Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 3659 ggr
[krysopras]
0

skydda hund mot huggormsbett?

Jag har sett 2 huggormar i år och det är 2 av 3 huggormar jag sett i hela mitt liv, så jag antar att de är många i år. Tror ni att det är lönt att ha hundskor? Huggormarnas tänder är bara ca 0,5 cm. Det är ju farligast om hunden blir biten i tassarna. Den senaste ormen jag såg låg på stigen och min hund stannade till och liksom backade lite, då ringlade ormen iväg. Tack o lov!

Är det ngn som vet några bra hundskor om man nu ska köpa? Jag har en schäfer. Även om hon går kopplad i skogen så hjälper ju inte det om ormar är på eller precis bredvid stigen.

Timmorn
0

Jag har aldrig hört talas om hundskor. Men ska säga att det var bland det värsta jag varit med om när vår stora newfoundland blev biten i nosen av en huggorm. Som tur var kom han över det efter spyor, liggandes i flera timmar och sedan drickandes massa vatten i skuggan. 
Skulle gått på över 15000 för vet att ta in honom och bara ge honom dropp över dag/natten. Ingen medicin ingenting, bara dropp. Så han fick vara hemma och vi tvingade i han vatten. 
Självklart på min födelsedag och jag var helt förstörd och grät och grät och grät och försökte truga i hunden fläskfile så han käkade nånting. Nej var ingen bra dag, fy så jag ömsom skällde ömsom kramade på honom när han var frisk igen.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

-Aida-
0

När jag var yngre hade vi en hund som blev biten i nosen av en huggorm, har inte hört om nå skor som kan stå emot orm bett, ormar kan ju bita igenom de mesta.
jag undviker helst skogområden med täta träd, högt gräs där de kan tänkas finnas, däremot låg en kopparorm på en stig när vi va ute och campade, min valp gick rakt över den, så jag trodde den var död sen ringlade den iväg.

[tk1971]
0

Nej, jag tar inte på några hundskor på min hund. Hon måste ju få vara hund och inte trippa omkring i några skor! Man får helt enkelt vara uppmärksam på ställen där ormarna trivs. Som tur är väger min hund bara 4,5 kg så jag orkar bära henne en bra bit om det skulle behövas, och vi bor nära djursjukhuset.

DarkVampireWolf
2

Jag har inga hundskor till min hund. Huggormar biter för försvar och undviker att bita helst. Så du måste vara mycket nära ormen för att den faktiskt skall bita. Men håll koll ändå!

Taxelina1
3

Dom flesta hundar som jag vet har blivit bitna är i nosen då dom nosar på ormen.

Ormar är väldigt känsliga och reagerar på vibrationer i backen. Går jag i högt gräs så brukar jag klampa på rätt bra i backen så dom får en chans att ringla i väg. Ormen är rätt rädd om sitt gift och som föregående skriver så brukar dom bara varna.

Gå in på reptiler i fokus och fråga om dom har något tips.

Hälsning från en stor djurvänCool

russin
2

Det är inte fler ormar än vanligt bara för att man råkar se fler 🙂

vallhund
3

Hundsko använder jag om hunden har en skadad tass som behöver skyddas.

Det är extremt oansvarigt att inte ta en ormbiten hund till veterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Timmorn
2

Olyckor händer, det enda man egentligen kan göra för att skydda hunden och dig själv mot orm är att stampa ordentligt innan du går bland högt gräs eller i skogen. Samt händer det antingen bära hunden tillbaka, eller låta hunden gå väldigt långsamt tillbaka. Tassarna är värre än nosen, för tassarnas blodcirkulation går rakt upp i hjärtat. Det är tyvärr svårt att hålla koll på stigen hela tiden eftersom de kan vara så kamouflerade. 

Nu blev hunden i fråga 14 år gammal, då var han 7 och det var på en röd dag. Och vi ringde till veterinären. Som sa att vi ger bara dropp och lägger in honom och håller koll, det kommer gå på 15 000 kr, men vi medicinerar inte. Han kommer förmodligen bli mer stressad och vi har viktigare fall först. Biten i nosen är minst farlig, spec för hans viktklass, blir han snabbt värre åk in. Försök få i honom vatten, det är det viktigaste och låt han vila i skuggan. 
Nu kan det självfallet varit en idiot i telefonen, men efter de råden så tvingade vi i han vatten satte honom i skuggan, kollade till honom regelbundet med mer vatten och kött, blötte ner tassarna och nosen, samt fläktade mycket. Det tog 3h utan aptit sedan käkade han och var nästan som vanligt igen. Förutom en svullen nos som la sig under ett par timmar till och lite tröttare än vanligt under kvällen.
  I det här fallet gick det bra, andra hundar speciellt i mindre viktklass som taxar hade inte haft samma tur nej. 55+ hund klarade det tydligen, och ormen i fråga kanske inte hade så mycket gift i sig. Hade han blivit värre hade vi självklart åkt in. Inte direkt som att jag rekommenderar att stanna hemma om era hundar blir ormbitna, bästa lösningen.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[krysopras]
1

Jag tycker ni verkar ha klarat av situationen på bästa vis. Får man råd när man ringer en veterinär och man följer dem, så har man ju gjort rätt. Annars säger de ju till en att man måste komma in, det är ju olagligt annars. Jag var på en föreläsning med en veterinär som talade om olika bett och stick, han sade att tassbett är farligare än nosbett, även om det låter värre att bli biten i nosen.

Jag tror att det är fler ormar än vanligt i år eftersom vintern här var extremt mild. Det är mer kaniner och mördarsniglar än vanligt också.

Jag tror ormarna blir piggare sen när det blir varmare, då ringlar de undan fortare, men nu är de lite tröga och kalla och kanske inte hinner undan när man kommer. Men skor på hunden verkar inte vara en så bra idé så jag lägger ner det.

Tack så väldigt mycket för alla era svar!!!

vallhund
1

Ja veterinärer håller koll på djur som läggs in, det betyder att de omedelbart kan inleda behandling om det skulle behövas, t ex Cortison eller åtgärda njursvikt. Misstänkta huggormsbett brukar behandlas med smärtstillande av morfintyp, vilka oxå är kraftigt sederande just för att förhindra smärta, oro o ångest.

Rafflan
2

Huggormar kan nog bita igenom alla typer av hundskor så tyvärr hjälper det inte, blir hunden ormbiten bär hunden hemma/till bilen, är det en stor hund som blir biten, gå långsamt till en väg och ring efter en bil som kommer och hämtar er vid vägen och kör er till veterinären.

Om hunden blir biten i tassen sprider sig giftet snabbare om hunden står eller går, så försök få hunden att ligga still, gärna på sidan. Blir hunden biten i nosen, vilket dem flesta blir, så sprids giftet långsammare, dock är det farligt om det svullnar runt nos, mun och hals då det kan trycka på luftvägarna.

Hos veterinären får dem dropp för att spola igenom och späda ut giftet, och så man kan ha noga koll så hunden inte får reaktion och får hunden det kan den får medicin omedelbart. Den veterinär som tyckte ni inte skulle åka in måste ha var oerfaren :S
Sen utsöndrar ormarna olika mycket gift, ibland så sprutar dem in mycket gift och ibland inget gift, men det kan man inte veta förens hunden får symtom.

Där jag växte upp hade vi mycket huggormar, dock hade vi tur att bara en katt blev biten, men man läste på allt man kunde och lärde sig massor om ormar och ormbett så man skulle vara förberedd ifall ormarna var framme och bet någon hund eller katt ;)

vallhund
0

#11 👍

Stora hundar kan bäras som en boa, man tar ett stadigt grepp om fram resp bakben med händerna o så knatar man iväg, för att det skall fungera så måste man ju träna på just det.

Ormar släpper inte ut allt gift de har vid varje bett, ofta är det torrbett, som kan vara nog så farliga pga infektionsrisken.

Rafflan
0

#11 *tummen upp* 😃

Nu på vårkanten har jag förstått att dem släpper som mest/starkast gift när det biter. Dock tar jag hellre en infektion än en reaktion på ett ormbett :(
Och en som får gift kan få både reaktion och infektion ;)

[krysopras]
1

Veterinären jag var på föreläsning hos sade att veterinärvård är nödvändigt. Men det kan ju bero på hur långt det är till en vet. I Skåne där jag bor är det alltid nära till något djursjukhus, men det kan ju vara annorlunda i t ex Norrland.

Jag får börja träna på att bära min hund.

vallhund
0

Samma har jag fått lära mig, bor man långt från veterinär så kan man själv ge cortison o sen sätta sig i bilen o köra till veterinär.

Maja2
3

En av mina hundar höll på att stryka med för några år sedan, då hon blev huggen i nosen. Det var en lördag och jag åkte akut till vet. Hon fick dropp och smärtstillande. Åkte hem med kanylen kvar i benet och vet sa att om hon är bättre i morgon kväll, kan du ta bort kanylen. Kelly VAR bättre på söndagkväll, så jag tog bort den. Vaknade måndagmorgon och hon var såå mycket sämre. Knallröd i ögonen, knallröd på huden …. orkade inte lyfta huvudet. Det blev ilfart upp till Luleå, 15 mil bort, på djursjukhuset. 

Hon låg inne i 3 dagar och det såg inte ljust ut i början. Vet berättade bland annat att unga ormar är som hon kallade det "orutinerade" och pumpar ut allt gift de har, i en försvarssituation, medans äldre, mer rutinerade ormar , endast släpper en liten del gift vid försvar, därför att de behöver giftet vid jakt på föda. Därav att vissa hundar får mer gift i kroppen och andra mindre, vid huggormsbett.

taylor__lambert
0

Ja i år kommer det vara fästing- orm- och geting-år! Många studier som visat på det.

Själv håller jag mig borta ifrån skogen, mestadels för att min hund är så jaktgalen en del sommrar så det inte blir så kul att vara där. Men går jag i skogen så klampar jag mycket i marken för då försvinner iaf ormarna.

Fästingarna håller sig tack och lov borta tack vare Seresto!

Men getingarna vet jag inte hur detta ska gå… såg redan fyra getingar i februari, och fler verkar det bli. Brukar inte se getingar förrän i Maj/Juni. Min hund vart stungen av en geting en gång för ca 2 år sedan, fick åka in akut till vetten då det visade sig att han inte tål deras sting! Så får väl hitta något som håller dom borta ifrån min lilla kille.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[krysopras]
0

Så hemskt att din hund inte tål getingstick! Min hund blev stucken förra sommaren av flera getingar samtidigt. Hon fick en svullnad stor som en pingisboll över ena ögat. Jag gav två cetirizin (på inrådan av samma veterinär som jag var på föreläsning hos). Hon blev även stucken på länden. Men hon fick ingen överkänslighetsreaktion, o tack o lov stack ingen henne nära luftvägarna. 

Annars brukar det vara jag som kliver ner i jordgetingbon och blir stucken =(

taylor__lambert
0

#18 Stackars liten då 3: Hämska jä*** de där getingarna! Sticker bara för nöjets skull -.-'

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta