Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5216 ggr
doge
4

Valpen Nadezhda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett några inlägg/trådar om ens egen valp och nu när jag har fått hem min lilla valp tänkte jag att det skulle vara kul att göra en egen där jag berättar hur de första veckorna går. :)

Nadezhda är en Schäfer valp som kom hem till mig i lördags och blir nio veckor imorgon (onsdag)! Hon har inte utfört "her business" inomhus en enda gång och visar tydligt när hon vill ut och kissa genom att gå till ytterdörren där hon gnäller eller gnyr lite.

Hon verkar stortrivas och älskar att busa med min andra äldre hund (även fast han inte vill mysa med henne när det är läggdags). Första dagen ville hon absolut inte vara på möbler (eller på sin bädd) och insisterade på att sova på det hårda golvet men nu har hon börjat söka sig till soffan mer och mer. :D 

Jag kommer att skriva här efter varje dag om vad vi har haft för oss under dagen och om något speciellt har hänt! Bevaka om ni vill :D

doge
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lite aktivering under frukosten :)

Ralktad
0

Fin! Vart är hon ifrån?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Ellen89
0

Guud vad soot! Sa himla fin :) Ar det en bruks Schafer? Jag langtar till min Schafer om ungfr ett ar! :D

doge
4

Lilla "Nacho" :)

doge
0

#2 Gråmanns kennel!

#3 Jag planerar att träna IPO med henne när hon blir äldre! :) Vad kul för dig! Schäfrar är min absoluta favoritras haha

Ralktad
0

#5 Hur många veckor är hon? Jag har en schäfervalp på 10 veckor här hemma! 🙂 Ska bli kul att följa er.

Ellen89
0

#5 Ah vad kul! Skulle ocksa garna tavla IPO men finns inte lika mycket av det har som i Sverige :/ Ja Schafrar ar min absluta favorit ocksa, har velat ha en i typ 10ar! Satt garna jatte mycket bilder pa din sota "Nacho" … kommer hon bli mycket ljusare tror du? :D

doge
0

#6 Hon blir nio veckor imorgon! Nej vad kul, du får berätta lite om hur det går för din goding också 😃

Ralktad
5

#8 hon är också en black&tan! 🙂

minime2014
0

Så vacker hon är! Schäfrar är bland topp 3 favoritraser hos mig. Vill så gärna äga en schäfer i framtiden.

Min kusin har en schäfer (bruks) och han är underbar, är dock en "gubbe" nu, 11 år…

Kommer glatt följa din tråd och utveckligen på din lilla tjej :)

doge
0

#7 Åh, vad tråkigt. Vart bor du någonstans? Jag är uppväxt med Schäfrar så det är ingen ny ras för mig men Nadezhda är min första egna hund! Väldigt kul, haha :D Jag vet faktiskt inte om hon kommer att bli ljusare, båda föräldrarna är ganska mörka och hennes farmor var nästan lika svart som henne så vi får se vad som händer! :D

doge
0

#9 Åhh så söt! 😃

#10 Schäfrar är verkligen en givande ras! Vad glad jag blir av att du vill följa hennes utveckling :D

Ellen89
0

#11 Jo lite trakigt, bor i Australien och tror att det finns lagar som sager att om man tranar en hund i IPO sa blir den "declared dangerous"… Vad kul med forsta egna hund! Jag har haft min blandras tik i fem ar sa har inte haft chanson att skaffa Schafer an… men en vacker dag blir det en :) Sa himla fina, smarta hundar :)

theoneissa
0

Så söt! Ska bli roligt att följa

doge
0

#13 Hmm det var lite konstigt. Har de inte polishundar och sådant där då? Varför kan du inte skaffa en nu? Har du inte råd med två hundar eller blir det svårt att ha tid för båda? :D Hoppas du får en snart i alla fall!

Ralktad
0

Förresten, vart bor ni någonstans? Om du bor kring Stockholm kanske vi kan ses och träna mot våren? 🙂

doge
1

#14 Nadezhda knorrar tack för komplimangen 😉

doge
0

#16 Åh, det hade varit jättekul men tyvärr bor jag utanför Göteborg :/

Ralktad
0

#18 Oh! Får väl följa er på avstånd då..!

Ellen89
0

#15 Jo konstiga regler har dom… ska kolla lite mer pa reglerna da jag inte ar 100% pa alla an, ska lasa lite mer. Har inte rad, plats osv. Ska flytta om nagra veckor och sen igen nan gang i aret… sa vantar tills vi bor i vart eget och har tid osv med en valp. Sen ar jag ganska krasen for det finns ratt manga back yard breeders har och vill se till att det blir en bra bruks avlad Schafer :) Men det blir kul att folja er lite! Da kan jag alltid fraga tips nar jag far min lilla ;)

doge
0

#19 Ja! Om du någonsin kommer till Göteborg eller jag till Stockholm så hade det varit kul att ha ett litet möte 🙂

doge
0

#20 Berätta gärna vad du får reda på! Ja, det är alltid bäst att köpa från en "riktig" uppfödare. :) Haha ja, jag är här för dig om du får några frågor 😃

monstermash
0

Så söt! Ser fram emot att följa tråden 😍

doge
1

Bus med min andra hund!

doge
2

#23 Vad kul att du vill följa min tråd! Trodde inte att det skulle vara någon som skulle vilja så det är verkligen kul att höra när någon vill 🙂

theoneissa
1

Alla vill väl följa en sån sötnos:)

monstermash
0

#25 - Jag är själv riktigt sugen på att införskaffa mig en bruksschäfer. Lutar dock åt en australian shepherd för min del istället, iallafall denna gången!

doge
0

#26 Haha men visst är hon för söt? 😃

#27 Australian Shepherd är också underbara hundar!

vallhund
3

😍Det är något speciellt med schävapp öron😍

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Majken!
1

Superfin valp, roligt att det ramlar in bruksschäfrar här!

doge
1

Jag skriver om hur våran dag har gått ikväll men här får ni en kort video (och en bild, om inlägget blir så som jag vill) på henne när hon försöker busa/gosa med min andra hund så länge! 😃

Cahira
0

Gud så söt! Hur kom du på namnet? :) Hur uttalas det?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaK
1

Jisses vilken sötnos 🙂Gillar färgen skarpt!

Blir spännande att följa er!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

doge
1

#32 N ah d eh sz d ah 😃 Vi kallar henne Nacho för det mesta (har ingen aning om hur det smeknamnet kom till, det bara blev så haha). Jag älskar Ryssland - deras litteratur, musik, sport, hur organiserade de är osv (politiken ignorerar vi) - och det var väl redan halvt bestämt att min första hund skulle ha ett ryskt namn, hah. Det blev Nadezhda just för att hon är en N-kull och för att det är ett väldigt fint namn. 🙂 (Lite rolig info: namnet betyder hopp!)

doge
2

Det blev lite gos i alla fall 😉

Cahira
0

😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

doge
2

Idag har varit en händelserik dag! Den började med att Nadezhda väckte mig klockan sex när hon hoppade ner från soffan och medan jag yrvaket försökte acceptera mina fyra timmar av sömn hör jag hur hon gnäller och går runt i cirklar. Japp, det var dags att bajsa och det var dags nu. Det gällde att illa kvickt dra på mig mina byxor och ta ut henne på tomten där jag upptäckte att hon var väldigt lös i magen. Jag och min mor kom fram till att boven i dramat var benet med rökt bacon lindat runt som hon fick igår - första och sista gången, det där. 😃

Sedan när jag var i skolan och min mor passade lillvalpen hände en smärre olycka som tvingade min mamma att åka ner till centrum. Hon var tvungen att välja mellan att lämna Nadezhda ensam hemma eller ta med henne på bussen; det blev att hon fick följa med. Min mor och Nacho var på centrum i cirka fem minuter innan jag mötte upp dem och tog med mig henne hem - med buss denna gången också. Det var lite läskigt - hon var i min famn under hela resan - men så fort vi kom hem och hon fick syn på min hanhund så var den sorgen glömd!

Nu på kvällskvisten har vi gjort lite kontaktövningar och tränat lite på "sitt". Det gick väldigt bra och hon fattade fort vad det var jag ville att hon skulle göra. Duktig valp, är hon. 🙂

Förutom allt detta har hon självklart busat, sovit, busat, gosat, sovit och busat lite mer!

Ellen89
0

Vilken handeleserik dag for en liten valp! Underbart sot! :)

Majken!
0

Är hon reggad som något annat än Gråmanns? Jag är nyfikn på stammen på henne, men hittar henne inte. Du får gärna maila om du inte vill skriva ut här.

doge
0

#39 Hon är reggad i SKK men det syns inte i hunddatan än för att det har blivit nya regler och mamman måste göra MH-testet först (hon är inte svenskreggad men var parad med en svenskägd hanne). Jag har för mig att vissa hundar från försvaret (utlandsreggade) inte behövde göra MH-testet för att registrera valpar i SKK men nu har det tydligen ändrats så vi väntar på att mamman har gjort testet och sen så kommer man att kunna hitta Nadezhda. :)

doge
0

#39 Här är lite info!

Majken!
0

#40 Ok, tack! Då var det inte jag som letade helt galet :)

Ralktad
0

#41 Ååååh, är hon efter Xoto, sjukt fin hane!

doge
0

#43 Visst är han! 😃

doge
0

Gullungen somnade i min famn när jag kom hem från skolan idag. 🙂

hannapannah97
1

Jättefin valp! 😃

doge
0

Lillen höll sig i sex timmar inatt! Jag sover på soffan med henne så att jag kan gå ut med henne var tredje/fjärde timme men igår var jag så otroligt utmattad att istället för att hålla mig vaken de tre timmarna efter hennes "elva-rastning" så satte jag ett alarm vid två. När jag vaknade av alarmet (väldigt motvilligt) så sov hon fortfarande så jag satte om alarmet och rullade runt och somnade om. Detta hände tre gånger till under natten och sen vid halv sex väckte hon mig genom att slicka mig i ansiktet så då gick vi ut. 🙂 Sådan duktig liten flicka jag har.

När jag var i skolan så kom min systerson som är lite över ett år och hälsade på! Det var tydligen väldigt intressant och roligt - lite för roligt i början så hon var tvungen att sitta bakom "galler" ett tag men när hon lugnade ner sig så gick det riktigt bra.😛

Jag möttes av en överlycklig valp när jag kom hem som somnade bums i min famn när jag satte mig ner i soffan med henne. Hon kanske hade saknat mig lika mycket som jag saknade henne… 😃

Vi gjorde lite kontaktövningar under kvällsmaten och övade lite mer på "sitt". Det gick väldigt bra! Hon kan sitta nu utan problem och är väldigt kontaktbar. :)

På kvällen - efter att hon hade busat och gjort massa hyss och busat lite till - missade vi henne när hon berättade att hon ville ut så hon kissade på golvet och var på väg att bajsa också men vi hann att gå ut innan det hände! Det verkar inte som om det ändrade hennes åsikt om vart man ska kissa; det är fortfarande utomhus som gäller för henne!

doge
1

Sötnosen.

Ellen89
0

<3 <3

theoneissa
0

Så söööt😍

doge
0

Har inte hänt något speciellt idag; vi gjorde kontaktövningar och tränade på "sitt" och lite "tass". Det gick jättebra. 😃Hon har även sprungit runt i snön och busat med min hanhund, haha. Busungar.

[FridaGenborg]
3

Åh, vilken sötnos. Jag är alldeles kär! Schäfer ligger så fruktansvärt varmt om hjärtat, sitter här och ler för mig själv samtidigt som jag tillbakablickar på de härliga tiderna jag hade med min schäfergosse! 

JAG VILL OCKSÅ HA EN! 😃 Ska bli jättekul att följa dig och din sötnos!

doge
0

#52 Schäfrar är för underbara 😃

doge
0

Idag gick vi en liten "promenad" (till andra sidan av gatan och tillbaka haha). Hon märkte knappt att vi gick då min hanhund fick följa med och hon var för upptagen med att ha koll på honom och att försöka busa med honom. 🙂

Vi har även gjort fler kontaktövningar (har börjat göra det med leksaker nu vilket går väldigt bra) och tränat på "sitt" och "ligg". Hon är en duktig liten sötnos.

[Forest]
0

Åh gösses vilken söt liten valp. Grattis säger jag ska bli roligt o följa henne via hif o se henne växa till sig till vacker hund sen med :) Jätte fina ögon det gillar jag starkt samt att hon är så mörk ❤️

Söt liten till hund ni har, ser charmig ut med sitt underbett 😃 😉

doge
0

#55 Jag tackar och bockar å Nadezhdas vägar. 😃

Hahah visst är han! Han var faktiskt den enda i sin kull som inte hade underbett när vi hämtade honom men det fick han minsann senare i livet 🙂

doge
1

Kort promenad till sjön! Gick superbra 😃

doge
0

Gos i soffan

monstermash
1

Haha, åh… Jag satt och kollade på facebook för ett tag sedan, och såg en söt liten schäfervalp. Vad kul att någon har köpt valp tänker jag, och så läser jag att det är Nadezhda. Tänk vad otippat att jag har dig på fb! Vi har några gemensamma vänner från min skola, för du hade tydligen gått där en kort period? 🙂

Sugar Mist
2

Nämen se där. Tror ett av hennes kullsyskon går i samma valpkurs som jag ^^

-

doge
5

Nu var det ett tag sen!

Hon har växt ordentligt nu… :)

doge
0

#59 Oj, men se där! Är det Strömma du pratar om?

#60 Vad roligt! Det råkar inte vara Nancy? :)

Sugar Mist
0

#62 Nej, det var en fawnfärgad hanvalp :) Minns inte namnet, var ett tag sen valpkursen var.. Han skulle iaf utbildas till tjänsthund då ägaren var polis :)

-

doge
0

#63 Jaha, okej! :)