Hårborstar
Min hund är långhårig och han gillar inte min borste och kammen, detta är vad jag fick av min mamma som present när jag skaffade valpen.
Jag tror borsten river han i huden, han skakar ibland med benen som om han tycker det är högst obekvämt och kammen fastnar bara i pälsen även där de är tunn päls, den vill han bara bita sönder så fort jag tar fram den, när jag använder dom så är jag mycket försiktig oh han litar på mig även om de är obekvämt.
Finns de bättre alternativ till långhåriga?
Vad använder ni?
Jag tror inte hunden blir riven i huden av borsten om den är långhårig, jag kan borsta min korthåriga hund med en likadan borste utan någon reaktion eller något rivande. Jag vet inga bra exempel på borstar för långhåriga hundar tyvärr :) Men om du vill fortsätta med de du har (sålänge du kollar så han inte blir röd å irriterade i huden efteråt) så kan du träna upp att dom inte är farliga med godis i korta sektioner och en massa beröm! Din hund kanske bara är "rädd" öht över att bli borstad/kammad?
#1 Man ser på honom att han är väldigt osäker på de men med lite godis går de bra i alla fall, han ligger så snällt men kan bita till i borsten ibland, då ser han lite irriterad ut.
#2 Har för mig att min väns japanska spets HATADE att bli borstad, han bet också i borstarna och fick panik. Min pudel biter i klosaxen istället, den är inte kul. Tror mitt ex finska lapphund också bet i borsten efter ett tag, det tar ju så lång tid att borsta dom och dom blir ju irriterade, frustrerade och vill göra annat. Men håll koll i huden så han inte blir röd m.m. :) Och om du inte testat esprees schampo så kan du göra det, hunden fäller väldigt mycket, väldigt lätt, man behöver bara dra händerna igenom istället för att borsta lika mycket. Körde det på alla tre hundarna jag och mitt ex hade, finska lapphunden, "alaskan huskyn" och min kotte, alla fällde en varsin hund om inte mer haha :)

Jag vet inte vad du har för hund men min hund måste jag borsta ut pälsen på först med en vanlig borste innan jag kan karda honom. Annars gör det ont.
Det sista jag gör när pälsen är borstad och kardad är att gå igenom pälsen med en gles kam. Som om alla korta pinnar är borta på den du visar på bilden. Min hund gillar inte kammen så mycket eftersom den drar i de sista små knutarna som man kan hitta nere vid huden.
>>>Malum domesticum<<<
Jag blev rekomenderad en pudelborste av min uppfödare. Denna var visserligen till fällningsperioderna till min Eurasier. Jag minns inte vad den heter just nu, då jag inte hunnit köpa den själv än. Men till vardagsborstning så använder jag en som heter MAXiPiN. Den funkar jättebra hittills. :)
Vad har du för ras först och främst? :) Googla lite videos om hur just din ras borstas så kan du säkert få mycket tips!
Hur kardar du? Viktigt att dela upp pälsen och ta lite i taget. Sen tycker ju hundar kanske inte att det är jättekul att bli borstade utan måste ibland mutas. Har satt en liten klick med något gott på nosen/framför honom som han kan slicka på när jag håller på. Och sen viktigt att göra det när de är små och att kanske bara ta litegrann varje gång så han inte behöver sitta så länge.
Till min finska lapphund använder jag främst en gles kam (med lika långa tänder) och en likadan karda som du har. :)
Sen har jag även en underullskniv, en som ser ut som en kratta och lite annat. Men de har jag inte riktigt behövt använda än eftersom han har valppäls.
Det kan även vara lättare att använda dig av en spray på hunden först, tex Pethead.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
min hund är en american wolfdog, när mamma köpte borsten och kammen tog hon hjälp av en anställd i butiken, då jämförde dom med schäfer då den anställde inte kände till min ras.
Jag mutar honom med en godis som ligger på golvet, han tittar på den tills han får ta den, eftersom han inte klarar så länge med borstarna, så får jag ta lite i taget.

#8 Det är ingen borste du har. Det är en karda. Köp en borste och prova borsta din hund.
>>>Malum domesticum<<<