra hundar har faktiskt inte haft buffert alls.

Em_
0

#7 Det är ingen anledning att skriva låga pris i annonsen. Om "alla min pengar" är 10 000 har jag antagligen bättre ekonomi än om "alla mina pengar" bara är 1000 kr. 

Till rätt person hade jag kunnat ge bort en hund gratis, men jag hade aldrig skrivit det i annonsen.

jenmjao
1

#8 Men folk som "bara" har 1.000 har inte råd att ens ha en hund varje månad, en människa som lever på en liten summa pengar kan spara ihop till 10.000 och sen kanske det bara var det beloppet den tänkte på, inte allt annat. Kan likaväl vara så med en hund för 2-3.000 men det spelar ingen roll, för 10.000 är liiiite mer pengar än 2-3.000 oavsett vad man har för inkomst.

Em_
0

#9 Jag förstår inte hur du menar. Att det är bra med billiga hundar så att man inte behöver spara så länge?

Egycsaj15
3

Vi fick våran hund gratis. Det betyder inte att vi är sämre hundägare för de. Eller att hen som hunden kommer ifrån var en dålig hundägare. Hän såg till hundens bästa

Ison
2

#10 tror hon menar att det är inte alltid priset på hunden som bestämmer familjen ekonomi. En "fattig" familj kan spara ihop 5000 - 10 000 och sen köpa sin hund, även om de egentligen inte har råd i månaden. Lika som en "rik" familj kan köpa sin hund för 1000- 10 000 men fortfarande ha råd led den i månaden. Inköpspriset baserar ingenting på familjens ekonomiska situation /månad. Dock slipper man impulsköp med dyrare inköpspris. Jag vet inte hur jag ställer mig i frågan, betala för hunden absolut! Men mycket beroende på ålder, tidigare erfarenheter osv.. Men vi säger att jag känner familjen som ska ta över min hund och vet att han skulle få det hur bra som helst! Då skulle jag nog inte ta ut några pengar alls. Viktigast att hunden får det bra.

[AmstaffLeo]
4

Jag tycker inte man impulsköper bara för att djuret är billigare. Allt hänger ju på säljaren, om denne ska sälja till första bästa eller vänta på bästa. Jag skulle inte vilja lägga en massa pengar på en omplacering.

Vizzla
1

Jag tycker inte det är bra. Jag hade hoppats att seriösa föreningar får sådana uppdrag. Som du beskriver är riskerna stora för att låga priser gör att folk inte tänker till utan vill ta hand om den stackars hunden alt ser en möjlighet att köpa en "fin" hund billigt….

Det gynnar inte hundarnas status..

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Majken!
4

Jag sålde en hund för ett halvår sedan, en vuxen, fullt fungerande, frisk, lydig hund med vissa grundfärdigheter. Priset var högt, det ledde till a) endast seriösa köpare hörde av sig, 

b) köparen hade stor möjlighet att pruta.

Jag accepterade ett pris under mitt utgångspris, hunden fick ett fantastiskt hem och jag slapp sålla bland idioter. Win win.

jenmjao
1

#12 precis.

Men att impulsköpa en hund tycker jag är lika sjukt oavsett vem som gör det och oavsett för vilket pris, man kan fortfarande impulsköpa något för 10.000 om man har ekonomin för det.

redstaryena
3

#13 Det finns visst en hel del som impuls köper hundar. Kanske ingen du känner till. Men bara i mitt område har det köps 3-4 hundar  "ja den kostade inte så mycket,den var billig". Sen ser man en hel drös med ungar som visar upp sin nyinköpta "leksak". När de sen tröttnat, då kommer inte denna hunden hittas på blocket,  för inga pengar alls mer eller mindre . En familj sidan om kom och beklagade sig häromdagen att det var mycket mer och tänka på än dom trott och att dom troligtvis tänker göra sig av med den. Jag svarade bara "sånt får man tänka på innan". Som svar fick jag "men den va så billig"

#3 Självklart kan man tänka som du men när jag ser en hund för 1500, då tänker jag att dom bara vill bli av med hunden. 

Själv har jag omplaceringar på  annat sätt än via annonser.Och tror faktiskt att de båda är ganska nöjda med var dom hamnat. Så visst behöver inte någon som köpt sina hundar billigt vara kassa. Och jag förstår resonemanget med att ge bort sin hund till nån man känner…

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Cahira
2

Det är äckligt många hundar, katter och HÄSTAR som skänks bort gratis här. Jag tycker att det är en sak att sätta ett pris och sedan säga "Nej vet du vad, du får hunden." än att annonsera den som gratis och sedan ha samma varningar som här, att gratishundar charmas bort av hundkampare och sedan används som beteshundar mot dessa "fighters". 

Trots att nästan alla hundar kastreras i USA så är det fortfarande sådan överpopulation att folk kan få en gratis valp, tröttna på den och skänka vidare eller dumpa på humane society. 

Och det är inte bara blandraser, nej nej. De kan få en gratis schäfervalp 6 veckor, bulldogvalp eller så gott som vad som helst. Och detta tack vare facebook, craigslist, mfl där folk kan annonsera. 

Såg till exempel en boxer/shar pei tik som var högdräktig som skänktes bort för några månader sedan. 

Nej behåll djurens värde säger jag. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Juel70]
5

Jag skulle vara mer noga och uppmärksam på att djuren inte hamnar hos zoofilister!   Aftonbladet skrev ju om dessa vidriga nätverk av zoofilister och en av dom sade att dom köper omplaceringshundar från nätet billigt och låtsas vara en helt vanlig familj eller par. 

Det måste ju vara jättesvårt att se hos en människa om den är en zoofilist, men på nåt sätt skaffar dom sig alltid ett djur. Kolla upp köparen noga före och EFTER.  Håll kontakten med köparen och be att få hälsa på ibland.

Karmatarerskanise
2

Jag förstår inte folk som sätter skampriser. Det är verkligen att be om oseriösa köpare. För jo, lågt pris lockar fler människor och fler människor betyder också fler idioter i mängden.

Impulsköp sker varje dag. Speciellt när priset är lågt..då behöver man inte tänka.

redstaryena
2

#20 och 18 . Exakt! Cane corso tik 1000kr vill komma till landet, mer än så stod det inte. Ser också en del jakthundar som ges bort mer eller mindre

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi en hund som familjen i området vill bli av med. Jag lovar att ett högre pris för honom, hade kunnat gynnat denna hund. Nu vet vi inte hur det blir. Står inte ut med att höra honom "gråta" (tror han är hemma 6 timmar MINST vissa dagar) så nu är han hos mig eller min bror dom dagarna. Detta hade kanske kunnat undvikas. Trodde han kostade 2.500 men nej, 2000 prutat och klart! Sorgligt

redstaryena
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild. Visst är han värd mer än så

Viktor1111
0

Hur detta ska sluta,kan jag svara på. det slutar med att du tar hand om hunden.Och det blir för mycket för dig med allt du har omkring dig. För att passa den går utmärkt men sen då? Dom lär inte ändra på sig i första taget

TjockaBerta
1

#23 Han är väldigt söt.

>>>Malum domesticum<<<

redstaryena
4

#24 Va babblar du om?! Jag PASSAR hunden och bestämmer de sig för att inte behålla honom, då kanske jag kan göra en insats och höra mig för lite grand  (kanske här inne🙂). Sen vet du knappast hur mitt liv ser ut eller mina prioriteringar

#25 Visst är han ❤️

Denna kommentar har tagits bort.
jenmjao
4

#27 Tycker du ska skriva ett pm till "#26" om dennes "hälsa och behandlingar" istället för att skriva öppet, inte ok.

[Forest]
0

19 oja du har så rätt man bör passa sig väldigt noga sjuka människor luras fasen överallt 😕 Jag hoppas därför folk följer upp vart deras hundar hamnar och att man ser till att de hamnar kanske så pass nära att man kan hälsa på även vid "hade svängen förbi o ville bara säga hej till hunden".

TS det finns många billiga hundar och här har vi skaffat 2 st billiga hundar. Varför vi skaffade dom var inte pengar brist utan att vi gilla dom och visste att dom passade in i våran familj. Jag hoppas fler säljare sätter krav och att man ser hur hunden har det när den har flyttat.

redstaryena
0

Kan man ta bort kommentar #27

jenmjao
0

#30 testa skriv till någon Medarbetare här eller anmäl. Jag anmälde :)
Tar dom bort den kan dom samtidigt ta bort min så det inte ser ut som att jag försöker "hänga ut något"

redstaryena
2

#31 det är bra :) Vissa är bara för mycket, andra är allmänt obetänksamma. Det låg säkert ingen illvilja bakom men nån ggn får folk lära sig

Viktor1111
0

Perdoname